Astraea 25351 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 آذر، ۱۳۹۱ معاون هنری ارشاد گفت: در مرحله نخست نشریاتی که منتشر میشوند از این پس ممیزی خواهند شد. در واقع به تدریج وارد این مرحله میشویم که ژورنال های سراسر کشور همه از تایید کمیسیون ماده 4 و ارزیابی بگذرند. سرویس مد و لباس هنرآنلاین؛ به دنبال تصویب قانون ساماندهی مد ولباس در سال 85 توسط مجلس، برنامه های دولت برای انسجام بخشیدن به این حوزه آغاز شد اما با واگذاری حوزه مد ولباس به حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقات تازه ای همراه خبرهای جدید وارد بازار پوشاک کشور شد به نحوی که برای اولین بار در سال گذشته شاهد جشنواره مد ولباس و برگزاری نمایشگاه های فصلی این حوزه بودیم. طراحان و علاقمندان به این حوزه پس از سال ها در حال به دست آوردن جایگاه خود در حوزه پوشاک کشور هستند. آنچه می خوانید گفت و گویی است به بهانه نمایشگاه مد "مانتو و پوشش سر" که با نگاهی به اقدامات اخیر بنیاد ملی مد و لباس شکل گرفته است. آثار نمایشگاه مد "مانتو و پوشش سر" را چطور ارزیابی می کنید؟من کارشناس این حوزه نیستم اما اجمالا نظر بخشهای کارشناسی این است که نمایشگاه این دوره بسیار متفاوت از سال گذشته است. در حقیقت ساختار مدیریتی که برای انتخاب مدل ها در این دوره گذاشته شد بسیار سخت تر و پیچیده تر بود. کمیسیون ماده 4 به همراه کمیسیون فنی بر شاخص های مصوب به امتیاز دهی و ارزیابی طرح ها پرداختند لذا تنها مدل هایی به نمایشگاه راه پیدا کرد که هر دو کمیسیون آن را تایید کرده و به آن نمره قبولی داده باشند. حقیقت این است که ***** را سخت گرفتیم تا اطمینان پیدا کنیم که مدل ها جذابیت لازم را دارند اما اجازه دهید پاسخ شما را مردم با نرم افزار نظر سنجی در پایان نمایشگاه بدهند تا ببینیم بر اساس رای مردمی پیشرفت داشته ایم یا کاری تکراری ارائه کرده ایم. نرم افزار نظر سنجی که اشاره کردید دقیقا چه کارکردی دارد؟در نمایشگاه قبلی هم بود و بازدیدکنندگان می توانند رای خود را به مدل ها اختصاص دهند همانطور که داوران نسبت به مدل ها نمره اختصاص دادند. مردم نیز می توانند نظر دهند. بنابراین تعداد نظر دهندگان و نوع آنها برای ما مهم است فاصله مد تهران تا شهرستان همواره زیاد بوده است، چقدر کارگروه های استانی در پر کردن این فاصله موثر هستند؟پس از جلسه با مدیران ارشاد استان ها برای تشکیل کارگروه های استانی، اتفاقی که رخ می دهد نظیر حرکتی است که دو سال قبل در تهران شروع شد. در واقع ما این مدت را در پیچیدگی طی کردیم اما کارگروه های شهرستانی باید این مدت را طی ده ماه طی کنند. دو سال پیش نخستین نمایشگاه توسط کارگروه راه اندازی شد و تازه داشتیم محصول کارهای مطالعاتی دولت قبل را اجرایی می کردیم یعنی ما نیز در نقطه صفر نبودیم. امروز همه آن تجربیات به علاوه دو سال کار اینجا قرار گرفته است تا فرآیند قبلی را تکرار نکنیم. چرا که فرآیند قبلی تنها به نمایش مدل ها اختصاص داشت و بخش فروش ارتباطی با تولید پیدا نمی کرد اما امروز بخش فروش ما تحت سامانه یکپارچه سازی "شیما"عملیاتی و بر اساس آن محصول فجر ارائه می شود. بنابراین در استان ها باید مدل های ارائه شده در اسفندماه قابلیت فروش داشته باشند لذا همه کارهایی که در تهران انجام شد با یک دور تند در شهرستان ها شکل می گیرد. با توجه به تفاوت های فرهنگی و بومی تهران با سایر شهرستان، چطور طرح کارگروه اجرا می شود و آیا این تفاوت ها نیز مورد توجه است؟همه کاری که اینجا در کارگروه و بنیاد ملی مد ولباس تهران انجام می شود در داخل استان نیز به اجرا در می آید. در واقع هیچ چیزی از تهران به شهرستان ها نمی رود به نحوی که کارگروه های استانی شکل می گیرند تا جایی اگر در الگوی تهران همکاری کارگروه با وزارت صنعت، معدن و تجارت است همکاری کارگروه استانی با اداره کل این استان خواهد بود در نتیجه تشکیل کمیسیون های مربوط به این امر و طراحی نیز در استان انجام می شود ضمن اینکه رقابت و ارائه نیز در سطح استانی است و هر مرکز برای شهرستان های تابعه خود کار تخصصی انجام می دهد. در غیر اینصورت اگر قصد ما لحاظ تفاوت ها نبود همین مدل ها را به استان ها ارائه می دادیم اما آنها ده ماه عقب تر هستند که باید به تهران برسند. با توجه به نیاز جامعه مد به نشریه تخصصی آیا برنامه خاصی مد نظر دارید؟