رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تكنولوژي گروهي، از سيستم هاي توليدي بوده كه به دليل شناسائي و ايجاد خانواده هاي مشابه از نظر توليد قطعات متعدد و متنوع داراي مزاياي زيادي مي باشند. كاهش زمان راه اندازي، زمان توليد محصول و نيزكاهش هزينه هاي توليدي و كنترل صحيح در امر توليد و طراحي بهينه سيستم استقرار ماشين آلات از مزاياي خاص سيستم فوق مي باشند. طراحي سلولهاي توليدي براي خانواده مشابه از قطعات از اقدامات لازم واساسي براي موفقيت درتكنولوژي گروهي هستند.

تقسيم بندي سيستم تكنولوژي با تعيين گروه بندي قطعات يا توليدات و در نتيجه گروه بندي ماشين آلات يا تجهيزات به دست مي آيد. دسته بندي سيستم هاي اجتماعي با تعيين تعداد كارگران لازم براي يك گروه ماشين آلات به دست مي آيد. به طور خلاصه مي توان گفت كه تكنولوژي گروهي، كارخانه را به تعدادي كارخانه مستقل كوچكتر تقسيم مي كند.

 

در اينجا چندين سوال مطرح است:

  • آيا مي تواند قطعات مشابه را كه در يك حوزه قطعات قرار مي گيرند و در دسته هاي توليدي ساخته مي شوند را بيابد؟
  • آيا قطعات و ماشين آلات ناجور بد هستند؟
  • آيا توزيع قطعات پايدارند؟

به اين علت، مطالعه و تحقيق در مورد اين نوع از تكنولوژي و داشتن ديدي صحيح به آن در اجراي موثر، از عوامل مهم و اساسي است. در اين مقاله نيز بنا به اين هدف، با مروري بر ادبيات موضوعي تكنولوزي گروهي، مسائل مرتبط با آن در امر دسته بندي، انواع آن و در آخر برخي از كاربردهاي آن در صنايع مختلف و در آخر تاثيرات شبكه هاي عصبي بر آن (به علت اهميت آن در اجرا و بهبود اين روش)، اين مهم مورد بررسي قرار مي گيرد .

 

متن کامل این مقاله را در فایل پیوست مشاهده کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تكنولوژي گروهي، از سيستم هاي توليدي بوده كه به دليل شناسائي و ايجاد خانواده هاي مشابه از نظر توليد قطعات متعدد و متنوع داراي مزاياي زيادي مي باشند. كاهش زمان راه اندازي، زمان توليد محصول و نيزكاهش هزينه هاي توليدي و كنترل صحيح در امر توليد و طراحي بهينه سيستم استقرار ماشين آلات از مزاياي خاص سيستم فوق مي باشند. طراحي سلولهاي توليدي براي خانواده مشابه از قطعات از اقدامات لازم واساسي براي موفقيت درتكنولوژي گروهي هستند.

 

 

درود.ممنونم بابت این مقاله!یه سوال داشتم در این رابطه؟ممنون میشم کمکم کنید.بنیانگذار یا مخترع یا... این روش کیه؟من یه مقاله فارسی خوندم که نوشته بود توسط اپیتز در سال 1958میلادیه.جالب اینکه که من هرچی گشتم نتونستم در مورد اپیتز که آلمانیم هست مطلبی پیدا کنم،حتی اسم کوچیکشم نتونستم پیدا کنم(اگر توسط اوپیتز بنا نهاده شده ممنون میشم در مورد اپیتز توضیح بدین) .یه مقاله انگلیسی دیگه خودم که نوشته بود تیلوره.ممنون میشم توضیح بدید.

لینک به دیدگاه

بر اساس اطلاعات بنده ( جستجو نکردم بنابر این با احتیاط باید مد نظر قرار بدی) تکنولوژی گروهی از تئوری هایی بوده که توسط هنری فورد مطرح شده GT از مفاهیم مرتبط با cellular manufacturing محسوب میشه ، اگر علاقه به این مبحث داری باید cellular manufacturing رو مدنظرت قرار بدی خود GT مفهوم خیلی ساده ای محسوب میشه ، البته به گمانم شخصی به اسم جک باربیج که انگلیسی هست مفاهیم جدیدی در این مورد مطرح کرده ولی در مجموع روی این موضوع نمیشه زیاد مانور داد

لینک به دیدگاه

درود.آخه میدونی چرا پرسیدم!چون هفته دیگه قراره تو کلاس یه کنفرانس در مورد تکنولوژی گروهی بدم!برای همین پرسیدم.ممنون میشم راهنماییم کنی(خودم گشتم ولی همون چیزایی که گفتمو پیدا کردم!!!).بعد یه چیزه دیگه هم که هست،من هرچی مطالبی که پیدا کردمو میخونم،درست تکنولوژی گروهی رو متوجه نمیشم(یعنی تو مغزم هضم نمیشه)!هرچی گشتم یه مثاله جامع در موردش پیدا نکردم که بتونه دقیقا مطلبو بفهمونه!میتونی یه مثلا جامع برام بزنی؟مثلا تشکل خانواده از قطعات مشابه (معنی اینو میفهمم ولی مثال درموردش نمیدونم چی بگم)،یا سلول کردن اونا یعنی چی(این یکی رو اصلا معنیشم نمیفهمم دیگه چی برسه به مثال!!!)و... حالا نمیدونم مشکل از مغزمه یا از سنگین بودن جملاته !! :w58:ممنون میشم یه مثال جامع برام بزنی! البته اگه میشه و برات مشکلی نداشته باشه.

لینک به دیدگاه

تولید سلولی یا همون CM از مفاهیم lean production محسوب میشه ، وقتی دستگاه ها و تجهیزات به نحوی مستقر بشن که دسته ها محصول فرایند تولید رو به صورت زنجیر وار و مرحله به مرحله (بدون بازگشت) طی بکنن ما یک سلول تولیدی تشکیل دادیم ، در تکنولوژی گروهی بر مبنای تشابه ظاهری قطعات ، ماشین ها و تجهیزات دسته بندی میشن ، ولی تجربه بهم ثابت کرده مقید شدن به چارچوب ها همیشه در GT موثر نیست گاهی تشابه رو بر اساس نیاز سیستم تولیدی موجود خودمون باید باز تعریف کنیم ، در مقاله ای که گذاشتم تصاویری هست که میتونه کمکت کنه:a030:

لینک به دیدگاه

تاریخچه تکنولوژی گروهی

 

در سال 1925 آر.ای.فلاندرز(R.E flanders ) در یک شرکت ماشین سازی کاربرد دپارتمان های محصول گرا را جهت ساخت و تولید محصولات استاندارد شده با کمترین حمل و نقل شرح داد.این رویداد را می توان سرآغاز GT در نظر گرفت، در سال 1937 سکلفسکی (A.R.Sokolovski ) پیشنهاد کرد قطعات دسته بندی شده و قطعات دارای ویژگی های مشابه از طریق فرایند های استاندارد شده تولید گردند ، این موضوع بعد ها توسط هم وطن وی اس.پی میتروفانوف(S.P.Mitrofanov ) پیگیری و بهبود داده شد ، با گسترش تدریجی این تفکر در سالهای دهه 1960 جی.ال.باربیج(J.L.Burbidge ) یک رهیافت برنامه ریزی نظام مند بر پایه این مفهوم توسعه داد این فلسفه بعد از گذشت 20 سال در سرتاسر جهان ساخت و تولید گسترش یافت.

 

منبع:مدل سازی و تجزیه و تحلیل سیستم های ساخت و تولید

مولفین:رونالد جی اسکین،چارلز ار استندریج

مترجم :دکتر قاسم مصلحی

دانشگاه صنعتی اصفهان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...