رفتن به مطلب

داگ فایت ۱ تامکت ایرانی در برابر ۶ جنگنده عراقی


Lean

ارسال های توصیه شده

این مطلب علاوه بر آنکه یکی از افتخارات تاریخی جنگ نابرابر 8 ساله در پرونده پر افتخار دلاورمردان گمنام نیروی هوایی ارتش ایران محسوب میگردد ، مفاهیم اصلی و مهمی در نبردهای هوایی ، از جمله مفهوم داگ فایت ، توان موشکهای مختلف هوا به هوا ( تکیه بر انواع موشک های اف 14 تامکت ) ، وظایف کمک خلبان ( علاوه بر توان کنترل کامل پرنده در شرایط اضطراری و لزوم ) واهمیت برتری کیفی بر کمی در یک نبرد هوایی را در شرایط واقعی به اطلاع علاقه مندان خواهد رساند.

نقل از تاپ گان ارتش ایران امیر تیمسار سرتیب خلبان شهرام رستمی

 

در روزهای پایانی جنگ، ارتش تازی عراق با تحویل جدیدترین نسل جنگنده های خود و همچنین با دراختیار گرفتن جدیدترین تجهیزات زمینی و موشکی، هنوز هم نتوانسته بود بر دلاورمردان سرزمین آریایی که از توان فرسوده و از امکانات محدود گشته بودند غلبه کند.

 

تازیان علاوه بر تجهیز به موشک های دور برد و کشاندن جنگ به شهرهای بزرگ و پایتخت ب منظور از پا درآوردن مقاومت ایران دست به حملات گسترده به پاشنه آشیل ایران ( نفت کش ها و پایانه های نفتی ) زده بود تا از این طریق، ایران را مجبور به تسلیم کند..

 

از سوی دیگر تحریم های شدید تسلیحاتی بر علیه ایران و کمک های بی دریغ و بلاعوض جبهه متحد عربی به سردار تازیان و فروش جدیدترین و پیشرفته ترین تسلیحات متعارف و نامتعارف ( شیمیایی ) از سوی کشورهای اروپایی شرایط نابرابر و حساسی را ایجاد کرده بود خصوصا با فرسودگی تجهیزات نیروی هوایی ارتش ایران و طرح این بحث در مجامع کارشناسی که " با وجود جنگنده های پیشرفته ؛ دیگر گربه های درنده اف 14 های تامکت ، پنجه پرقدرت عقاب های تیزپرواز نیروی هوایی ارتش ایران کاریی خود را از دست داده اند ! "

 

عراق پی در پی حریم هوایی ایران را نقض می کرد در بهمن ماه سال ۱۳۶۶ این پروازها به اوج خود رسیده بود و عراق هر روز به حریم آب های نیلگون خلیج فارس تجاوز می کرد.

 

 

بیستم بهمن ماه سال ۱۳۶۶،در پایگاه ششم شکاری بوشهر خلبانان تامکت (اف۱۴) آماده نبرد بودند و در گردان پرواز حضور داشتند که با اعلام وضعیت اسکرمبل ، صدای زنگ آلرت (زنگی که درهنگام حمله دشمن در اتاقی به همین نام که خلبانان آماده در آن حضور دارند به صدا در می آید و خلبانان به سرعت آماده مقابله می شوند) همه را به خود می آورد. با تماس با فرماندهی آنها اعلام اسکرامبل (یعنی پرواز سریع هواپیماهای شکاری آماده، برای مقابله با دشمن) می کنند.

 

کارهای مقدماتی پرواز به سرعت هرچه تمام تر انجام می پذیرد و دقایقی بعد خلبانان با نشستن در کابین به سرعت به پرواز در می آیند. به محض پرواز اف ۱۴، رادار با آنها تماس می گیرد و فرکانس مخصوص، سمت و ارتفاع را اطلاع می دهد.

 

 

خلبانان بلافاصله آماده نبرد می شوند. به دلیل این که به سرعت به پرواز درآمده بودند، شروع به چک کردن سیستم های جنگ الکترونیک، موشک ها، رادار و… می کنند و از صحت آنها مطمئن می شوند.

اف ۱۴ به سمت جنوب به پرواز ادامه می داد که از سوی رادار زمینی دستوری رسید مبنی بر این که خلبانان جست وجو را برای پیدا کردن هواپیماهای دشمن در جنوب آغاز کنند.

 

دقایقی بعد کمک خلبان با دقت و جست وجویی که انجام می دهد، موفق می شود ۶ هدف را بر روی رادار خود پیدا کند. کمک خلبان بلافاصله با رادار زمینی تماس می گیرد و سمت آنها را برای رادار اعلام می کند که رادار نیز متخاصم بودن آنها را تایید می کنند.

 

با تایید رادار، خلبان سرعت و ارتفاع خود را افزایش می دهد و با حداکثر سرعت به سمت هدف ها به پیش می رود. بعد از دقایقی رادار هواپیما جنگنده های دشمن را مشخص تر نشان می دهد. آنها به صورت دو دسته سه فروندی با سرعت و از روبه رو به سمت اف ۱۴ ایرانی می آمدند.

 

کار بسیار خطرناک و دشوار بود. یک فروند اف ۱۴ به مقابله با ۶ فروند هواپیمای عراقی می رفت ولی چاره ای نبود. باید جلوی تجاوز گرفته می شد. خلبان بلافاصله کار را برای قفل کردن بر روی هواپیمای دشمن و شلیک موشک آغاز می کنند. با توجه به سرعت بالای اف ۱۴ و هواپیماهای عراقی، آنها با سرعت به سمت همدیگر می آمدند. خلبانان فقط چند دقیقه فرصت داشتند تا تصمیم بگیرند.

 

اولین هواپیمای دشمن منهدم می شود

کمک خلبان روی هر کدام از هواپیماها قفل راداری می کرد، هواپیمای دشمن با استفاده از دستگاه های پیشرفته جنگ الکترونیک آن را خنثی می کرد.

 

فاصله دیگر خیلی نزدیک شده بود و امکان استفاده از موشک های دوربرد فونیکس نبود. لذا بلافاصله خلبانان تصمیم گرفتند از موشک های راداری اسپارو استفاده کنند.

 

با چندین بار تلاش و در فاصله بسیار کم ۵/۵ مایلی، با تلاش زیاد سرانجام موفق می شوند بر روی یکی از هواپیماهای دشمن عمل قفل راداری را انجام دهند و خلبان بی درنگ موشک را به سمت هواپیمای عراقی رها می کند. موشک راداری از زیر بال رها می شود و با سرعت به سمت هدف پیش می رود. تنها چند ثانیه بعد یکی از هواپیماهای دشمن منهدم می شود و لاشه آنها به اعماق خلیج فارس فرو می رود.

 

دسته اول هواپیماهای عراقی در حال فرار بودند ولی…

 

هواپیماهای عراقی که شاهد سرنگونی یکی از جنگندهای شان بودند، برای در امان ماندن از هدف قرار گرفتن، بلافاصله ارتفاع خود را کم کرده و در سطح آب شروع به پرواز می کنند. در این هنگام هواپیماها در نزدیکی یکدیگر قرار داشتند که خلبان متوجه یکی از هواپیماهای دشمن در سمت راست خود می شود. خلبان بی درنگ به اطلاع کمک خود رسانده که کمک نیز خلبان را متوجه سه فروند دیگر در سمت چپ می کند. شرایط بسیار حساس بود. با کوچک ترین اشتباه احتمال هدف قرار گرفتن اف ۱۴ وجود داشت.

 

لحظه نبرد تن به تن فرا رسیده بود ( داگ فایت ) :

هواپیماهای سمت چپ به اف ۱۴ نزدیک تر بودند و دریک لحظه هواپیماها در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. هواپیماهای عراقی به شدت به سمت راست گردش کردند و اف ۱۴ ایرانی نیز در مقابل آنها به شدت به سمت چپ گردش نمود. در این هنگام یکی از هواپیماهای عراقی به طرز ناشیانه ای برای زدن اف ۱۴ سمت گردش خود را عوض کرد و به سمت راست خودش گردش نمود، خلبانان اف ۱۴ با دیدن این حرکت ناشیانه، با مانوری در پشت سر او قرار گرفتند.

 

دسته دوم هواپیماهای عراقی بدون این که متوجه شوند عبور کردند

 

در همین موقع دسته دیگر هواپیماهای عراقی با آرایش جنگی بدون این که متوجه حضور اف ۱۴ بشوند با سرعت از کنار هواپیمای ایرانی عبور کردند. فاصله به قدری نزدیک بود که امکان استفاده از موشک راداری اسپارو هم نبود.

 

پس باید اف ۱۴ به هواپیمای دشمن نزدیک تر می شد تا بتواند با استفاده از موشک حرارتی آن را هدف قرار دهد. این کار به سرعت انجام شد. فاصله آن قدر کم شده بود که خلبان حتی نوع هواپیما و رنگ آن را نیز می توانست تشخیص دهد. هواپیمای عراقی یک میراژ پیشرفته با رنگ استتار آبی بود.

 

هواپیمای دوم عراقی نیز به اعماق آب های خلیج فارس می رود

 

خلبان خود را آماده شلیک موشک حرارتی می کند ولی موشک رها نمی شود. خلبان دوباره شروع به چک کردن سیستم ها می کند. در همین حین کمک نیز به شدت مراقب پشت سر بود تا در حین تعقیب و گریز هواپیمای دشمن، در پشت سر آنها قرار نگیرد. سرانجام خلبان موفق می شود. موشک رها شده با یک جهش سریع به سمت موتور میراژ پیش می رود و در نهایت در داخل آن منفجر می شود. انفجار به قدری سریع اتفاق افتاد که خلبان عراقی موفق به خروج اضطراری هم نمی شود.

 

هر دو خلبان از فرط شادی ندای الله اکبر سر می دهند و با توجه به این که در تعقیب و گریز، از مرز فاصله زیادی گرفته بودند و از طرفی با کمبود بنزین هم مواجه بودند، لذا به سرعت به سمت پایگاه حرکت می کنند و با موفقیت در پایگاه به زمین می نشینند.

 

هنوز غرق شادی بودند که دوباره به مقابله شتافتند

در پایگاه غوغایی به پا بود همه به استقبال خلبانان آمده بودند. خلبانان با اشتیاق زیاد در حال شرح واقعه بودند که ناگهان دوباره زنگ اسکرامبل به صدا درمی آید. هر دو خلبان با تمام سرعت به سمت هواپیمای اف ۱۴ آماده دیگری می دوند و بعد از چند لحظه در دل آسمان جای می گیرند. بلافاصله سرعت خود را زیاد می کنند و بر روی آبهای نیلگون خلیج فارس قرار می گیرند.

 

هدفی بر روی رادار مشاهده نمی شد و هواپیمای اف ۱۴ با دیدن این اوضاع سریعا ۹۰ درجه گردش می کند و با سرعت به سمت نفت کش ها حرکت می کند. در همین حین کمک شروع به جست وجو بر روی رادار می کند و موفق می شود در جنوب شرقی هدف را شناسایی کند. با استعلام از رادار زمینی آنها هدف را دشمن تایید می کند و دستور انهدام صادر می شود. هواپیماهای عراقی نیز به سمت نفت کش ها در حرکت بودند.

 

هواپیماهای عراقی برای زدن نفت کش شیرجه رفتند

 

خلبان بلافاصله به سمت هواپیماهای دشمن حرکت می کند. در حدود ۷ مایلی با خط سیر نفت کش ها، کمک خلبان متوجه می شود که دو هواپیمای دشمن در حالت شیرجه به سمت نفت کش ها هستند. خلبان بلافاصله موتورها را در حالت پس سوز قرار داده و با کم کردن ارتفاع و حداکثر سرعت، به سمت آنها می رود.

 

هواپیماهای عراقی که متوجه اف ۱۴ ایرانی شده بودند، با سرعت به سمت مخالف گردش می کنند. آنها با این حرکت فکر می کردند که هواپیمای ایرانی را غافلگیر کرده اند ولی با توجه به سرعت بالایی که اف ۱۴ ایرانی داشت، به سرعت به سمت هواپیمای سمت راستی گردش می کند و در کم تر از چند ثانیه هواپیمای دشمن در برد موشک حراراتی اف ۱۴ قرار می گیرد. ولی در همین حالت هواپیمای دیگر عراقی از فرصت استفاده کرده بود و خود را به پشت سر اف ۱۴ ایرانی رسانده بود و به خیال خود آنها اف ۱۴ را در بین خود قرار داده بودند.

 

در بدترین شرایط هواپیمای سوم عراق نیز منهدم می شود ولی خطر…

 

کمک خلبان بلافاصله به خلبان اطلاع می دهد و ذکر می کند که مواظب این هواپیمای پشت سری هست. فقط در هنگامی که می گوید، سریعا هواپیما را به سمت دیگر گردش دهد. هواپیمای عراقی اینک در بهترین شرایط بود تا اف ۱۴ بتواند آن را با موشک حرارتی هدف قرار دهد. پس اولین موشک حرارتی به سمت هواپیمای دشمن شلیک می شود. هنوز موشک به هواپیمای دشمن نرسیده بود که کمک فریاد می زند هواپیمای دشمن آماده شلیک موشک است سریعا گردش کن.

 

خلبان نیز بلافاصله به چپ گردش می کند و با چندین مانور زیبا باعث می شود که هواپیمای عراقی آنها را گم کند. بعد از اطمینان از متواری شدن هواپیمای دوم عراقی، اف ۱۴ به موقعیت قبلی بازمی گردد و لاشه سوخته میراژ عراقی را که دقایقی قبل هدف قرار گرفته بود، می بیند که در آب افتاده و درحال غرق شدن است.

 

بدین ترتیب در کم تر از نصف روز سه فروند هواپیمای متخاصم عراقی توسط یک هواپیمای اف ۱۴ ایرانی سرنگون شد.

دستاوردهای عملیات

 

این عملیات دستاوردهای مهمی داشت: اول این که تا حدود یک ماه هواپیماهای عراقی جرات حضور در خلیج فارس را نداشتند و در این فکر بودند که مبادا با حضور دوباره، چندین هواپیمای دیگر را از دست بدهند.

 

[ میراژهای فرانسوی با توجه به قیمت بالا به صورت اجاره به شرط تملیک از طرف نیروی هوایی ارتش فرانسه در اختیار ارتش تازیان قرار گرفته بود ! ]

 

دوم این عملیات هوایی باعث شده بود که بار دیگر دنیا اقتدار و توانایی کیفی تیزپروازانی که برای چیرگی بر معجزه تکنولوژی قرن ، کامپیوتر پرنده و تیر نهایی ترکش نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بر علیه ابرقدرت شرق از نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی دستچین شده بودند !

 

ایالات متحده اف 14 های تامکت را به کشور دوست و هم پیمان نزدیک خود ( اسرائیل ) نفروخت و در پاسخ به درخواست عربستان سعودی صراحتا اظهار داشت : " اف 14 تامکت هنوز برای خلبانان عرب خیلی زود است ! "

تا چندین روز پس از این عملیات، رسانه های غربی درحال انعکاس این خبر در خبرگزاری های خود بودند.

بدین ترتیب برگ زرین دیگری به افتخارات دلاور مردان گمنام نیروهای هوایی ایران اضافه شد.

 

این افتخار بزرگ تاریخی نصیب دو سرافراز : خلبان امیر کاپیتان محسن قیاسی و " امیر تیمسار سرتیب خلبان شهرام رستمی " اولین شکارچی میگ-25 به وسیله تامکت در جهان ، در کاکپیت عقب به عنوان کمک خلبان است !!! "

 

رفع ابهام : در نبردهای حساس هوایی جایگرفتن یک خلبان برجسته در کاکپیت عقب به عنوان کمک خلبان مکرراً رخ داده است "

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...