رفتن به مطلب

کاربرد چوب در ساختمان


ارسال های توصیه شده

در امریکای جنوبی، بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری که قبل از قرن 21 ساخته شده اند، از چوب بعنوان ماده ساختمانی استفاده کرده اند. منابع عظیم چوب ساختار پایه بسیاری از منازل، ساختمان های تجاری، پل ها و کارگاه ها را بوجود آورده اند. امروزه، خانه ها و بسیاری از ساختمان های تجاری و صنعتی از مواد مدرن چوبی ساخته شده اند. اخیراً، علاقه ی روزافزونی به استفاده از چوب در سازه های ترابری مانند پل ها بوجود آمده است.

در این مقاله، به بررسی قابلیت های انواع مختلف سیستم های ساختمانی پرداخته شده است و مفاهیمی در مورد چگونگی انطباق سیستم های قدیمی برای استفاده از مواد و تکنیک های مدرن تشریح شده است. برای مثال زمانی سقف، دیوار ها و کف برای اینکه دارای وزن کمتری باشند، از صفحه های چوبی ساخته میشدند، ولی امروزه این ساختمان ها توسط پلیوود و فلیک بورد های صنعتی ساخته میشوند. در مقایسه با تخته، این پانل های چوبی بسیار راحت نصب میشوند و مقاومت مضاعفی در برابر بار ناشی از باد و زلزله ایجاد میکنند. بنابراین، پانل های پیش ساخته کف و سقف به همراه اتصالات آنها جزء به جزء در کارگاه جایگذاری میشوند. یک سازه را میتوان در زمان کوتاهی با استفاده از سیستم های پانل بندی شده در کارگاه ایجاد کرد.

گلولام و سایر سیستم های چوبی پانل بندی شده، بطور گسترده ای در بزرگراه ها و پل های راه آهن استفاده میشود. شرح مختصری از این نوع ساختار های چوبی را نیز مرور خواهیم کرد.

 

سازه های قاب سبک

 

از دید تاریخی، دو نوع عمده از ساختمان های قاب سبک وجود دارد. قاب بندی بالونی و قاب بندی زمینه ای. قاب بندی بالونی، که تا اوایل قرن بیستم مورد استفاده قرار میگرفت، از اعضای قاب بندی دیوار های تمام قد برای ساختمان سازی تشکیل میشود. اطلاعات بیشتر در مورد قاب بندی بالونی در راهنماهای ساختمانی قدیمی وجود دارد. در اواخر قرن بیستم، قاب بندی زمینه ای، بازار خانه سازی را دردست گرفت و در موارد تجاری و کاربرد های صنعتی سبک مورد استفاده وسیع قرار گرفت. قاب بندی زمینه ای ساخت هر کف را روی کف زیرین ممکن میساخت. قاب بندی زیمنه ای از 50 سال پیش تا کنون با استفاده از موادجدید و محصولات پانلی برای کف و سقف، متحول شده است و اجزای پیش ساخته و تکه های قابل استفاده در , سازه ی چفت وبستی، در آن بکار میرود. توضیح دقیق تر در مورد ساختار زمینه ای در کتاب ساختمان ساختمان منازل قاب چوبی (Sherwood & Stroh 1989) آورده شده است. کتاب راهنمای سازه های چوبی برای خانواده (AF & PA 1995) نیز دارای اطلاعات مفیدی در این زمینه است.

 

فونداسیون ها

 

ساختمان های قاب سبک با زیرزمین، معمولاً توسط دیوار های بتنی پیش ساخته در محل یا دیوار های بلوک بتنی پشتیبانی میشوند. روش دیگر برای ایجاد فونداسیون، استفاده از بلوک های بتنی است که ساختمان را کمی از زمین بلند تر میکنند. برخی ساختمان ها اصلاً دارای فونداسیون نیستند، چون دیوار ها توسط تکیه گاه های بتنی نگهداری میشوند پس نیاز به پایه ندارند. در دیواره های فونداسیون از چوب پرداخت شده نیز استفاده میشود.

اساساً چنین فونداسیون هایی از بخش های دیواره ای چوبی به همراه صفحات پلیوود تشکیل شده اند که توسط صفحات پرداخت شده چوب حمایت میشوند و تمام آنها تا سطح معینی از دوام پرداخت شده اند. برای توزیع بار، صفحات روی یک لایه از سنگ یا گراول قرار میگیرند. دیوار ها باید طوری طراحی شوند تا در مقابل بار های جانبی مقاومت کنند و با همان تکنیک هایی که دیوار های سنتی ساخته میشوند، بوجود می آیند. سطح خارجی دیواره قونداسیون که زیر سطح است،به مواد ضد رطوبت آغشته میشود تا از تماس مستقیم آب با پانل ها جلوگیری کند. پشت بند ها باید طوری طراحی شوند که امکان خشک شدن راحت برای فونداسیون ایجاد شود و سطوح پایین نیز از همین منوال طبعیت کنند.

به علت اینکه دیواره فونداسیون دائمی است، پرداخت اولیه پلیوود و قاب بندی آن و ایجاد بست بسیار مهم است. پرداخت ویژه فونداسیون (FDN) با توجه به عمق و میزان تداخلات مواد شیمیایی انجام میگیرد. بست های ضدزنگ (مانند Stainless Steel) برای چوب های پرداخت شده، پیشنهاد میشود. اطلاعات بیشتر در این مورد در کتاب ملزومات اساسی فونداسیون چوبی دائمی (AF & PA 1987) آورده شده است.

 

 

کف ها

 

برای خانه های زیرزمین دار، سازه ی حامی مرکزی از بخش های چوبی روی زمینه مناسب تشکیل شده است که در بر دارنده ی تیر های باربر میباشد که از الوار های هم عرض اتصالات (استاندارد 38x183 mm تا 38x286 mm ) تشکیل شده اند که به یکدیگر پیچ میشوند و در لبه ها قرار میگیرند. چون الوار ها آنقدر طولانی هستند که کل طول تیر را پوشش میدهند، پس اتصالات در چند لایه مورد نیاز میباشد.

مفاصل در لایه های مجزا نزدیک پشتیبان ستون قرار میگیرند. تیر حمال نیز میتواند از نوع گلولام یا تیر فولادی I باشد که معمولاً توسط ستون های لوله ای فولادی حمایت میشوند. چنین جزئیاتی را میتوان در مورد خانه هایی که روی سطح ساخته میشوند نیز بکار برد. قاب بندی کف در سازه های مقاومتی معمولاً از اتصالات چوبی 400 یا 600 میلیمتری تشکیل میشوند. مراکز ثقل توسط دیواره های فونداسیون و تیر باربر مرکزی پشتیبانی میشوند ( شکل 1)

 

Fig1.jpg

شکل 1 : جزئیات کف معمولی برای ساختمان زمینه ای همراه با تیر های خوابیده روی تیر مرکزی

 

 

لینک به دیدگاه

اندازه الوار ها بستگی به نوع بارگذاری، فاصله بین الوار ها، فاصله بین پشتیبان ها، نوع چوب و سطح چوب دارد. معمولاً الوار های استاندارد 38x183 mm تا 38x286 mm، الوار های چوبی پیش ساخته یا خرپا های موازی مورد استفاده قرار میگیرند. الوار های چوبی معمولاً 6/3 تا 8/4 متر طول دارند. جدول فواصل ستون ها توسط انجمن جنگل ها و کاغذ امریکا منتشر شده است (AF & PA 1993). قابلیت طولانی بودن الوار های چوبی I یا خرپا های موازی توسط سازنده پیشنهاد میشود.

جاهای تعبیه شده برای راه پله، شومینه ها و اتشدان ها ممکن است در یک یا چند الوار تداخل ایجاد کند. پیشنهاد میشود که چنین جاهایی موازی طول الوار ها باشند تا از برش الوار اضافی، کاسته شود. هنگام برش، یک پشت بند در میان الوار های متصل قرار گرفته و به آنها الصاق میشود. یک پشت بند واحد معمولاً برای فضای بازی به عرض 2/1 متر مناسب است. ولی پشت بند های دوبل برای فضاهای باز عریض تر بکار میروند. برای فراهم کردن پشت بند مناسب باید توجه ویژه ای اعمال شود (مثلاً استفاده از نگهدارنده الوار)

بریدن اعضای قاب بندی برای نصب خطوط تهویه و داکت های حرارتی باید به حداقل برسد. اعضای بریده شده، نیاز به اقدامات تقویتی یا عضو تقویت کننده دارند. بخش هایی که باز متمرکز زیادی بر آنها وارد میشود (مانند زیر وان حمام)، نیاز به دوبرابر کردن الوار ها یا سایر اقدامات برای فراهم کردن پشتیبانی کافی دارند. یکی از مزایای قاب بندی کف با خرپا های موازی یا الوار های پیش ساخته I، قابلیت طولانی بودن آنهاست که نیاز به پشت بند های داخلی را از بین میبرد. مزیت دیگر این بخش ها این است که اجزا طوری طراحی شده اند که لوله کشی و سیم کشی و کانال های تهویه براحتی نصب میشوند.

پوشش کف، یا کف کاذب، روی قاب بندی کف انجام میشود تا زمینه کاری و اساس کف سازی نهایی را فراهم کند. خانه های قدیمی تر پوشش تخته ای داشتند، ولی خانه های جدید معمولا از محصولات پانلی استفاده میکنند. مواد معمول در پوشش مانند پلیوود و فلیک بورد های ساختمانی در اندازه های مختلف برای هماهنگی با نیاز های مختلف پوششی در دسترسند. پانل های نوع خارحی با سطح ضد آب، در جاهایی بکار میروند که رطوبت مشکل ساز باشد. مانند کف هایی که نزدیک بست های لوله کشی باشند یا کف کاذب در طی ساخت در هوای آزاد قرار داشته باشد.

پلیوود باید در جهتی صحیح نسبت به الوار ها نصب شود. فلیک بورد های ساختمانی نیز جهت خاصی برای نصب دارند. الگوهای میخکوبی نیز توسط کد مشخص میشوند و یا توسط سازنده پیشنهاد میشوند. حدود 3 میلیمتر از فضا باید بین لبه ها و انتهای پانل ها باشد تا تغییرات ابعاد مربوط به رطوبت را فراهم کند.

نشریه APA (انجمن مهندسی چوب) حاوی اطلاعاتی در مورد انتخاب ونصب انواع پانل های ساختمانی مناسب کف کاذب میباشد (APA 1996).

 

دیوار های خارجی

 

دیوار های خارجی ساخته شده از مصالح قاب سبک، معمولاً باربر هستند. این دیوار ها طبقات بالایی و سقف را پشتیبانی میکنند. یک استثنا در این مورد لبه های شیروانی منازل یک یا دو طبقه است. اساساً قاب بندی دیوار از پشت بند های عمودی و اعضای افقی تشکیل میشود که دربرگیرنده صفحات بالایی و پایینی و دماغه ها روی فضاهای تعبیه شده برای در ها و پنجره ها می باشد. پشت بند ها معمولاً بطور استاندارد 38 در 89 میلیمتر و 38 در 114 میلیمتر و یا 38 در 140 میلیمتری میباشند که روبروی هم میخ میشوند. پشت بند های خاص که با ضخامت دیوار مطابقت دارند نیز بصورت الوار های پیش ساخته I یا الوار ترکیبی ساختمانی وجود دارند. قاب بندی دیوار روی زمینه ای انجام میشود که توسط الوار های طبقه اول و کف کاذب ایجاد شده است. در اکثر موارد، تمام دیوار بصورت افقی قاب بندی میشود و سپس در جای خود قرار میگیرد. اگر دیواری آنقدر طولانی باشد که این کار ممکن نشود، بخش هایی از دیوار را میتوان بصورت افقی درست کرده و سپس انرا به بقیه ی دیوار متصل کرد.

بست های گوشه ها معمولاً پیش ساخته هستند، بطوریکه میتوان لبه آنرا به انتهای داخلی میخ کرد (شکل 2). بست ها گاهی در نقاط تقاطع دوبل میشوند که این کار به کمک قسمت داخلی برای فراهم کردن پشتیبانی انتهای دیوار داخلی انجام میشود. به همین ترتیب، یک بلوک افقی متوسط بین بست های خارجی قرار میگیرد تا دیواره پارتیشن را پشتیبانی کند. در چنین موردی، کلیپ های پشتیبانی مورد نیاز خواهند بود.

صفحات بالایی معمولاً دوتایی هستند، مخصوصاً وقتی الوار های کف در صفحه بالایی بین بست ها قرار میگیرند. دومین صفحه در بالا طوری قرار داده میشود که اولین صفحه را در گوشه ها و تقاطع دیوار های داخلی بپوشاند. این عمل وابستگی و مقاومت بیشتری در دیوار ها ایجاد میکند. در نواحی که امکان باد های شدید یا زلزله وجود دارد، باید بین دیوار، کف و صفحات موجود در سازه اتصال ایجاد شود که همگی به فونداسیون متصلند. اگر طبقه دوم به سازه اضافه شود، لبه الوار کف به دیوار بالایی میخ میشود و کف کاذب و قاب بندی دیوار به روشی که در طبقه اول گفته شد، انجام میشود.

پوشش دیوار های خارجی معمولاً نوعی محصول پانلی است. بار دیگر، پلیوود یا فلیک بورد مورد استفاده قرار میگیرند. فیبربورد که طوری ساخته شده تا مقاومت در برابر نفوذ آب داشته باشد نیز گزینه مناسبی میباشد. چندین نوع فیبربورد برای استفاده در دسترس است. بورد های چگالی معمولی که گاهی برای بدست آوردن مقاومت در مقابل بارهای جانبی وارده باید پرداخت شوند. بورد های چگالی متوسط که هنگام نیاز به پشتیبانی سازه ای مورد استفاده قرار میگیرند. پانل های حجیم فومی نیز میتوانند مقاومت حرارتی بیشتری نسبت به دیوار ها نشان دهند.

