Strelitzia 17128 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 آذر، ۱۳۹۱ [TABLE=class: contentpaneopen] [TR] [TD][/TD] [/TR] [TR] [TD] ت حلیل پروژه باغ های خیال، فرانسه معرفی و نقد و بررسی دیدگاه های معمار منظر؛ کاترین گوستافسون نویسنده :زهره شیرازی، دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، سال تحصیلی 89_90 Email : zohre665@yahoo.com چکیده : یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در طراحی، مطالعه و تجزیه و تحلیل سایت و زمین مورد نظر پیش از شروع طرح می باشد. از اصول پایه و بحث انگیز معماری روز نیز زمینه گرایی و توجه به بوم و مجیط هر منطقه به طور خاص می باشد. برای اینکه هر طرح حرفی برای گفتن داشته باشد و خاص شود نیازمند برقراری رابطه محکم با بستر خود را دارد. و از آنجا که هر سایت با سایت دیگر حداقل از نظر مکان یابی جغرافیایی متفاوت است همین ایجاد رابطه منطقی با محیط می تواند سبب خاص شدن آن شود.از طرف دیگر آشنایی با دیگر معماران منظر و مطالعه آثار و نظرات آنها و همچنین شیوه برخورد آنها با مسئله طراحی در جاهای مختلف می تواند راهگشای معماران جوان در طراحیشان باشد.توجه و بررسی سایت در منظر اهمیت بیشتری پیدا می کند چون منظر چیزی جدا از برقراری همین رابطه نمی باشد. توجه و مطالعه بیشتر هر طرح پیش از طراحی علاوه بر اینکه یک منبع الهام برای طراح است باعث ایجاد شرایط اقلیمی بهتر، طرح کاشت اصولی که منجر به نگهداری با صرفه تر است، می شود. از هم مهم تر همساز بودن با محیط اطراف در دلنشین بودن و جذب مخاطب که در منظر بسیار مهم است نقش به سزایی را ایفا می کند.از جمله معماران منظر معروف و پرکار خانم کاترین گوستافسون است. مطالعه کامل سایت، تاریخچه در هر پروژه از اصول ثابت در پروژه هایش می باشد. از مهم ترین و معروف ترین کارهای او پروژه باغ های خیال در فرانسه است که در آن روند تکاملی باغسازی به تصویر کشیده شده است. این پروژه به عنوان میراث تاریخی قرن 20 ام اروپا برگزیده شده و جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است. این پارک عمومی با اینکه یک پروژه با رویکرد تاریخی می باشد ولی در چند جای مختلف از آن اثر و نوع طراحی خانم گوستافسون دیده می شود. بررسی کامل عوامل تاثیرگذار بر سایت و داشتن مهارت کافی در طراحی از دلایل موفقیت کارهایش از جمله این طرح می باشد. نوشته زیر به معرفی و تحلیل و نقد پروژه باغ های خیال می پردازد. واژگان کلیدی :زمینه گرایی، طبیعت گرایی، تاریخ گرایی، تکنولوژی، مقبولیت عام مقدمه :کاترین گوستافسون، در سال 1952 در شهر یاکیما در ایالت واشنگتون متولد شد. پدر کاترین جراح بود. او در سن 18 سالگی در رشته هنر کاربردی وارد دانشگاه واشنگتن شد. بعد از یکسال تغییر رشته داد و به دانشگاه The Fashion Institute of Technology رفت و بعد از فارغ التحصیل شدن در رشته مد و نساجی به عنوان طراح مد به پاریس رفت. پس از آن برای خواندن معماری منظر وارد دانشگاه The Ecole Nationale Superieure du Paysage in Versailles در پاریس شد و در سال 1979 از آنجا فارغ التحصیل شد. و از سال 1980 به عنوان معمار منظر و طراح محیط مشغول به کار می باشد. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ]او هم اکنون عضو افتخاری انجمن معماران سلطنتی انگلستان و نماینده Asla به عنوان معمار منظر آمریکایی در کشورهای مختلف مثل: فرانسه، لبنان، سنگاپور و انگلیس می باشد. دو دفتر مشاور طراحی یکی در سیاتل و دیگری در لندن زیرنظر کاترین مشغول به کار هستند. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ریشه ایده ها و طراحی گوستافسون به گذشته و دوران زندگی اش در شهر یاکیما و تاثیر آن بر ذهن او برمی گردد. منظر طبیعی این شهر یک دشت بیابانی و مسطح است که توسط کوهها احاطه شده است. [en.wikipedia.org]دیدگاه : به عقیده او طراحی یک منظر پیوند دادن جسم و روح و فکر با زمین و آن منظر می باشد. در هر پروژه با سطح زمین بسیار کار می شود چون عقیده دارند که بیشترین چیزی را که مردم به طور فیزیکی لمس می کنند سطح زمین می باشد. و به گونه ای طراحی می شود که به عنوان یک کار منحطر به فرد پاسخگوی نیازهای مردم باشد و برای فرار از شلوغی زندگی روزمره به آن روی بیاورند. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام "تجربه ای که یک فرد از هنگامی که از خانه خارج می شود (برای هر هدفی که صورت گیرد، چه به منظور خرید یا رفتن به سر کار) یک تعامل با منظر محسوب می شود. من قبلا گفته ام، همه جا آسمان همین رنگ است. برای تمام معماران منظر، هر چیزی در زیر آسمان باز می تواند موضوعی برای یک مقاله معماری منظر باشد. از جمله وظایفی که معماران منظر متعهد به انجام آن هستند، عملکرد دوم و سوم فضاست." [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ]" طراحی در منظر شامل محیط اطرافش می شود. طرح ها از زمین بیرون می آیند." بررسی و مطالعه کامل سایت و تاریخچه، فرهنگ، اقلیم، اجتماع و ... از اصول پایه طراحی او در هر پروژه می باشد و ایجاد رابطه بین این بخش ها در هر پروژه باعث خاص شدن هر کدام نسبت به دیگری می شود. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ایده آل در طراحی : طراحی منظر خلق فضایی است که افراد مختلف بتوانند از آن لذت ببرند. ایده آغازین برای شروع معمولا بیان یک رویداد اجتماعی یا فرهنگی از مقیاس جامعه و محیط جمعی تا یک فرد و محیط خصوصی می باشد. ایده آل این است که بتوان این فرآیند را بدون تحمیل شدن و خودنمایی با زیرکی در طرح پیاده کرد. مردم باید آزادانه از فضا لذت ببرند. این ایده ها باید به کار روح و معنا ببخشد.گونه ای به آن هویت دهد که افراد مختلف با روحیه ای متفاوت بتوانند رفتار و انتخاب های متنوعی را در زمان و مکانهای مختلف داشته باشند. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام او به داشتن مهارت و توانایی در حجاری زمین و ساختن و هندسی کردن فضاها مشهور است. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام کاترین گوستافسون پروژه های بسیار زیادی را در جاهای مختلف تا به حال طراحی و اجرا شده دارد. تقریبا تمام آنها جوایز مختلفی را به خود اختصاص داده اند.سوزانا هربرت در مصاحبه ای با کاترین گوستافسون او را زنی معرفی می کند که سطوح مواج درست می کند. همچنین از او به عنوان مشهورترین زن قرن گذشته انگلستان (برای طراحی پارک یادمان پرنسس دیانا) نام می برد.کریستوفر گیروت (director of the Ecole Nationale Supérieure du Paysage) : عقیده دارد که تغییرات فرهنگ و محیط به درستی در کار او دیده می شود ولی او همواره باور هنری خود را حفظ می کند و کارش را با ادامه دادن ساخت امواج در طول زمین ادامه می دهد.در آثار او طبیعت گرایی حرف اول را می زند. تلاش برای نمایش آب، درخت و سایر عناصر طبیعی در کارش به گونه ای است که به بهترین شکل بتواند بدون الحاقات، تغییر یا تزئین فقط آنها را نشان دهد. همچنین زمینه گرایی به خوبی دیده می شود، استفاده از تکنولوژی و علم روز و مصالح مدرن با توانایی و تجربه اش در طراحی بر ایده اش غالب نشده است. معمولا حضور مردم و استقبال آنها از فضاهای تفریحی و جمعیتش دیده می شود که تاییدی بر موفق بودنش در طراحی منظر است. باغ های خیال :بعضی از منظرها مقدس هستند، بعضی خانه مادری اند و بعضی دیگر به خاطر آنچه روزگاری در آن روی داده مورد احترام یا تنفرند. (ویستون اسپیرن،45) باغهای خیال، تداعی کننده بخشی از تاریخی هستند که ممکن است در گذشته برای عده ای مورد احترام و مورد تنفر عده ای دیگر بوده باشد.این سری از باغ ها، که درسال 1996 ساخته شده است، نمونه ای از منظر معاصر می باشد که در بستر طبیعی با هدف بیان سیر تکاملی باغ در طول دوران باغسازی شکل گرفته است. پارک در سایتی مسلط به روستای تاریخی Terrasson در کشور فرانسه قرار دارد. این ناحیه در سال میزبان حدود 2 میلیون نفر توریست که برای بازدید از غارهایی که خارج از روستا قرار دارند، می باشد. هر ساله مسافران زیادی در بین راه برای اقامت به این روستا می آمدند.به عقیده کاترین گوستافسون " شهر هیچ کدام از این گردشگران را جذب نمی کرد." شهردار می خواست که شهر تراسون به یک شهر گردشگری تبدیل شود، جایی که گردشگران دربین راه بازدید از غارهای تاریخی، به آن سربزنند. او یک مجموعه ای از باغ های جهان را در نظر داشت؛ گوشه ای از ایتالیا، بخشی از ورسای، بخشی از باغ ژاپنی و بخشی باغ های دیزنی و اصلا چیزی از شیوه باغسازی تاریخی و پر افتخار که فرانسه در آن شهرت دارد را در نظر نداشت. ما مسابقه را با این ایده که تاریخ را نمی توان خرید اما کاری که می توان انجام داد توضیح دادن تاریخ می باشد، برنده شدیم."گوستافسون می گوید : "سایت بازدیدکنندگان را در بین یک سری از المانهایی که از تاریخ باغسازی در طول سالها و اقلیم های متفاوت استخراج شده است. این المانها گزینشی از مابین اطلاعاتی در مورد باغ ها مثل : تاریخی، مدرن و زبان بومی می باشد. پارک در بالا بردن اشتیاق و حس کنجکاوی بازدید کنندگان برای باغهای اصلی و پایه بدون کم کردن نیاز به دیدن اصل باغ ها نقش دارد. همچنین پارک فضاهای معاصر بسیار زیادی دارد که مکمل این جنبه های آموزشی و اطلاعاتی است." [National Building Museum]باغ های خیال به عنوان یک پارک عمومی و باغ معاصر طراحی شده است. باغ خیال در شهرTerrasson ، که شهر کوچکی در منطقه Dordogne فرانسه است با مساحت 6 هکتار و بر روی تپه های این منطقه قرار گرفته است. پارک در عین اینکه یک ایده قوی دارد ولی بسیار ساده طراحی شده است. معمار با طراحی باغ با چشم اندازهای مختلف، پلان ها، نمایش متفاوت آب و همچنین تاکید بر روی طبیعت بسترپارک، با حواس گردشگران بازی می کند. این پارک از طرف وزارت فرهنگ فرانسه در رده باغهای برجسته فرانسه قرار گرفته است. سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای بازدید از آن به این شهر می آیند. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام این باغ بر روی تپه ای مشرف به دره Vezere قرار دارد. یک تفسیر مدرن از فرم های کلاسیک می باشد و از تعدادی تراس که منحنی وار تراشیده شده اند، تشکیل شده است. و یکی از قسمت هایی است که بسیار زیبا و هماهنگ با محیط طراحی شده است. " تصویر 1 " پلان کلی پارک باغ های خیال، منبع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام " تصویر 2 " منبع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قدرت دایره در سادگی آن و در احساس یکپارچگی کامل و انسجام آن نهفته است. دایره همین طور مظهر دوگانگی حرکت و سکون است. (دبلیو.رید ، 27) شهر تراسن از نظر زیبایی های طبیعی و تاریخی بسیار قوی است. جنگل و رود پس زمینه های زیبایی را برای این شهر به وجود آورده اند. آب و هوای منطقه بسیار معتدل است و تابستانهای خنک و دلپذیری دارد. این شهر در مسیر جاده بازدید از غارهای تاریخی لاسکو قرار دارد. زمین های گلف، قایق سواری، شنا، سوارکاری، گشت و گذار در شهر از جمله امکاناتی است که برای گردشگران و جذب آنها در نظر گرفته شده است ولی بدون شک باغهای خیال بیشترین جذابیت را دارد.کاترین گوستافسون از 13 پرده نقاشی برای به تصویر کشیدن افسانه ها و اسطوره های تاریخ باغ سازی استفاده کرده است. از عناصر طبیعی با فرم ساده مثل درختان، گلها، آب و سنگ بهره برده است تا مردم را با استفاده از طبیعت اطراف متوجه شیوه کشاورزی و کشت و کار منطقه کند. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به طور نمادین و استعاره ای در اینجا فصل بندی داستان روند طراحی باغ به تصویر کشیده شده است؛ جنگل مقدس، دالان سبز، باغ المان، گلخانه به سبک هایتک، محوریت باد، باغ آب، باغ گل رز، باغ رنگین کمان (سوسن و زنبق) صفه خزه ها، آبشار، فواره ها و ... از جمله بخش های مختلف آن هستند. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در قسمت مخصوص به محور باد، مسیر 12 متری با توربین های بادی مجهز شده است. باغ گل رز مساحتی در حدود 1000 متر مربع دارد که با سازه موقت و فلزی پوشیده شده است. در قسمت مربوط به باغ آب، از حرکت نرم آب بر روی دیوار چینه ای تا حرکت محکم و پرتاب آب در فواره ها دیده می شود. در محدوده جنگل مقدس تعداد 50 عدد ناقوس از درختان بلوط آویزان شده است. گلخانه آن توسط معمار بریتانیایی Ian Ritchie طراحی شده است و در سال 1999برنده جایزه the Stephen Lawrence prize شده است و در سال 2004 برنده جایزه the Première fleur award شده است. [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام توربین بادی " تصویر 3 " باغ گل رز " تصویر 4 " ، " تصویر 5 " ،چشم اندازها ، خانم گوستافسون در پاسخ به این سوالAsla که " باغهای خیال شما برنده جایزه اروپا به عنوان میراث قرن بیست ام شده است. لطفا پروژه را توضیح دهید و بگویید چگونه فرهنگ فرانسوی را در آن مجسم کردید؟می گوید : " ایده باغهای خیال، جزئی از تاریخ باغ می باشد. هدف این بود که عناصر ساختاری مختلف محورها، چشم انداز و پلان از باغهای تاریخی گرفته شود و به فرم های معاصر برگردانده شود. هنگامی که افراد یک باغ تاریخی را در فرانسه یا جاهای دیگر مشاهده می کنند، به دنبال این عناصر ترکیبی می گردند که خودشان پایه و اساس باغ سازی هستند.پاسخ این سوال که این باغها چگونه فرهنگ فرانسوی را تجسم می بخشند را می توان در فرهنگ فرانسه پیدا کرد. Terrasson-La-Villedieu در زبان فرانسوی از دو بخش Terre و Son تشکیل شده است که به معنای صدای زمین است. باغ دارای یک سری تراس است که سابقا به عنوان تراسهایی برای کشت انگور بوده اند و در آن منابع آبهای طبیعی جریان داشته که باعث ایجاد صدا می شده است. استفاده مجدد از آب و تراسها در سراسر پروژه باعث ایجاد پیوند میان تاریخ و باغ مذکور شده است. " [manzar.ws]در هر زمان باغ بیانگر تفکر حاکم بر آن دوره می باشد. گردآوری دوره های مختلف باغسازی از دوره سنت تا دوره مدرن و معاصر، ایده اصلی در طراحی این پارک بوده است.در بخش باغ_ آب، که به نوعی جذاب ترین قسمت این پارک است، انواع بازی با آب دیده می شود. در بخشی آب جاری، آشکار، پویا و با سرو صدا و غوغا به تصویر کشیده شده است و در بخش دیگر سکون و ایستا بودن آن اهمیت بیشتری پیدا می کند. "تصویر 6 " ، باغ- آب (محور اصلی) " تصویر 7 "، فواره و مجسمه " منبع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در این بخش از باغ، آب در طراحی نقش اصل را ایفا کرده است. در قسمت مرکزی، محور قوی آب دیده می شود. محور طولی که سطح را به دو قسمت تقسیم کرده است با آب تعریف می شود، چیزی که در باغ سازی گذشته در اروپا دیده نمی شود. فواره ها نیز متفاوت است. در باغ های دوره رنسانس طراحی حوض و مجسمه ها از اهمیت بیشتری برخوردار بود و ظاهر شدن آب فقط در کنار عناصر اسطوره ای مجاز بوده است در حالی که در اینجا تلاش معمار با استفاده از تکنولوژی روز به حداقل رساندن دیگر عناصر در به نمایش گذاشتن آب می باشد. این تاکیدی بر طبیعت گرا شدن انسان دوره معاصر است. همچنین تسلط عقل و تکنولوژی انسان مدرن بر عقاید سنتی اوست که نمایش آب را به تنهایی نادرست تصور می کردند.فواره ای که در دوره رنسانس در طراحی باغ جایگاه ویژه ای دارد در دوره معاصر هم تکرار می شود. تفاوت نگرش و فلسفه دو انسان متفاوت در دوران مختلف علت تغییر در نوع فواره ها و چگونگی نمایش آب در آن می باشد. که در باغهای خیال هر دو دیده می شود. در باغ- آب فواره ها کاملا مخفی است و اهمیت چندانی ندارند، نمایش و پرتاب آب آن است که مهم است. در اینجا آب فقط یک عنصر تماشایی نیست به عنوان یک عنصر طبیعی که به بهبودی شرایط اقلیمی و بازی و تفریح به کار برده شده است.آب نماها نیز روند تغییر تفکر مردم در دوران مختلف باغ سازی را نشان می دهند. شکل منحنی و پر از تزئین یک آب نما در کنار بک آب نمای دیگر با شکل خالص و هندسی و ساده بیانگر این است که آب نمای سمبلیک به آب نمای هندسی تبدیل شده است. یا به بیان دیگر قدرت ناشی از اسطوره مغلوب قدرت ناشی از علم می شود.قاب گرفتن و ایجاد دید مستقیم که در محور اصلی در باغ_ آب با محوریت آب و درختان دو طرف مسیر به وجود آمده است به باغهای ایرانی بسیار شبیه است. (تصویر شماره 6)در باغ ایرانی نظام ساختار هندسی، محورهای حرکتی مستقیم و گاه متقاطع (عمود برهم) را تعیین می کند. حرکت مستقیم در محیط احساس هدفدار بودن، فوریت، تأمل به انسان را می دهد. (شاهچراغی، 164)استفاده از آب نمای ساکن و بدون حرکت با ارتفاع کم از مواردی است که در بیشتر طرح های گوستافسون تکرار می شود. دیده شدن آب به تنهایی به طوریکه خودش دارای اهمیت است و نه اینکه حضور عناصر دیگر به آن تقدس بخشد، به آب نماهای ایرانی بسیار نزدیک است. تلاش و آرزوی ایرانی باستان برای به نمایش گذاشتن آب به تنهایی با استفاده از تکنولوژی در کارهای گوستافسون به حقیقت پیوسته است. قاب گرفتن و ایجاد دید مستقیم که در این باغ با محوریت آب و درختان دو طرف مسیر به وجود آمده است به باغهای ایرانی بسیار شبیه است. (تصویر شماره 6) تبدیل شدن آب به آیینه و انعکاس طبیعت و آسمان در آن نیز برای ذهن یک ایرانی نمونه ای تازه نمی باشد. در حالیکه در فرهنگ باغ سازی اروپایی یک اقدام جدید و مربوط به مدرنیته و پیامدهای آن می باشد. البته در ایران باستان آب به تنهایی و قاب گرفتن آن بهاین دلیل بوده که آن را یک عنصر مقدس و با ارزش می دانسته اند ولی در دوره مدرن طبیعت گرا شدن و نمایش تکنولوژی در نمایش اینگونه آب نقش اساسی تری را دارد.درتفکر انسان ایرانی دوران باستان (پیش از اسلام) عنصر طبیعی آب به عنوان سرچشمه حیات تا جایی اهمیت دارد که الهه ای برای آن متصور است ... تقدس و احترام به آب و اعتقاد به آب به عنوان عنصری که می تواند انسان را برای ورود به دنیایی خالص تر که جسم توان گذر از آن را ندارد، وجود دارد. (مقتدر، 35)در بیشتر کارهای کاترین گوستافسون توجه به آب و به نمایش گذاشتن آن به طرز هنرمندانه ای با بهره گیری از تکنولوژی جدید دیده می شود. در موزه Robert and Arlene Kogod Courtyard این آب نما بهترین شکل و تنها با ضخامت 1.4 اینچ طراحی و اجرا شده است و آب صیقلی موزه اطراف و سازه سقف را که توسط نورمن فاستر ساخته شده است را تکرار می کند. به گونه ای که " روی زیبا دو برابر شده است. " " تصویر 8 " باغ- آب " تصویر 9 " ، Robert and Arlene Kogod Courtyard منبع Smithson لمس آب و حرکت در آن مخصوصا در فصل تابستان می تواند به جذابیت فضا و انتخاب شدن آن توسط مردم باشد. در اینجا خیابان را فقط یک فضای عبوری ندیده است و با گذاشتن فواره ها، بازی با آب در ارتفاعات مختلف و آبشارهایی که با مصالح و مقیاس ارگانیک در اطراف خیابان قرار گرفته اند آن را به فضای مکث تبدیل کرده است. " تصویر 10 " ، باغ- آب (آبشار) " تصویر 11 "، باغ- آب " تصویر 12 "، باغ- آب منبع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در قسمت های دیگر باغ نیز روند تغییر تفکر و نگرش اروپاییان به طبیعت و باغسازی به تصویر کشیده شده است. ایجاد نظرگاه که در پارکهای اروپایی یک سنت بوده است و با توجه به اینکه معماری منظر در اروپا به معنای دورنما می باشد، در این پارک یک نظرگاه برروی تپه ها برای دید داشتن به شهر ایجاد شده است، حرکت در طبیعت با ایجاد مسیرهای منحنی و ارگانیک باعث به وجود آمدن چشم اندازهای مختلف شده است. نداشتن یک محور قوی و مستقیم که ابتدا و انتهای باغ را به هم اتصال دهد، یک اقدام تاریخی و طبیعت گرایانه است.دالان سبز در تاریخ باغسازی جایگاه ویژه ای داشته است. گلهای آویزان را از زمان باغسازی مصر مرسوم بوده و پس از آن رواق سبز از خصوصیات باغسازی یونان می شود. سپس در باغ رنسانس تونل سبز را داریم که در بعضی از جاها به علت طویل و تاریک بودن به غارهای ترسناک و مرموز تبدیل می شده اند.این باغ نقطه عطف و مرکزی ندارد و چشم پهن می شود و به جای خاصی اشاره نمی کند. در تاریخ باغسازی فرانسه باغ ورسای را داریم که دارای یک محور قوی و در واقع برش در طبیعت است. این کار در اینجا تکرار نشده است،که علت آن می تواند طبیعت گرا بودن معمار و تقلیدی نبودن کار او دانست. خطوط اصلی در کار او بیشتر به خطوط منحنی رپتون در باغسازی انگلیس شبیه است تا باغسازی ای که در ورسای به عنوان باغ معروف فرانسه می بینیم. " تصویر 13 " ، باغ گل رز با سازه موقت فلزی " تصویر 14 "، گلخانه به سبک هایتک " تصویر 15 "، دالان سبز" منبع برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در مجموع این باغ بزرگ اطلاعات و جذابیت های بسیاری را برای افراد مختلف با گروههای سنی متفاوت دارد که معرفی و بررسی یک یک آنها نیازمند زمان و مطالعه بیشتر می باشد. جمع بندی و نتیجه گیری :از موضوعات دشوار و بحث برانگیز در طراحی، طراحی با رویکرد تاریخی می باشد. این مسئله در طرح های شهری و منظرین که مخاطب عام دارد و شکست در پروژه به سرعت مشخص می شود حساسیت از حساسیت بیشتری برخوردار است. ( مردم اجباری برای حضور در یک فضای جمعی و تفریحی را ندارند و کیفیت طرح و ارتباط برقرار کردن مردم با فضا در جذب مخاطب دارای نقش اساسی است.) در طرح با هدف زنده کردن تاریخ دو مسئله اساسی وجود دارد : یکی اینکه آیا گذشته را باید تکرار کرد و با تقلید آثار گذشته اثری جدید به وجود آورد و یا اینکه با در نظر گرفتن شرایط و امکانات روز و علم جدید جنبه های غیر عینی تاریخ را مبنای طراحی قرار داد.در پروژه باغ های خیال خانم گوستافسون سیر تکاملی باغسازی را نشان داده است. این باغ شبیه یک باغ موزه می باشد و گذشته را با توجه به امکانات و تکنولوژی جدید به تصویر کشیده است. نمادهای باغسازی دوران مختلف مثل باغسازی مصر و یونان تا باغسازی مدرن که هر کدام به علت تغییر نگرش و دیدگاه جامعه با هم متفاوت بوده است، در آن دیده می شود. از طرفی گوشه هایی از باغ سازی مدرن آن شبیه به باغ ایرانی حداقل در فرم آن می باشد.در مجموعه معمار توانسته با خلاقیت، مهارت و تجربه در طراحی و رویکرد طبیعت گرایانه اش در طراحی منظر، بر تاریخی موضوع مسلط شود و با وجود دخالت داشتن عوامل مختلف و متفاوت در آن، طرح یکپارچه به نظر می رسد و روند تکامل باغسازی را بدون انقطاع به تصویر بکشد. حضور مردم و استقبال از آن از دلایل صحت بر موفقیت طرح می باشد. منابع :فارسی :- دبلیو. رید، گرانت، (Asla)، از مفهوم تا فرم در طراحی منظر، ترجمه محسن فیضی و مهدی خاک زند، فرهنگ متین، تهران، 1388- شاهچراغی، آزاده، پارادایم های پردیس، جهاد دانشگاهی، تهران، 1389- متدین، حشمت ا...، چزوه درس تاریخ منظر، دانشگاه تهران، 1389- مقتدر، محمدرضا و یاوری، مینوش و خوانساری، مهدی، باغ ایرانی بازتابی از بهشت، ترجمه موسسه مهندسین مشاور آران، دبیرخانه همایش بین المللی باغ ایرانی، سازمان میراث فرهنگی . گردشگری، تهران، 1383- منصوری، سید امیر، جزوه درس مبانی نظری منظر،دانشگاه تهران 1389- منصوری،سید امیر، جزوه درس منظر معاصر،دانشگاه تهران، 1390- ویستون اسپیرن، ان ، زبان منظر، ترجمه سید حسین بحرینی و بهناز امین زاده، دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1387لاتین :ASLA, Interview with Kathryn GustafsonAsladirt, Interview with Kathryn Gustafson on Her Civic and Cultural Spaces,2010Christophe Girot, Kathryn Gustafson: Sculpting the Land, FranceValerie Easton, Kathryn Gustafson to lecture at SAM, Special to The Seattle Times, The Seattle Times Company, 2005 اینترنت : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام /content/awards.htm برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام /content/projects.htm برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام /frame-sets/people-fset.htm برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [/TD] [/TR] [/TABLE] برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده