azarafrooz 14221 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 آذر، ۱۳۹۱ نتايج يك مطالعه در انگلستان توسط سازمان Defra (سازماني براي امور كشاورزي، غذا و محيطزيست) در زمينه فناورينانو كه اخيراً منتشر شده است؛ نشان ميدهد كه فناورينانو ميتواند استفاده از منابع انرژي تجديدناپذير و انتشار گازهاي گلخانهاي را كاهش دهد. در اين مطالعه كاربردهاي فناورينانو در زمينههايي از قبيل افزودنيهاي سوخت، پيلهاي خورشيدي (فوتوولتائيك)، اقتصاد هيدروژني و ذخيرة الكتريسيته مورد بررسي قرار گرفته است. اين بررسيها نشان ميدهد كه فناورينانو ميتواند انتشار گازهاي گلخانهاي را تا بيش از 2% در حال حاضر و بيش 20% تا سال 2050 كاهش دهد. افزودنيهاي سوخت افزودنيهاي نانوذرهاي نشان دادهاند كه ميتوانند راندمان سوخت موتورهاي ديزلي را تا تقريباً 5% افزايش دهند، در نتيجه انتشار CO2 در انگلستان 2 تا 3 ميليون تن در سال كاهش مييابد. اين ميتواند فوراً در نيروگاههاي ديزلي انگلستان اجرا شود. هر چند ابتدا بايد نگرانيها مرتبط با سلامتي ناشي از تماس با نانوذرات آزاد در گازهاي خروجي ديزلي، رفع شود. توصيههايي كه در اين زمينه شده است، شامل تستهاي سميتشناسي جامع و تستهاي عملكرد مستقلِ كمككننده براي نشان داده سود محيطي آن ميباشند. پيلهاي خورشيدي قيمت بالاي پيلهاي خورشيدي مانع استفاده از آنها براي توليد انرژي از منابع تجديدپذير ميشود. فناورينانو ميتواند باعث كاهش قابل توجه هزينه توليد پيلهاي خورشيدي شود. اگر يك شبكه توليد برق از انرژي خورشيدي، بتواند 1% كل نيازهاي برق را توليد كند، انتشار گاز گلخانهاي CO2 مثلاً در انگلستان سالانه تقريباً 5/1 تن كاهش مييابد. اقتصاد هيدروژني وسايل نقليه مبتني بر سوخت هيدروژني ميتوانند انتشار همة آلايندههاي مضر از وسايل نقليه، را حذف كنند. يكي از مشكلات اصلي اقتصاد مبتني بر هيدروژن، ذخيره هيدروژن ميباشد كه فناورينانو ميتواند كمك زيادي براي رفع اين مشكل بكند، نانوساختارهايي از قبيل نانولولههاي كربني، فولرينها و غيره، توان بالقوهاي در ذخيرهسازي هيدروژن دارند. همچنين فناورينانو در پيل سوختي كه در آن انرژي ناشي از سوخت هيدروژن تبديل به برق ميشود؛ كاربرد دارد، مثلاً نانوكاتاليستها ميتوانند عملكرد آنها را بهبود دهند. اگر هيدروژن به عنوان منبع انرژي استفاده شود، انتشار گاز گلخانهاي CO2 كه در انگلستان سالانه 132 ميليون تن است، به طور كامل حذف ميشود. باطريها و ابرخازنها پيشرفتهاي اخير در فناوري باطري استفاده از وسايل نقليه الكتريكي را عمليتر كرده است. هنوز مشكل در اين زمينه، زمان شارژ ميباشد. فناورينانو ميتواند راه حلي براي اين مشكل پيدا كند به طور كه وسايل نقليه بتوانند كمتر از 10 دقيقه شارژ شوند، كه اين زمان با زمان سوختگيري ماشينهاي كنوني قابل مقايسه است. همچنين فناورينانو ميتواند باعث افزايش ذخيره بار در باطريها و بهبود عمر آنها شود. استفاده از وسايل نقليه الكتريكي، منجر به كاهش انتشار گاز گلخانهاي Co2 ميشود. 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده