Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 آذر، ۱۳۹۱ روند رشد شتابان كلان شهرها در جهان، توأم با افزايش جمعيت در اين شهرها، مشكلات متعددي را مانند معضل ترافيك و اختلال در سامانه حمل ونقل درون شهري به وجود آورده است . از اين رو، معضل مذكور از چالش هاي اساسي فراروي برنامه ريزي شهري در اواخر قرن بيستم بوده كه بر دستيابي به اهداف توسعه پايدار شهري تأثير نهاده است . افزايش سريع وسا يل حمل ونقل موتوري به ويژه اتومبيل و استفاده زياد از آن د ر شهرهاي كشور و مشخصاً در كلان شهر تهران همراه با رشد جمعيت و گسترش بي رويه آن و نيز عدم برنام ه ريزي هاي علمي و جامع و مشكلات عديده سيستم حمل ونقل عمومي باعث بروز مشكلاتي نظير آلودگي هاي شديد زيست محيطي، تراكم هاي ترافيكي زياد و خسته كننده، اتلاف زياد وقت شهروندان، مصرف بيش از حد انرژي، ناامني مسيرها و تصادفات شده است . بدين ترتيب، زندگي در اين محيط ها دشوار شده و از نظر رفاه و آسايش دچار تنزل گشته است. سامانه حمل و نقل BRT سيستم سريع اتوبوسي است، كه در كنار توسعه سامانه مترو در قالب سياست توسعه حمل ونقل همگاني در كلان شهر تهران براي تسهيل حمل ونقل عمومي و مقابله با مشكلات مذكور به وسيله شهرداري در پيش گرفته شده است . پژوهش حاضر ضمن بررسي ساختار تجهيزاتي، معيارها و استانداردهاي سامانه حمل و نقل BRT، براساس روش مطالعات كتابخانه اي و پژوهش ميداني به ارزيابي عملكرد اين سامانه در كلان شهر تهران پرداخته است . براي بررسي نمونه موردي خط يك سامانه BRT تهران مورد نظر بوده است. تجزيه و تحلي ل هاي صورت گرفته كه بر اساس تحليل پرسشنامه و اطلاعات سازمان هاي مربوط و بهره گيري از آزمو ن هاي نرم افزار SPSS استوار بوده است، ضمن وجود برخي مشكلات كاركردي و شكلي اين سامانه در كلان شهر تهران، حاكي از تأثيرات مثبت اين سامانه بر حمل ونقل عمومي و تأثيرات مطلوب زيست محيطي، اجتماعي و اقتصادي آن در اين شهر است، به طوري كه رضايت مردم را به ميزان زيادي تأمين كرده است. واژگان کلیدی: حمل ونقل شهري، حمل ونقل عمومي، سامانه BRT، كلانشهر تهران نویسندگان: مهدی قرخلو، احمد پوراحمد دانلود مقاله 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده