mani24 29665 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۱ به یاری خدا سعی می کنم در این تاپیک مطالب زیر رو قرار بدم که هم بدرد نساجان عزیز و هم دوستان دیگه این انجمن بخوره. در مورد چرم مقالات علمی دستگاههای آزمایش چرم پوشاک چرمی تولید چرم مدیریت ناب در چرم لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۱ 1-تعريف و كاربرد چرم: چرم ماده اي است كه از دباغي پوست خام حيوانات، عمدتاً گاو توليد ميشود. چرم مادهاي مهم با استفادههاي مختلف ميباشد. استفاده اصلي آن در صنعت كفاشي است. چرم به همراه چوب پايه بيشتر فن آوري هاي باستاني را تشكيل ميدادند. صنعت چرم سازي و صنعت خز سازي(fur industry) صنايع جدا از همي هستند كه بواسطه اهميت مواد خامشان از يكديگر جدا شده اند. در صنايع چرم سازي ماده خام محصول جانبي صنعت گوشت ميباشد كه گوشت داراري ارزش بيشتري از پوست است. در صنعت توليد خزهاي حيواني پوست داراي ارزش بيشتري بوده و از اين رو گوشت محصول جانبي ميباشد. در پوست آرائي يا پركردن پوست حيوانات با كاه و ...( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) نيز از پوست حيوانات استفاده ميشود، اما عموماً سر و قسمتهائي از پشت جهت اين منظوراستفاده ميشوند. البته چرم داراي استفاده هاي ديگري نيز ميباشد. 2-توليد چرم: چندين فرايند وجود دارد كه با اعمال آنها، پوست حيوانات به ماده اي انعطافپذير و مستحكم كه معمولاً چرم ناميده ميشود تبديل ميگردد. چرم دباغي شده توسط كرم(Chrome-tanned leather) ، اختراع شده در سال 1858، با استفاده از سولفات كرم و ديگر نمكهاي كرم دباغي ميشود. چرم بدست آمده از اين روش نه تنها نرمتر و انعطافپذير تر از چرم دباغي شده به روش گياهي (Vegetable-tanned leather) ميباشد بلكه رنگ و شكل خود را نيزدر آب شديداً حفظ ميكنند. نوع كرم استفاده شده در فرآيند را نبايد با هگزاولنت كرم (كه سرطان زا است) اما هيچ قابليت دباغي ندارد اشتباه گرفت. هگزا ولنت كرم را در چرمهاي كرمي به ندرت ميتوان يافت اما در صورتيكه چرم اشتباهاً و بهطور غلط تكميل شود براي مثال سفيدگري شود وجود اين ماده گيج كننده و حيرت آور ميشود. چرم هاي دباغي شده گياهي با استفاده از تانين دباغي ميشوند و عوامل و اجزائ ديگر گياه، پوست درخت و منابع مشابه نيز وجود دارند. اين نوع چرم نرم و رنگ آن قهوهاي ميباشد، كه شيد رنگي آن به تركيب رنگ پوست و مواد شيميائي استفاده شده بستگي دارد. چرم دباغيشده گياهي در آب پايدار نميباشد؛ رنگ خود را از دست ميدهد و اگر در رطوبت باقيمانده و سپس خشك شود جمع شده، نرمي خود را از دست داده و سختتر ميگردد. در آب گرم، شديداً جمع شده و حالت لاستيكي به خود گرفته، سخت شده و تدريجاً ميشكند. چرمي كه در آب جوشيده شده قرار ميگيرد (Boiled leather) مثالي از چرمي كه بدليل فروبردن در آب گرم يا مواد مشابه سخت شده است ميباشد. شواهد تاريخي نشان ميدهند كه اين نوع چرم بواسطه وزن سبك و سختي در زره و همچنين در صحافي كتابها استفاده ميشده است. چرمهاي آلدئيدي با استفاده از گلوترالدئيد(glutaraldehyde) يا اجزائ اكسازوليدين( oxazolidine compounds) دباغي ميشوند. اين نوع چرم معمولاً بعنوان چرم سفيد و كرم كمرنگ توسط دباغيها توليد ميشود. اين دسته مهمترين گروه چرمهائي هستند كه در آنها از كروم استفاده نميشوند و اغلب در كفشهاي بچهگانه و روكش صندلي اتومبيلهائي كه ترجيح ميدهند از چرمهاي غير كرومي استفاده كنند، ديده ميشود. دباغي فرمالدئيدي كه نوع ديگري از دباغي آلدئيدي است بواسطه خطرناك بودن براي كارگران و حساسيت خيلي از مردم به فرمالدئيد كمتر مورد استفاده قرار ميگيرد. چرمهاي دباغي شده با مواد گرفته شده ازمغز حيوانات ( Brain tanned leather) كه در اين دسته قرار ميگيرند استثنائاً جاذب آب ميباشند. آنها توسط فرايند سخت و پرزحمتي كه از معلق شدن در چربيهائي كه از مغز حيوانات گرفته ميشود توليد شدهاند. آنها بدليل نرمي استثنائي و قابليت شستشو معروف شدهاند. چرم چامويز (Chamois leather)- چرم بسيار نازكي كه از پوست گوسفند و بز و گوزن توليد ميشود- نيز در دسته دباغيهاي آلدئيدي قرار گرفته و شبيه گروه قبل، توليد چرم با جذب رطوبت زياد ميكند. اين نوع چرم با استفاده از روغن (بطور سنتي نوعي روغن ماهي)كه به آساني جهت توليد آلدئيدهاي مورد مصرف در دباغي اكسيد ميشود، توليد ميشوند. پوست خام از قرار دادن پوست تازه در آهك و سپس كشيدن آن در هنگام خشك كردن بدست ميآيد. اين ماده شبيه ماده دباغي شده با زاج، از لحاظ تكنيكي چرم نيستند اما معمولاً با انواع ديگر در يكدسته قرار ميگيرند. پوست خام(Rawhide) خشك تر، و شكننده تر از انواع ديگر چرم است، و استفادههائي از قبيل روكش طبل كه در آنجا احتياجي به انعطافپذير بودن زياد ندارد دارد، دارند؛ همچنين در توليد نخهاي يراق دوزي و بخيه و يا تغذيه سگ(Dog chews) كاربرد دارند. چرم- معمولاً چرم گياهي- براي افزايش مقاومت در مقابل آب ميتواند روغنزني شود. اين كار روغن طبيعي باقيمانده در خود چرم را تكميل ميكند كه بدينوسيله ميتوان چرم را به دفعات شستشو داد. تعدد روغن زني به چرم، با روغن راسو و مواد مشابه محصول را نرم و دوام آن را بطور باور نكردني زياد ميكند. ترجمه : محسن گرجي مدير پرتال دهكده نساجي و پوشاك ايران ( برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ) 1 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 10 آذر، ۱۳۹۱ راستی همونطور که می دونین ایران یکی از برترین تولید کنندگان پوست در جهان می باشد(70 ملیون راس گوسفند داره) و پوست گوسفند ایرانی یکی از مرغوبترین پوستها بعد از استرالیاست که به علت وجود یک نوع چربی نرم در زیر اون هست اما با این حال به دلیل نا کارآمدی صنایع کار بر روی پوست اون رو به صورت سالامبور یا وت بلو با ارزش افزوده بسیار پائین به کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان صادر می کنه و متاسفانه سیاست دولت در کنترل صادرات این محصولات ضررهای جدی به صنعت چرم کشور وارد می کنه البته خوشبختانه دولت در چند سال گذشته صادر کنندگان رو وادار به صادرات درصدی وت بلو نسبت به درصد سالامبور صادره کرده که تا حدودی ارزش بیشتری داره اما اگر همین وت بلو بعد از گذراندن مراحل بیشتری از دباغی به کراست یا دای کراست یا چرم تکمیل شده یا لباس که منتهای عملیات است برسد حدود 80 درصد به اون ارزش افزوده شده که علاوه بر ارز آوری بالا موجب اشتغال جوانان این مرز و بوم هم میشه. نکته ای دیگر که در تحقیقاتم به اون رسیدم اینه که کشورهای اروپایی برای آنکه بگذارند محصولی وارد کشور اونها بشه اول باید از ***** استانداردهای اروپا و کنترل کیفیت های آزمایشگاهی متعددی عبور کنه که متاسفانه به علت نداشتن این تجهیزات و بی خبری صنعتیان از آن به این بازارهای بسیار جذاب توجهی از سوی صنعتگران با تجربه ما نشده و ترکیه و ایتالیا این بازار را در قبضه خودشون گرفتند. 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده