رفتن به مطلب

معرفی گونه‌های پرورشی ارگانیک در جهان


mani24

ارسال های توصیه شده

آزاد ماهی گونه‌ی (Arctic Char (Salvelinus Alpinus

در نروژ حدود ۴۰تن آزاد ماهی گونه‌ی Arctic Char به صورت ارگانیک تولید می‌شود . درایسلند تولید ارگانیک این ماهی در دست بررسی است . در اتریش تولید ارگانیکآزاد ماهی گونه‌ی Arctic Char شروع شده است که قیمت آن در سر مزرعه ۷-۸یورو در کیلوگرم است .

کپور (Cyprinus spp)

کپور به عنوان یک گونه‌ی گیاه‌خوار که نیازی به پودر یا روغن ماهی درجیره‌ی غذایی خود ندارد گونه‌ی مطلوبی برای آبزی‌پروری ارگانیک است .استخرهای خاکی پتانسیل بسیار خوبی برای تولید ارگانیک کپور دارند . کپورارگانیک در اواخر پاییزکه در استخرها مقدار مواد مغذی کم بوده و آب استخرتمیز و عاری از جلبک است برداشت می‌شود .در اتریش ۱۰ درصد زمین های موردنظر برای تولید کپور (حدود ۳۰۰ هکتار ) برای تولید ارگانیک این ماهی درنظر گرفته شده است که در سال آینده ( ۲۰۰۶ ) افزایش خواهد یافت. بیش‌تراین تولید در جنوب اتریش انجام می‌شود . ماهی‌ها حدود ۵۰ درصد از غذای خودرا از استخر تامین می‌کنند . ذرت ارگانیک که محصول اتریش است تنها مکملغذایی کپور می‌باشد . استفاده از مواد شیمیایی ، داروها و هورمون ها بهشدت منع شده است . قیمت کپور ارگانیک ۱۰-۳۰ درصد بالاتر از کپور تولیدی درشرایط عادی (مرسوم) است . قیمت کپور ارگانیک در بازارهای اتریش ، آلمان وسویس ۳-۳.۵ یورو در کیلوگرم است .در مجارستان نیز کپور ارگانیک تولیدمی‌شود . در این کشور تا سال ۲۰۰۳دو مزرعه‌ی تایید شده به مساحت حدود ۱۲۰هکتار وجود داشت . تا پایان سال ۲۰۰۴ میلادی ۴۶۰۰ هکتار مزرعه برایآبزی‌پروری ارگانیک آماده و تایید شدند . تولید ارگانیک به دلیل نوسانقیمت و دسترسی ناکافی به غذای ارگانیک آبزیان محدود شده است . بر اساساطلاعات ارایه شده توسط موسسه‌ی تحقیقات آبزی پروری و ماهیگیری مجارستان ،تولید کپور ارگانیک در مقایسه با تولید سایر آبزیان پرورشی سودآوری بسیاربالایی دارد .قیمت کپور ارگانیک ۷ درصد بیش‌تر از کپور تولید شده به روشمرسوم است . قیمت خرده فروشی آن ۲۰-۲۰۰ درصد بیش‌تر از قیمت خرده فروشیکپور تولیدی به روش مرسوم است .

کاد ( Gadus spp)

تولید ارگانیک کاد ، هنوز در مقیاس غیر تجاری انجام می‌شود . تعدادی ازشرکت های بریتانیایی برای تولید تجاری این گونه بررسی هایی را در خصوصتهیه‌ی غذای ارگانیک این ماهی انجام داده اند .

خرچنگ دراز آب شیرین (Astacus spp)

زلاندنو تنها کشور تولید کننده‌ی ارگانیک خرچنگ دراز آب شیرین در جهان است. از سال ۲۰۰۱ تولید این محصول توسط شرکت Agriquality (CERTN۲) تایید شدهاست . شرکت BioGro زلاندنو به دنبال متقاضیان جدید تایید محصول ارگانیکاست .

ماسل (Mytilus spp)

ایرلند از سال ۱۹۹۹ ماسل آبی ارگانیک تولید کرده است .در سال ، ۲۰۰۴ زلاندنو تاییدیه‌های لازم را برای تولید ارگانیک ماسل سبز دریافت کرد .شرکتSealord زلاند نو بزرگ ترین شرکت فرآورش ماسل سبز در جهان است . اینشرکت سالیانه ۱۸.۰۰۰ تن ماسل سبز فرآوری می‌کند که ۲۰ درصد آن ارگانیک است. برنامه‌ریزی لازم برای تولید ارگانیک این آبزی به مقدار ۵۰ درصد کلتولید ماسل سبز انجام شده است . محصول تولیدی در سطح خرده فروشی های داخلیو نیز بازار کشورهای بریتانیا و آمریکا عرضه می‌شود .

اویستر (Crassosteragigas)

شرکت گواهی دهنده‌ی BioGro ، تولید ارگالنیک اویستر در زلاندنو را مراقبتمی‌کند . تعدادی از تولیدکنندگان آمریکایی نیز این محصول را عرضه می‌کنند. ولی این محصولات فاقد گواهی ارگانیک صادر شده از سوی شرکت‌های ثالث است .

ماهی Paiche - Arapaima gigas

در پرو یک شرکت پرورش ماهی در حال گرفتن گواهی ارگانیک از شرکت های ذی‌صلاح است .

گربه ماهی Pangasius /Basa

در بازار خرده فروشی سوئیس علاقه ی زیادی به این ماهی وجود دارد .امکان‌سنجی تولید ارگانیک آن در ویتنام توسط شرکت های SIPPO و VASEP وانجمن صادرکنندگان غذاهای دریایی ویتنام در دست اجرا است .در پرو نیزمطالعات لازم برای تولید ارگانیک این محصول در حال انجام است .

اردک ماهی(Esox lucius / Stizaostedion lucioperca)

این گونه به تازگی همراه با کپور در کشورهای اتریش و آلمان به صورت ارگانیک پرورش داده می‌شود .

میگوی آب شیرین (Macrobrachium rozenbergii)

تلاش برای پرورش ارگانیک میگوی آب شیرین در ویتنام مدتی است که شروع شدهاست . این کشور با شرکت‌های اعتباردهی خارجی برای صدور گواهی ارگانیک ،قراردادهایی را امضا کرده است .

ماهی آزاد ( سالمون )(Salmo salar)

در مقیاس حجم ، ماهی آزاد ارگانیک مهمترین گونه‌ی پرورشی در جهان است . براساس اطلاعات ارایه شده توسط انجمن تولیدکنندگان ماهی آزاد ایرلند ، تولیدارگانیک این ماهی تا سال ۲۰۱۰ به ۱۰ درصد کل ماهی آزاد در این کشور می‌رسد. در بازار بریتانیا حجم فروش ماهی آزاد ارگانیک در سال ۲۰۰۳ به ۳۳ درصدفروش کل یعنی ۵ میلیون پوند رسید .طبق آمار ارایه شده توسط انجمنتولیدکنندگان ماهی آزاد بریتانیا هم اکنون پرورش ماهی آزاد ارگانیک به ۲درصد کل تولید ماهی آزاد در بریتانیا یعنی ۳۰۰۰-۳۵۰۰ تن در سال می‌رسد .در اروپای شمالی هر ساله حدود ۶۰۰.۰۰۰ تن ماهی سالمون تولید می‌شودتبلیغات منفی علیه ماهیان پرورشی مرسوم در رسانه‌های بریتانیا منجر بهافزایش فروش ماهی آزاد ارگانیک شده است . با انتشار خبر آلودگی ماهیسالمون در مجله‌ی Science سفارش خرید ماهی ارگانیک را ۱۰ درصد افزایش داد.ذخایر مورد استفاده برای پرورش ماهی آزاد ارگانیک کم‌تر از نصف ذخایرمورد استفاده برای پرورش سنتی این ماهی است . در بریتانیا قیمت محصولاتارگانیک ۳۰ درصد بیش‌تر از قیمت محصولات پرورشی مرسوم است . ماهی آزادارگانیک در سن ۳۲ ماهگی به فرورش می‌رسد در حالی که ماهی آزاد پرورشیمرسوم در ۲۴ ماهگی عرضه می‌شود . تراکم ماهی آزاد ارگانیک در قفس ۵-۱۰کیلو گرم در مترمکعب و تراکم این ماهی در روش سنتی ۲۰-۳۰ ۱۰ کیلو گرم درمترمکعب است . از این رو قیمت محصول نهایی چه به صورت تازه و چه به صورتفرآوری شده اغلب دو برابر محصولات مشابه مرسوم است .

شرکت‌های EWOS و Skretting تولید ارگانیک غذای آزادماهیان پرورشی را شروعکرده اند . بر اساس استاندارد بریتانیا چنین محصولاتی نباید بیش‌ از ۲۸درصد روغن ماهی داشته باشند و حد اقل ۵۰ درصد از ترکیبات پروتیینی درفرمول از محصولات جانبی خطوط فرآوری ماهی به دست آمده باشد . ایناستاندارد به تولیدکنندگان اجازه داده است از پوست خرد شده‌ی میگو بهعنوان رنگدانه استفاده شود و به کارگیری سایر مواد مجاز نیست .سالیانه۲۶۰۰ تن سالمون ارگانیک که در حدود نیمی ازتولید جهانی ماهی آزاد ارگانیکاست در ایرلند تولید می‌شود . تولیدکنندگان ایرلندی از شرکت های معتبرگواهی ارگانیک دریافت داشته اند .قیمت عمده فروشی ماهی آزاد ارگانیک تازهدر بازار اروپا ۶-۷.۵ یورو در کیلوگرم است که قیمت خرده فروشی آن به ۱۳یورو در کیلوگرم می‌رسد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شیلات ایران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...