در مواردی که پوش نتواند مقاومت مورد نظر را ارائه کند، پرداخت مورب انجام میشود. بسیاری از پوشش های فومی قابلیت مقاومت در برابر فشار ها را ندارند، بنابراین پرداخت مورب باید در گوشه ها و پانل های ساختمانی در 2/1 متر ابتدای دیوار از گوشه ها انجام شود. وقتی پوشش های فوم سبک مورد استفاده قرار میگیرند، پرداخت به کمک فولاد استاندارد 9 در 89 میلیمتر انجام میشود.

 

 

 

fig2.JPG

شکل 2 – جزئیات گوشه برای دیوار های چوبی که پشتیبانی پوشش های داخلی را فراهم میکند. الف )گوشه سه لبه معمولی با بلوک بندی، ب) گوشه سه لبه بدون بلوک بندی، ج)گوشه دولبه با کلیپ حمایتی

 

سقف و پشت بام

 

سیستم سقف هم از الوار و هم از خرپا تشکیل شده است. خرپا های مهندسی، کار را در کارگاه کاهش میدهند و میتوانند فواصل بیشتری را بدون نیاز به پشتیبانی بپوشانند و در نتیجه نیاز به قسمت های باربر را کمتر میکنند. بدین ترتیب انعطاف بیشتری در قرار گیری دیوار های داخلی بوجود می آید. خرپا های سقفی پیش ساخته، برای ساخت سقف و بام شیبدار بکار میروند. دو سوم ساختمان های قاب سبک از این روش استفاده میکنند. برای سازه های مقاوم، خرپا ها عموماً با استفاده از الوار های 38 در 89 ساخته میشوند و با رابط های فلزی که با دندانه هایی که در اتصالات فشرده میشوند، به هم متصل میگردند (TPI 1995).

الوار ها و سیستم پوششی در بسیاری از ساختمان های ساخته شده تا 1950 دیده میشوند. لاپه ها عموماً روی صفحه بالایی دیوار ها پشتیبانی میشوند و به یک صفحه نگهدارنده در قله سقف متصل میشوند. به هر حال، چون لاپه ها شیب دارند، به بالای دیوار ها فشار می آورند. با میخ کردن لاپه ها به الوار های سقف و میخ کردن الوار های سقف به صفحات بالایی دیوار ها، از این موضوع جلوگیری میشود

یک قسمت توخالی، جایی که دو بخش بالای سقف برهم عمود میشوند، بوجود می آید. یک الوار تهیگاه برای پشتیبانی از الوار های کوتاه که به الوار های تهیگاه و ستون میخ شده اند، بکار میرود . در برخی موارد، سقف تا انتهای قابل اتکا ادامه نمی یابد، ولی از چند نقطه بسوی انتهای دیوار شیب دارد که سقف را تشکیل میدهد. یک الوار مفصلی، الوار های کوتاه را پشتیبانی میکند و سوی دیگر الوار های کوتاه به صفحات بالایی متصل میشوند . بطور کلی، همان مواد که برای پوشش دیواره ها و کف کاذب استفاده میشوند، برای پوشش سقف نیز بکار میروند.

 

عرشه ی چوبی

 

یک روش عامه پسند برای گسترش نواحی زنده در یک خانه، ساختن یک عرشه ی چوبی تنظیم شده با یکی از دیوار های خارجی میباشد. عرش ها از الوار های پرداخت شده ساخته میشوند که عموماً از مصالح فروشان محلی قابل خریداری است و با توجه به پیچیدگی کار، ممکن است حاوی راهنمای ساخت و نصب نیز باشد. برای اطمینان از عمر طولانی، ظاهر قابل قبول و امنیت سازه، در اولین قدم باید احتیاطات لازم اعمال شود. انتخاب صحیح مواد، اولین اقدام در این راه است. پس از آن عملیات نگهداری لازم است. پیشنهادات دقیق تر در تمام این موارد در کتاب عرشه های چوبی، مواد، ساختمان و پرداخت (Mc Donald & Others 1996) آمده است

 

 

لینک به دیدگاه

ساختمان های شمعی و ستونی

 

در ساختمان های شمعی و ستونی، شمع های گرد یا ستون های مربعی هر دو بعنوان فونداسیون و عنصر قاب بندی عمودی عمل میکنند. این نوع از ساختمان بنام ساختمان شمعی نامیده میشد، ولی امروزه، با استفاده گسترده از تیرها، این ساختمان ها به قاب تیری تغییر نام یافته اند. برای سازه های نسبتاً پایین، دیوارهای سبک و قاب بندی پشت بام به ستون ها میخ میشوند که معمولاً 4/2 تا 6/3 متر از هم فاصله دارند. این نوع ساختمان عموماً با شمع های گرد برای ساختمان های کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرد، ولی همین مفاهیم سازه ای برای ساختمان های تجاری نیز تعمیم یافته است

 

 

 

شمع های گرد هنگام اتصال اعضای قاب بندی مشکلاتی بوجود می آورند. این مشکلات را میتوان با ورق گذاشتن در رخ خروجی شمع آسان تر کرد. برای شمع های گوشه، دو رخ بصورت اریب ورقه زده میشوند. با این عمل میتوان اتصال بهتری به قاب بندی سبک و سنگین به کمک میخ و اتصالات داشت. وقتی شمع گرد باقی بماند، رخ خارجی آن نشیمن گاه مناسبی برای تیر ها نخواهد بود.

تیر های چهارضلعی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند از الوار های چوبی و گلولام ساخته شده باشند. تیرهای ساخته شده مزیت بیشتری دارند، چون فقط پایه تیر باید پرداخت شود. بخش پرداخت شده در زمین ممکن است با اندازه های مختلف باشد تا با طول پرداخت نشده همخوانی داشته باشد. در طراحی این نوع از تیرها باید همخوانی بین قسمت های پرداخت شده و پرداخت نشده رعایت شود. سیستم دیوار از بدنه های افقی تشکیل میشود که معمولاً با فلزات درخشان پوشیده میشود و باعث بوجود آمدن مقداری مقاومت مازاد میشود.

خرپاهای سقف که با رابط های فلزی ساخته شده اند، به هر شمع یا تیر متصل میشوند. بافت های سقف بطور موازی با خرپا و با فاصله ای از 2/1 تا 7/3 متر نصب میشوند. برای فواصل 4/2 متری خرپا ها، این بافت ها معمولاً استاندارد 38 در 89 میلیمتر به فاصله ی 6/0 متری میباشند و به بالای خرپا ها یا بین آنها به کمک نگهدارنده های الوار متصل میشوند. سقف بندی معمولاً از فلز ساخته میشود که باعث مقاومت در دیافراگم سقف میشود و مقداری از بار را به دیوار های موازی با جهت بار، انتقال میدهد. اطلاعات دقیق تر در مورد طراحی سازه های قاب-تیر در مستندات انجمن ملی قاب سازان 1992 آورده شده است.

 

ساختمانهای کنده ای

 

علاقه روز افزونی برای ساخت ساختمان های کنده ای در میان افراد نواحی جنگلی دیده میشود. این طیف ساختمانها در بر گیرنده ی منازل ساده و کوچک تا ساختمان های بزرگ و دائمی میباشد (شکل 5). بسیاری از نمایشگاه های ایالات متحده، بصورت تخصصی در طراحی مصالح برای ساختمان های کنده ای فعالیت میکنند. منازل کنده ای تقریباً همیش از سیستم دیوار ساخته شده از طبیعت یا کنده های تولید شده به جای الوار های بریده شده بهره میبرند. سیستم های کف و سقف نیز ممکن است توسط کنده یا قاب بندی سنتی ساخته شوند. شرکت های سازنده منازل کنده ای، انواع کنده را به دو سیستم زیر تقسیم بندی کرده اند : گرد و شکل دار. در سیستم کنده ای گرد، کنده ها بصورت سطحی کاملاً صاف و گرد ایجاد میشوند و تمام آنها دارای قطر یکسانی هستند. در سیستم شکل دار، کنده ها به شکل های مختلف ماشین میشوند که عموماً گرد نیستند. سطح خارجی کنده ها معمولاً گرد است، ولی سطح داخلی آنها ممکن است کرد یا تخت باشد. رابط بین کنده ها طوری ساخته شده است که حالت چفت و بست پیدا کند.

استاندارد های مختلفی برای درجه بندی کنده ها و تخصیص خصوصیات به آنها ایجاد شده است و این استاندارد ها توسط کد های ساخاتمانی مشخص شده اند (ASTM 1996). سازندگان و طراحان باید بدانند که کنده ها میتوانند در کارگاه، به درجه رطوبت بالاتری نسبت به درجه ی ایده آل برسند. تاثیر فصول و تداوم انقباض و انبساط نیز باید در نظر گرفته شود. اطلاعات بیشتر در مورد منازل کنده ای در بخش منازل کنده ای از انجمن خانه سازان ملی در واشنگتن موجود است.

 

ساختمان های چوبی سنگین : قاب چوبی

 

ساختمان های قاب چوبی، امروزه در امریکا متداولند و جوابگوی نسل جدید میباشند. بسیاری از ساختمان های کارخانه ها و کارگاه ها که به اواسط قرن بیستم مروبط میشوند، از چوب سنگین ساخته شده اند. قاب چوبی تجاری از چوب های بریده شده ( بزرگتر از 114 در 114 میلیمتر) متصل به هم توسط اتصالات دست ساز زبانه مانند تشکیل شده اند. ساخت چنین قابی خواهان اتصالات بسیار خاص است که در شکل 6 نشان داده شده است.

 

 

 

 

fig5.JPG

شکل 5 : خانه های کنده ای مدرن که در انواع طرح ها موجودند.

 

در ساختمان های قاب چوبی امروزی، یک پنل ترکیبی پیش ساخته پوششی (2/1 در 4/2 متر) مستقیماً در قاب استفاده میشود. این پنل دارای یک لایه داخلی 13 میلی متری، یک لایه مرکزی از عایق فوم و لایه خارجی از پلی وود یا فلیک بورد می باشد. در برخی موارد، یک لایه استاندارد 19 میلیمتری زبانه و دهانه از تخته های صلب نیز به قاب اعمال میشود و یک پنل ترکیبی پلیوود-فوم نیز روی تخته ها نصب میشود تا نمای خارجی خانه بوجود آید. آتش نشانی محل باید در مورد عایق های فوم نظر دهد.

اعضای قاب بندی در تقاطع های بزرگ بریده میشوند. بنابراین رفتار شناسی آنها قبل از نصب مشکل است. پس سازنده باید تغییرات ابعاد را که ممکن است با خشک عضو در محل رخ میدهد را در نظر بگیرد. سازه باید طوری طراحی شود که این تغییرات ابعاد را تحمل کند.

لینک به دیدگاه

حفاظت از چوب

 

دانشمندان آمریکایی روشی ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن از پوسیدگی‌های چوب و الوارهای چوبی جلوگیری می‌شود. به گزارش مجله دنیای نانو،`پت هیدن` استاد شیمی و `پیتر لکس` استاد علوم و منابع طبیعی `دانشگاه فنی میشیگان` در این روش ترکیبات آلی را در محفظه‌های پلاستیکی بسیار کوچک به قطر ۱۰۰نانو متر قرار می‌دهند.

به گفته این محققان، این دانه‌های کوچک که در آب غوطه‌ور می‌شوند آنقدر کوچک هستند که اگر تحت فشار قرار داده شوند در تمامی منافذ ظریف چوب نفوذ می‌کنند. پیتر لکس می‌گوید، از آنجاییکه بافت چوب همانند یک توری بسیار فشرده است اگر ذرات به اندازه کافی کوچک نباشند نمی‌توانند کاملا در منافذ آن نفوذ کنند.

 

`جیم بیکر` مدیر فنی همکاری‌های فناوری دانشگاه میشیگان، ابداع این روش را نقطه عطف مهمی می‌داند و می‌گوید، `این امر تنها با بکارگیری فناوری نانو در صنایع سنتی محقق شده است.` وی افزود، این فناوری در مقیاس نانو است اما نتایج آن بسیار شگرف و بزرگ خواهد بود. بیکر گفت، صنایعی که از این فناوری استفاده می‌کنند زباله‌های صنعتی قابل بازیافت و کاملا سازگار با محیط خواهند داشت و محیط زیست نیز از خطر نگه دارنده‌های صنعتی در امان خواهد ماند.

 

با بکارگیری این فناوری صنایع مختلف می‌توانند از مواد شیمیایی کم خطرتر نظیر بوراکس که بسیار موثر است استفاده کنند و تنها با خیساندن چوب در آب مواد نگهدارنده را از آن پاک کنند.

ایرنا

یکی از راه های حفاظت چوب دربرابر عوامل مخرب ،خشک کردن آن است.بدین معنی که با توجه به شرایط آب و هوایی و رطوبت نسبی محیط ، از رطوبت چوب بکاهیم . با توجه به اینکه کشورما دارای تنوع آب وهوایی فراوانی می باشد در هنگام خشک کردن چوب و حمل و نقل آن از شهری به شهر دیگر باید بسیار با دقت عمل کرد و به طور مثال انتقال یک محصول چوبی از یک منطقه کویری به یک شهر ساحلی که دارای اختلاف رطوبت نسبی قابل توجهی می باشند به هیچ وجه توصیه نمی شود .

در تصویری که در زیر مشاهده می کنید رطوبت تعادل در شهر های مختلف کشورآ ورده شده است.

 

دلایل خشک کردن چوب قبل ازمصرف

 

به طور کلی چوب دارای مقادیر چشمگیری رطوبت است .به علاوه چوب ماده ای آبدوست است ،یعنی اگر در محیط مرطوب قرارگیرد،آب را جذب می کند واگر در محیطی خشک باشد، رطوبت را از دست می دهد.بنابراین چوب باید همواره دارای رطوبتی نسبی متناسب بامحیط باشد.

چوب بلافاصله پس از قطع شدن حاوی مقدار زیادی رطوبت است،اگر با وجود این رطوبت از آن استفاده شود، پس از اینکه درمحل مصرف قرار گرفت و به تدریج رطوبت خود را از دست داد،ترک های سطحی و عمقی بر می دارد واز کیفیت آن کاسته می شود . چنانچه چوب طبق اصول علمی خشک شود ،در مصرف آن مشکلی به وجود در نخواهد آمد .

در شکل زیر معایب چوب اثر از دست دادن رطوبت دیده می شود .

 

به دلایل زیر چوب را باید قبل از مصرف خشک کرد .

1- جلو گیری از به وجود آمدن عیب هایی نظیر پیچیده شدن و ترک بر د اشتن چوب

2- محافظت بهتر چوب در مقا بل حمله قارچ ها، پوسیدگی ورنگی شدن

3- کاستن از وزن چوب و هزینه حمل ونقل

4- ازدیاد مقاومت چوب بدون بوجود آمدن عیبی در آن

5- افزایش نگهداری میخ در چوب

6- افزایش کیفیت رنگ آمیزی ، پرداخت و عملیات حفاظت چوب

7- از بین رفتن قارچها و حشرات در درجه حرارت بالا در کوره چوب خشک کنی

8- آسان تر و بهتر انجام شدن عملیات ماشین کاری بر روی چوب

9- بالا بودن مقاومت اتصال بین چسب و چوب خشک

چوب را به طور معمول به دو روش خشک می کنند:

 

الف - طبیعی: در هوای آزاد

ب - مصنوعی: در کوره چوب خشک کنی

 

عوامل مخرب چوب

 

چرخه زندگی قارچ ها :

 

قارچ ها ی چوبخوار درسطح چوب دانه های ریزی به نام هاگ ( اسپور ) تولید می کنند . هاگ ها درشرایط مناسب به میسلیوم یا ریسه که رشته های لوله ای شکل هستند ، تبدیل می شوند وازطریق روزنه ها به درون چوب نفوذ می کنند ودر آنجا فعالیت خود را آغاز می نمایند . در مراحل اولیه حمله ، اثرات پوسیدگی را نمی توان تشخیص داد مگر در موارد استثنایی که ممکن است کمی باعث تغییر رنگ چوب شوند . میسلیوم پس از مدتی رشد می کند وموادی را ازخود ترشح می نماید که باعث تجزیه وتخریب زنجیره طویل مولکول چوب می شود . دراین مرحله، چوب به تدریج نرم می شود ولی هنوز پوسیدگی را با چشم غیر مسلح نمی توان دید . درچنین شرایطی مقاومت چوب به تدریج کاهش می یابد .

لینک به دیدگاه

ویژگی های چوب های پوسیده

 

هنگامی که شرایط برای حمله قارچها از هر لحاظ مناسب باشد ، میزان حمله قارچ ها وصدمات وارده ، به گونه چوب وقارچی که حمله می کند بستگی کامل دارد .

به طور کلی ویژگی های چوب های پوسیده به شرح زیر است :

 

1- رنگ چوب : رنگ چوب ممکن است بعد ازحمله بعضی ازقارچ های عامل پوسیدگی مانند پوسیدگی قهوه ای ، پوسیدگی سفید وپوسیدگی آبی ، تغییرکند . این گونه تغییر رنگ می تواند ، عامل مهمی برای تشخیص چوب های پوسیده باشد.

2- همکشیدگی: درچوب پوسیده، میزان همکشیدگی بیشتر از چوب سالم است.

3- وزن مخصوص : قارچها پس از حمله به چوب ،موادی از خود ترشح میکنند که باعث تجزیه ماده چوبی می شود وچوب را نرم واسفنجی می کند در نتیجه وزن مخصوص (دانسیته) چوب کاهش میابد.

4-مقاومت مکانیکی: مهم ترین مشخصه چوب پوسیده ، کاش مقاومت مکانیکی آن است که معمولا خیلی سریع ، بعد ازآلوده شدن چوب اتفاق می افتد . در آزمایشی که در شکل مقابل مشاهده می شود ،هنگامی که با میله فلزی تراشه ای از چوب پوسیده و تراشه ای از چوب سالم برداشته می شود،در چوب سالم تراشه به راحتی از چوب جدا می شود در حالی که در چوب پوسیده ،تراشه از وسط شکسته می شود.

5- حرارت: با توجه به اینکه حرارت سوختن چوب به طور مستقیم با وزن مخصوص آن بستگی دارد ،لذا چوب پوسیده نسبت به چوب سالم ،دارای ارزش حرارتی کمتری است . به طور کلی ،چوب پوسیده نسبت به چوب سالم در حرارت کمتری شعله ور می شود .

 

 

حشره های چوبخوار

 

1-2-موریانه ها: موریانه ها از لحاظ شکل ظاهری ،اندازه وسایر مشخصات بیولوژیکی به یکدیگر شبیه هستند

به طور کلی ،همگی از نور گریزانند و هرگز در هوای آزاد رفت وآمد نمی کنند . زندگی انها به صورت دسته جمعی ( کلنی) واغلب در دالانها و تونل هایی است که در چوب یا خاک ایجاد می کنند . این گونه حشرات بسیارخطر ناک هستند ،زیرا بدون ظاهر شدن وجلب توجه انسان ، ممکن است سقفی را به طور کلی ویران کنند و خسارت های زیادی را به بار آورند . موریانه ها از نظر نحوه زندگی به سه گروه عمده تقسیم می شوند :

1- موریانه هایی که در زیر خاک زندگی می کنند .

2- موریانه هایی که در درون چوب های خشک زندگی می کنند .

3-موریانه هایی که در چوب های مرطوب زندگی می کنند .

گروه دوم وسوم از نظر درجه خسارتی که به چوب وارد می سازند ، اهمیت زیادی ندارند

به طور کلی بیش از 2000 گونه موریانه وجود دارد که حدود 800 گونه آنها چوب خوار هستند . در ایران دو گونه موریانه شناخته شده است : یکی در منطقه شمال ودیگری درمنطقه جنوب . موریانه ها را عامل مهمی در تخریب چوبهای ساختمانی وتراورس های راه آهن تشخیص داده اند .

 

اصول مبارزه با موریا نه

 

1- در محل هایی که خطر حمله موریانه زیر زمینی وجود دارد ،فونداسیون های ساختمان باید از بتون یا سایر مصالح ساختمانی مانند آجر ، سنگ ویا بلوک های ساختمانی که برای موریانه ها نفوذ ناپذیر است ، ساخته شود .

2- درصورتی که ساختمان دارای زیرزمین است ، کف زیرزمین باید بابتون ساخته شود .

3- پایه های چوبی که در زیرزمین نصب می شود ، باید داخل بتون وچندسانتی متر بالاتراز کف کار گذاشته شود .

4- اتصالات وفاصله بین تخته ها باید به نحوی ساخته شود که عمل تهویه به خوبی انجام گیرد واز جمع شدن رطوبت جلوگیری شود وشرایط لازم برای رشدونمو قارچ ها وموریانه ها فراهم نگردد.

5- بعداز ساخته شدن اسکلت ، خاک باید با محلول های شیمیایی ضدعفونی گردد .

6- ازچوب اشباع شده بامحلول های شیمیایی ضدقارچ وضدحشره استفاده شود .

7- کلیه مواد ومصالح زاید ، چوب های اضافی ومازاد بریده های چوب را باید ازاطراف ساختمان دور کرد

 

2-2- سوسک های چوبخوار

این نوع حشره ها هم به چوب های تازه قطع شده وهم به چوب های خشک سوزنی برگان وپهن برگان حمله می کنند . درختان معمولا تا زمانی که زنده هستند وقطع نشده اند ، ازحشره ها صذمات زیادی نمی بینند ولی پس از قطع ، نسبت به عوامل بیولوژیکی مخرب ، حساس تر وآسیب پذیرتر می شوند . به این دلیل ، معمولا چون درختان پس از قطع مدتی درجنگل یاکارخانه می مانند ، درصورتی که درطول این مدت گرده بینه ها حفاظت نشوند ، ممکن است توسط حشرات مورد حمله قرارگیرند .

مهم ترین حشرات چوبخوار که خسارت های قابل توجهی به چوب وارد می سازند عبارتند از :

- سوسک های معمولی مبلمان یا آنوبیوم (Anobium)

این نوع سوسک ها بیشتر ، درمبلمان های نو وکهنه ، پله های چوبی ووسایل تزئینی چوبی ودرشرایط آب و هوایی سرد ومرطوب زندگی می کنند .

- سوسک های پودرکننده چوب :

این نوع سوسک ها معمولا فقط به چوب پهن برگان حمله ور می شوند .

- سوسک شاخ دار خانگی :

این سوسک به مهمان موذی خانه معروف است خسارت وصدمات ناشی از آن ازدونوع سوسک قبلی بیشتر است .

اصول مبارزه با سوسک های چوبخوار

 

- چوب های حساس به این نوع سوسک ها که برای ساخت پایه های چوبی مورد استفاده قرار می گیرند ، بلافاصله بعداز قطع باید با محلول های شیمیایی مخصوص سم پاشی شوند .

- رعایت اصول بهداشتی درکارخانه های چوب بری ومبل سازی می تواند ازحمله این نوع حشرات تا اندازه ای جلوگیری کند

- استریل یا ضد عفونی کردن چوب آلات تازه قطع شده بابخار آب ( تحت شرایط کنترل شده ) روش مناسبی برای کنترل آلودگی چوب ها می تواند باشد .

تخته‌هاي trex

 

دست آورد جديد تکنولوژي

ترکس چيست:

 

تركس نام تجاري محصولي است که به کمک تکنولوژي شيمي پليمر و از ترکيب چوب با پلاستيک به وجود مي‌آيد و ماده جديد خواص کاملاً استثنايي و کاربردي از هر دو ماده را دارا مي‌باشد.تركس از ترکيب ضايعات صنايع چوب به خصوص صنايع مبلمان و غيره به صورت خاک اره و پلاستيک پلي اتيلن که به طور کلي شامل کيسه‌هاي پلاستيکي خريد و نوارهاي پلاستيکي بسته‌بندي مي‌شود به وجود مي‌آيد، پلاستيک پلي‌اتيلن در پروسه توليد، ذرات فيبر چوبي را کاملاً به يکديگر چسبانده و به صورت محافظي براي ذرات چوب درمي‌آيد و اين عمل باعث مي‌شود تا محصول به‌دست آمده داراي خصوصيات هر دو ماده تشکيل دهنده يعني پلاستيک و چوب باشد، ‌ازجمله اين که، محصول شکاف يا ترک نمي‌خورد، درجه جذب رطوبت بسيار پاييني دارد، در مقابل آفات و تغييرات شيميايي مقاوم است، درجه سختي چوب ارتقاء می یابد.

ضمن اين‌که تمامي خصوصيات کار با چوب را دارا بوده و قابليت رنگ پذيري بالايي نيز دارد.

تركس از ترکيب 50 تا60 درصد خاک اره و 40 تا50 درصد پلي اتيلن به روش اکستروژن پيوسته توليد مي‌شود.

 

در ارزش‌يابي به عمل آمده تركس به عنوان عضوي از يک سازه چوبي در نظر گرفته شده.تركس يک محصول کامپوزيت پيش ساخته مي‌باشد که حدوداً پنجاه درصد وزن آن را فيبر چوبي تشکيل مي‌دهد و بقيه آن از پلاستيک، پلي اتيلن و ترموپلاستيک است و نتيجه نهايي محصول چوب ترموپلاستيک است. ابعاد استفاده شده در آزمايشات نزديک به اندازه‌هاي الوار معمولي انتخاب شده يعني از76 ميليمتر تا254 ميليمتر. اعداد به دست آمده بيانگر اين امر است که تركس بيش‌تر مناسب کار در فضاي آزاد مي‌باشد تا فضاي سرپوشيده و بر اساس نتايج حاصل از بررسي‌هاي مختلف براي استفادهtrex به عنوان اجزاء داخلي ساختمان مثل تير،‌ ستون، تير حمال پيشنهاد نمي‌شود و در صورت استفاده براي مصارف فوق مي‌بايست محاسبات جديد و خاص براي عضو به کار رفته در اجزاء سازه صورت بگيرد .

ميزان مقاومت و يا قدرت نگهداري اين محصول به ميخ و پيچ در جهات سطحي و جانبي با استانداردها و کدهاي طراحي شده براي چوب‌هاي تبديل مثل الوار و غيره کاملاً مطابقت دارد.

اما بايد در نظر داشت براي اين منظورتركس مي‌بايست حداقل داراي وزن مخصوص 50/0 باشد. بنابراين اندازه ميخ و پيچ‌هاي مورد استفاده به شرح زير مي‌باشد.

ميخ d 16 با حداکثر قطر4 ميليمتر(0.162 اينچ) پيچ شماره12 با حداکثر قطر5/5 ميليمتر

(216/0 اينچ) پيچ و مهره شماره7/12(1/2 اينچ)

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

كاربرد چوب در دكوراسيون

يك از راه هاي ايجاد فضاهاي مطبوع براي جسم و روح درزندگي، به كار بردن عناصر طبيعي و اجناس آشنا براي ذهن است از پر كاربردترين اين عناصر در محيط اطراف ما چوبه كه در عصر ما بكار گرفته مي شه. چوبها خاصيتهاي فيزيكي خيلي سودمندي دارند. فوايد و كاربرد چوب فراتر از سازه است و كوچكترين عنصرهاي دكوراسيون و وسيله هاي يك خانه را مي تونيم با آن بسازيم.‌ عناصر اصلي كه چوب بايد در دكوراسيون داشته باشد 1- رنگ و زيبايي آن، 2- آكوستيك بودن، 3- ضريب سختي، 4- ظرفيت حرارتي، 5- قدرت شكل پذيري، 6- عايق براي حرارت.مزيتهايي كه چوب نسبت به ساير مواد ديگر در اصول ساختماني دارد خيلي زياده. مثلا براي سبك درست كردن مي تونيم ديوارها و سقف ها را يا حتي كف را از چوب درست كنيم. امروزه بعضي ساختمانها توسط پانلهاي چوبي صنعتي ساخته مي شوند اين پانلهاي چوبي بسيار راحت نصب مي شوند و مقاومت بسيار زيادي در برابر باد و زلزله دارد. همچنين اين پانلها در بزرگراهها و پلهاي راه آهن كاربرد زيادي دارند.در دكوراسيون در ساخت موارد مختلفي از چوب استفاده مي شود . از جمله وسايل تزئيني، وسايل نمادين و وسايلي كه از آنها در منزل استفاده مي كنيم. اگر بخواهيم وسايل تزئيني را مثال بزنيم مثل انواع گلدانهاي تزئيني، آويز گردنبند قاب عكس و يا جاي دستمال كاغذي و . . . وسايل نمادين مثل: مجسمه هاي نمادين تاريخي و يا اساتيد و هنرمندان و . . . از روكش چوب نيز مي توان براي پوشاندن وسايل مصرفي و يا ساخت وسايل دكوري استفاده كرد. مثلا با اين روكش ها در گلسازي استفاده مي كنيم يا قسمتي از ديوار اتاقمان را بپوشانيم يا يك لوستر يا آباژور بسازيم.وسايل مورد استفاده عبارتند از كمدها، طبقه ها، جاكفشي، كابينت، دربها، پنجره ها و يا حتي سقف ها و ديوارها و غيره كه مي تونند از هر جنسي باشند. اگر ما بخواهيم به صورت دكوراتيو از اين وسايل استفاده كنيم، يكي از گزينه هاي ما چوب است. يعني بيائيم آنها را با چوب بسازيم مثل كابينتهاي آشپزخانه كه جديدا مد شده همه با MDF مي سازند.اصولا چوبها چون از درختان تهيه مي شوند بيشتر آنها به رنگ كرم و قهوه اي هستند. خود رنگ قهوه اي داراي طيف رنگ ها مختلفي مثل خرمايي،‌خاكي، فندقي، نسكافه اي و غيره مي باشد كه هر كدام از اين رنگها ويژگيهاي خاص خودش را داره. از لحاظ علم انرژي درماني قهوه اي سمبل رويش تكامل است و يكي از عناصر پنجگانه انرژي چوب است كه از زمين مي رويد به آسمان قد مي كشد. همانطور كه انسانها رشد مي كنند و قد مي كشند. داراي حال و هواي گرم است و مي توانيم در تمامي قسمتهاي مختلف يك فضا اعم از اداري، مسكوني، تجاري وغيره و در فضايي جنوبي و آفتابگير مي تونيم از چوب به رنگ قهوه اي تيره استفاده كنيم. قهوه اي نماينده طبيعت در فضاي ماست و با استفاده از آن در فضاي خودمون هميشه تازگي و طراوت را همراه داشته باشيم و توصيه مي شود در رنگ آميزي از رنگ قهوه اي به جاي مشكي استفاده شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

انسان‌های اولیه با خانه و كاشانه آشنا نبودند و تنها محل یا شیئی را به عنوان سر پناه فراهم می‌کردند تا از باد و باران در امان باشند. پس از سال‌ها انسان شروع به طراحی خانه و مسکن به عنوان محلی برای سکونت کرد. در مفاهیم معماری از قرن‌ها پیش ساحت مقدس «خانه» به عنوان محلی برای آرامش و توجهات معنوی تعریف می‌شد، اما امروزه این مفهوم كمی نادیده گرفته شده و خانه صرفا محلی برای آسایش شده، آسایشی كه آرامش دربرندارد.

 

sky-blue-kids-bedroom.jpg

 

یکی از راه‌های ایجاد فضاهای مطبوع جسمانی و روحانی در محیط زندگی، کاربرد عناصر طبیعی و فرم‌های آشنا و جذاب برای ذهن است. از پرکابردترین این عناصر در محیط اطراف ما چوب است که در عصر صنعتی بیشتر مدل‌های صنعتی و مصنوعی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند . مهم‌ترین خواص چوب در دکوراسیون داخلی عبارتند از:

1- رنگ: چوب رنگ‌های مختلفی دارد اما اغلب طیفی از قهوه‌ای در آن به چشم می‌خورد رنگ قهوه‌ای در ترکیب با سایر رنگ‌ها حالت‌های مختلفی را برای کاربر تداعی می‌کند. چوب‌های تیره رنگ در کنار رنگ‌های گرم پرمایه مانند زرشکی ترکیبی وزین و حرفه‌ای می‌سازند که در دکوراسیون دفتری اداری یا اتاق کار در منزل كاربرد زیادی دارد. اتاقی که ست میز و صندلی آن از چوب تیره رنگ با روکش زرشکی در کنار پرده‌هایی با زمینه زرشکی و گل‌های قهوه‌ای و تور کرم چیدمان شده همه را مبهوت جذابیت خود می‌کند

چوب‌هایی با رنگ‌های میانه مانند قهوه‌ای، شکلاتی و گردویی نیز در کنار رنگ‌های سردی همچون آبی فیروزه‌ای و سبزآبی ترکیباتی شاداب، ملایم، آرامش‌بخش و مناسب برای محیط‌های خانوادگی، تفریح و استراحت ایجاد می‌كنند. رنگ‌هایی که در کنار هم تداعی‌کننده قایقی چوبی در کنار امواج دریایی کم‌عمق و آبی هستند. استفاده از این ترکیب ذهنی، انسان را آرام کرده و بدن را به سكون دعوت می‌كند. نشستن بر روی یک مبل راحتی و تماشای تلویزیون در تعطیلات آخر هفته در ویلایی با کف چوبی به رنگ گردویی، دیواری از چوب نارون کرم مایل به زرد، پرده‌های راه‌راه آبی کم‌رنگ و پررنگ و روکش مبلمان آبی با طرح سبز رنگ، می‌تواند به خوبی آرامش را به افراد انتقال دهد.

چوب‌های روشن زرد مایل به صورتی، کرم و سفید مایل به زرد از پراستفاده‌ترین چوب‌ها هستند. اگر خلاقیت و جسارت نداشته باشید، شاید این رنگ‌ها را بدون معنای خاصی در کنار هم بگذارید، اما اگر کمی جرات به خرج دهید و این رنگ‌ها را با رنگ‌های گرم ملایم همنشین کنید نتایج بهتری می‌گیرید. یک سرویس ناهارخوری ساده شش نفره بدون منبت‌کاری از جنس چوب راش همراه با یک رومیزی کتان اخرایی و قالیچه قرمز، فضایی آرام و در عین حال با نشاط می‌سازد.

 

می‌توان چوب راش یا افرا را در کنار چوب گردو یا چنار تیره رنگ قرار داد و ترکیبی کلاسیک ساخت که برای محیط‌های پذیرایی و مهمان‌خانه علاوه بر سنگینی و وقار، راحتی را نیز القا می‌کند.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

2- آکوستیک: محیط پوشیده از چوب، صداهای منتشر شده را به صورت ملایم جذب كرده و سپس منعکس می‌کند. این كار از پیچیدن صدا جلوگیری كرده و همچنین اختلاف طول موج‌ها را در آن محل تعدیل می‌كند. چوب‌های خشک و سبک مانند کاج صدای زیادی در هنگام راه رفتن با کفش ایجاد كرده و چوب‌های سنگین و متراکم مانند گردو و بلوط صدایی خفیف و گنگ منتشر می‌کنند. این صداها را می‌توان در کاربری‌های مختلفی به زیبایی به کار گرفت و به عنوان عاملی دینامیک و متغیر در دکوراسیون گنجاند.

 

folding-dining-room-chair%2002.jpg

 

 

 

3- سختی: ضریب سختی چوب پایین است و در برابر موادی همچون سرامیک و سنگ، جسمی بسیار نرم محسوب می‌شود. اما در عین حال به علت خاصیت ارتجاعی و بافت آونددار، فرسایش آن بسیار کم است. برآیند این دو موضوع باعث می‌شود چوب مصالحی مناسب برای مبلمان و پوشش‌های داخلی خانه باشد، زیرا علاوه بر مسائل زیبایی‌شناسی، موجب افزایش ایمنی به‌خصوص برای کودکان و سالمندان میشود. به راحتی می‌توان اثر ضربه بر روی دسته صندلی فلزی و چوبی و همچنین کفپوش سنگی و چوبی را مقایسه کرد.

 

chob%20o%20decor%2007.jpg

 

4- ظرفیت حرارتی: این موضوع باعث می‌شود نوسانات دمایی چوب بسیار کاهش یابد. کف‌ها و مبلمان‌ چوبی به ندرت در سرمای زمستان سرد می‌شوند که نتوان لمس‌شان کرد. اما برعکس، یک کف سرامیکی در خانه‌ای گرم هم ممکن است سرد باشد و برای راه رفتن روی آن نیاز به جوراب و پاپوش است.

 

1287841450.jpg

 

5- قدرت شکل پذیری بالا: چوب را به اشکال گوناگون می بینیم،تخته، الوار، تخته چندلایی و روکش، اینها حالت‌های معمول چوب هستند که ما در اطراف خود می‌بینیم. مبلمان، دکور، کابینت، مجسمه، گلدان و حتی قاشق و بشقاب را از چوب می‌سازند. انواع کمد و کابینت از چوب و تخته چندلایی ساخته می‌شوند که در برابر آب و حشرات بسیار مقاومند. حالت‌هایی از چوب نیز وجود دارند که کاربرد آن‌ها خاص‌تر است.

 

بعضی‌ها چوب را مدتی در رنگ شناور می‌کنند و رنگ دلخواه‌شان را به بافت آن می‌دهند . در این حالت بافت نرم چوب رنگ بیشتری به خود می‌گیرد و اشکال زیبایی خلق می‌شود.

 

همچنین سطح چوب را می‌توان به روش سند بلاست برجسته کرد و با رنگ و نورپردازی، پرسپکتیوی بدیع در آن به وجود آورد.

لینک به دیدگاه

مصالح مرکب از چوب

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]صنعت تخته خورده چوب يكي از صنايع جديد است و در مقايسه با صنايع تخته فيبر وتخته چند لايه قدمت چنداني ندارد. اين صنعت در حال حاضر به علت استفاده از هر گونه ضايعات چوبي اعم از سه ريال شاخه ها، و مازاد مزارع پنبه وغلات، كتان و كنف و ديگر گياهان چوبي در رديف مهمترين صنايع وابسته به چوب قرار دارد. تعدادي از واحدهاي توليدي تخته خرده چوب در ايران عبارتند از : نكا چوب، شموشك و شهيد باهنر گرگان، نئوپان گنبد، و ........

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

تعريف تخته خرده چوب: تخته خرده چوب فرآورده چوبي صفحه اي شكل است كه از مخلوط خرده چوب با ساير

مواد ليگنو سلولزي و مواد چسبنده به كمك فشار و حرارت دادن ساخته مي شود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]طبقه بندي تخته خرده چوب بر اساس روش ساخت (نوع پرس كردن )

تخته هاي حاصل از پرس صفحه اي(صاف) : در اين روش جهت طول ذرات تشكيل دهنده كيك تخته خرده چوب به صورت اتفاقي مرتب شده است. اين تخته از نظر شكل مقطع (ساختمان نيمرخ ضخامت تخته) خود به چند دسته تقسيم مي شوند كه عبارتند از: تخته هاي يكنواخت يا يك لايه، تخته هاي سه لا (شكل_1) تخته هاي ريزش تدريجي(بدون لايه مشخص) (شكل_2) وتخته هاي چند لا

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

تخته هاي حاصل از پرس غلتكي(پرس بي انتها): در اين روش غلتكهاي پرس ثابت اند و فقط حركت چرخشي دارند، كيك تخته خرده چوبها از بين غلتكها عبور مي كند و به ضخامت تنظيم شده(فاصله بين دو غلتك بالا و پايين) در مي آيد در اين روش مي توان تخته هاي يك لا، سه لا، ريزش تدريجي و چند لايه توليد كرد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

تخته هاي توليد شده با پرس قالبي(قالب گيري شده ): تفاوت اساسي اين روش با ساخت تخته خرده چوب با پرس صفحه اي در شكل ظاهري صفحه پرس است. صفحات اين پرس به شكلهاي بر جسته، فرو رفته، انحنا دار، و يا پروفيل دار ساخته مي شود و تخته هايي با شكل هاي مختلف به وجود مي آورند: ماند صفحات ورزاليت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

طبقه بندي تخته خرده چوب بر اساس چگونگي سطح(رويه): بر اين اساس، تخته خرده جوب به چهار دسته تقسيم مي شوند.

تخته خرده چوب بدون روكش : كه به دو صورت سنباده شده وجود دارد اين تخته بيشتر در مصارف عمومي و جاهايي كه در معرض ديد شديد، مانند: سقف كاذب، طبقات داخلي كمد مورد استفاده قرار مي گيرد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

تخته خرده چوب با روكش طبيعي(چوبي): براي تزيين و زيبايي سطوح تخته خرده چوب مي توان از آن روكش هاي چوبي (طبيعي) مانند: گردو، راش، .... استفاده كرد. اين تخته بيشتر در جاهايي كه تزييين سطوح مورد نظر باشد، مورد استفاده قرار مي گيرد، مانند: دكوراسيون داخلي، صفحه ميز و كابينت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

تخته خرده چوب با روكش مصنوعي: سطوح اين نوع تخته خرده چوب ها به وسيله روكشهاي مصنوعي (كاغذ آغشته به چسبهاي مصنوعي) پوشيده مي شود. سطح حاصله با توجه به نوع كاغذ مصرفي(ساده، رنگي، نقش دار) يا داراي نقوش مختلفي از چوب باشد. از اين تخته در مكانهايي كه حرارت و رطوبت زياد باشد مي توان مصرف كرد، مانند: ديوار حمام و رختكن، ميز رستورانها، كابينت آشپز خانه

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

تخته خرده چوب لعاب دار(لاك كاري شده): سطوح اين نوع از تخته ها، توسط يك لايه رنگ آغشته به مواد حفاظتي و ضد رطوبتي پوشيده مي شود و بر حسب مورد مصرف ممكن است يك سطح يا هر دو سطح آن لاك كاري شودر،اين تخته در ديوارهاي آشپزخانه،حمام، سرويسهاي لابراتورها و موارد ديگر مصرف مي شود

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

تخته لايه

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]تبديل چوب به لايه هاي نازك و سپس چسب زدن و قرار دادن آنها بر روي يكديگر نه تنها شش هزار و لحاظ اقتصادي و جلوگيري از اسراف و تبذير در مصرف چوب اگر چه ساخت هنري چوبهاي لايه اي در ايران از زمانهاي گذشته معمول است، ولي تهييه صنعتي تخته لايه سابقه خيلي طولاني ندارد و اولين كارخانه توليد روكش و تخته چند لايه در سال 1344(ه. ش ) در رشت آغاز به كار كرد ودر حال حاضر اكثر كارخانجات صنايع چوب اقدام به توليد تخته لايي و روكش كرده اند كه مهمترين اين واحدها عبارتند از:

_نكا چوب و شهيد رجايي(ساري)

_چوكا گيلان (بندر انزلي)

_روكش چوبي ايران (قزوين)

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]تعريف تخته لايي: تخته لايه عبارت است از چند لايه چوب نازك (روكش) كه پس از چسب زني به طور متقاطع روي همه موارد قرار مي گيرند و از طريق فشار و حرارت دادن به هم مي چسبند

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

انواع لايه در تخته لايه: هر يك از ورقهاي چوبي يك تخته چند لايه را لايه مي نامند كه ممكن است يك تكه باشد و يا از چند قسمت تشكيل شده باشد وداراي انواع زير است :

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

لايه خارجي(نمايي): اين لايه دو سطح بيروني تخته را مي پوشاند و معولاً از لايه هاي مرغوب و درجه يك تهيه مي شود.

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

لايه مركزي(مغز): اين لايه كاملا ًدر وسط لايه هاي ديگر قرار دارد كه از يك يا چند ورقه روكش به هم چسبيده درست شده است و اغلب از لايه هاي كم عرض و درجه دو استفاده مي شود. گاهي لايه مركزي ممكن است از چند قطعه چوب طويل (به طول تخته ) و باريك (به عرضهاي مختلف) كه در كنار همه موارد به وسيله چسب به هم متصل شده باشد كه در اصطلاح تخته لايه رديفي ناميده مي شود. همچنين لايه مركزي ممكن است از تخته خرده چوب، تخته فيبر، چوب پنبه، اسفنج فشرده و غيره تشكيل شده باشد.

 

لايه مياني: بين لايه مركزي و خارجي قرار دارد و بيشتر نقش مقاومت و توازن نيروها را ايفا مي كند. اين لايه را مي توان در تخته چند لايه هاي بيش از سه لايه يافت

 

[table=width: 100%]

[tr]

[td]گونه هاي چوبي مورد مصرف در تخته چند لايه: به طور كلي گونه هاي مورد استفاده اين صنعت در ايران و جهان عبارتند از: راش، افرا، توسكا، گردو، نمدار، گونه هاي پهن برگ، و گونه هاي پهن برگ وارداتي مانند: سامبا، آكاژو، آكومه، ماهاگوني،وگونه هاي متداول در جهان عبارتند از: دوگلاس، پيسه آ، ساپن، ملز،و اكاليپتوس

 

[/td]

[/tr]

[tr]

[td]انواع تخته لايه

 

تخته لايه دراز تار: تخته اي است كه جهت الياف لايه خارجي آن موازي طول (درازي) تخته باشد

 

تخته لايه پهنا تار: تخته اي است كه جهت الياف لايه هاي خارجي آن موازسي عرض تخته باشد

 

تخته لايه متغادل: تخته اي است كه در آن لايه هاي قرينه نسبت به لايه مركزي (مغز) دو به دو از يك گونه و با يك ضخامت باشد

تخته لايه مطبق: تخته اي است كه تمام الياف لايه هاي و احتمالاً مغز آن موازي با الياف لايه خارجي است

 

تخته لايه اختر تار: تخته اي است كه لايه هاي آن چنان روي هم گزارده شده اند كه الياف آن به شكل ستاره درآيد

 

تخته لايه با مغزي تخته خرده چوب مجوف(سوراخ دار): تخته اي است كه مغز آن داراي سوراخ هاي گوناگوني باشد

 

 

تخته لايه مختلط: تخته اي است كه مغز آن يا بعضي از لايه هاي آن از مواد ديگري بجز لايه چوبي و يا چوب يكپارچه باشد. اين تخته چند لايه ها حداقل دو لايه در طرفين مغز دارد و الياف عمود بر يكديگر است

 

[table=width: 100%]

[tr]

[td]تخته لايه قالبي: تخته لايه اي است كه در اثر فشار به شكل معيني در بيايد و مسطح نباشد[/td]

[/tr]

[tr]

[td]

تخته لايه همگن: تخته اي است كه همه لايه هاي آن از يك گونه چوب ساخته شده باشد[/td]

[/tr]

[tr]

[td]

تخته لايه ناهمگن: تخته اي است كه همه يا تعدادي از لايه يا مغز آن از گونه هاي مختلف چوب ساخته شده باشد[/td]

[/tr]

[tr]

[td]

استاندارد و درجه بندي تخته چند لايه : درجه بندي تخته چند لايه را بر اساس خوبي و بدي سطح درجه بندي مي كنند. كيفيت لايه خارجي به اندازه و فراواني معايبي از قبيل : گره، ترك، و تغييرات رنگ آن بستگي داردكه به اين ترتيب به پنج گروه (درجه)n (با كيفيت عالي)،a(حداكثر داراي 3 عيب و گره)،b(حداكثر داراي 6عيب و گره)،c (حد اكثر داراي 9عيب و گره)و d(با كيفيت پايين)تقسيم مي توان كرد

به طور كلي تخته چند لايه به 3و5و7و12و15و18 لايه وگاهي اوقات 6و8 لايه وجود دارد كه خود به دو دسته سنباده شده و سنباده نشده تقسيم مي شود

 

[/td]

[/tr]

[tr]

[td] موارد مصرف تخته چند لا

[/td]

[/tr]

[tr]

[td]كارهاي ساختماني: ديوارها، سقف، پوشش كف، استفاده مي شود

[/td]

[/tr]

[tr]

[td]كارهاي صنعتي: از اين محصول به عنوان عايق صوتي،حرارتي و الكتريكي مي توان استفاده كرد مانند: هواپيما سازي، سالنهاي صدا بر داري، واگن سازي

[/td]

[/tr]

[tr]

[td]مصارف ديگر: جعبه سازي، ميزو صندلي، سورتمه سازي و موارد ديگر

 

[/td]

[/tr]

[/table]

[/td]

[/tr]

[/table]

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

تخته فيبر

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]تعريف تخته فيبر: تخته فيبر از فيبرها(عناصر كشيده و باريك چوبي يا ساير الياف غير چوبي) كه به صورت خمير در آمده اند و از طريق فشردن، تداخل و اتصال بين الياف (ليگنين چوب) يا با افزودن چسبهاي مصنوعي به دست مي آيد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]انواع تخته فيبر از لحاظ فرايند توليد: تخته فيبر از لحاظ توليد به دو دسته فيبر(S1S)و(S2S) تقسيم بندي مي شود.تخته فيبر S1S داراي يك روي صاف مي باشد.تخته فيبر S2S داراي دو رويه صاف مي باشد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]موارد مصرف تخته فيبر

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]محصولات بيروني: مانند تخته پوششي كه به علت عايق بودن در برابر رطوبت در قسمتهاي بيروني ساختمان استفاده مي شود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]محصولات دروني: شامل تخته هاي ساختماني، تخته آجري سقف،تخته صدا گير

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]محصولات صنعتي: شامل تخته هاي مخصوص ساخت خانه هاي پيش ساخته اتومبيل سازي و صنايع مبلمان

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

M . D . F

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]تخته فيبر نيمه سخت(MDF): ام.دي.اف براي اولين بار در در سال 1965 در امريكا ساخته شد هم اكنون به نام تخته بارابورد به بزار عرضه مي شود .ام.دي.اف داراي بافتي بسيار متراكم مي باشد . روكشهايي از چوب و مصنوعات روكشي بر روي اين محصول چسبانده مي شود مانند: روكش آلدر، روكش فرميكا كه نوع فرميكا مقاوم نسبت به آب مي باشد. نوع الدر آن نسبت به آب و ساير عوامل مقاوم نمي باشد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]تخته فيبر سخت: در سال 1926 اولين كارخانه توليد اچ.پي.ال در شهر لورل تاسيس شد كه اين واحد در حال حاضر بزرگترين كارخانه توليد كننده اچ پي .ال در دنيا به شمار مي رود دو نوع از اين تخته ها عبارتند از:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]روكوب گونيايي: اين صفحات داراي رنگهاي مختلفي مانند: مرمري روشن و تيره هستند و گاهي رنگ آنها را به صورت موج چوب در مي آورند. اين صفحات قابل شستشو با آب سرد و گرم است وبراي پوشش ديوار ها به كار مي رود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]روكوب مربعي: گاهي صفحات روكوب را به شكل (مربع يا مستطيل ) در مي آورند و براي پوشش كف آشپزخانه، حمام، و سرويسها استفاده مي شود

 

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

H . P . L

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]فرميكا با اسم اختصاري HPL كه مخفف HIGH PRESSUS LAMINATE مي باشد يك كلمه اسپانيايي و معرف ورقه اي است مركب كه از چندين لايه ساخته شده از الياف (مثل كاغذ)آغشته به رزين هاي عمل كننده در گرما (گرما سخت)كه تحت تاثير حرارت و فشار 5 مگا پاسگال به هم چسبيده باشد. يك يا دو سطح فرميكامي تواند از ورقه هاي رينگي يا تزييني آغشته به رزين ملامين پوشيده شود .در ايران به توليد ورقه هاي فرميكاي ضد حرارت و رطوبت پرداخته مي شود و در حال حاضر از كشورهايي نظير هند، تركيه، سوريه،... نيز وارد مي شود.

 

مواد اوليه معمولي جهت ساخت فرميكا يا HPL عبارتند از: كاغذ كرافتك، كاغذ دكورتيو ، رزين فنليك ، و رزين ملامين مي باشد

خصوصيت روكش فرميكا

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مقاومت هاي رطوبتي :مقاوم در برابر آب و بخار بدون ترك خوردگي و ورقه ورقه شدن . جذب رطوبت در حال غوطه وري در آب كمتر از 6درصد و افزايش ضخامت ناشي از جذب آب آن كمتر از 10درصد مي باشد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مقاومت حرارتي: تحمل دماي خشك و شوك حرارتي تا 180درجه سانتيگراد. مقاومت در برابر حرارت سيگار بدون باقي ماندن اثر آن . تغييرات ابعادي در دماي بالا كمتر از 3درصد مي باشد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]ساير مقاومت ها : به دليل استفاده از چسب رزين فنو ليك در توليد فرميكا در مقابل جريان الكتريسيته مقاوم بوده به دليل استفاده از جسب رزين ملامين در سطح لايه باعث مقاومت رويه در برابر اسيدهاي ضعيف شده است

 

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

H . D . F

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]تخته فيبر سخت(HDF): در سال 1962 اولين كارخانه توليد اچ.پي.ال در شهر لورل تاسيس شد كه اين واحد در حال حاضر بزرگترين كارخانه توليد كننده اچ پي .ال در دنيا به شمار مي رود دو نوع از اين تخته ها عبارتند از:

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]روكوب گونيايي: اين صفحات داراي رنگهاي مختلفي مانند: مرمري روشن و تيره هستند و گاهي رنگ آنها را به صورت موج چوب در مي آورند. اين صفحات قابل شستشو با آب سرد و گرم است وبراي پوشش ديوار ها به كار مي رود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]روكوب مربعي: گاهي صفحات روكوب را به شكل (مربع يا مستطيل ) در مي آورند و براي پوشش كف آشپزخانه، حمام، و سرويسها استفاده مي شود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]كفپوشهاي hdf[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]لايه اين پاركتها به صورت زير است :

1_ سطح خارجي از لمينت سخت و مقاوم

2_ ورق فلم طرح چوب

3_ فيبر ضد رطوبت H.D.F

4_ سيستم اتصال تاپ لاك(TOP LOOK )

5_ ورق ملامين ضر رطوبت

ابعاد اين كفپوش توسط شركت هاي مختلف متفاوت است

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

پنل هاي معدني

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]پانلهاي چوب و سيمان( CEMENT BOARD (C.B

پانلهاي چوب و گچ (GYPSUM FIBER BORD (G.F.B[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پانل هاي چوب و سيمان (C.B) : سابقه توليد صفحات چوب و سيمان به سال 1914 مي رسد كه در اتريش نوعي پانل فشرده چوبي كه در ساخت آن از كربنات منيزيم به عنوان عامل اتصال دهنده به كار رفته بود توليد گرديد . در سال 1982 براي توليد اين پانلها از سيمان پرتلند استفاده شده و در سالهاي پس از آن از كچ به عنوان اتصال دهنده استفاده گرديد. واحد هاي توليد كننده پانل هاي چوب و سيمان در ايالات متحده از سال 1940شروع به كار نمود. در اين فرايند مي توان از الياف ديگري مانند: ماسي، شن، پرليت، را نيز مي توان مورد استفاده قرار داد. از فرايند جديد در توليد اين تخته مي توان تزريق دي اكسيد كربن به داخل آن كه منجر به افزايش مقاومت آن مي شود نام برد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]موارد مصرف پانلهاي چوب و سيمان (C.B): اين پانلها در ساختمان به ويژه در پوششهاي داخلي سقف و و ديوار ها و نماي خارجي ساختمان كاربرد گسترده اي دارد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پانلهاي چوب و كچ (G.F.B ) : پانلهاي گچي از تركيب ذرات چوب و گچ هاي مصنوعي كه خود از محصولات جانبي فرآيندهاي توليد كود هاي مصنوعي مي باشند به دست مي آيد. هزينه توليد اين تخته ها به دليل استفاده از اين مواد پايين بوده. ارزش صفحات گچي تقويت شده حدوداً نصف قيمت تخته خرده چوب ساخته شده با رزين اوره فرمالدئيد است به دين ترتيب اين فرآورده داراي قدرت رقابت بالايي مي باشد

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]موارد مصرف پانلهاي چوب و گچ (G.F.B) : از صفحات چوب و گچ در داخل ساختمان به عنوان پوشش كف، پوشش داخلي ديوار ها، ديوارهاي جدا كننده(پارتيشن)و غيره استفاده مي شود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پانهاي چوب و لاستيك : در اين فرآيند كه از الياف چوب و تاير فرسوده و رزين استفاده مي شود، با تغيير درصد مواد اوليه،تخته هايي به دست مي آيد كه ويژگيهاي متعددي در برابر رطوبت،كشش،و ضربه از خود نشان مي دهد سالانه 240مليون تاير در ايالات متحده فرسوده مي شود كه اين تعداد تاير فرسوده يك مشكل زيست محيطي جدي محسوب مي شود كه با اين فن آوري تا حدودي از مشكلات مربوط به آن كاسته شده است

 

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

كابينت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]از روزگاران قديم طبقات چوبي و سنگي در محيط خانه و محل كار جهت استفاده از فضا وجود داشته و مورد استفاده قرار ميگرفته، اما امروزه با توجه به محدوديت منابع و قيمت بالا و سنگين بودن چوبهاي ماسيو(چوب خام توليد شده) و پيشرفت علوم صنايع چوب موادي مانند تخته خرده چوب و تخته فيبر با دانستيه متوسط (MDF ) و انواع پانلها با روكش طبيعي و مصنويي اين محصولات افزوده ميشود و تمامي تلاش توليد كننده پانلهاي روكش دار بر اين است كه بتوانند ماده اوليه مورد نياز براي ايجاد محيطي زيبا دو ريال آشپزخانه را فراهم نمايد .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]انوع سيستم آشپزخانه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1_ سيستم آشپزخانه راهرويي

2_ سيستم آشپزخانه L شكل

3_سيستم آشپزخانه L شكل

4_ سيستم آشپزخانخ V شكل[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]چيدمان كابينت بايد به گونه اي باشد اولاً شكيل و مستحكم باشد ثانياًتمام وسايلي كه در يكزمان خاص مورد احتياج است دو ريال كوتاهترين زمان ممكن قابل دسترسي باشد كه اين نكته را مثلث دستيابي آشپزخانه مينامند و اضلاع ان عبارت است از:

يخچال، سينك و اجاق گاز كه بترتيب هر كدام محل دپوي مواد اوليه آشپزخانه محل آماده سازي و پردازش موادو بالاخره عمليات پخت و پز مواد است و از آنجا كه بيشترن وقت آشپز حول اين سه مرحله گرفته ميشود. نزديكي آن به يكديگر موجب سهولت در كار خواهد شد. آخرين مراحل تكميل ساختمان است در حقيقت وارث تمامي محاسن و معايب مهندسان، معماران و استاد كاران خواهد بود و ميبايستي از ين سو با تمامي مسائل و معايب احتمالي كار ساختمان كه به جاي گذاشته شده است كنار آيد و از سوي ديگر تمامي تلاش را به اين نكته معطوف كند كه، زيبا ترين طرح ممكن را براي فضاي آشپز خانه فراهم آورد تا تمام آنچه را كه وظيفه اصلي كابينت است به جا آورده شود.

طي ساليان گذشته در مورد كابينتهاي زميني عمق يونيت معادل 45 سانتي متر و عرض صفحات رويه كابينتهاي زميني 50سانتي متر بود ولي از اوايل دهه 80كه براي اولين بار در ايران توليد شد. به سبب استفاده ار صفحات لبگرد با عرض60سانتي متر عمق يونيت نيز تا 56 سانتي متر افزايش يافت كه بعد از آن تقريباً ابعاد استاندارد براي يونيت زميني بكار ميرود . در مورد يونيتهاي هوايي يا ديواري به عمق 30سانتي متر و حد اكثر35 سانتي متر و ارتفاع 70 سانتي متر تا 90سانتي متر است كه با توجه به ابعاد آشپزخانه انتخاب ميشود .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مواد اوليه مورد استفاده در ساخت كابينت

 

براي ساخت بدنه هاي كابينت از پانلهاي : لايه اي، تخته خرده چوب و MDF با روكشهاي طبيعي و مصنويي مانند: لترون ملامينه، فرميكا، تخته خرده چوب و... استفاده ميشود و براي صفحات رويه كابينت نيز كه مستقيماً در معرض نفوذ آب سائيدگي حرارت و ديگر عوامل فرسايشي قرار دارد از تخته خرده چوبها با ضخامت هاي بالاتر 40الي 36ميلي متر با روكش هايي از جنس HPLفرميكا و ديگر روگشهاي مقاوم در برابر فرسايش كه به وسيله رزين ضد آب به تخته خرده چوب ميچسبد استفاده ميكنند كه، اين صفات بعد از پرس از دستگاه پست فرمينگ به صورت لبگرد در آمده و زيبايي دوچندان مييابد. از دو نوع پانل سفيد بيشتر استفاده ميشود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]سوزني و صابوني. از نوع سوزني آن براي ساخت دربهاي لب تخت بكار ميرود.از نوع صابوني آن بيشتر براي قسمت زير سينكي كه در تماس مستقيم با آب قرار دارد استفاده ميشود .علت اصلي اين مسئله مقاومت بيشتر در مقابل آب در مقياس با تخته خرده چوب واجد روكش ملامينه است كه البته اين ويژگي در توليد mdf است

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نوع پشت بند

براي پشت بند كابينت از فيبرهاي يك رو سفيد با روكش لترون استفاده ميشود كه در بازار با 122 سلنتي متر در 244و183سانتي متر در 266وجود دارد و به هر حال مناسبت ترين سايز براي تخته خرده چوب و تخته فيبر روكش دار ابعاد 183 در 266 است كه در كمترين ميزان پرت در مرحله ساخت را ايجاد مي كند

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نوع كابينت

كابينتهاي آشپزخانه داراي دو قسمت زميني و ديواري ميباشد، كه ارتفاع زميني 90سانتي متر ميباشد .

كابينت هاي زميني داراي درب و بدنه پاخور (پا سنگ) و صفحه كابينت ميباشد كه به عرض59/5 سانتي متر با لبه پخ خرده در بازار موجود است و در دو نوع :

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]الف:MDF

ب: دو لايه نئوپان 16 ميلي متري به يكديگر چسبانده شده است كه نوعMDF آن بهتر است، زيرا در رطوبت آشپزخانه بهتر است زيرا در رطوبت آشپزخانه دوام بيشتري دارد. رطوبت آشپزخانه ياعث ميشود نئوپان باد كرده و خراب شود .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] كابينت هوايي به ارتفاع 90سانتي متر ميباشد و عمق آن 28 سانتي متر است به ازتفاع 6سانتي متر زهوار نصب ميشود كه اين زهوار از ديده شدن نور مستقيم مهتابي هايي كه در زير كابينت هوايي نصب شده است جلو گيري ميكند و نمايي بهتر به كار ميدهد .

دربالاي كابينتهاي هوايي به موازات سقف صفحه اي به عرض 15 الي 30 سانتي متر بيرون زده تا نمايي بهتر به كار بدهد و در روي اين صفحات سوراخهايي براي قرار دادن هالوژنها توسط مته مخصوصي ايجاد ميشود .

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پشت بند كابينت

پشت بند كابينت بوسيله MDF يا نئوپان 5 ميلي متري پوشش داده ميشود.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پايه كابينت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]از پايه قابل تنظيم استفاده ميشود كه بتوان كابينتها را از نظر ارتفاع تنظيم كرد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]روش علمي ساخت كابينت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]بعد ار آن كه پلان مربوط به آشپز خانه طراحي شد بصورت فيزيكي براي اندازه گيري در قسمت آشپزخانه از قسمت پايين يعني از كابينت پايين شروع به اندازه گيري ميكنيم ارتفاع كابينت پايين به اندازه 90سانتي متر از كف آشپزخانه و عمق لازم 56_60 سانتي متر از ديوار اندازه ميگيريم.

از روي صفحه كابينت پايين اندازه گرفته و يونيت بالا را اندازه گيري ميكنيم. بين كابينت بالا و پايين بايد 60 سانتي متر فاصله بگذاريم و بعد از آن كابينت بالا را اندازه گيري ميگيريم كه ارتفاع كابينت بالا بين 70 الي 90 سانتي متر متغير است و استاندارد عمق لازم براي كابينت بالا 30 سانتي متر است.

در اندازه بر داري از پلان آشپزخانه و موقعيت آن در طراحي اوليه بايستي فاكتورهايي نظير كليد و پريز، هود، فاضلاب و غيره از نظر فاصله از گوشه ها و ارتفاع اندازه برداري شود.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]رعايت نكات فني و حفاظتي پس از نصب كابينت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نكات فني[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1_ درهاي كابينت را بيش از حد خود باز نكنيد و يا محكم در جاي خود نكوبانيد چون در اين صورت پس مدت كوتاهي درها از حالت طبيعي خود خارج شده و دچار افتادگي ميشود و بايد رگلاژ ( سرويس كردن ) شود.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2_ از لولاهايي با توجه به وزن در استفاده نموده . در صورت استفاده نكردن از لولاي مناسب در، پس از مدتي دچار افتادگي ميشود

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3_ از ريلهاي مناسب براي كابينت خود استفاده كنيد زيرا روان حركت كردن كشوها از موارد مهمي است كه بايد به آن پرداخته شود .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]4_ در صورت گير كردن كشو و به راحتي داخل نشدن آن كشو را خارج نموده و كليه پيچهاي ريلهاي متصل به بدنه را وارسي نموده در صورت بيرون ماندن پيچ آن را بر جاي خود بنشانيد و كشو را در جاي خود بگذاريد .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]5_ حد اكثر از پايه هاي فلزي براي كف كابينت خود استفاده كنيد چون داراي توان بيشتري براي تحمل وزن ميباشد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]6_ در صورت مشاهده پيچي كه از كار بيرون مانده آن را در سر جاي خود بنشانيد زيرا با شل ماندن آن پيچ كار به خوبي به يكديگر جفت نميشود .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]7_ از نوارهاي لب چسبان مناسب استفاده كنيد. نوارهاي لب چسبان را براي اين به كار ميرود كه لبه هاي خام نئوپان يا ام. دي. اف. ديد نداشته باشد. در صورت ديدن زردي بر روي اين نوارها كه اكثراً بر روي نوارهايي با رنگ سفيد قابل ملاحضه است بدانيد كه آن نوار سوخته است و پس از مدتي كنده خواهد شد. براي كنده نشدن اين نوارها ميتوانيد از نوع مرغوب آن به نام (ABS) كه يك ورقه پلاستيك به ضخامت نئوپان و يا ام. دي اف. است استفاده نماييد .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]8_ پس از نصب كابينت قيدها( محل اتصال دوبدنه ) را كه در كابينت زميني و در سقف آن ميباشد بررسي كنيد تا ترك نخورده باشد چون در صورت تركيده بودن آن و يا هر قسمت ديگر اين تركها بزرگتر شده و امكان بروز هر نوع مشكلي ميباشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]9_ براي اطمينان از ابعاد كابينت خود كليه كابينت هاي خود را به اين طريق اندازه گيري نماييد :

هر كابينت را به صورت مجزا از يك قطر به قطر ديگر آن اندازه بزنيد در صورت مساوي بودن قطرها و يا تا2ميلي متر خطا كابينت اصولي بسته شده است. در صورتي كه كابينت از 2 ميلي متر بيشتر خطا داشته باشد كابينت اصولي نيست و در اصطلاح به آن دوئيده ميگويند و كابينت كج بسته شده است و درها خوب بر روي آن جفت نميشود . دئيدگي يكي از اشكالات مهم كابينت ميباشد كه در مرحله ساخت بايد به رعايت آن پرداخت در غير اين صورت در موقع نصب مشكلات جدي يراي نصب كننده بوجود ميايد. دوئيدگي يكي از مسائل مهم در توليدات چوبي ميباشد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]10_ اگر به كابينت نصب شده بر روي ديوار خود شك داريد كه از جنس نئوپان يا ام. دي .اف است و تمام قسمتهاي خام محصول با نوار پوشيده شده است ميتوانيد اتو را روشن كنيد پس از داغ شدن آن را بر روي نوار بكشيد نوار نرم شده و با دست خود آن را بلند كنيد. در اين صورت متوجه نوع جنس مصرفي خواهيد شد .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]11_ صفحه كابينت بايد به سقف كابينت زميني پيچ شود تا بتوان آن را عوض كرد. در بعضي موارد مشاهده شده است كه صفحه كابينت را به سقف كابينت زميني با چسب متصل كرده اند. اين كار درست نميباشد چون در صورت بروز مشكل براي صفحه رويي كل كابينت زميني بايد جمع شود.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نكات حفاظتي[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1_ از گذاشتن وسايل سنگين به مدت زياد در كابينت بپرهيزيد چون مقاومت عمود بر الياف تخته كم بوده و امكان شكست در كابينت را ميدهد .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2_ كابينت خود را به اندازه معمول پر كنيد زيرا در دراز مدت فشار به تخته آمده و در اصطلاح مي گويند تخته شكم داده است يعني قوس پيدا كرده .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3_ از چسب آبندي حتماً براي دور سينك خود استفاده كنيد. سينك بايد به صورت تراز در جاي خود نشسته باشد چون در غير اين صورت آب در سينك ميماند .

 

4_ اگر از گازهاي تو كار يعني تو نشسته استفاده ميكنيد حتماً لبه آن با صفحه رويي كابينت يكي باشد و در آن محل حتماً از چسب آبندي استفاده كنيد .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]5_ اگر نوارهاي روي لبه كابينت كنده شده و يا شكسته شده سريعاً آن را تعويض كنيد چون در صورت نفوذ آب به داخل آن باد ميكند .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]6_ هر چند وقت يك بار زير كابينت خود را تميز كنيد تا محل تجمع سوسك و مورچه نشود مورچه متواند به بافت چوبي آسيب برساند.

 

7_ از پريدن روي كابينت و نشستن بر روي آن خود داري كنيد چون فشار بيش از حدبه آن وارد ميشود و احتمال شگست وجود خواهد داشت .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]8_ هرگز كابينت چوبي و يا ساخته شده با ام دي اف را با آب نشوييد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]9_ كف كشوهاي كابينت ها اكثراً فيبر ميباشد و چون فيبر از لحاظ مقاومتي ضعيف مي باشد در هنگام چيدن وسايل در داخل كشوها دقت كنيد وسايل سنگين در آن نذاريد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]10_ از گذاشتن قاشق يا چنگال خيس در داخل گشوها بپرهيزيد چون فيبر نسبت ب آب مقاوم نيست و سريعاً خراب ميشود .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]11_ در صورت كنده شدن روكش روي صفحه كابينت حتماً آن را عوض كنيد چون در غيراين صورت و نفوذ آب به داخل آن پس از مدتي صفحه باد كرده و خراب ميشود.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]12_ در صورت ايجاد لك بر روي كابينت و نرفتن شما ميتوانيد آن را با كمي تينر فوري ببريد.تينر را با دست مال بر روي لك بكشيد.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]13_ هر چند وقت يك بار به كابينت زير سينك نگاه كنيد تا آب در آنجا چكه نكند.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]14_ اگر كابينت خانه شما چوبي است هر چند وقت يكبار به آن واكس بزنيد تا كابيت چوبي شما سالم بماند.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

پنل هاي معدني

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]پانلهاي چوب و سيمان( CEMENT BOARD (C.B

پانلهاي چوب و گچ (GYPSUM FIBER BORD (G.F.B[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پانل هاي چوب و سيمان (C.B) : سابقه توليد صفحات چوب و سيمان به سال 1914 مي رسد كه در اتريش نوعي پانل فشرده چوبي كه در ساخت آن از كربنات منيزيم به عنوان عامل اتصال دهنده به كار رفته بود توليد گرديد . در سال 1982 براي توليد اين پانلها از سيمان پرتلند استفاده شده و در سالهاي پس از آن از كچ به عنوان اتصال دهنده استفاده گرديد. واحد هاي توليد كننده پانل هاي چوب و سيمان در ايالات متحده از سال 1940شروع به كار نمود. در اين فرايند مي توان از الياف ديگري مانند: ماسي، شن، پرليت، را نيز مي توان مورد استفاده قرار داد. از فرايند جديد در توليد اين تخته مي توان تزريق دي اكسيد كربن به داخل آن كه منجر به افزايش مقاومت آن مي شود نام برد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]موارد مصرف پانلهاي چوب و سيمان (C.B): اين پانلها در ساختمان به ويژه در پوششهاي داخلي سقف و و ديوار ها و نماي خارجي ساختمان كاربرد گسترده اي دارد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پانلهاي چوب و كچ (G.F.B ) : پانلهاي گچي از تركيب ذرات چوب و گچ هاي مصنوعي كه خود از محصولات جانبي فرآيندهاي توليد كود هاي مصنوعي مي باشند به دست مي آيد. هزينه توليد اين تخته ها به دليل استفاده از اين مواد پايين بوده. ارزش صفحات گچي تقويت شده حدوداً نصف قيمت تخته خرده چوب ساخته شده با رزين اوره فرمالدئيد است به دين ترتيب اين فرآورده داراي قدرت رقابت بالايي مي باشد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]موارد مصرف پانلهاي چوب و گچ (G.F.B) : از صفحات چوب و گچ در داخل ساختمان به عنوان پوشش كف، پوشش داخلي ديوار ها، ديوارهاي جدا كننده(پارتيشن)و غيره استفاده مي شود[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پانهاي چوب و لاستيك : در اين فرآيند كه از الياف چوب و تاير فرسوده و رزين استفاده مي شود، با تغيير درصد مواد اوليه،تخته هايي به دست مي آيد كه ويژگيهاي متعددي در برابر رطوبت،كشش،و ضربه از خود نشان مي دهد سالانه 240مليون تاير در ايالات متحده فرسوده مي شود كه اين تعداد تاير فرسوده يك مشكل زيست محيطي جدي محسوب مي شود كه با اين فن آوري تا حدودي از مشكلات مربوط به آن كاسته شده است

 

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=bgcolor: #fef5da]

كابينت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]از روزگاران قديم طبقات چوبي و سنگي در محيط خانه و محل كار جهت استفاده از فضا وجود داشته و مورد استفاده قرار ميگرفته، اما امروزه با توجه به محدوديت منابع و قيمت بالا و سنگين بودن چوبهاي ماسيو(چوب خام توليد شده) و پيشرفت علوم صنايع چوب موادي مانند تخته خرده چوب و تخته فيبر با دانستيه متوسط (MDF ) و انواع پانلها با روكش طبيعي و مصنويي اين محصولات افزوده ميشود و تمامي تلاش توليد كننده پانلهاي روكش دار بر اين است كه بتوانند ماده اوليه مورد نياز براي ايجاد محيطي زيبا دو ريال آشپزخانه را فراهم نمايد .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]انوع سيستم آشپزخانه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1_ سيستم آشپزخانه راهرويي

2_ سيستم آشپزخانه L شكل

3_سيستم آشپزخانه L شكل

4_ سيستم آشپزخانخ V شكل[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]چيدمان كابينت بايد به گونه اي باشد اولاً شكيل و مستحكم باشد ثانياًتمام وسايلي كه در يكزمان خاص مورد احتياج است دو ريال كوتاهترين زمان ممكن قابل دسترسي باشد كه اين نكته را مثلث دستيابي آشپزخانه مينامند و اضلاع ان عبارت است از:

يخچال، سينك و اجاق گاز كه بترتيب هر كدام محل دپوي مواد اوليه آشپزخانه محل آماده سازي و پردازش موادو بالاخره عمليات پخت و پز مواد است و از آنجا كه بيشترن وقت آشپز حول اين سه مرحله گرفته ميشود. نزديكي آن به يكديگر موجب سهولت در كار خواهد شد. آخرين مراحل تكميل ساختمان است در حقيقت وارث تمامي محاسن و معايب مهندسان، معماران و استاد كاران خواهد بود و ميبايستي از ين سو با تمامي مسائل و معايب احتمالي كار ساختمان كه به جاي گذاشته شده است كنار آيد و از سوي ديگر تمامي تلاش را به اين نكته معطوف كند كه، زيبا ترين طرح ممكن را براي فضاي آشپز خانه فراهم آورد تا تمام آنچه را كه وظيفه اصلي كابينت است به جا آورده شود.

طي ساليان گذشته در مورد كابينتهاي زميني عمق يونيت معادل 45 سانتي متر و عرض صفحات رويه كابينتهاي زميني 50سانتي متر بود ولي از اوايل دهه 80كه براي اولين بار در ايران توليد شد. به سبب استفاده ار صفحات لبگرد با عرض60سانتي متر عمق يونيت نيز تا 56 سانتي متر افزايش يافت كه بعد از آن تقريباً ابعاد استاندارد براي يونيت زميني بكار ميرود . در مورد يونيتهاي هوايي يا ديواري به عمق 30سانتي متر و حد اكثر35 سانتي متر و ارتفاع 70 سانتي متر تا 90سانتي متر است كه با توجه به ابعاد آشپزخانه انتخاب ميشود .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مواد اوليه مورد استفاده در ساخت كابينت

 

براي ساخت بدنه هاي كابينت از پانلهاي : لايه اي، تخته خرده چوب و MDF با روكشهاي طبيعي و مصنويي مانند: لترون ملامينه، فرميكا، تخته خرده چوب و... استفاده ميشود و براي صفحات رويه كابينت نيز كه مستقيماً در معرض نفوذ آب سائيدگي حرارت و ديگر عوامل فرسايشي قرار دارد از تخته خرده چوبها با ضخامت هاي بالاتر 40الي 36ميلي متر با روكش هايي از جنس HPLفرميكا و ديگر روگشهاي مقاوم در برابر فرسايش كه به وسيله رزين ضد آب به تخته خرده چوب ميچسبد استفاده ميكنند كه، اين صفات بعد از پرس از دستگاه پست فرمينگ به صورت لبگرد در آمده و زيبايي دوچندان مييابد. از دو نوع پانل سفيد بيشتر استفاده ميشود[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]سوزني و صابوني. از نوع سوزني آن براي ساخت دربهاي لب تخت بكار ميرود.از نوع صابوني آن بيشتر براي قسمت زير سينكي كه در تماس مستقيم با آب قرار دارد استفاده ميشود .علت اصلي اين مسئله مقاومت بيشتر در مقابل آب در مقياس با تخته خرده چوب واجد روكش ملامينه است كه البته اين ويژگي در توليد mdf است[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نوع پشت بند

براي پشت بند كابينت از فيبرهاي يك رو سفيد با روكش لترون استفاده ميشود كه در بازار با 122 سلنتي متر در 244و183سانتي متر در 266وجود دارد و به هر حال مناسبت ترين سايز براي تخته خرده چوب و تخته فيبر روكش دار ابعاد 183 در 266 است كه در كمترين ميزان پرت در مرحله ساخت را ايجاد مي كند[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نوع كابينت

كابينتهاي آشپزخانه داراي دو قسمت زميني و ديواري ميباشد، كه ارتفاع زميني 90سانتي متر ميباشد .

كابينت هاي زميني داراي درب و بدنه پاخور (پا سنگ) و صفحه كابينت ميباشد كه به عرض59/5 سانتي متر با لبه پخ خرده در بازار موجود است و در دو نوع :[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]الف:MDF

ب: دو لايه نئوپان 16 ميلي متري به يكديگر چسبانده شده است كه نوعMDF آن بهتر است، زيرا در رطوبت آشپزخانه بهتر است زيرا در رطوبت آشپزخانه دوام بيشتري دارد. رطوبت آشپزخانه ياعث ميشود نئوپان باد كرده و خراب شود .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] كابينت هوايي به ارتفاع 90سانتي متر ميباشد و عمق آن 28 سانتي متر است به ازتفاع 6سانتي متر زهوار نصب ميشود كه اين زهوار از ديده شدن نور مستقيم مهتابي هايي كه در زير كابينت هوايي نصب شده است جلو گيري ميكند و نمايي بهتر به كار ميدهد .

دربالاي كابينتهاي هوايي به موازات سقف صفحه اي به عرض 15 الي 30 سانتي متر بيرون زده تا نمايي بهتر به كار بدهد و در روي اين صفحات سوراخهايي براي قرار دادن هالوژنها توسط مته مخصوصي ايجاد ميشود .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پشت بند كابينت

پشت بند كابينت بوسيله MDF يا نئوپان 5 ميلي متري پوشش داده ميشود.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پايه كابينت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]از پايه قابل تنظيم استفاده ميشود كه بتوان كابينتها را از نظر ارتفاع تنظيم كرد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]روش علمي ساخت كابينت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]بعد ار آن كه پلان مربوط به آشپز خانه طراحي شد بصورت فيزيكي براي اندازه گيري در قسمت آشپزخانه از قسمت پايين يعني از كابينت پايين شروع به اندازه گيري ميكنيم ارتفاع كابينت پايين به اندازه 90سانتي متر از كف آشپزخانه و عمق لازم 56_60 سانتي متر از ديوار اندازه ميگيريم.

از روي صفحه كابينت پايين اندازه گرفته و يونيت بالا را اندازه گيري ميكنيم. بين كابينت بالا و پايين بايد 60 سانتي متر فاصله بگذاريم و بعد از آن كابينت بالا را اندازه گيري ميگيريم كه ارتفاع كابينت بالا بين 70 الي 90 سانتي متر متغير است و استاندارد عمق لازم براي كابينت بالا 30 سانتي متر است.

در اندازه بر داري از پلان آشپزخانه و موقعيت آن در طراحي اوليه بايستي فاكتورهايي نظير كليد و پريز، هود، فاضلاب و غيره از نظر فاصله از گوشه ها و ارتفاع اندازه برداري شود.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]رعايت نكات فني و حفاظتي پس از نصب كابينت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نكات فني[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1_ درهاي كابينت را بيش از حد خود باز نكنيد و يا محكم در جاي خود نكوبانيد چون در اين صورت پس مدت كوتاهي درها از حالت طبيعي خود خارج شده و دچار افتادگي ميشود و بايد رگلاژ ( سرويس كردن ) شود.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2_ از لولاهايي با توجه به وزن در استفاده نموده . در صورت استفاده نكردن از لولاي مناسب در، پس از مدتي دچار افتادگي ميشود[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3_ از ريلهاي مناسب براي كابينت خود استفاده كنيد زيرا روان حركت كردن كشوها از موارد مهمي است كه بايد به آن پرداخته شود .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]4_ در صورت گير كردن كشو و به راحتي داخل نشدن آن كشو را خارج نموده و كليه پيچهاي ريلهاي متصل به بدنه را وارسي نموده در صورت بيرون ماندن پيچ آن را بر جاي خود بنشانيد و كشو را در جاي خود بگذاريد .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]5_ حد اكثر از پايه هاي فلزي براي كف كابينت خود استفاده كنيد چون داراي توان بيشتري براي تحمل وزن ميباشد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]6_ در صورت مشاهده پيچي كه از كار بيرون مانده آن را در سر جاي خود بنشانيد زيرا با شل ماندن آن پيچ كار به خوبي به يكديگر جفت نميشود .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]7_ از نوارهاي لب چسبان مناسب استفاده كنيد. نوارهاي لب چسبان را براي اين به كار ميرود كه لبه هاي خام نئوپان يا ام. دي. اف. ديد نداشته باشد. در صورت ديدن زردي بر روي اين نوارها كه اكثراً بر روي نوارهايي با رنگ سفيد قابل ملاحضه است بدانيد كه آن نوار سوخته است و پس از مدتي كنده خواهد شد. براي كنده نشدن اين نوارها ميتوانيد از نوع مرغوب آن به نام (ABS) كه يك ورقه پلاستيك به ضخامت نئوپان و يا ام. دي اف. است استفاده نماييد .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]8_ پس از نصب كابينت قيدها( محل اتصال دوبدنه ) را كه در كابينت زميني و در سقف آن ميباشد بررسي كنيد تا ترك نخورده باشد چون در صورت تركيده بودن آن و يا هر قسمت ديگر اين تركها بزرگتر شده و امكان بروز هر نوع مشكلي ميباشد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]9_ براي اطمينان از ابعاد كابينت خود كليه كابينت هاي خود را به اين طريق اندازه گيري نماييد :

هر كابينت را به صورت مجزا از يك قطر به قطر ديگر آن اندازه بزنيد در صورت مساوي بودن قطرها و يا تا2ميلي متر خطا كابينت اصولي بسته شده است. در صورتي كه كابينت از 2 ميلي متر بيشتر خطا داشته باشد كابينت اصولي نيست و در اصطلاح به آن دوئيده ميگويند و كابينت كج بسته شده است و درها خوب بر روي آن جفت نميشود . دئيدگي يكي از اشكالات مهم كابينت ميباشد كه در مرحله ساخت بايد به رعايت آن پرداخت در غير اين صورت در موقع نصب مشكلات جدي يراي نصب كننده بوجود ميايد. دوئيدگي يكي از مسائل مهم در توليدات چوبي ميباشد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]10_ اگر به كابينت نصب شده بر روي ديوار خود شك داريد كه از جنس نئوپان يا ام. دي .اف است و تمام قسمتهاي خام محصول با نوار پوشيده شده است ميتوانيد اتو را روشن كنيد پس از داغ شدن آن را بر روي نوار بكشيد نوار نرم شده و با دست خود آن را بلند كنيد. در اين صورت متوجه نوع جنس مصرفي خواهيد شد .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]11_ صفحه كابينت بايد به سقف كابينت زميني پيچ شود تا بتوان آن را عوض كرد. در بعضي موارد مشاهده شده است كه صفحه كابينت را به سقف كابينت زميني با چسب متصل كرده اند. اين كار درست نميباشد چون در صورت بروز مشكل براي صفحه رويي كل كابينت زميني بايد جمع شود.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نكات حفاظتي[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1_ از گذاشتن وسايل سنگين به مدت زياد در كابينت بپرهيزيد چون مقاومت عمود بر الياف تخته كم بوده و امكان شكست در كابينت را ميدهد .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2_ كابينت خود را به اندازه معمول پر كنيد زيرا در دراز مدت فشار به تخته آمده و در اصطلاح مي گويند تخته شكم داده است يعني قوس پيدا كرده .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3_ از چسب آبندي حتماً براي دور سينك خود استفاده كنيد. سينك بايد به صورت تراز در جاي خود نشسته باشد چون در غير اين صورت آب در سينك ميماند .

 

4_ اگر از گازهاي تو كار يعني تو نشسته استفاده ميكنيد حتماً لبه آن با صفحه رويي كابينت يكي باشد و در آن محل حتماً از چسب آبندي استفاده كنيد .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]5_ اگر نوارهاي روي لبه كابينت كنده شده و يا شكسته شده سريعاً آن را تعويض كنيد چون در صورت نفوذ آب به داخل آن باد ميكند .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]6_ هر چند وقت يك بار زير كابينت خود را تميز كنيد تا محل تجمع سوسك و مورچه نشود مورچه متواند به بافت چوبي آسيب برساند.

 

7_ از پريدن روي كابينت و نشستن بر روي آن خود داري كنيد چون فشار بيش از حدبه آن وارد ميشود و احتمال شگست وجود خواهد داشت .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]8_ هرگز كابينت چوبي و يا ساخته شده با ام دي اف را با آب نشوييد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]9_ كف كشوهاي كابينت ها اكثراً فيبر ميباشد و چون فيبر از لحاظ مقاومتي ضعيف مي باشد در هنگام چيدن وسايل در داخل كشوها دقت كنيد وسايل سنگين در آن نذاريد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]10_ از گذاشتن قاشق يا چنگال خيس در داخل گشوها بپرهيزيد چون فيبر نسبت ب آب مقاوم نيست و سريعاً خراب ميشود .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]11_ در صورت كنده شدن روكش روي صفحه كابينت حتماً آن را عوض كنيد چون در غيراين صورت و نفوذ آب به داخل آن پس از مدتي صفحه باد كرده و خراب ميشود.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]12_ در صورت ايجاد لك بر روي كابينت و نرفتن شما ميتوانيد آن را با كمي تينر فوري ببريد.تينر را با دست مال بر روي لك بكشيد.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]13_ هر چند وقت يك بار به كابينت زير سينك نگاه كنيد تا آب در آنجا چكه نكند.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]14_ اگر كابينت خانه شما چوبي است هر چند وقت يكبار به آن واكس بزنيد تا كابيت چوبي شما سالم بماند.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پل هاي چوبي

 

پل چوبي، انتخاب طبيعي

مقاومت چوب، وزن کم آن و قابليت جذب انرژي آن، دقيقاً خصوصياتي است که در ساخت پل به دنبال آن هستيم. چوب داراي قابليت تحمل اضافه‌بارهاي کوتاه مدت بدون ديدن کوچکترين آسيب است. بر خلاف تصور عموم، قطعات بزرگ چوبي مقاومت بسيار خوبي در برابر آتش نشان مي‌دهند تا حدي که همپا و حتي مقاوم‌تر از ساير مصالح است.

از نقطه نظر اقتصادي چه با در نظر گرفتن هزينه‌هاي اوليه و ساخت و چه با در نظر گرفتن هزينه‌هاي نگهداري، چوب بسيار باصرفه‌تر است. اجراي پل چوبي در هر شرايط جوي بدون آسيب به مصالح در هر شرايط جوي امکانپذير است. چوب بر اثر يخ‌زدن و آب شدن‌هاي پياپي آسيب نمي‌بيند و در برابر زيان‌ها و عوارض جانبي استفاده از ضديخ‌ها که بر ساير انواع پل تاثيرمي‌گذارد مقاوم است. پل‌هاي چوبي نياز به تجهيزات خاصي براي نصب ندارند و همچنين مي‌توانند بدون نياز به افراد متخصص و ماهر اجرا شوند. علاوه بر اين ظاهر زيبا و دلپسند مخصوصاً در محيط‌هاي طبيعي دارند.

 

400dthe.jpg

 

309kgb7.jpg

 

2quox7n.jpg

 

اين باور اشتباه که سازي‌هاي چوبي عمر کمي دارند، کاربرد چوب را به عنوان مصالح ساختماني کاهش داده. اگرچه چوب در شرايط خاص در برابر حمله حشرات موذي استعداد تخريب بالايي دارد، ولي اگر در برابر رطوبت محافظت گردد عمر بسيار طولاني پيدا مي‌کند. بسياري از پل‌هاي پوشيده شدة ساخته شده در قرن نوزدهم بيش از صد سال عمر مفيد داشتند چون از قرار گرفتن آنها در معرض عوامل مخرب جلوگيري شده بود. اما در کاربردهاي امروزي، پوشيده کردن پل چندان عملي و اقتصادي نيست. اما استفاده از نگهدارنده‌ها، دوام چوب را در پل‌هاي نمايان (exposed) افزايش مي‌دهد. استفاده از تکنيک‌هاي مدرن و مواد نگهدارنده شيميايي مي‌توانند دوام چوب را به 50 سال يا حتي بيشتر برسانند. علاوه بر اين چوب‌هاي پرداخت شده با مواد نگهدارنده نياز به رنگ ندارند.

لینک به دیدگاه

ساختن پل‌هاي چوبي، انتخابي عملي و اقتصادي

باور اشتباه ديگر درباره چوب به عنوان مصالح يک پل آن است که کاربرد آن محدود به سازه‌هاي کوچک و کم اهميت است. اين باور شايد ناشي از آن است که چوب‌هاي با مصارف تجاري ابعاد محدودي دارند و مهمولا پيش از اينکه درخت به حداکثر ابعاد خود برسد بريده مي‌شود. اگرچه قطر چوب محدود به تنه بريده درخت است اما ظهور چوب glued-laminated مشهور به glulam در حدود چهل سال پيش، دست طراحان را از نظر ابعاد باز گذاشت.

 

3ynga5u.jpg

 

گلولام که پرکاربردترين چوب مدرن است با متصل کردن لايه‌ها يا تخته‌هاي بريده شده چوب به هم با چسب‌هاي ساختماني ضد آب توليد مي‌شود. بنابراين قطعات گلولام از نظر طول، عرض و ضخامت تقريباً نامحدود هستند و از نظر شکل متنوع‌اند.گلولام از نقطه نظر طراحي سازه‌ها، مقاومت بيشتري نسبت به تنه بريده درخت دارد و امکان استفاده حداکثر از منابع چوب و کمترين پرت را دارد چرا که اجازه مي‌دهد اعضاي عظيم سازه‌اي از قطعات کوچکتر چوب ساخته شوند.

پيشرفت تکنولوژي ورقه کردن چوب طي چهار دهه گذشته تناسب و کارايي چوب را در پل‌هاي بزرگراه‌هاي مدرن افزايش داده است.

 

2hs28v9.jpg

 

پرداخت چوب براي ساخت پل چوبي مستحکم

براي بيش از 70 سال نگهدارنده‌اي به نام آرسنات مس کُرُم‌دار يا cca براي طيف گسترده‌اي از محصولات چوبي استفاده شده است و به عنوان عمده‌ترين نگهدارند چوب در امريکا و ساير کشورهاي جهان براي ساخت صدها سازه از سکوها و پاسيوها گرفته تا ساختمان‌هاي با قاب چوبي و سازه‌هاي دريايي. البته اين برتري چندان هم بي‌دردسر بدست نيامد. در دهه 70 گروه‌هاي محيط زيستي بر سلامت کارگران مشغول به کار در صنعت نگهدارنده‌هاي چوب تاکيد بسياري داشتند و در دهه 80 اثرات زيست‌محيطي چوب‌هاي پرداخت‌شده با cca را زير سوال بردند اما در همان دهه سازمان‌ حفاظت محيط زيست امريکا پي برد که فوايد آن بسيار بيشتر از خطرات احتمالي اي است که به نظر مي‌آيد.

سپس در دهه 90 فشارها بر مصرف خود cca وارد شد و در سال 2002 نام آنرا از cca به epa تغيير دادند و در سال 2004 نسل جديدي از نگهدارنده‌ها را به منظور پرداخت چوب‌هاي غير صنعتي توليد نمودند.

 

2j3pkly.jpg

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...