Astraea 25351 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 آذر، ۱۳۹۱ احسان نراقی ،جامعه شناس، و از نوادگان ملا احمد نراقی و ملامهدی فاضل نراقی سال 1305 در تهران به دنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی را تا کلاس یازدهم در مدرسه پهلوی کاشان گذراند اما سال بعد به تهران نقل مکان کرد و در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام کلاس دوازدهم را به پایان رساند. سپس دو سال در دانشگاه تهران به تحصیل حقوق پرداخت و بعد به توصیه پدرش برای ادامه تحصیل راهی سوئیس شد و مدرک لیسانس جامعه شناسی را از دانشگاه ژنو دریافت کرد. احسان نراقی پس از مراجعت به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و بعد از دو سال اقامت در تهران، موفق به اخذ بورس تحصیلی در مقطع دکترا از دانشگاه سوربن فرانسه شد. وی در دوره دانشجویی، به برخی جریانات سیاسی پیوست و در جریان ملی شدن صنعت نفت روابط خود را با آیتالله کاشانی گسترش داد. نراقی سال ۱۳۳۱ به ایران بازگشت و چندی بعد در در برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مشغول به کار شد و همزمان با کمک دکتر علیاکبر سیاسی موفق شد موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی را بنیانگذاری کند و مدت ۱۲ سال مدیریت آن را بر عهده داشت. برخی از مسئولیتهای احسان نراقی پیش از انقلاب اسلامی: مدیریت موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی تصدی «اداره جوانان» سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ریاست موسسه تحقیقات و برنامهریزی علمی و آموزشی کشور وی دوبار نشان لژیون دونور را از روسای جمهور فرانسه شارل دوگل و فرانسوا میتران دریافت کرده است. او در دوره ریاست فدریکو مایور در یونسکو جزو مشاوران ارشد و تاثیرگذار او به شمار میرفت و توانست از نفوذش برای معرفی فرهنگ و هنر و برخی از هنرمندان نامی ایران استفاده کند که از جمله آنها دادن جایزه پیکاسو به برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بود. احسان نراقی نویسنده، پژوهشگر در حوزه فلسفه و جامعهشناسی و تنها ایرانی که معاون یونسکو بوده در سال 1391 پس از طی یک دوره بیماری در سن 86 سالگی درگذشت. برخی از آثار احسان نراقی: از کاخ شاه تا زندان اوین(خاطرات احسان نراقی) پایان یک رویا: در نقد مارکسیسم علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن آئین جوانمردی مسائل و چشم اندازهای فرهنگ (مجموعه مقالات) مارکس و سایههایش اقبال ناممکن آن حکایتها: گفتگوی هرموز کی با احسان نراقی آزادی: مجموعه مقالات و مصاحبهها آنچه خود داشت جامعه، جوانان، دانشگاه غربت غرب آزادی، حق و عدالت طمع خام اقبال ناممکن در خشت خام(گفت وگو ابراهیم نبوی با احسان نراقی) آن حکایتها در پی آن حکایتها نظری به تحقیقات اجتماعی در ایران 5 لینک به دیدگاه
Astraea 25351 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 13 آذر، ۱۳۹۱ دکتر احسان نراقی، جامعه شناس نامی و از چهرههای شناخته شده عرصه فرهنگ بامداد یکشنبه 12 آذر در سن 87 سالگی درگذشت مسعود رضوی، از همراهان و دوستان دکتر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و مورخ و محقق تاریخ معاصر ایران که کتابی از مجموعه گفت وگوهایش با نراقی را انتشار داده است، ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: نراقی از مدتها قبل بیمار بود و بیماری، جسمش را تحلیل برده بود، اما او هوشیاری کامل داشت و تا آخرین ساعات زندگی پرانرژی و با انگیزه زیست. به گفته رضوی دکتر احسان نراقی حوالی ساعت 3 بامداد به دیار باقی شتافت. وی درباره مراسم ختم و تشییع پیکر این جامعه شناس گفت: به زودی در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد، اما رایزنیهایی که ما کردیم قرار است در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شود و تشییعش هم صبح فردا خواهد بود. همشهری آنلاین درگذشت این جامعه شناس و چهره فرهنگی را به خانواده آن مرحوم و جامعه فرهنگ و کتاب تسلیت می گوید. 5 لینک به دیدگاه
Astraea 25351 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 آذر، ۱۳۹۱ پیکر احسان نراقی علیرغم موافقت سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد با خاکسپاری وی در قطعه نامآوران، به دلیل مخالفت رئیس شورای شهر تهران، در این قطعه به خاک سپرده نشد. به گزارش مهر، مراسم تشییع پیکر احسان نراقی نویسنده و جامعهشناس فقید صبح امروز چهارشنبه (15 آذرماه) با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و نزدیکان وی، از مقابل بیمارستان جم به سمت بهشت زهرا (س) برگزار شد. پیکر نراقی در حالی در قطعه 233 به خاک سپرده شد که پیشتر اعلام شده بود وی در قطعه نامآوران به خاک سپرده خواهد شد. بر اساس اطلاع خبرنگار مهر، احمد مسجد جامعی و معصومه ابتکار دو عضو شورای شهر تهران موافق خاکسپاری نراقی در قطعه نامآوران بودهاند اما به دلیل مخالفت مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مراسم خاکسپاری در این قطعه انجام نشد. پیکر احسان نراقی در قطقه 233 (عادی)، ردیف 80 شماره 501 به خاک سپرده شد. ندادن اجازه لازم برای خاکسپاری نراقی در قطعه نامآوران در حالی است که خانواده احسان نراقی از علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خاکسپاری وی در قطعه نامآوران، موافقت لازم را اخذ کرده بودند. علی اسماعیلی در گفتگو با مهر، ضمن تایید درخواست خانواده نراقی از وی برای تدفین پیکرش در قطعه نامآوران گفت: معمول اینگونه است که خانواده هنرمندان برای به خاک سپردن امواتشان در قطعه هنرمندان از معاونت هنری و خانواده نویسندگان و اصحاب فرهنگ هم برای خاکسپاری امواتشان در قطعه نامآوران از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد درخواست میکنند. سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مورد آقای احسان نراقی هم خانواده ایشان از ما خواسته بودند که با به خاک سپردن پیکرش در قطعه نامآوران موافقت شود که این موافقت را طی نامهای به آنها اعلام کردیم. احسان نراقی، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه و جامعهشناسی ساعت 3 و 7 دقیقه بامداد روز یکشنبه 12 آذر پس از طی یک دوره طولانی بیماری در سن 86 سالگی در تهران درگذشت. پایان یک رویا، علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن، آئین جوانمردی (ترجمه از هانری کُربن)، اقبال ناممکن، آزادی، آنچه خود داشت، جامعه، جوانان، دانشگاه، غربت غرب، طمع خام و نظری به تحقیقات اجتماعی در ایراناز جمله کتابهای منتشر شده از احسان نراقی در ایران است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
Astraea 25351 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 آذر، ۱۳۹۱ محمدرضا کائینی مورخ و نویسنده در گفتوگو با خبرنگار فارس گفته: به این پرسش که ارتباط احسان نراقی با خاندان پهلوی تا آخر عمر ادامه داشت، خاطرنشان کرد: این ارتباط تا آخر عمر با فراز و نشیبهایی ادامه پیدا کرد اما به علت اینکه نراقی بیشتر گناه ساقط شدن رژیم پهلوی را به شخصیت شاه نسبت میداد، موجب دلخوری فرح دیبا شد. البته از جنبه عاطفی، ارتباط با خاندان پهلوی تا آخر عمر ادامه پیدا کرد. پسزمینه شخصیتی احسان نراقی، مذهبی است که ماهیت نوستالوژیک داشت. پدرش روحانی بود که به سنت روحانیت پشت پا زد خود وی معتقد بود انسانی ملی است و فرقی برایش نمیکند که طرف مقابلش جمهوری اسلامی باشد یا نظام سلطنتی! 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده