رفتن به مطلب

انواع تزیینات در معماری اسلامی ایران


ارسال های توصیه شده

انواع تزیینات در معماری اسلامی ایران

 

انواع تزئینات معماری اسلامی ایران :

 

انواع آجرکاری- گچبری –کاشیکاری- حجاری- منبت کاری- آینه کاری- ونقاشی طرحهای گیاهی و هندسی- خطاطی

 

* گونه های مختلف آجر تزئینی :

 

1- آجر واکوب وآبمال :( آجر صاف جهت نمای ساختمان ) نمونه : نمای گنبد قابوس

 

2-آجر پیش بر:(خشتی که هنوز خشک نشده بوسله برنده برش میدادند)

 

3- آجر مهری :( دارای نقوش برجسته یا فرورفته ) نمونه : مسجد جامع گناباد ( دوره سلجوقی )

 

گنبد سلطانیه – مسجد جامع یزد ( ایلخانیان ) نمونه هایی در یزد وکاشان و تهران ( قاجاریه)

 

4- آجر تراش :عبارتند از نیمه(2/1) – (آجری که از قطر به دو نیم چارکه (4/1)-قناس شده )- آجر قفلی ( آجری که 4/1 آن از گوشه بریده شده ) – آجر قلمدونی (3/1 آجر ) – دو قدی ( 8/1 آجر –کلوک (16/1 آجر )- آجر فلکه (آجر تراشی که دو مثلث از دو گوشه آن بریده شده) – آجر قاشقی ( بریدن مورب گوشه ای یا لب پخ )

 

5- آجر تزینی قالبی و تراش :مخصوص دوره قاجارمی باشد . در شکلهای هندسی و غیر هندسی

 

6- آجر آبساب :پس از تراش در آب می خیسانند بعد کناره های آنرا می سابند به نما جلوه میدهد . نمونه در گنبد سلطانیه

 

7- آ جر قواره بری : یکی از شیوه های آجر تراش است که در آن به جای نقش از قطعه مستقیم آجر استفاده می کنند . رواج آن در دوره قاجار می باشد.

 

 

 

* گوشواره :

 

گوشواره یا طاق روی گوشه عنصری قبل از اسلام اساسا" برای تعبیه یک گنبد مدور روی پلان مربع کار گرفته شده است .

نمونه : مسجد جامع اردستان- تالار مربع جامع قزوین – مقبره ارسلان جاذب – مسجد علی اصفهان

* مقرنس :

 

در سطوح مقعر گوشه هایی در زیر سقف ایجاد می شود که منشا " بوجود امدن ان گوشواره ها هستند.مقرنس ربع گنبد است .

سه نوع مقرنس وجود دارد:

1- مقرنس جلو آمده

2- مقرنس روی هم قرار گرفته

3- مقرنس معلق

 

 

* طاقنما :

 

نمائی که حالت قوسی طاق را می نما یاند بیشتر برای برجسته نشان دادن پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

*نغول :

 

بمعنی گودی بکار می رود. همانند طاقنما می باشد .اغلب دارای شکل هندسی مستطیل یا مربع می باشد.در بالای سردرها وحاشیه زیر گنبد کاربرد دارد.

 

نمونه : ایوان شمالی مسجد گناباد – گنبد سرخ مراغه ترکیبی از طاقنما ونغول

 

 

* انواع آجر کاری ( چیدمان آجر) :

 

1- رگ چینی : شامل راسته – کله – قد نما یا هره – خواب نما –لاریز – نیمانیم – سه باریک

2- گل انداز : نمونه در ازاره خانه های یزد – در نمای بناهلی شیراز

3- گره سازی : نمونهدر گور امیر در سمرقند – داخل بنای سنگ بست – سر در مسجد جورجیر

مسجد جامع ورامین – مسجد گوهر شاد – مدرسه غیاثیه خرگرد

4- آجر کاری رنگی یا گره سازی: نمونه در سید علا, الدین حسین – مدرسه خان – شاهچراغ – مسجد وکیل – علی بن حمزه – مسجد مشیر

5- آجر کاری خفته و رفته ( پتکین )

6- خوون چینی

7- مهری چینی

 

 

 

* گچبری : گچبری به دو صورت انجام می گرفت

 

1- گاه بر روی آجر وصورت روکش دیوار

2- گاه بعد از اتمام ساختمان به شکل حاشیه یا فتیله ای

 

 

طبقه بندی موتیف های گچبری:

الف ) هندسی

ب) نقوش گیاهی

ج) نقوش حیوانی وانسانی و تلفیق هر دو

د) نقش خط وکتیبه

 

نمونه بیشتر در کاخها ی تیسفون – چال ترخان ری – کیش – بیشابور

نمونه های دوره اسلامی در مسجد جامع اصفهان – مسجد جامع نائین

 

 

 

* سفا ل :معروفترین آثار سفال مربوط به دوره سلجوقی می باشد.

 

نمونه در مسجد علویان همدان – تپه حصاردامغان – طاقچه های کاخ چال ترخال ری

 

 

 

* کاشیکاری : از کاشی بعناوین زیر بهره گرفته شده :

 

1- کاشی یکرنگ : نمونه در مسجد جامع قزوین – تبریز – مقبره امیر اسما عیل

 

مجموعه سنگ بست – مناره مسعود غزنوی – گنبد کبود مراغه – مناره مسجد

جامع دامغان – برج رادکان خراسان – مسجد جامع گناباد و...

 

2- کاشی معرق : نمونه در غیاثیه خر گرد ( 848 هجری ) – مسجد گوهر شاد

( 821 هجری )و مسجد کبود ( 870 هجری ) – مسجد شیخ لطف الله – مسجد

امام ( شاه ) و مدرسه چها باغ

 

3- کاشی هفت رنگ : نمونه در مسجد سپهسالار – مسجد امام ( سلطانی ) سمنان

- مسجد شاه قزوین – گنبد مسجد کبود

 

4- کاشی طلائی : نمونه در حرم امام رضا (ع) – مرقد حضرت معصومه (ع) -

امامزاده یحیی در ورامین

 

5- کاشی با تلفیق آجر :نمونه در مسجد جامع اشترجان – مسجد جامع ورامین -

گنبد سلطانیه – مدرسه خان شیراز- مسجد وکیل و...

 

6- نوشته های کاشی

 

 

 

* منبت و کنده کاری چوب :کاربرد چوب در منبت - مشبک - معرق – کنده کاری – خاتم سازی و نقاشی می باشد.

نمونه کنده کاری در مساجد اصفهان – مدرسه شاه سلطان حسین – آرامگاه شاهزاده حسین در قزوین

 

 

* منبت کاری : نمونه در منبر مسجد نائین – صندوق حضرت عبدالعظیم – منبر سوریان شیراز

 

* خاتم سازی : طریقه ساخت خاتم آن است که انواع گوناگون مصالح مورد نیاز این فن را از طلاو نقره و برنج گرفته تا استخوان و صدف وعاج و چوب های گوناگون را بصورت میله ای باریک در آورند. سپس با قرار دادن این مفتولها در کنار هم انواع گلها از شش گوشه تا دوازده گوشه بوجود میاورند.

 

 

 

* معرق روی چوب

 

 

* آئینه کاری :اولین بار درقزوین پایتخت شله طهماسب اول و دیوانخانه – کاخ هفت دست – کاخ چهلستون و ایوان حضرت معصومه

 

منبع:http://tabrizarchitecture.blogfa.com/

  • Like 5
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...