رفتن به مطلب

ناخن ها بهترین نشانه برای تشخیص بیماری


mani24

ارسال های توصیه شده

يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۰۵

 

ناخن ها می توانند نشانه ی بسیار خوبی برای سلامت و یا عدم سلامت شخص باشند و این درحالیست که بسیاری از مردم از این موضوع ناآگاه بوده و به آن بی اعتنا هستند.

n00164001-b.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

:رنگ سفید در ناخن ها ،صورتی کم رنگ شدن در انتهای ناخن،ناهمواری و مزرس بودن آنها ممکن است نشانه ی بیماری در بدن شما باشد

 

۱.ناخن رنگ پریده

بسیاری از مواقع رنگ پریدگی ناخن ها میتواند نشانه ی بیماری هایی جدی و مهم است مانند :

•کم خونی

•نارسایی احتقانی قلب

•بیماری کبدی

•سوء تغذیه

بیماری کم خونی: کم خونی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبولهای قرمز سالم، به تعداد کافی، برای حمل اکسیژن به بافتهای بدن وجود ندارد و موجب می‌شود که علائمی ایجاد شود.

کم خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. کم خونی می‌تواند موقتی و یا طولانی مدت بوده و از فرمهای خفیف تا شدید باشد. خطر ایجاد کم خونی در زنان و کسانی که بیماریهای مزمن دارند بیشتر است.

کم خونی ممکن است با مصرف مکملها و یا با درمانهای تخصصی تر درمان شود. با خوردن غذاهای متنوع و سالم ممکن است بتوانید از بروز برخی انواع کم خونی پیشگیری کنید.

علائم کم خونی:

مهمترین علامت کم خونی احساس خستگی زودرس و فرسودگی است. علائم دیگر شامل این موارد است:

•ضعف

•رنگ پریدگی پوست

•ضربان نامنظم یا تند قلب

•کوتاهی نفس

•درد قفسه‌ی سینه

•احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف

•مشکلات شناختی

•بی حسی، کرختی یا سردی انتهای اندامها

•سردرد

ممکن است در ابتدا کم خونی آنقدر خفیف باشد که متوجه علائم آن نشوید. اما شدت علائم با پیشرفت کم خونی افزایش می‌یابند.

 

۲.ناخن سفید

عمدتا ناخن های سفید با حلقه ای تیره تر می تواند مشکلات کبدی مانند هپاتیت را نشان دهد. در این تصویر،زردی انگشتان دست را نیز مشاهده میکنید که نشانه ای دیگر از مشکلات کبدی است.

 

۳.ناخن های زرد

یکی از شایع ترین علل ایجاد ناخن های زرد عفونت های قارچی است. با بدتر شدن اوضاع عفونت بستر ناخن ممکن است به عقب، و ناخن ممکن است ضخیم شده و فرو بریزند. در موارد نادر، زرد ناخن ها می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی مانند بیماری تیروئید شدید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس باشد. پسوریازیس یا داءالصَدَف: بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها.در کل پنج نوع پسوریازیس وجود دارد. شایع‌ترین آن پسوریازیس پلاک مانند است که با ناحیه‌هایی قرمز رنگ با پوششی نقره ای و سفید از سلول‌های مردهٔ پوست مشخص می‌شود. پسوریازیس در هر نقطه‌ای از بدن مانند زانو، آرنج یا پوست می‌تواند مشاهده شود و با سایر شرایط جسمی جدی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و افسردگی در ارتباط است.پسوریازیس شایع‌ترین بیماری خودایمنی در آمریکا می‌باشد به طوری که ۷٫۵ میلیون آمریکایی پسوریازیس دارند.

 

۴.ناخن های مایل به آبی

ناخن ها با رنگ مایل به آبی می توانند به این معنا باشند که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این می تواند نشان دهنده یک عفونت در ریه ها، مثل ذات الریه باشدهمچنین بعضی از مشکلات قلبی نیز با ناخن مایل به آبی همراه است.

 

۵.ناخن های مواج

سطح ناخن موج دار و یا حفره دار، این می تواند نشانه اولیه پسوریازیس و یا آرتریت های التهابی باشد.که معمولا با تغییر رنگ ناخن مشترک است وهمچنین پوست زیر ناخن قهوه ای مایل به قرمز به نظر می رسد.

 

۶.ناخن های ترک خورده

خشکی ، شکنندگی ناخن ها که دائما ترک ترک شده اند با بیماری تیروئید در ارتباط است.البته اگر با رنگ زرد همراه شود احتمال دارد به علت یک عفونت قارچی باشد.

 

۷.ناخن پف آلود

اگر پوست اطراف ناخن ، قرمز و پف کرده به نظر برسد ، به عنوان التهاب ناخن شناخته شده است و شاید در نتیجه لوپوس و یا یکی دیگر از بیماری های بافت همبند ناخن باشد. لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک: (Systemic Lupus Erythematosus) با علامت اختصاری SLE گونه‌ای از انواع بیماریهای خود ایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن، علیه ارگان‌ها و بافت‌های پیوندی خودی عمل کرده و به‌آن‌ها آسیب می‌رساند. بانوان در مقابل این بیماری ده‌برابر بیشتر از مردان آسیب‌پذیرند.این بیماری اغلب پوست و چندین اندام داخلی را درگیر می‌کند و با وجود اتوآنتی بادی در خون همراه است. سیر بالینی لوپوس شامل دوره‌های فعالیت و بهبود است.

 

۸.خط تیره زیر ناخن

خطوط تیره زیر ناخن باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. آنها گاهی اوقات به ملانوم ، خطرناک ترین نوع سرطان پوست ایجاد می شود.

ملانوم یا ملانوما:

ملانوم، نوع بد سرطان پوست در مقایسه با سرطان‌های معمولی پوست می‌باشد. در آن سلول‌های سرطان (بدخیم) در سلول‌های رنگدانه پوست (ملانوسیت) یافت می‌شود. ملانوم می‌تواند به سرعت از طریق دستگاه لنفاوی یا خون در تمامی بخش‌های بدن پخش شود. مانند همه سرطان‌ها، ملانوم در صورتی که در آغاز تشخیص داده شود بهتر درمان می‌شود.علائم آن عبارتند از : ایجاد خال، خونریزی از خال، احساس خارش، سفت شدن، ایجاد قلنبه، متورم شدن در محل خال و احساس ناراحتی هنگام دست دادن. ملانوم ها یک حاشیه سیاه یا آبی متمایل به سیاه دارند. در مردان ملانوم بیشتر در ناحیه تنه (بین شانه‌ها و لگن)، سر یا گردن ایجاد می‌شود. در زنان ملانوم بیشتر روی بازوها و پاها رخ می‌دهد.

 

۹.ناخن کنده شده

گاز گرفتن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی باشد اما در برخی موارد نشانه اضطراب است که با درمان آن میتوان این عمل را متوقف کرد. ناخن جویدن و کندن آن به اختلال وسواس ارتباط دارد.اگر شما نمی توانید اینکار را متوقف کنید حتما از یک دکتر کمک بگیرید .

 

ناخن ها تنها بخشی از پازل هستند،اگر چه تغییرات ناخن همراه با بسیاری از شرایط، این تغییرات به ندرت اولین علامتهای بیماری محصوب می شوند.اما بسیاری از ناهنجاری های ناخن ها نیز بی ضرر هستند - برای مثال با ناخن سفید هر کسی بیماری هپاتیت ندارد اما اگر شما در مورد ظاهر ناخن های خود نگران هستید حتما در اولین فرصت به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

کد مطلب: 164001

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...