رفتن به مطلب

ده شرکت برتر استراتژیک در عرصه فناوری اطلاعات


afa

ارسال های توصیه شده

بالاخره روزهاي ركود هم مانند تمام روزهاي ديگر گذشتند و روزهاي بهتري جاي آن‌ها را گرفتند. بحران اقتصادي كه در اين سال‌ها بخش‌هاي مختلف صنعتي و تجاري جهان را درگير كرده بود، حالا كم‌كم دارد از آن‌ها رخت برمي‌بندد.

 

بالاخره روزهاي ركود هم مانند تمام روزهاي ديگر گذشتند و روزهاي بهتري جاي آن‌ها را گرفتند. بحران اقتصادي كه در اين سال‌ها بخش‌هاي مختلف صنعتي و تجاري جهان را درگير كرده بود، حالا كم‌كم دارد از آن‌ها رخت برمي‌بندد. در اين ميان اما فناوري اطلاعات و بازار تكنولوژي مثل هميشه در دسته اولين‌ها قرار داشته‌اند تا كمي زودتر روند بهبود را در پيش بگيرند. البته نمي‌توان از تاثير حضور شركت‌ها و توليد‌كنندگان بزرگ و سودآور اين عرصه و بازار هميشه داغ محصولات آن‌ها در اين ميان چشم پوشيد. در حقيقت بهتر است بگوييم استراتژي‌هاي بجا و مناسب اين شركت‌هاي بزرگ توانست راه نجات اين صنعت را نشانه رود.

 

آمار و اخباري كه هر روز درباره روند بهبود صنعت تكنولوژي منتشر مي‌شوند، گواه خوبي براي اين موضوع هستند. آخرين آمار منتشر شده در اين مورد را موسسه تحقيقاتي معتبر Forrester اعلام كرده است. بر اساس اين آمار پيش‌بيني مي‌شود سرمايه‌گذاري در صنعت IT جهاني در سال 2010 تا 1/8 درصد رشد كند. اين در حالي است كه اين رقم در سال 2009 كاهش 9/8 درصدي را تجربه كرده است. اين پيش‌بيني‌ها همچنين نشان مي‌دهند كه در سال ميلادي جديد سازمان‌هاي دولتي و بنگاه‌هاي تجاري بزرگ بيش از 1/6 تريليون دلار در اين صنعت سرمايه‌گذاري كنند. ميزان سرمايه‌گذاري در صنعت IT تنها در كشور آمريكا بعد از كاهش 2/ 8 درصدي در سال 2009، با رشد 6/6 درصدي در سال 2010 به 568 ميليارد دلار خواهد رسيد.

 

كارشناسان اين صنعت پيش‌بيني كرده‌اند كه از اين ميزان سرمايه‌گذاري بيشترين ميزان در بخش‌هاي سخت‌افزار و نرم‌افزار هزينه شود. دليل اين موضوع هم به پيش‌بيني رشد 2/ 8 درصدي خريد تجهيزات كامپيوتري در سطح جهان در اين سال مربوط مي‌شود.

 

 

ثبات درآمدها و كاهش نرخ بيكاري

با تمام اين‌ها، اما صنعت IT همچنان راه زيادي براي بازگشت به روزهاي طلايي گذشته‌اش در پيش دارد. در واقع نشاني اين راه طولاني را مي‌توان از ثبات درآمدهايي كه هنوز بعد از گذشت يك سال هنوز هيچ افزايشي را تجربه نكرده‌اند، جست‌و‌جو كرد. آخرين تحقيق انجام شده در اين زمينه را مجله معتبر InformationWeek انجام داده است.

 

بر اساس نتايج اين تحقيق درآمد فعالان حوزه IT در سال 2010 براي اولين بار بعد از 11 سال اخير ثابت و بدون تغيير باقي مانده است. اين تحقيق كه روي حدود 20 هزار و 500 نفر از كارمندان و مديران صنعت IT انجام شده است، نشان مي‌دهد كه اين افراد هيچ افزايش درآمدي را در اين سال‌ها تجربه نكرده‌اند و به عقيده بسياري از كارشناسان و تحليل‌گران همين ثبات مي‌تواند نشانه‌اي براي آغاز روند رشد درآمد‌ها در اين صنعت باشد.

 

به اين ترتيب اين نتايج نشان مي‌دهند كه درآمد 40 درصد از كارمندان صنعت IT ثابت مانده است، در حالي كه در سال 2009 تنها 26 درصد از كارمندان اين بخش ثبات ميزان درآمدشان را تجربه كرده‌اند. با اين حال، اما 23 درصد از كارمندان و مديران اين بخش اعلام كرده‌اند كه بحران اقتصادي تاثير چشمگيري بر وضعيت شغلي و درآمد آن‌ها نداشته است، اما در سال ميلادي گذشته 34 درصد از اين كارمندان اين عقيده را داشتند.

 

با تمام اين‌ها، اما گويا ميزان بيكاري در مشاغل IT به تدريج در حال كاهش است. اين كاهش اگرچه چندان چشمگير نيست، اما مي‌تواند مقدمه‌اي براي بهبود ميزان بيكاري در اين صنعت باشد.

جديدترين آمار اعلام شده از طرف شركت‌هاي بزرگ IT كه اغلب در آمريكا هستند، نشان مي‌دهد كه اين كمپاني‌ها در فصل اول سال 2010 چيزي برابر 26 هزار شغل در اين صنعت ايجاد و اشغال شده‌اند. اهميت اين آمار در واقع به اين دليل است كه براي اولين بار در دو سال گذشته صنعت IT در دو فصل متوالي مشاغل جديد را ايجاد كرده است.

 

بر اساس آمار ارائه شده از طرف اداره كار ايالات متحده آمريكا، در طول دوران ركود اقتصادي نزديك به 300 هزار شغل در صنعت IT از بين رفته‌اند و براي بازسازي دوباره اين مشاغل به زمان بيشتري نياز است.

 

با اين اوصاف ميزان اشتغال در صنعت IT جهاني در فصل اول سال 2010 تا 84/3 ميليون نفر افزايش پيدا كرده است، در حالي كه اين ميزان در فصل چهارم و سوم سال 2009 به ترتيب برابر 81/3 ميليون و 77/3 ميليون نفر بوده است. به اين ترتيب است كه كارشناسان معتقدند اين روند از نيمه سال 2008 رشد خوبي داشته است.

 

بهترين بازيگران عرصه IT

در ميان شركت‌ها و كمپاني‌هاي بزرگ فعال در عرصه IT، بعضي از آن‌ها نقش موثرتري در اتفاقات و تصميم‌گيري‌هاي مهم اين صنعت دارند. در واقع اين شركت‌ها بخش مركزي ساختار صنعت IT جهاني را تشكيل مي‌دهند و نمي‌توان جايگزيني براي آن‌ها پيدا كرد. كارشناسان و محققان مختلفي براي شناسايي اين شركت‌هاي مهم و برتر اين عرصه با مجله InformationWeek همكاري كرده‌اند و در نهايت ده شركت توليد‌كننده استراتژيك صنعت IT را معرفي كرده‌اند. به عقيده كارشناسان، اين شركت‌ها نقش بااهميتي در حمايت از صنايع زيرمجموعه داشته و سهم قابل توجهي از بودجه IT را به خودشان اختصاص مي‌دهند. اين بازيگران مهم و شناخته شده صنعت IT جهاني در طول سال‌ها به اين موقعيت دست پيدا كرده‌اند و نمي‌توان به راحتي جايگزيني مناسب براي آن‌ها پيدا كرد. به اين ترتيب استراتژيك‌ترين شركت‌هاي IT در جهان عبارتند از:

 

IBM: يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي تكنولوژي جهان كه با كامپيوترهاي mainframe خود براي اولين بار مفهوم كامپيوتر را براي كاربران جهاني معنا كرد. اين شركت حالا در ميان كاربران محصولاتش به خاطر خدمات پس از فروش مناسب شهرت پيدا كرده‌اند. امروزه خدمات و محصولات متنوع IBM و سياست‌‌گذاري‌هاي آن در زمينه برون‌سپاري، ائتلاف و خريد شركت‌هاي كوچك، مشاوره، استفاده از نرم‌افزارها براي بهينه‌سازي مصرف انرژي، امنيت بالاي سيستم‌هاي اداري و... باعث شده است تا اين شركت به عنوان يكي از تاثيرگذارترين شركت‌هاي IT دنيا شناخته شود. اين در حالي است كه كارشناسان معتقدند خدمات گسترده و متنوع اين شركت همراه با مهارت آن در هر دو زمينه‌هاي سخت‌افزار و نرم‌افزار آن را به يك مركز استراتژيك براي مواردي مانند انرژي، بهداشت و درمان، پيشگيري از جرم، امور دولتي و حتي حمل و نقل تبديل كرده است.

 

SAP: اين روزها ديگر اغلب كاربران حرفه‌اي دنيا امور مالي، عمليات توليد و مربوط به زنجيره‌هاي مصرفي را با استفاده از نرم‌افزارهاي كاربردي اين شركت انجام مي‌دهند. رمز باقي ماندن SAP به عنوان يكي از استراتژيك‌ترين بازيگران عرصه IT توجه به نياز كاربران و همراهي با جديدترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا است.

 

Microsoft: رتبه سوم شركت‌هاي استراتژيك براي غول نرم‌افزاري دنيا قطعا جايگاه مناسبي نيست. با اين حال، اما كارشناسان معتقدند نرم‌افزارهاي پر‌طرفدار و جهاني اين شركت مانند Windows، Office و Internet Explorer توانسته‌اند آن را از سقوط به رتبه‌هاي پايين‌تر نجات بدهند. در حقيقت بسياري از تحليل‌گران IT اعلام كرده‌اند كه اين شركت از روند سريع پيشرفت شركت‌هاي تكنولوژي مانند Google و Apple عقب مانده‌اند. اين در حالي است كه بعضي ديگر دليل اين موضوع را عدم حضور اين شركت در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌دانند. با اين همه، اما نوآوري اين شركت در طراحي و عرضه نرم‌افزارهاي منطبق بر نياز كاربران سرتاسر دنيا هميشه آن را به عنوان يك شركت تاثيرگذار با اهميت مطرح كرده است.

 

Oracle: خريدهاي چند ميليارد دلاري اين شركت مانند خريد شركت‌هاي نرم‌افزاري PeopleSoft و Siebel در اين سال‌ها توجه بسياري را به Oracle جلب كرده است. با اين حال اما اين شركت همچنان به عنوان اولين و بزرگ‌ترين توليد‌كننده ديتابيس در دنيا شناخته مي‌شود. با اين همه اما خريد اخير اين شركت يعني خريد شركت بزرگ Sun Microsystems موقعيت آن را در زمينه سخت‌افزاري هم ارتقا داد.

 

Cisco: يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي فعال در زمينه محصولات شبكه كه به خاطر عرضه محصولات جديد و متفاوت در اين بازار شناخته مي‌شود. با اين همه، كارشناسان معتقدند امنيت سيستم‌هاي شبكه‌اي و سرورهاي توليدشده در اين شركت يكي از مهم‌ترين عوامل انتخاب آن به عنوان يكي از استراتژيك‌ترين شركت‌هاي IT بوده است.

 

HP: با وجود خريدهاي نرم‌افزاري و خدماتي بسياري كه اين شركت در سال‌هاي اخير انجام داده است، اما همچنان HP به خاطر كامپيوترهاي شخصي و پرينترهاي چندكاره‌اش در دنيا شناخته مي‌شود. اين شركت يكي از اولين توليد‌كنندگان كامپيوتر جهان است كه همچنان به خاطر استفاده از جديدترين تكنولوژي‌ها در طراحي و ساخت كامپيوترهايش سهم قابل توجهي از بازار جهاني را در اختيار دارد.

 

Teradata: يك شركت كوچك كه شايد هنوز براي بسياري شناخته شده نيست، اما بد نيست بدانيد كه درآمد سالانه‌اش در سال 2009 برابر 71/1 ميليارد دلار بوده است. اين شركت در واقع يك شركت مادر است كه شركت‌هايي مانند Wal-Mart، eBay و Overstock.com زيرمجموعه‌هاي آن هستند.

 

VMware: يكي از بزرگ‌ترين توليد‌كنندگان نرم‌افزارهاي مجازي‌سازي كه چيزي در حدود 75 تا 80 درصد از بازار نرم‌افزارهاي تجاري را در اختيار دارد و رقيبي جدي براي Microsoft در اين بازار به حساب مي‌آيد.

 

Dell: يكي ديگر از توليد‌كنندگان بزرگ كامپيوتر در جهان كه به خاطر كامپيوترهاي شخصي قابل حمل خود و تحولاتي كه در بازار اين محصولات به وجود آورده است، به عنوان يك شركت استراتژيك شناخته مي‌شود.

 

Research In Motion: توليد‌كننده گوشي‌هاي موبايل BlackBerry كه سال‌هاي سال به عنوان بهترين موبايل‌هاي هوشمند دنيا شناخته مي‌شدند. اين شركت همچنين براي توليد محصولاتش با شركت‌هاي بزرگ ديگري مانند IBM و SAP هم همكاري كرده است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...