mani24 29665 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 دی، ۱۳۹۱ یکی از روش های خوبی که امروزه میتونه حرکتی باشه به سمت توسعه پایدار در بخش معماری و شهرسازی، احیاء و زنده سازی بافت ها و ساختمان های قدیمی، فرسوده و بلااستفاده ست. .. این روش البته فقط مختص ساختمان های دارای ارزش تاریخی نیست... تمام مکان هایی که به نوعی کاراایی لازم جهت ایجاد یه محیط مطلوب برای انسان رو ندارند یا از دست دادند، رو میتونه شامل بشه.. این روش هم در کشورهای توسعه یافته و هم توسعه نیافته و یا در حال توسعه خیلی میتونه جوابگو باشه!! چون هم باعث صرفه جویی در هزینه و مصرف مصالح و انرژی میشه هم تولید زباله و آلودگی های زیست محیطی رو کاهش میده... به خصوص کشورهای جهان سومی مثل ایران من فکر میکنم به دلیل تکنولوژی پائینی که در صنعت ساختمان داریم و همچنین کمی بودجه ای که به این بخش اختصاص داده میشه(!!) ... بهترین روش میتونه باشه واسه ایجاد ساخت و ساز پایدار نسبت به روشهایی که در کشورهای پیشرفته داره انجام میشه ... شایدم راه حلی باشه واسه این وضع نابسامان معماری که متاسفانه شاهدش هستیم! به مرور نمونه موردی های پایدار که به این شیوه طراحی شدن رو تو این تاپیک جمع آوری میکنیم ... 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 دی، ۱۳۹۱ احیا بستر، حاشیه و بدنه زمینهای مردابی وادی هنیفا (برنده جایزه آقاخان) درمرکزفلات نجدNAJDعربستان سعودی منطقۀ مهم ووسیعی به نام وادی هنیفا وجود دارد،که درنزدیکی شهرریاض واقع شده است. این منطقه خشک محل تجمع آبهای سطحی بوده وتبدیل به یک سیستم زهکشی طبیعی درمساحت 4000 کیلومتری شده است. اخیرا قسمت هایی ازاین دره با روشهای مخرب کاربردی ازبین رفته است.لذا مرکزتوسعه ریاض تصمیم به اجرای استراتژی جدیدی گرفتند.بنابراین برنامه ای براساس بازسازی واحیاء وادی هنیفا وتبدیل آن به یک جاذبۀ توریستی طرح شد. که اهداف ذیل رامورد نظرداشت که عبارتنداز:توسعه چشم انداز،حفاظت محیط زیست،بازسازی محیط برای استفاده مردم،احیاءزمین های کشاورزی وایجاد یک مرکزتصفیه آب جهت بهره برداری ازآبهای اتلاف شده وباز گرداندن آن به سیستم مصرف شهری. نظرهیئت داوران:این پروژه روندی عکس توسعه سریع شهری دارد.وبا توجه به ازدست رفتن منابع زیست محیطی که همچنان ادامه دارد.لزوم پروژۀ وادی هنیفا درک می شود. چرا که نشان می دهد چگونه یک پدیدۀ طبیعی درروند شهرسازیها به یک زباله دان خطرناک تبدیل می شود.واین اثرات جبران ناپذیری برچهرۀ شهرهای بزرگ می گذارد.که می بایست درجهت رفع آن برآمد. جایزه مسابقه بخاطر دیدگاه پروژه وارادۀ مجریان درانجام آن وزیباسازی آن،به عنوان یک منطقه اکولوژیک ،بدان تعلق گرفت. ازدیگرظرفیتهای این طرح می توان به پاکسازی آبهای آلوده ،کنترل سیلاب وایجاد فضایی برای تنوع گیاهی اشاره کرد. Moriyama & Teshima معماران کانادایی طرح بودند که با 30 سال سابقه در طراحی فضای شهری در سال 2001 مامور مدیریت پروژه شدند. وشرکت Buro Happold که در سال 1976 در بریتانیا تاسیس شد دیگر شرکت معماری فعال در این پروژه بود. منبع : اتووود 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 دی، ۱۳۹۱ طراحی شهری و بازسازی مناطق حومه شهر سائوپائولو (طرح برنده) طرح پیشنهادی گروه معماری دِراکِر، رتبه نخست مسابقه طراحی شهری سائوپائولو در کشور برزیل را کسب کرد. موضوع اصلی این مسابقه، نوسازی و بازسازی مناطق حومه شهر سائوپائولو و بهبود شرایط حلبی آبادهای این منطقه بود. مشکل اساسی حوزه مسکن در آمریکای لاتین، کیفیت واحدهای مسکونی است. چون طبیعتا با وجود حلبی آبادهای گسترده، تقریبا مشکل اساسی برای مردم در حوزه کمیت مسکن وجود ندارد ولیکن روند گرایش مردم به زندگی در حلبی آبادها، مشکلات عدیده ای را برای مدیران شهری ایجاد کرده است. به همین خاطر، مشکلاتی مانند آموزش و پرورش و دسترسی به امکانات رفاهی و خدماتی به شدت افزایش یافته است. بنابراین توجه به زیرساخت ها و متریال و مصالح با کیفیت برای ساخت مسکن اقشار کم درآمد مورد توجه جدی دولت و شهرداری ها قرار گرفت. حلبی آبادهای حومه شهر سائوپائولو متشکل از 2100 خانه می باشد که این مناطق جزو مناطق بسیار آسیب پذیر از نقطه نظر زیست محیطی است. بسیاری از این خانه ها در مقابل حوادثی مانند سیل، زلزله و بادهای شدید کاملا آسیب پذیر می باشد. بررسی های انجام شده توسط این گروهمعماری به همراه کارشناسان شهرداری نشان می دهد که نزدیک به 800 خانه می بایست به کلی برچیده شود. بنابراین یکی از اهداف طرح پیشنهادی، ایجاد هویت شهری و افزایش کیفیت زندگی می باشد. یکی از استراتژی ها و تاکتیک های پروژه مذکور، ادغام مناطق از هم گسیخته و پراکنده حلبی آبادها می باشد که شامل افتتاح جاده اصلی و تحکیم این جاده است. همچنین طراحی محل تردد عابر پیاده با رعایت اصول نوین شهرسازی، یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل عمومی با تغییر مسیرهای اتوبوس و افزایش ناوگان، نصب و راه اندازی فضاهای عمومی و خدماتی و ایجاد مرزبندی شهری برای جلوگیری از توسعه ی بی رویه آن، از دیگر ویژگی های این طرح می باشد. احترام به توپوگرافی و مورفولوژی منطقه و استفاده از زیرساخت ها و همچنین استفاده از آب به عنوان یک منبع و در نهایت انطباق معماری و توپوگرافی از اهداف دیگر این گروه می باشد. ایجاد یک پارک عمومی در شهر، ایجاد خانه باغ و پارک های کوچک محلی نیز در جهت بهبود شرایط زیست محیطی ارائه شده است. منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده