رفتن به مطلب

اطلاعات درج شده بر روي پلاك ترانسفورماتور


ارسال های توصیه شده

1 – انواع استاندارد ها براي ترانسفورماتور : هر ترانسفورماتور با توجه به شركت سازنده و محل مصرف ان، داراي استاندارد هاي كشوري و بين المللي ميباشد. در كشور ما تمامي ترانسفورماتورها داراي استاندارد مؤسسة ملي استاندارد (ISIRI) و استاندارد هاي تخصصي وزارت نيرو ميباشند. همچنين تمامي ترانسفورماتور ها از استاندارد هاي بين المللي IEEE‌ و IEC‌ نيز تبيعت ميكنند.

2 – دستور العمل نصب و بهره برداري : براي راحتي كار تكنسين ها و براي حفظ شرايط استاندارد، دستور العمل نصب و بهره برداري هر ترانسفورماتور بر روي پلاك آن حك ميشود

.3 – توان ظاهري : توان ظاهري كه علامت اختصاري آن S‌ و واحد ان VA ميباشد، واحد اندازه گيري قدرت ترانسفورماتور ميباشد، در حقيقت قدرت هر ترانسفورماتور با توجه به توان ظاهري آن سنجيده ميشود. هر قدر توان ظاهري ترانسفورماتور بيشتر باشد حجم آن نيز بيشتر خواهد شد. معمولاً ترانسفورماتور هاي زير KVA 500 بصورت هوايي و بالاي KVA 500 بصورت زميني نصب ميشود.

4 – نسبت تبديل ترانسفورماتورها : همانطور كه ميدانيم در يك ترانسفورماتور K = E2 / E1 = N2 / N1 = I1/I2. در اين رابطه K‌ نسبت تبديل ترانسفورماتور است و آنرا بر روي پلاك ترانسفورماتورحك ميكنند. در بعضي از ترانسفورماتور ها، نسبت تبديل را با حرف a نيز نشان ميدهند.

ß K>1 ترانسفورماتور افزاينده

ß K

ß K = 1 ترانسفورماتور ايزوله

5 – گروه برداري ترانسفورماتور : هر ترانسفورماتور داري يك گروه برداري است كه با توجه به آن نحوه همبندي قسمت هاي اوليه و ثانويه آن مشخص ميشود. همچنين با توجه به گروه برداري ترانسفورماتور اختلاف فاز بين اوليه و ثانويه نيز مشخص ميشود ( نحوه همبندي ترانسفورماتور قبلاً به تفصيل شرح داده شده است).

 

 

 

6 - سيستم خنك كاري ترانسفورماتور :

دماي استاندارد براي كار ترانسفورماتور بين 90 – 70 درجة سانتيگراد ميباشد. حفظ چنين دمايي در نحوه كار ترانسفورماتور بسيار مهم است. به منظور تعديل دماي ترانسفورماتور از سيستم هاي خنك كاري استفاده ميشود.

اصولاً يك ترانسفورماتور به دو روش خنك ميشود. يكي به روش روغن و ديگري به روش هوا. روغن ها در ترانسفورماتور به غير از نقش عايقي، نقش خنك كنندگي نيز بر عهده دارند. حال بايد به اين موضوع پرداخت كه روغن و هوابه چه صورت باعث خنك شدن ترانسفورماتور ميشوند.

1 )‌ روش طبيعي

2 ) روش پمپ و فن

در اين حالت چند گزينه بر روي پلاك حك ميشود :

= O Oil = روغن

= Natural = N طبيعي

= Air = A هوا

= Fan = F فن يا پمپ

مثلاً يك ترانسفورماتور ONAN داراي سيستم خنك كاري طبيعي براي هوا و روغن است.

 

 

7 – امپدانس در صد (Z%) : از گزينه هاي بسيار مهم بر روي ترانسفورماتور است كه تمامي محاسبات پخش بار را با توجه به آن انجام ميدهند. اين مؤلفه كه در شبيه سازي از آن زياد استفاده ميكنند و ميتواند طول خط و سرايط بارگذاري را مدل سازي نمايد. در حقيقت داشتن امپدانس درصد، نقش مهمي در بدست آوردن جريان نامي – جريان اتصال كوتاه و سطح اتصال كوتاه دارد. با توجه به اين سه كميت ميتوان رنج مناسبي از كليد فشار ضعيف براي ترانسفورماتور انتخاب كرد.

8 – تپ چنجر Tap Changer‌ : وسيله ايست كه تنظيم ولتاژ ترانسفورماتور را به عهده دارد و در سمت اوليه قرار ميگيرد و ولتاژ طرف ثانويه را به ميزان %10± افزايش و كاهش ميدهد. بدين صورت كه با كم و زياد كردن تعداد حلقه هاي سمت اوليه ولتاژ در سمت ثانويه زياد و كم ميشود. تپ چنجر در صنعت به دو صورت Onload و Offload استفاده ميگردد كه در پستهاي فوق توزيع و انتقال بصورت Onload است به اين معني كه تغيير Tap بدون وقفه در سمت ثانويه ميباشد و از مكانيزم بسيار پيچيده اي برخوردار است. تپ چنجر Offload در توزيع كه داراي اهميت كمتري است و از نظر اقتصادي نيز مقرون به صرفه است استفاده ميشود . تغيير Tap در توزيع معمولاً در ابتداي راه اندازي بسته به اين كه در ابتدا يا انتهاي خط مورد استفاده قرار گيرد استفاده ميشود و يا در فصول سال اين تغيير Tap را انجام ميدهند . مقدار Tap هاي Offload‌ 3 الي 5 تپ ميباشد كه تپ وسط تپ نرمال است . بر روي ترانسفورماتور تغييرات ولتاژ و جريان در سمت ثانويه به ازاي هر تپ مشخص گرديده است .

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

پلاک مشخصات ترانس شامل اطلات زیر است:....برای نمونه (ترانس توزیع)

سال ساخت:

سریال ساخت:

فرکانس: 50Hz

قدرت: 100KVA

ولتاژ اولیه : 20KV

ولتاز ثانویه : 400/231

جریان اولیه: 2.866

وزن ترانس: 1.1T

وزن روغن: 200Kg

گروه برداری: YZN5

ماکزیمم زمان اتصال کوتاه: 1S

طرز کار: CONT

سیستم خنک کن: ONAN

ولتاژ اتصال کوتاه(امپدانس درصد): 5

تپ چنجر(ولتاژثانویه،شماره تپ،ولتاژ اولیه):

تپ 5 وضعیتی :

ولتاژثانویه:400/231

شماره تپ / ولتاژ اولیه

1 21KV

2 20.5KV

3 20KV

4 19.5KV

5 19KV

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...