رفتن به مطلب

چرا شیر در اثر جوشیدن سر می رود؟


ارسال های توصیه شده

آیا تاکنون به این موضوع اندیشیده اید که چرا آب هنگام جوشیدن سر نمی رود ولی شیر سر می رود؟

وقتی شیر را روی حرارت گاز قرار می دهیم تا استانه نقطه جوش هیچ اتفاقی نمی افتد ولی مساله با آزاد شدن اولین حبابهای حاوی بخار شیر آغاز می شود هر چه دما بالا رود این حبابها هم با سرعت بیشتری شکل می گیرند وقتی سرعت تشکیل این حبابها از سرعت ترکیدنشان بیشتر شود حبابها روی هم جمع شده پس از مدتی بیرون می پرند البته این حبابها در آب هم ایجاد می شوند ولی با رسیدن به سطح آب می ترکند. علت در اینجاست که کشش سطحی شیر به سبب وجود چربیها و ترکیبات هیدروکربنی از آب بیشتر است و همین امر باعث مقاومت حبابها در برابر فشار بخار داخلی و افزایش عمر آنها می شود. برای جلوگیری از سر رفتن شیر حبابها را با هم زدن از بین می برند.

 

 

 

ولی سوال دیگری که پیش می آید این است که چرا شیر درون مایکروفر با آن که ممکن است دمایش خیلی زیاد باشد سر نمی رود؟

علت این است که مایکروفر با تولید امواج مایکروویو در فرکانسی خاص باعث حرکت نوسانی مولکولهای آب موجود در جسم و ایجاد اصطکاک و گرم شدن همگن و درونی آن می شود یعنی در هر لحظه همه نقاط مایع درون مایکروفر هم دما هستند پس آب یا شیر درون مایکروفر بی سر و صدا و بطور درونی شروع به گرم شدن می کند این گرم شدن می تواند تا چندین درجه بالا از نقطه جوش مایع ادامه پیدا کند بدون اینکه هیچ حبابی ظاهر شود این پدیده که ابر گرمایش نام دارد ویژه مایکروفر نیست و از یک واقعیت فیزیکی عمیقتر نتیجه می شود در واقع از نظر فیزیکی هیچ دلیلی برای ایجاد حباب بخار در یک سیال داغ وجود ندارد و یک عامل خارجی باید این کار را بکند به عبارت دیگر اگر محیط سیال همگن باشد و هیچ ناهمگونی و عارضه غیر یکنواختی در آن وجود نداشته باشد که بهانه ایجاد حباب شود حبابی در کار نیست و سیال بدون ایجاد حباب به گرم شدن ادامه می دهد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...