Astraea 25351 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 آبان، ۱۳۹۱ تعی ین مزیتها و اولویتبندی نمودن آنها برای سمت و سو دادن یک اقتصاد به سمت رقابتی شدن و مقاومت حداکثری آن در برابر محدودیت و فشارها، ازجمله عوامل بسیار مهم و استراتژیک هر کشوری محسوب میشود که در حال حاضر تلاش تمام دولتها به این سو متمرکز شده است. برای شناسایی مزیتهای تولید و سرمایهگذاری در یک اقتصاد رقابتی در گام نخست باید به زیرساختهای مناسب، مواد اولیه در دسترس و چگونگی ورود به بازارهای جهانی اندیشید در واقع صنایعی باید در اولویت قرار گیرند که این سه مورد را همزمان با هم داشته باشند و بتوانند با شناسایی بازارهای هدف مناسب نتیجه مطلوبی را نیز ثبت کنند. در این میان استفاده از سرمایهگذاران خارجی برای ساخت و تولید نیز، دارای اهمیت بسیاری است چرا که در حال حاضر صنایع ایران در جذب سرمایهگذاریهای خارجی بسیار ضعیف هستند و این در حالی است که بسیاری از صنایع موفق در کشورهای دیگر با استفاده از سرمایهگذارهای خارجی توانستهاند مسیر رو به رشدی را برای خود ترسیم کنند. تمام صنایعی که مواد اولیه آنها را محصولات پتروشیمی تشکیل میدهد میتواند جزو صنایع دارای مزیت ما محسوب شود. مانند نفت و گاز که مزیت نسبی برای ماست و یک مواد اولیهای محسوب میشود که به راحتی در دسترس قرار دارد. ضمن اینکه در سالهای اخیر نیز بخش پتروشیمی پیشرفتهای مناسبی داشته است. در واقع تمام صنایع پاییندستی که مواد اولیه آنها را محصولات پتروشیمی تشکیل میدهد، پایدار و مطمئن خواهند بود. اصولا با توجه به سطح دانشگاهی کشور در مقوله دانش فنی مشکل خاصی در شناسایی مزیتهای رقابتی در تولید و سرمایهگذاری نداریم و علاوه بر اهمیت منابع موجود در کشور و مزیتهای بالقوه، استفاده از دانش فنی نیز در تعیین این موارد کمکرسان خواهد بود. با توجه به اینکه در حال حاضر بیشترین ارزآوری و رقم صادراتی کشور متعلق به محصولات پتروشیمیاست، میتوان صنایع پتروشیمی را موتور محرکه و لکوموتیو اقتصاد کشور دانست که سرعت بیشتری به رشد اقتصاد کشور میدهد. اما در کنار صنعت پتروشیمی صنایع نساجی هم میتواند علاوه بر ارزآوری مناسب به اشتغالزایی نیز کمک کند. کشورهای بزرگ دیگر در حوزه نساجی و حتی تلفیق دو صنعت پتروشیمی و نساجی توانستهاند حال و آینده روشنی برای خود ترسیم کنند. بهعنوان مثال کشور بنگلادش هدفگذاری امسال خود برای صادرات صنایع نساجی را ۲۰میلیارد دلار، برای سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰ میلیارد دلار و سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰میلیارد دلار اعلام کرده و این در حالی است که این رقم تمام صادرات غیرنفتی کشور ما را شامل میشود. با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۴ در بیشتر صنایع باید رتبه نخست منطقه را کسب کنیم، هدفگذاری و برنامهریزی یکساله، سهساله و پنجساله و افق ۱۴۰۴ یکی از الزامات اقتصاد کشورمان محسوب میشود چراکه در این صورت بهتر و بیشتر میتوانیم به اهداف بلندمدت خود دست یابیم و مسیر را برای ورود به بازارهای هدف باز کنیم. صنعت نساجی سابقه پنجهزار ساله دارد و با توجه به اینکه زیرساختها و هوش و سابقه درخشانی در این حوزه داریم شاید بتوان تا ۱۳ سال دیگر صنعت نساجی را در کشور به نقاط بالایی رساند که رسیدن به این مهم نیازمند تلاش و توجه بیشتر مسوولان به این صنعت است. علیرضا حائری/دبیر انجمن صنایع نساجی ایران [TABLE] [TR] [TD]تاريخ : [/TD] [TD] [TABLE] [TR] [TD=class: ItemDate] ۱۳۹۱/۰۸/۱۷ [/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD]منبع خبر : [/TD] [TD]گسترش آنلاین [/TD] [/TR] [/TABLE] لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده