رفتن به مطلب

سخن آخر.... داروین-تکامل-انتخاب طبیعی-الگوریتم ژنتیک


B-neshan

ارسال های توصیه شده

سلام

 

افراد زیادی هستند که متوجه نظریه تکامل نشده اند. اگر شما از این دسته هستید این تاپیک به افتخار شما زده شده...

در این تاپیک ابتدا

مقدمه ای برای ورود به بحث تکامل مطرح خواهم کرد.

سپس در مورد داروین و چگونگی شکل گیری این ایده در ذهنش صحبت خواهیم کرد.

 

سپس انتخاب طبیعی را توضیح میدهیم و

 

درنهایت الگوریتم ژنتیک بررسی خواهد شد که در واقع نشون میده چطور ممکنه یک احتمال بسیار کم، با کمک انتخاب طبیعی و جهش ، محتمل بشه.

 

در این تاپیک بیشتر مطالب رو خودم تایپ میکنم و از دانسته های خودم هست... در برخی موارد هم کپی پیست میکنم . اما قسمتهای مهم رو به زبان راحت توضیح میدم.

 

خوشحال میشم نظر شما، مخصوصا اگر مخالف باشید رو بشنوم.

  • Like 12
لینک به دیدگاه

قبل از شروع باید بگم اگر احساس میکنید که پذیرفتن این نظریه باعث میشه اعتقادات شما خدشه دار بشه؛ پستهای بعدی رو نخونید... چون نمیشه دو چیز منافض رو همزمان قبول کرد و درنهایت اینها رو قبول نخواهید کرد... پس پیشنهاد میکنم وقت خودتون رو تلف نکنید.... مگر اینکه توانایی تجدید نظر در اعتقادات قبلی رو داشته باشید

 

----------------------------------------------

در اسلام مثل اینکه بعضی ها گفتن که نظریه تکامل در تضاد با قرآن و... نیست. من در اینجا دخالتی نمیکنم. خود دانید... تنها یک کپی پیست میذارم و این پست رو تموم میکنم.

 

 

متکلمان مسلمان نیز واکنش واحدی در قبال نظریه تکامل نداشته اند. مجموع دیدگاه های این حوزه را می توان در شش گروه زیر جمع بندی نمود:

1. ردّ قاطع نظریه تکامل با اعتقاد به اینکه ظاهر قریب به نصّ آیات قرآن کریم در خصوص خلقت انسان ، حاکی از خلقت دفعی انسان است.

2. قبول صریح نظریه تکامل ، همراه با تاویل و تفسیر آیات قرآن کریم براساس این نظریه

 

.3. اعتقاد به اینکه نظریه تکامل ، فرضیه ای بیش نیست و گر چه ظاهر آیات قرآن کریم با خلقت دفعی انسان سازگار است ، اما در صورتی که این فرضیه به قانونی علمی و مسلم تبدیل شود ظواهر آیات قرآن کریم براساس این نظریه قابل توجیه خواهند بود.

4. اعتقاد به اینکه ظاهر آیات قرآن کریم و روایات رسیده از معصومین علیهم السلام ، دلالت بر خلقت دفعی انسان دارد و در صورتی که نظریه تکامل به قطعیت و اعتبار رسد ، خلقت ثبوتی انسان استثنایی معجزه آسا در این قانون است.

 

5. اعتقاد به اینکه اصل مساله تکامل از اصول مسلم و اثبات شده به شمار می رود و قابل تشکیک نیست ، اگر چه در مسائل فرعی آن اختلاف نظرهایی وجود دارد . قرآن کریم نیز در باب خلقت انسان آیات متنوعی دارد که می توان معانی مختلفی را از آنها برداشت کرد و لیکن بیشتر این آیات مویّد نتیجه نظریه تکامل است

 

 

.6. اعتقاد به اینکه نظریه تکامل ، فرضیه ای است که هنوز در میان دانشمندان به نتیجه قطعی نرسیده و حتی در صورتی که این نظریه قطعی شود نیز منافاتی با آیات قرآن کریم نخواهد داشت، زیرا قرآن کریم داستان آدم را به صورت نمادین طرح کرده است.

  • Like 6
لینک به دیدگاه

ممنون به خاطر ایجاد این تاپیک علمی تون

 

من در ابتدا فقط یک خواهش ازتون دارم که هر نقل قولی از دانشمندان بزرگ همچون داروین نقل میکنید با آدرس کامل ( اسم کتاب، شماره ی صفحه ) باشه ...

همچنین اگر احیانا خواستین در مورد تناقضی از آیات قرآن با نظریه تکامل نظر بدین حتما آدرس کامل ( تفسیر قرآن _ شماره ی جلد - و شماره ی صفحه) رو بیان کنید

 

بازم ممنون

  • Like 5
لینک به دیدگاه

قسمت زیادی از مطالب از پایان نامه کارشناسی ارشد آقای ميثم بادامچي هستش که منبع شماره یک ماست.

البته من تنها 30 صفحه اول این پایان نامه رو دارم این هم فایلش:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

این پست تنها مقدمه ای بر موضوع هستش و بدون خوندنش هم میشه بحث رو دنبال کرد.

 

=================

نظريه هاي تكاملي پيش از داروين

 

 

 

  1. تکامل خلق الساعه (زايش خود به خودي)

 

 

سده ها پيش از ميلاد مسيح (ع)، نظريه خلق الساعه در قلمرو زيست شناسي فرمانرواي مطلق بود و بخش عمدة

، انديشه هاي بشر را دربارة پيدايش حيات و تكوين موجودات زنده تشكيل ميداد.

فيلسوفاني مانند اناكيسماندر، گزنوفو مپدوكل، ارسطو، اپيكور و دموكريتوس و برخي ديگر چنين مي نوشتند و مي آموختند كه موجودات زندة گوناگون از عوامل وعناصر غير زنده پدید میآید

 

در زمان ارسطو این نظریه بیش از پیش گسترش یافت. ارسطو آموزش مي داد كه موجودات زنده مانند

اشياي غير زندة از اتحاد يك اصل انفعالي به نام ماده، با يك اصل فعال به نام صورت ايجاد ميشوند و صورت، روح موجودات

زنده تلقي مي شد.

 

بدين سان، ماده به تنهايي فاقد حيا ت است. اما به كمك روح زنده مي شود و شكل و سازمان مي يابد.

 

او(ارسطو)، بر اين باور بود كه كرم از چوب درختان، مگس از گوشت گنديده، نوزدان حشرات از لجن، كرم كدو از قسمت فاسده شدة بدن و مدفوع توليد مي شود (علي بيك، ١٣٨٢ ،ص ٢١)

.......................................................................................................

2- تکامل لاماركي

 

اساس نظرية وي در زمينه تحول موجودات زنده را مي توان چنين خلاصه كرد:

الف - تغيير شرايط محيطي

نتيجه الف - ايجاد نيازهاي دروني جديد در موجودات زنده.

 

ب- تلاش موجودات براي برطرف كردن نيازهاي خود با برخورداري از نيرويي ذاتي و دروني.

نتيجة اول ب - به كار افتادن بعضي از اندامها و از كارافتادن برخي ديگر (بر اثر به كار بردن و به كار نبردن اندامها).

نتيجه دوم ب - پديدار شدن صفات جديد در موجودات زنده.

ج - موروثي بودن صفات اكتسابي.

نتيجه نهايي - تكامل تدريجي موجودات زنده.

 

...........................

 

از نظر لامارک وقتی یه موجودی صفتی کسب میکنه اون رو به نسل های بعدی انتقال میده. در صورتی که میدونیم این طوری نیست. مثلن اگر کسی دست یا پاش قطع بشه و بعد بچه دار بشه، آیا بچه اش هم همینطوری بدون دست میشه؟؟

 

--------------------------------------------------------------------------------------

٣- بليه باوري(كاتاستروفيسم)

 

ژرژكوويه كه از بانيان علم تشريح مقايسه ا ي به شمار مي آيد، با مطالعات دقيق روي فسيلهاي جانواران گذشته به « ديرين شناسي » پژوهشهاي زيادي را در زمينة

اين نتيجه رسيد كه بسياري از اين موجودات كه کرة زمين زيستگاه آنها بوده ، مدتها پيش منقرض (خامو ش) شد ه اند و تنهاآثار آنها باقي مانده اند.

 

وي به فراست دريافت كه جانداران قديميتر ساختاري ساده تر داشته اند و جانداران جديدتر دارايبدني كاملتر شده اند، افزون بر اين، در اساس ساختاري بدن آنها همواره شباهتي وجود داشته است.

 

ولي او كه پروتستاني راست كيش بود و عمر جهان را به گفتة كتاب مقدس شش هزار سال مي پنداشت، ناگزير به اظهار نظري ها ي شد كه آن را نظرية كاتاستروفيسم (بليه باوري) ناميد.

بر طبق اين نظريه، كرة زمين دستخوش تغييرات ناگهاني عظيمي بوده است كه بارها رخ داده اند و هر يك از اين نوع

سوانح جانداران موجود را از ميان برده و جانداران جديدي كه كاملتر بود هاند به جاي آنها خلق شده اند.

 

كوويه دربارة اينكه جانداران جديد چگونه ظاهر شده اند، توضيحي بر اساس علل طبيعي نداده است.

 

 

............

  • Like 3
لینک به دیدگاه

شخصی به نام "لایل" نشون داد که تغییرات عمده ای در زمین رخ نداده که حیات کامل نابود بشه. و به این شکل نظریه بیله باوری را رد کرد. داروین طرفدار این شخص بود و کتابش رو مطالعه میکرد.

 

جناب لایل یک خلقت گرا بود.

 

چارلز داروين جوان كه در سال ١٨٣٢ بعنوان طبيعيدان در كشتي بيگل خدمت مي كرد، سفر دريايي پنج سال ها ي را آغاز كرد.داروين در سراسر سفر بيگل يك خلفت گراي معتقد به ثبوت گونه ها بود.

 

داروین نظریه لایل رو پذیرفته بود و درتوجیه بسیاری از پدیده ها موفق عمل کرد و همین باعث شده بود، طرفدار پروپا قرص این نظریه باشه...اما در طول سفر خودش متوجه مواردی شد که نمیتونست با این نظر پاسخی براشون متصور بشه. برای اطلاعات بیشتر به صفحه 15 همین فایلی که گذاشتم مراجعه کنید.

بعد از اون بود که ایده نظریه تکامل در ذهنش شکل گرفت.

 

==============================

 

 

دراوايل سال ١٨٣٧ ،چند ماه پس از بازگشت از سفر بيگل بود که دار وين تکامل گرا شد

 

روس مي گويد تکامل گرا شدن داروين مديون جان گولد ،پرنده شناس، است که به داروين گفت سه پرنده اي که او با خودش از جزاير گالاپاگوس آورده بو د، سه پرنده از سه گونه متقاوتند و نه يک گونه.

اين سخن ذهن داروين را به اين انديشه سوق داد که تنها توضيح ا ین پديده تکامل مي تواند باشد.

 

 

در سال ۱۸۴۲ او رساله مقدماتي سي و پنج صفحه اي درباره ا ن موضوع نگاشت (که امروز از

آن تحت نام پيش نويس ياد مي شود).در سال ۱۸۴۴ او آن ايده هارا در رساله اي با حجم بيشتر که ۲۳۰ صفحه بود توسعه

داد (که آنرا بانام رساله مي شناسيم).در ده سال بعدي داروين مشغول مطالعه انواعي از صدفها (يعني برانکلها )و فسيل

هايشان بود.

.

.

.

.

.

.

در سال ۱۸۵۸ داروين مجبور به نوشتن کتاب منشا انواع شد، چرا که طبيعيدان جواني به نام والاس

رساله اي کوتاه درباره ايده ها ئي که خود داروين بيست سال فبل به آنها دست يافته بود، به داروین

فرستاد (آنهم از ميان آن همه افراد!) ، و نظر او را دربارة نظريه خود جويا شد. والاس نيز همانند داروين معتقد بود كه تكامل از

طريق انتخاب طبيعي رخ مي دهد

  • Like 2
لینک به دیدگاه

دراین پست مفاهیم پایه رو آوردم. با همین مفاهیم میشه درک درستی از نظریه پیدا کرد. البته در پست های بعدی این مفاهیم بیشتر توضیح داده خواهد شد.

 

===========================

نظرية انتخاب طبيعي داروين از تركيب چندين مفهوم تشكيل يافته است:

 

 

  • تغييرات تصادفي.

داروين شواهد فراواني بر وقوع و وراثت پذيري تغييرات كوچك و ظاهراً خود به خودي در ميان افراد يك نوع به دست آورده بود، و در باب منشاء و علل اين تغييرات فقط مي توانست متوسل به حدس بشود.

 

او اذعان داشت كه نظرية وي في نفسه آنها را تعليل وتبيين نمي كند؛ ولي مطلوب اصلي او اين بود كه اين تغييرات به وقوع بپيوندد منشاء آنها هر چه که ميخواهد باشد. در قرن

بيستم منشاء اين تغييرات باز ترکيبي و جهش هاي ژنتيكي دانسته شد.

 

"توضیحات خودم: در هر نسلی که متولد میشه میتونه جهش رخ بده. علت جهش هم اینه که وقتی دی ان ای داخل سلول میخاد خونده بشه و دوباره برای سلول بعدی نوشته بشه، گاهی اشتباهاتی رخ میده و دی ان ای جدید کمی با قبلی فرق میکنه. نتیجه اینکه اون موجودی که از این سلول به وجود میاد دقیقا مثل والدش نیست. این جهش ها میتونن مفید یا مضر باشن یا خنثی . هدفی ندارند. فقط رخ میدن.."

 

  • تنازع بقا.

بطور كلي تعداد موجودات زنده، از ميزان آنهايي كه ميتوانند به حد توليد يعني فرزندآوري برسند، بيشتراست. بعضي تغييرات امتياز نامحسوسي در رقابت و تنازع شديدي كه براي بقا در ميان افراد يك گونه موجود است ، به بار مي آورند.

 

 

  • بقاي انسب. (مناسب ترین)

افرادي كه از چنين امتيازي برخوردار باشند، بيشتر از حد ميانگين عمر مي كنند و زاد و ولد بيشتري دارند، و لذا سريعتر جمعيتشان افزايش مييابد. در دراز مدت، اين سير به « انتخاب طبيعي » اين تغييرات ميانجامد، و به موازات آن تغييرات نامطلوب تر كاهش مي يابند و سرانجام محو مي شوند، تا به آنجا كه تبديل تدريحي رخ ميدهد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
ممنون به خاطر ایجاد این تاپیک علمی تون

 

من در ابتدا فقط یک خواهش ازتون دارم که هر نقل قولی از دانشمندان بزرگ همچون داروین نقل میکنید با آدرس کامل ( اسم کتاب، شماره ی صفحه ) باشه ...

همچنین اگر احیانا خواستین در مورد تناقضی از آیات قرآن با نظریه تکامل نظر بدین حتما آدرس کامل ( تفسیر قرآن _ شماره ی جلد - و شماره ی صفحه) رو بیان کنید

 

بازم ممنون

 

خواهش میکنم. :icon_gol:

چشم همه سعی ام رو میکنم تا منبع داشته باشه..

 

این پست ها تمامشون از همون پایان نامه ای که عرض کردم آورده شده. خود اون هم رفرنس هاش مشخصه احتمالا!!

==============================================

دانشگاه صنعتي شريف

دانشکده فلسفه علم

پايان نامه كارشناسي ارشد

رابطة متقابل فلسفه دين و فلسفه علم قرن نوزدهم

با نظرية تكامل داروين

استاد راهنما:

حسن ميانداري

نگارش:

ميثم بادامچي

بهار 85

==========================

  • Like 1
لینک به دیدگاه
خواهش میکنم. :icon_gol:چشم همه سعی ام رو میکنم تا منبع داشته باشه.. این پست ها تمامشون از همون پایان نامه ای که عرض کردم آورده شده. خود اون هم رفرنس هاش مشخصه احتمالا!!

==============================================دانشگاه صنعتي شريفدانشکده فلسفه علمپايان نامه كارشناسي ارشدرابطة متقابل فلسفه دين و فلسفه علم قرن نوزدهمبا نظرية تكامل دارويناستاد راهنما:حسن مياندارينگارش:ميثم بادامچيبهار 85==========================

من واقعا برای دونستن چیزهای بیشتر شوق دارمتو این مدت هم خیلی چیزا رو مطالعه کردم در مورد نظریه ی تکامل واقعا هم لذت میبرم که بتونم از این تاپیک چیزهای بیشتری رو مطالعه کنم ..این پایان نامه رو هم خواستم دانلود کنم که انگار لینکش خراب بود .. اما شما باز سعی کنید که اون رفرنس ها رو اینجا بیارین ..که زمان کمتری نیاز باشه برای پیدا کردنشفقط یه نکته رو یادآور بشم که پایان نامه ی ایشون با عنوان "

رابطة متقابل فلسفه دين و فلسفه علم قرن نوزدهم" بررسی تقابل دین با علم در قرن 19 هم در اروپا و پس از ایراد نظریه داروین بود که به شدت با مخالفت کلیسا ها و همراه بود و نقل شده که بیشترین اختلاف بین نظریه ی داروین با تورات هست که علمای یهود در اون زمان برای مقابله با این نوع نظریات به کتاب تورات اضافه کردن!

البته من از عبارت نقل شده استفاده کردم چون مطمئن نیستم هنوز .. و دارم دنبال مدارک معتبر تر میگردم

  • Like 1
لینک به دیدگاه
من واقعا برای دونستن چیزهای بیشتر شوق دارمتو این مدت هم خیلی چیزا رو مطالعه کردم در مورد نظریه ی تکامل واقعا هم لذت میبرم که بتونم از این تاپیک چیزهای بیشتری رو مطالعه کنم ..این پایان نامه رو هم خواستم دانلود کنم که انگار لینکش خراب بود .. اما شما باز سعی کنید که اون رفرنس ها رو اینجا بیارین ..که زمان کمتری نیاز باشه برای پیدا کردنشفقط یه نکته رو یادآور بشم که پایان نامه ی ایشون با عنوان "

رابطة متقابل فلسفه دين و فلسفه علم قرن نوزدهم" بررسی تقابل دین با علم در قرن 19 هم در اروپا و پس از ایراد نظریه داروین بود که به شدت با مخالفت کلیسا ها و همراه بود و نقل شده که بیشترین اختلاف بین نظریه ی داروین با تورات هست که علمای یهود در اون زمان برای مقابله با این نوع نظریات به کتاب تورات اضافه کردن!

البته من از عبارت نقل شده استفاده کردم چون مطمئن نیستم هنوز .. و دارم دنبال مدارک معتبر تر میگردم

 

 

این یه لینک دیگه از همین فایل :http://uploadtak.com/images/r2289_darvin.pdf

 

اینم لینک اصلی:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

البته در بین پایان نامه ها خودتون میتونید جستجو کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عبارت داروین رو جستجو کنید

==============

 

 

خوشحال میشم نظراتتون رو در این مورد بگید.

 

========

هدفم از این تاپیک بیشتر بیان نظریه تکامل هستش، و من خیلی راجع به این که با تورات و قرآن و... جور درمیاد یا نه، مطالعه ندارم.

 

بعد از این میشه یه تاپیک دیگه بزنیم (یا در ادامه همین تاپیک) بررسی کنیم آیا این نظریه با دین در تناقض هست یا نه!

  • Like 1
لینک به دیدگاه

ارنست ماير زيست شناس برجسته دانشگاه هاروارد كه با فلسفه نيز آشنا بود نظرية داروين را متشكل از پنج واقعيت با

سه نتيجه گيري مي داند.

 

 

 

واقعيت او ل: همة گونه ها داراي چنان ظرفيت بالايي از باروري هستند كه اگر تمامي افرادي كه متولد ميشوند از

نظر زادآوري موفق باشند، اندازة جمعيتهاي چنين گونه هايي به طور انفجارآميز افزايش خواهد يافت.

 

واقعيت دوم: معمولاً بيشتر جمعيتها، به استثناي نوسانات فصلي، از نظر اندازه ثابت اند.

 

واقعيت سوم: منابع طبيعي محدودند.

نتيجه گيري اول: چون توليد افراد بيشتر از امكانات محيط است، مبارزه ا ي براي ماندگاري بين افراد يك جمعيت

ايجاد مي شود که در نتيجه آن فقط بخش اندكي از زاده ها در هر نسل باقي مي مانند. (تنازع بقا)

 

 

واقعيت چهارم: افراد يك جمعيت ويژگيهاي متفاوتي دارند،و شباهت بين دو فرد هيچ گاه يكسان نيست.

واقعيت پنجم: بيشتر اين تفاوتها توارث پذيرند. (تمام اين پنج واقعيت مشاهده پذيرند).

نتيجه گيري دوم: ادامه مبارزه براي ماندگاري تصادفي نيست، بلكه به سرشت موروثي افراد باقيمانده بستگي دارد.

افرادي که صفاتي موروثي آنها را با محيطشان بهتر هماهنگ مي سازد، نسبت به افرادي با برازندگي كمتر، احتمالاً زاده هاي

بيشتري را بر جاي مي گذارند.

 

 

نتيجه گيري سوم: اين توانايي نامتعادل افراد براي ماندگاري و زادوري سبب تغييرات تدريجي در جمعيتي مي شود كه در آن ويژگيهاي بهتر طي نسلها انباشته مي شوند

ماير معتقد است که داروين تنها زماني توانست از پنج واقعيت مذكور سه نتيجه ذکر شده را بگيرد كه در عقايد مسيحي او تغيير ايجاد شده بود.

 

 

انتخاب طبيعي همان موفقيت متفاوت در زادآوري است و سازش موجودات زنده با محيط زيست خود محصول نهايي آن

است. حتي اگر برتري برخي از تفاوتها نسبت به انواع ديگر اندك باشد، تفاوتهاي مطلوب كه پس از چند سال توسط انتخاب

طبيعي تداوم يافته اند در يك جمعيت انباشته مي شوند.

بنابراين، انتخاب طبيعي از طريق « برهم كنش » بين محيط و تفاوتهاي موروثي در يك جمعيت رخ مي دهد. تفاوتها به طور اتفاقي ايجاد مي شوند، ولي گزينش طبيعي رويدادي اتفاقي نيست.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...