Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آبان، ۱۳۹۱ از اواخر دهه 1960 ميلادي، طراحي پيشتاز به سمتي رفته است كه آن را پست مدرن مي ناميم. طراحي، معماري و به طور كلي هنر پست مدرن (همانند ساير شاكله هاي فرهنگي پست مدرن) داراي آنچنان پيچيدگي هايي است كه تا به امروز ملاكهاي صحيحي براي شناسايي، تفكيك و طبق هبندي آثار پس تمدرن از آثار مدرن وجود ندارد. در اين مقاله با تبيين مباني نظري نشانه شناسي به عنوان ابزار نقد، برخي مفاهيم و مؤلفه ها استخراج شده، سپس توسط اين مؤلف هها، برخي آثار شاخص كه توسط طراحان و معماران بنام و داعي هدار پست مدرنيسم طراحي شده اند، مورد بررسي قرار گرفته است. براساس نتايج اين پژوهش، نشانه هاي آثار پست مدرن نسبت به همتايان مدرن خود تغييراتي بنيادي يافته اند كه از شاخص ترين آنها مي توان اشاره كرد به اينكه در طر حهاي پست مدرن مجدداً از نشانه هاي شمايلي به وفور استفاده مي شود. آثار پست مدرن دلالت هاي ضمني فراوان دارند و فرايند نشانه پردازي و دلالت آنها نامحدود است. به علاوه اين طراحي از منش همنشيني و جانشيني استفاده م ينمايد و براي مخاطب به عنوان حلقة اصلي فرايند دلالت امكان تعامل با اثر را فراهم مي نمايد و بالاخره اينكه طرح هاي پست مدرن، ادراك احساسي مخاطب را مورد توجه قرار مي دهد و كاركرد برتر فرايند ارتباطي آثار پست مدرن، كاركرد عاطفي است. واژگان کلیدی: طراحي صنعتي، پست مدرن، نشانه شناسي نویسنده: بابک امرایی دانلود مقاله 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده