رفتن به مطلب

"هفت شهر طلايی امپراتوری كروگا"


ارسال های توصیه شده

هیچ‌كس شهرهایی را كه در قصه‌ها از آن‌ها سخن گفته شده بود را به چشم خود ندیده است.

 

به گزارش برنا، ساكنان سرخپوست امریكای لاتین پیش از ورود استعمار غرب در قرن پانزدهم میلادی، افرادی بدوی و بی تمدن نبودند. تاریخ نشان می‌دهد زمانی كه "كریستف كلمب" برای نخستین بار در سال 1492 میلادی پای در قاره نو نهاد، مردم آن سامان تحت حكومت اقوامی‌چون آزتك‌ها از درجه بالایی از فرهنگ و تمدن بهره می‌گرفتند، اما به دلیل اعتقاد بسیار به جادو و دنیای ماوراءالطبیعه به سرعت در برابر مهاجمان خشن و بی رحم اسپانیایی كه معماری‌های طلایی و نقره‌ای شهرهای منطقه، عنان صبر و اختیار از كفشان ربوده بود، سر تسلیم فرود آوردند.

 

بنا به اسناد تاریخی، ناحیه پوتوسی در مكزیك در آن زمان، دارای بزرگترین مجتمع صنعتی جهان بود كه به كمك مجموعه‌ای از آسیاب‌های آبی، به كار استخراج سنگ معدن نقره اشتغال داشت. این وضعیت با ورود استعمار رونق بیشتری گرفت. اماكنی نظیر "كاسا دلا موندا"، كلیسای "سان لورنزو"، "خانه های اشرافی"، محله های "میتایوس" و "سرا ریكو" حاصل این دوران است.

 

 

گنجینه‌های استعمار: گنجینه‌های استعمار مکزیک عنوان یک اثر طلایی است که در نتیجه ۳۵ سال کار جمع آوری اسناد و ثبت تاریخ مکزیک به وسیله عکاسان “خویا ادیتوریال” تدوین شده است. آن‌ها با این اقدام‌شان، یک قصه را از طریق واقعیت‌های ۷ شهر طلایی دوران امپراتوری کروگا روایت کرده‌اند.

 

 

 

L00932076176-.jpg

لینک به دیدگاه

هفت شهر طلا: قصه شهرهای طلایی از اواخر قرن هفتم میلادی با فتح اندلس به دست مسلمانان از جمله شهر مریدا در جنوب اسپانیا رایج شد. بنا به حکایات، هفت اسقف شهر در آن هنگام از محل گریختند تا از گنجینه‌های شهرهای طلایی حفاظت کنند. چند قرن بعد،‌ قاره آمریکا توسط “کریستف کلمب” فرستاده دربار اسپانیا کشف شد و در آنجا بود که نجات یافتگان از این سفر دراز و دشوار دریایی، از وجود هفت شهر ساخته شده با طلا در قاره آمریکا آگاه شدند. تصویر زیر، معدن طلای گوادالوپه را در گواناخواتو مکزیک نشان می‌دهد که امروز به زمین گلف تبدیل شده است.

 

 

L00932076197-.jpg

لینک به دیدگاه

نخستین کاشفان: نخستین اسپانیایی‌هایی که در آرزوی کشف اسطوره‌ها و ثروت‌های بزرگ وارد قاره امریکا شدند، در جست‌وجوی هفت شهر قیمتی، شمال مکزیک را در نور دیدند.

سیلوهای “سانتا مونیکا” در تاکوالچه واقع در منطقه زاکاتکاس مکزیک

 

L00932076218.jpg

لینک به دیدگاه

تبدیل رویا به واقعیت: هیچ‌کس شهرهایی را که در قصه‌ها از آن‌ها سخن گفته شده بود را به چشم خود ندیده است. به همین دلیل، استعمارگران تصمیم گرفتند مشابه آن‌ها را بنا کنند. همه اعم از سرخپوستان، سیاهان و اسپانیایی‌ها دست به کار شدند تا آن‌چه را که اربابان سفیدپوست اسپانیایی می‌خواستند را با ایجاد هفت شهر طلایی از رویا به واقعیت مبدل سازند.

 

L00932076250.jpg

لینک به دیدگاه

اوج زیبایی: این بار، قصه‌ها به واقعیت پیوست. ساختمان‌هایی در اوج زیبایی و کارکرد در سرزمین‌های شمال مکزیک بنا نهاده شد و این عکس‌ها، ثمره این تلاش ارزشمند است. تصویر زیر، خانه‌های مسکونی گواناخواتا را با برج بازار هیدالگو در روبروی آن نشان می‌دهد.

 

L00932076278.jpg

لینک به دیدگاه

روستاهای جادویی: چهار شهر از مجموعه هفت شهر طلایی كه در كتاب گنجینه های استعماری مكزیك از آن سخن رفته است، از سوی یونسكو به عنوان میراث تاریخ بشریت به ثبت رسیده اند و در این میان، 9 نقطه به دلیل ارزش ویژه تاریخی به عنوان روستاهای جادویی شناخته می‌شوند. تصویر نمایی از دیوارهای تاریخی عظیم این مناطق را نشان می‌دهد.

 

L00932076305.jpg

لینک به دیدگاه

مسیحی شدن سرخپوستان: كروگا، اولین كسی بود كه توجهش را به وضعیت سیاسی و مذهبی سرخپوستان جلب كرد. او به سیاست مسیحی كردن سرخپوستان روی آورد و شكل اولیه ای از كلیسا را بنا نهاد. او به این ترتیب به عنوان محافظ سرخپوستها شناخته شد. تصویر مناره های كلیسایی را از دوران او در پارانگاتیكوتیرو نشان می‌دهد.

 

L00932076355.jpg

لینک به دیدگاه

عالیجناب باسكی: ده سال پس از سقوط تنوچتیتلان، یك قاضی عالیرتبه از باسك اسپانیا به نام "كروگا" به قاره نو یا همان امریكا قدم نهاد. اولین اقدام او، به گفته اسپانیاییها، محاكمه پیشینیان خود به خاطر بدرفتاری با سرخپوستان بود. سلسله اقدامات او و نمودار حركتش در مكزیك بعدها به عنوان "راه عالیجناب كروگای باسكی" معروف شد. این راه در واقع بخشی از تاریخ درخشان قوم آزتك را در امریكای مركزی به نمایش می‌گذارد. در تصویر، یك نقاشی را از دوران حضور قاضی باسكی در سرزمین آزتكها موسوم به "تاریخ میچواكان" می‌بینید.

 

L00932076882.jpg

لینک به دیدگاه

بیمارستان پاك نیت: كروگا با درآمدی كه بدست آورد، اولین نقطه آرمانی خویش را با نام "بیمارستان مردم پاك نیت" بنا نهاد، جایی كه در آن از زوایای مختلف همچون بهداشت و همبستگی به مردم سالخوره و ناتوان كمك می‌شد. در تصویر، خانم بئاتریز اورتگا روئیز یكی از ساكنان ایالت سان لورنزو و از اعقاب مردمان آن دوران را می‌بینید.

 

L00932076380.jpg

لینک به دیدگاه

آگاهی از حقوق: سندی كه در سال 1534 اجازه به بردگی كشیدن سرخپوستان را می‌داد، یك سال بعد با انتشار اعلامیه "آگاهی از حقوق" توسط كروگا ملغی اعلام شد. این اعلامیه یك اقدام بنیادی در زمینه برقراری عدالت در قاره امریكا بود. تصویر، لباسهای سنتی زنان را در منطقه پورهپچاس مكزیك نشان می‌دهد. رنگ و نقش این لباسها برگرفته از دوران درخشان پوتوسی است.

 

L00932076409.jpg

لینک به دیدگاه

معمار جوامع نوین سرخپوست: كروگا به سبب خدماتش به مسیحیت، از سوی پاپ از درجه قاضی بلندپایه به اسقف میچواكان ارتقا یافت اما این كار تغییری در فعالیتش به عنوان معمار جوامع نوین سرخپوست ایجاد نكرد. او در مقام اسقفی نیز به تداوم ایجاد جامعه آرمانی خویش می‌اندیشید و در این راه بسیار تلاش كرد. تصویر: كلیسای پوماكوران، جایی كه كروگا فعالیت داشت.

 

L00932076424.jpg

لینک به دیدگاه

راه كروگا: تاكنون مولفان گوناگون تلاش كرده اند تا مسیری را كه كروگا در منطقه "میچواكان" مكزیك پیمود و در جریان آن به تبلیغ مسیحیت پرداخت، ترسیم كنند و در این زمینه، 11 نقشه راه را تهیه كرده‌اند. كروگای اسپانیایی كه در سال 1470 تولد یافته بود، در سال 1565 درگذشت و به دلیل فعالیتهایش به پاسدار بزرگ حقوق و نخستین اسقف جامعه سرخپوستان شهرت یافت. تصویر: ماهیگیران جزیره خانتزیو مكزیك در حال استفاده از تورهای پروانه ای، جایی كه هنوز ریشه در تاریخ آزتكها و پوتوسی دارد.

 

L00932076441.jpg

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...