رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

هرچند که این پوشش از فرانسه به جاهای دیگر جهان رفت و فرانسویان نیز آن را در سال 1656 ،در زمان لویی چهاردهم از کروات ها گرفته اند

-2594Wna3qi.jpg

اما جالب است بدانیم کرواتها (کرواسی) در جنوب شرق اروپا اینان پارچه ی زیبایی را به گردن خود برای زیبایی می آویختند و این جامه به نام خودشان نامیده شد و امروزه در سراسر جهان پوشیده می شود . نوئل مالکوم پ‍ژوهشگر نامی معنی این

واژه را (دوستانه) گرفته است.کرواتها ، برای آنكه وجه تمایز خود را از نشان دهند، یا برای زیبایی دستمالی به دور گردنشان می‌بستند، چیزی كه بعدها محبوبیتی جهانی یافت و به كراوات مشهور گشت.در سال 1656 ، لوئی چهاردهم ، هنگی از داوطلبان كروات را در ارتش خود تشكیل داد. اعضای این هنگ، به رسم پیشینیان خود، دستمالی ابریشمین را به دور گردن خود می‌بستند كه در انتهای آن گره‌ای داشت. همچنین این دستمال برای بستن زخم مجروحین مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن به بعد این حمایل ابریشمی به عنوان بخشی از زیور نظامی در ارتش فرانسه پذیرفته شد و واژه ’a la croate’ وارد زبان فرانسه

گشت. 170 سال بعد بستن كراوات به گردن رسمی جهان شمول گردید.

 

 

رومیها و کراوات

 

 

قبل از فرانسویها رومیها بودند که از کراوات استفاده میکردند ولی نه با نام کراوات،زیرا چنانکه بیان شد کراوات از اسب و قرنها بعد از رومیها به فرانسه رسید و تاریخ رسمی ابداع کراوات نیز از همین زمان است ولی رومیها اولین کسانی بودند که پارچه ای باریک و بلند بگردن میبستند،آنهم بیشتر برای جلوگیری از سرماخوردگی!!رومیها این پارچه را فوکال مینامیدند.در واقع استفاده از کراوات از قرن 16 آغاز گردید و بین تمام اقشار رایج شد.لویی چهاردهم کراوات میبست و زنان خود را نیز وادار به بستن کراوات میکرد. در زمان لویی چهاردهم کراوات نوعی پارچه ((موسلین)) و ((دانتل)) بود که بوسیله ی یک روبان زیبا و رنگین در زیر چانه گره میخورد.

از نکات جالب و قابل توجه کروات در آن زمان این بود که محبوبیت و نزدیکی رجال به دربار فرانسه بستگی به درازای دم کراوات داشت.یعنی هر چه اشخاص به در بار فرانسه نزدیکتر بودند دم کراواتشان بلندتر بود!!

در قرن هیجدهم کراوات شکل تازه ای بخود گرفت،بدین صورت که ظرافت مخصوصی پیدا کرد و مدهای تازه ای مطرح شد.در این قرن زنهای فرانسوی نوعی کراوات میبستند که تماما از خز بود و آنرا دور گردن خود می بستند و آویزان میکردند.در سال 1795یکنوع کراوات وجود داشت که آنرا چند بار دور گردن می پیچیدند و فقط گره پروانه شکلی در جلویش میزدند.

کراوات در سال 1830 مانند یک گره کوچک دستمال در زیر گلو دیده میشود.در سال 1840 کراواتها تبدیل به(( پاپیون)) شد و از همین زمان پاپیون مد شد.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

یک پارچه دراز که در جلوی پیراهن، زیر کت، بسته می شود.این پارچه در هیچ جای دنیا مانند ایران دارای اهمیت نیست. رییس پلیس هیچ کشوری درباره آن دستور صادر نمی کند و کارشناسان برجسته حقوقی و سیاسی در هیچ کجا به اندازه ایران درباره این پارچه دراز ننوشته اند.

برخی می گویند کراوات نماد فرهنگ غربی است و این نماد در جامعه اسلامی ما نباید جایگاهی داشته باشد.

15786_202.jpg

 

با وجود ممنوعیت، کراوات هیچ گاه حذف نشد. در مقاطعی قاچاقی معامله می شد و در مکان های شخصی و خصوصی مورد استفاده قرار می گرفت و در مقاطعی هم استفاده و خرید و فروش آن علنی شد. سال ها است که کسی به خرید فروش این پارچه دراز ایراد نمی گیرد. هر کس می خواهد از آن استفاده می کند و هر فروشنده ای اراده کند می فروشد. کراوات در داخل هم تولید می شود. بسیاری از تولیدکنندگان نمی توانند وسوسه بازار خوب آن را نادیده بگیرند.

 

اما مدتی قبل جانشین فرمانده پلیس اظهاراتی داشت که موقعیت این پارچه دراز را به مخاطره انداخت. سردار احمدرضا رادان چند روز پیش با بیان اینكه در برخی از سازمان‌ها و بیمارستان‌های خصوصی به صورت سازمانی از كراوات استفاده می‌شود، گفت: «به روسای بیمارستان‌ها چند روزی فرصت داده می‌شود تا نسبت به جمع‌آوری این مسئله اقدام كنند.»

 

وی با بیان اینكه "كراوات، ترویج نمادغرب است"، گفت: «اگرچه پیش از این نیز به صورت مكتوب اعلام كرده‌ایم اما بار دیگر و همین‌جا به روسای بیمارستان‌ها اعلام می‌كنم كه آن بخشی كه به صورت سازمان یافته افراد از آرایش غلیظ یا كراوات استفاده می‌كنند، برخورد خواهد شد.»

15787_618.jpg

این اظهارات آقای رادان با وجود این که ظاهرا خطری را متوجه خرید و فروش کراوات و استفاده از آن در مجامع عمومی نمی کرد، اما آغازی بود برای جمع آوری کراوات از مغازه ها و جرقه ای بود برای روشن شدن تنور بحث درباره این پارچه دراز.

 

تازه‌ترین اخبار حاكی از آن است كه فروش كراوات دوباره با سخت‌گیری مواجه شده است. در این باره یكی از فروشندگان به ایسنا گفت: «اداره اماكن نیروی انتظامی چند روزی است كه این دستور را صادر كرده است و ما مجبور به جمع‌آوری همه كراوات‌ها از مغازه شده‌ایم.»

 

در همین رابطه جواد درودیان - رییس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان، درباره سختگیری های تازه برای فروش کراوات اظهار کرد که حتی به ما اعلام شده سر برگمان كه در آن از قدیم یك عكس كراوات روی آن وجود داشت باید عوض شده و عكس كراوات از روی آن برداشته شود.

 

وی در پاسخ به این سوال كه بسیاری از مغازه‌ها كراوات را در ویترین گذاشته و از طریق مانكن‌ها به نمایش می‌گذارند، اظهار داشت: «بازرسان اصناف و اماكن مدتی است كه این موضوع را جدی گرفته و مانع از این كار شده‌اند.»

 

با مطرح شدن اولتیماتوم سردار رادان و افزایش سخت گیری ها برای فروش کراوات، تنور اظهار نظرهای رسانه ای در این باره داغ شده است. صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران امروز با نگارش یادداشتی در روزنامه شرق به سخنان رادان اعتراض کرد.

 

این استاد دانشگاه با مطرح کردن این بحث که اقدام پلیس مغایر قانون است، نوشت: «نیروی انتظامی در حقیقت مامور اجرای قانون است. سوال كلیدی اینجاست كه كدام مقام قانونی و اجرایی كشور جلوگیری از زدن كراوات را به نیروی انتظامی ابلاغ كرده است؟»

 

زیبا کلام در ادامه با انتقاد از این استدلال که "کراوات نمادی غربی است و سمبل صلیب و مسیحیت است"، نوشت: «اگر قرار شود كه ما كراوات را به این اعتبار كه غربی است و از غرب آمده، كنار بگذاریم در آن صورت یونیفرم نیروی انتظامی را هم براساس همان استدلال باید بگذاریم كنار، چون یونیفرم و پوشیدن آن هم غربی است.»

 

از سوی دیگر بهمن کشاورز حقوقدان و رییس پیشین کانون وکلا درباره اقدام نیروی انتظامی در مقابله با استفاده از کراوات اظهار کرد: «در مورد كراوات؛ صرف‌نظر از اینكه اگر انتصاب قطعاتی از لباس به غرب موجب برخورد شود، آن‌گاه در مورد كت‌شلوار و جلیقه و پیراهن معمولی و كفش بندی و انواع كلاه نیز تاملاتی وجود خواهد داشت!»

 

در کنار این انتقادات از طرح برخورد با استفاده از کراوات، برخی پژوهشگران انگیزه این برخورد را زیر سوال می برند. آن ها معتقدند که کروات نه تنها نمادی غربی نیست بلکه پوششی کاملا شرقی و ایرانی بوده است.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

کروات از کجا آمده است؟

 

 

15788_296.jpg

 

 

 

 

به نظر می رسد استفاده عناصر رژیم پهلوی از کراوات نقش به سزایی در مخالفت با استفاده از آن پس از انقلاب ایران داشته است. استفاده چهره های پهلوی از کراوات که مشهور به غرب زدگی اند، باعث شد پس از انقلاب این تصور شکل بگیرد که کروات نمادی غربی است و این تصور با گذشت 34 سال همچنان پابرجاست.

 

 

با این حال، اکنون، شکل لباس های رسمی ای که مردم در سرتاسر جهان به تن می کنند حکایت از آن دارد که کراوات، خود، قسمتی از لباس است که با کت و شلوار مورد استفاده قرار می گیرد و به آن زینت می بخشد. این پارچه رنگین نقش دار، در حال حاضر از سوی اکثر پیروان ادیان آسمانی (اسلام، مسحیت و یهودیت)، زرتشتیان، کمونیست ها، مخالفان فرهنگ غربی و الحادی و خیلی از انقلابیون مسلمان اعم از شیعه و سنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

این شیوع گسترده، نشان گر آن است که مردم جهان، عموما کراوات را مظهر فرهنگ غرب و ضدیت با اسلام نمی دانند و به رغم آن که در دوره هایی، این پارچه دراز، نماد غربیان مسیحی بوده اما اکنون از جایگاه آن مصداق، خارج شده است؛ چنان که کت و شلوار و کلاه لبه دار، چنین اند.

 

 

و اما، در حال حاضر، استفاده از کراوات در کشور، یا باید بر اساس فتوای مراجع تقلید و یا بر مبنای قانون ممنوع شود. برخی مراجع محترم تقلید، در گذشته، با فرض آن که کراوات را مصداق پوشش غیر مسلمین و غربیان مسیحی دانسته بودند( و تشبه به کفار هم حرام است)، تحریم نمودند اما اکنون با توجه به وضع فعلی این پوشش باید نظر خود را بیان نمایند. اما از بعد قانونی، هنوز مجلس شورای اسلامی در این خصوص قانونی وضع نکرده و هیچ آیین نامه ی دولتی هم در این خصوص وجود ندارد.

 

 

بدین ترتیب، تصمیم نیروی محترم انتظامی برای تحریم کراوات، محل اشکال است و در حالی که وقوع جرایم و تبه کاری ها و اعمال ضد قانون ، بسیاری از مردم را نگران کرده است، برخورد با گروهی از مردم بی گناه که بسیاری از آن ها در زمره نخبگان و محترمان جامعه اند، سبب تضعیف جایگاه آن خواهد شد. در این میان، معرکه گیری بدخواهان نظام جمهوری اسلامی و حکومت دینی به بهانه جنگ با کراوات را نیز نباید نادیده گرفت.

 

  • Like 2
لینک به دیدگاه

کراوات پوشش بلندی است که اطراف گردن و شانه‌ها قرار می‌گیرد. کراوات معمولاً زیر یقه‌ی پیراهن و جلوی گلو گره می‌خورد. کراوات‌های جدید که شامل دستمال گردن و کراوات پاپیون‌دار می‌باشند از کراوات‌های قدیمی‌ نشأت گرفته‌اند. پسران و مردان کراوات را برای آراستن لباس اداری و یا لباس رسمی‌ استفاده می‌کنند. کراوات‌ها می‌توانند به عنوان قسمتی از یونیفرم مانند لباس‌های نظامی، لباس مدارس و یا کارکنان رستوران‌ها و غیره مورد استفاده قرار بگیرند. کراوات‌ها معمولاً سایز مشخصی ندارند و به طور کلی اندازه‌های بلند آن عمومیت بیشتری دارد. کراوات‌ها به انواع مختلفی مانند، پاپیونی، دستمال گردن، کراوات بنددار و کراوات سنجاق‌دار تقسیم می‌شوند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=3]نکات کلی در انتخاب کراوات [/h]

  • اندازه قد کراوات را باید طوری تنظیم کنید که نوک کراوات به اندازه کافی بلند بوده و تا کمر شلوارتان برسد.
  • همواره از کراوات‌های با عرض متوسط استفاده نمایید زیرا این عرض از مد نخواهد افتاد.
  • سعی کنید عرض کراوات تقریباً با عرض پایه یقه کت یکسان باشد، اگر پایه یقه عریض بود کراوات باید عریض‌تر انتخاب شود و اگر باریک بود به همان نسبت کراوات را نیز نازک‌تر انتخاب کنید.
  • اندازه گره کراوات باید متناسب با یقه پیراهنتان باشد. بطور کلی گره کراوات نه آن قدر بزرگ باشد که روی یقه پهن شود و نه خیلی کوچک باشد که در یقه پیراهن گم شود.
  • به خاطر داشته باشید که کت شلوار، پیراهن و کراواتی که انتخاب می‌کنید، هر سه طرح‌دار نباشد. حداقل یکی از آن‌ها باید ساده باشد.
  • برای پیراهن طرح‌دار، کراواتی را انتخاب کنید که رنگ آن با رنگ اصلی پیراهن هماهنگ باشد (رنگ اصلی پیراهن طرح‌دار رنگی است که وقتی از دور به پیراهن نگاه می‌کنید، آن رنگ، غالب و برجسته باشد). شما می‌توانید با این پیراهن، یک کراوات طرح‌دار، راه‌راه یا چهارخانه نیز استفاده کنید.
  • هنگام انتخاب یک کراوات طرح‌دار به رنگ غالب آن دقت کنید تا با رنگ اصلی پیراهن طرح‌دارتان هماهنگ باشد.
  • هیچ‌گاه سه طرح پارچه همسان (پیراهن ،کراوات و کت) را در کنار یکدیگر استفاده نکنید.
  • برای یک کت شلوار و پیراهن ساده، می‌توانید از هر کروات ساده‌ای که رنگ آن با کت و پیراهن شما هماهنگ باشد، استفاده کنید. البته این همیشه به این معنا نیست که مثلا آبی را فقط با آبی بپوشید. شما می‌توانید یک کراوات زرد رنگ را انتخاب کنید که بر روی یک کت شلوار شیک و پیراهن آبی عالی به نظر برسد.
  • برای کت و شلوار راه راه، اگر راه‌های آن ضعیف و کمرنگ هستند، رنگ خود کت را زمینه اصلی قرار بدهید و کراوات را با آن هماهنگ کنید، درست مثل اینکه یک کت ساده پوشیده‌اید.
  • اگر راه‌های کت برجسته و مشخص هستند، کراواتی را انتخاب کنید که به خوبی با رنگ راه‌های کت شما هماهنگ است. کتی با راه‌های قرمز مشخص را می‌توانید با کراوات قرمز رنگ بپوشید. کراوات شما می‌تواند ساده یا طرح‌دار باشد، اما مهم این است که با رنگ راه‌های کت متناسب باشد.
  • · سعی کنید رنگ کراوات را تیره‌تر از رنگ پیراهنتان انتخاب نمایید.
  • زمانی که پیراهن سفید می‌پوشید، هر نوع کراواتی با آن مناسب می‌باشد.
  • رنگ اصلی یک کراوات می‌بایست مکمل رنگ کت و شلوار و رنگ ثانویه آن نیز با پیراهن هماهنگ باشد.
  • کراوات با راه‌های افقی بهترین انتخاب برای افراد بلند قد است.
  • برای افراد قد کوتاه کراوات‌های باریک نسبت به کراوات‌های پهن مناسب‌تر است.
  • در صورتی که قد بلندی دارید از بستن کراوات‌های باریک خودداری کنید زیرا کراوات‌های باریک بالا تنه شما را کشیده‌تر و لاغرتر نشان می‌دهد.

[h=3][/h]

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=3]انواع گره کراوات[/h]معمولاً شکل و اندازه‌ی کراوات نوع گره‌ی آن را تعیین می‌کند. هر چه مراحل گره‌ها بیشتر شوند گره‌ها بزرگتر می‌شوند. فاکتورهای دیگری همچون پارچه کراوات نیز در نوع گره موثر است. ۹ روش اصلی برای گره زدن کراوات وجود دارد که به ترتیب، با توجه به مشکل بودن گره آنها در اینجا آورده شده است.

 

  1. گره فور این هند
  2. گره نیمه ویندسر
  3. گره ویندسر (که به اشتباهاً ویند سر دوبل نامیده شده است)
  4. پرات
  5. دوبل ساده
  6. پلتسبرگ (Plattsburg)
  7. سینت اندرو (St. Andrew)
  8. گره‌ی شرقی
  9. گره کوچک

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...