mani24 29665 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ شکل گیری 5S( پنچ سین)(آراستگی محیط کار) سیستمی تحت عنوان 5S ، برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم، در ژاپن شکل گرفت. الگوهای اولیه ای که مورد استفاده ژاپنی ها قرار گرفت شامل سه دسته از صنایع بود: 1- صنایعی که رعایت بهداشت، تمیزی و نظم از زیر ساختهای اساسی آن میباشد مانند صنایع بهداشتی و دارویی و صنایع میکرو الکترونیک . 2- سازمانهای خدماتی مانند هتلها، سوپر مارکتها، کتابخانه ها و مراکز تفریحی . 3- سازمانهای پیشرو که به اهمیت مباحثی مانند انسان- ماشین ، انسان-کار و انسان- محیط توجه خاصی دارند . تعریف کوتاه 5 S : 5S سیستمی برای بهسازی و آراستگی در محیط کار می باشد. 5S سیستمی برای دستیابی به کییفیت عالی در محیط کاری می باشد. تعریف کامل 5S : 5S فنی است که به منظور برقراری و حفظ فضای کیفیتی در یک سازمان بکار گرفته میشود و وجه تسمیه آن پنج کلمه ژاپنی, seiri, seitonseiketso, shitsuke, seiso است. شایان ذکر است که برخی از شرکتها ، با توسعه مفهوم S5 دو واژه دیگر را که از لحاظ مفهومی تفاوت چندانی با آنها ندارند را پدید آوردند- اما (7S) چندان مورد استقبال و پذیرش قرار نگرفت، این دو مفهوم عبارتند از : Shikkariyaru (سخت کوشی)و Shukkan (سماجت در کار خوب) 5S : روشی سیستماتیک جهت ایجاد و حفظ نظم و ساماندهی مطلوب در محیط کار و زندگی ü هدف اجرای 5S حرکت بسوی ارتقاء بهره وری در محیط کار می باشد. ü 5S مجموعه اصولی است که با رعایت آن می توان کارها را با بازده بالاتری انجام داد. ü5Sروش بهبود واصلاحوضعیت نگهداری اشیاء بمنظور جلوگیری از صرف وقت جهت دسترسی به آنان میباشد . رعایت و اجرای صحیح 5Sاثرات بسیار مثبتی در ارتقاء بهره وری ، بهبود کیفیت و نهایتا بهبود مستمر فعالیتها دارد. هدف اصلی 5S : nبهسازی فرآیندهای سازمان و حذف اتلاف وقت اهداف تفصیلی 5S : nبرقراری ایمنی nرسیدن به کارایی nارتقاء کیفیت nحذف ضایعات nکاهش خرابی nافزایش بهره وری nارتقاء روحیه کارکنان nجلب نظر مشتری پاک سازی : اشیاء واقلام ضروری و لازم را شناسایی نموده و آنها را از اقلام غیر ضروری و زاید تفکیک کنید ، اقلام غیر ضروری را دور بریزید . - نظم و ترتیب : اشیاء باقیمانده را به طرز منظم و مرتبی در جای مناسب خود قرار دهید. - نظافت : محیط کار ، لوازم کار و هر آنچه در اطراف است را تمیز کرده و پاکیزه نگه دارید . - حفظ و نگهداری: بعد از ایجاد نظم ، ترتیب و نظافت سعی کنید وضعیت مطلوب را با اجرای مداوم این اصول حفظ نمایید . - انضباط : اصول پاک سازی ، نظم ، نظافت و حفظ وضعیت مطلوب را بصورت استاندارد تعریف نموده و آنها را برای کارکنان بصورت عادت و اصول لازم الاجراء در آورید *** 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده