رفتن به مطلب

سازه های فضایی


ارسال های توصیه شده

[h=2]سازه های فضایی[/h]

سازه
های فضایی شکلهای هندسی منظمی هستند که در کنار یکدیگرتکرار شده و با اتصال مکرر این اجزا شبکه ای مستحکم و یکپارچه با ساختاری سه بعدی ایجادمی کنند . این اجزا از المانهای طولی ( با مقطع های مربعی ، دایره ای ، مثلثی و... ) و اتصالهایی که هر روز بر انواع آنها افزوده می شود تشکیل می شود .از انجا که سازه های فضایی از نظر استاتیکی نامعین هستند بنابراین تحلیل دستی آنها با استفاده از روشهای دقیق ، کار بسیار دشواری است . این امر یکی از دلایل معوق ماندن طرحهای سازه های فضایی در گذشته بوده است ، ولی امروزه با استفاده از کامپیوترهای الکترونیکی و رورشهای ریاضی نوین ، امر تحیلی سازه بسیارسریعتر و دقیق تر از گذشته صورت می گیرد . همچنین استفاده از روشهای نوین طراحی بهینهسازه با حداقل مصالح را امکان پذیر می سازد و سازه ، دست بالا طراحی نمی شود

جنس المانهای طولی متنوع بوده و بسته به نوع مصرف آنها متغیرخواهد بود ولی معمولاً از انواع پلاستیک و پروفیل ، فولاد و آلومینیوم استفاده می شود.

با پیشرفت تکنولوژی ، مهندسینو طراحان ، انواع جدیدی از اتصالهای ارزان قیمت را اختراع کرده اند که اتصال چند قطعهرا در فضا توسط کارگران نیمه ماهر بدون هیچ مشکلی ممکن می سازد .سازه های فضایی از قطعه های پیش ساخته استاندارد تشکیل مییابند که در صورت تولید انبوه ، قیمت این قطعات بسیار پایین می آید . این قطعات توسطکارگران نیمه ماهر قابل نصب هستند .

یکی از مهمترین خصوصیات سازه های فضایی ، قابلیت پوششسطحهای وسیع بدون ایجاد مانع و همچنین قابلیت پوشانیدن دهانه های بسیار بلند است کهبرای استفاده در امر ساختن استادیوم های ورزشی ، سالنهای چند منظوره ، آشیانه های هوایی، سقف استخرها و ... ایده آل است .

سادگی ولی در عین حال زیباییظاهری این سازه ها توجه بسیاریاز مهندسین معمار را به خود جلب کرده ، به طوری که قبل از مهندسین ساختمان ، این آرشیتکتهابودند که به این نوع سازه روی آوردند و تنوع بسیار وسیع آن ، که بویژه با پیشرفت علمکامپیوتر و ایجاد برنامه گرافیکی جدیدی بر آن افزوده شده ، قدرت خلاقیت بسیار زیادیبه طراح می بخشد .دانشمندان پس از آزمایشهای زیاد ، به مقاومت بسیار زیادانواع مختلف سازه های فضایی در مقابل بارگذاریهای سنگین متمرکز یا نامتقارن پی بردهاند . سازه های فضایی دارای آنچنان نیروی پایداری و مقاومت نهایی هستند که سازه راقادر به تحمل بارگذاری موضعی بیش از حد میکند . تجربه نشان می دهد که انواع ویژه ایاز شبکه های فضایی حتی در صورت صدمه دیدن ، به صورت ناگهانی فرو نمی ریزند و این ویژگی، در صورت بروز حریق و انفجار ، اهمیت بیشتری دارد .

سازه های فضایی
دارایویژه گیهای خاصی به شرح زیر می باشد

دهانه :

سیستم سازه فضاکار قادر به پوشاندن دهانه های بزرگ با حداقل مواد مصرفی میباشد.(فولاد مصرفی در سازه فضاکار 3/1 کمتر از سازه های متداول دیگر می باشد)

 

سرعت نصب
:

 

به علت پیش ساخته بودن قطعات سرعت عملیات مونتاژ و نصب بسیار بالا و اقتصادی میباشد.

 

وزن کم و قابلیت جابجایی :

 

سازه فضاکار دارای وزن کم بوده و قابلیت جابجایی با دست را دارا می باشد.

 

انعطاف پذیری در طراحی
:

 

سازه فضاکار قابلیت افزایش و کاهش سطح را دارا بوده و امکان جابجایی ستونها بدوناینکه خطری برای سازه فضاکار ایجاد گردد میسر می باشد.

 

مقاومت در برابر نیروهای دینامیکی :

 

سازه فضاکار مقاومت بالاتری در برابر بارهای دینامیکی همچون زلزله انفجار بارباددر مقایسه به سازه های متداول دیگر از خود نشان می دهد.

 

عبور تاسیسات :

 

از فضای بین دولایه در شبکه های فضایی به راحتی می توان جهت عبور تاسیسات الکتریکیو مکانیکی استفاده نمود.

 

ظاهر زیبا:

 

سازه فضاکار از نظر نمای ظاهری بسیار زیبا بوده و نیازی به استفاده از سقف کاذب دراین سازه نیست.

 

ایمنی سازه
:

 

سختی زیاد سازه تغیر شکل سازه را پایین می آورد.

 

درجه نامعین این نوع سازه بالا بوده و معمولا خرابی موضعی باعث خرابی کل سازه نمیگردد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...