در مرحله نخست نشریاتی که منتشر می شوند از این به بعد ممیزی خواهند شد. در واقع به تدریج وارد این مرحله میشویم که ژورنال های سراسر کشور همه از تایید کمیسیون ماده 4 و ارزیابی بگذرند و در مرحله بعد از کسانی که می خواهند نشریه منتشر کنند حمایت می شود. ضمن اینکه خود کارگروه مستقلا ژورنال های رسمی خود را منتشر میکند و این برنامه درباره ژورنال نمایشگاه مد اسلامی ترکیه نیز انجام شد لذا همه ای موارد شاخص ها و الگوهایی را معرفی می کند که نقش ستون این خیمه است که ذهن ها را به یکدیگر نزدیک و نقاط مشترکی ایجاد می کند در واقع تمام اینها مانند نخ تسبیح در تمام کشور برقرار خواهد بود. آیا برای مساله تولید انبوه لباس های برگزیده قیمت گذاری متناسب با قشر متوسط جامعه نیز انجام می شود؟در طرح یکپارچه سازی "شیما" قیمت مورد ارزیابی قرار می گیرد ضمن اینکه کمیسیون فنی نیز برای کنترل جنس، دوخت و قیمت وارد این حوزه شده است. در فروشگاهی که برگزاری می شود، 60 مدل نمایش داده خواهد شد که دارای طرح کد گذاری "شیما" است و از حیث قیمت و پارچه ارزیابی شده البته تا زمانی که به طراح و تولیدکننده امکاناتی مانند ارز رایگان یا تسهیلات در واردات را ندهیم نمی توانیم انتظار فوق العاده د اشته باشیم اما می توانیم از ظرفیت تجاری سازی در ارزانی استفاده کنیم. تجاری سازی خود عامل مهمی در ارزانی است البته ما فعلا به دنبال طراحی های حرفه ای نیستیم و بحث ما مزون ها و تک دوزی ها نیست. این بخش ها بحث خود را دارد و ورود ما به آن با پیچیدگی ها و دقت نظر مواجه است. فعلا تمرکز بر روی مدل های عمومی و اثر بخشی آن در کل جامعه است تا بتوانیم فضا را ارزیابی کنیم. بحث ارز و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان تا چه مرحله ای پیش رفته است؟درخواست این تسهیلات را به دولت ارائه کرده ایم اما در حال حاضر دولت به جز گروه اول و دوم ارزی تخصیص نمیدهد در واقع پارچه فعلا اولویت دهم محسوب می شود و اولویت دهم یعنی هیچ. تا این لحظه هنوز حرکتی را از ناحیه وزارتخانه صنعت معدن و تجارت ندیده ایم و امیدواریم اولویت دهم به حداقل سوم و چهارم تغییر پیدا کند و دولت اگر نمی تواند از ارز مرجع استفاده ، ارز ارزان میان قیمتی برای این مساله تخصیص دهد. آیا عکاسان مد باید تابع قانون خاصی باشند یا همه گروه های عکاسی می توانند وارد این مقوله شوند؟همه عکاسان می توانند کار مد انجام دهند و بررسی ها بر روی ژورنال خواهد بود البته می توانیم وارد این صنف نیز شویم و آرام آرام این کار را انجام دهیم اما صنف ساز و کار خود را دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر تاکید بر این است که محصولی وارد بازار شود که از ***** بگذرد البته کار بسیاری پیش رو داریم و این ها حلقه های تو در تویی است که با این فرصت و محدودیت نمی توان به آن وارد شد. چقدر از تکنولوژی برند سازی برای مقوله تولید انبوه بهره خواهید برد؟برند محصول کار ما در پایان دولت دهم است و همه حرکت ما باید به برند سازی منتهی شود. در واقع "شیما" برای این است که برند سازی صورت گیرد. تولیدی های کوچکی که تاثیرگذار هستند می توانند با اعتبار طرح کدگذاری "شیما" و با اعتبار و ارزش افزوده این نام وارد جامعه شوند ضمن اینکه طرح "شیما" برای تولیدکنندگان برتر نیز امتیاز حضور است. شیما یک شابک و کد اختصاصی است لذا هر برندی که بتواند شیما را دریافت کند از حمایت های ویژه بنیاد از جمله تبلیغ رایگان تلویزیونی برخوردار خواهد بود.گفت و گو از سمیه باقری ۱۳۹۱ يکشنبه ۱۴ آبان منبع:هنر آنلاین لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده