sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 آبان، ۱۳۹۱ چورتی چاگا + کوادرا - سالسدو ویژگی تاریخی معماری ایبریایی،استفاده از روش بنایی برای ایجاد حجم های سنگین،با دیوارهای قطور و عمدتا بدون منفذ است که بازتابی از شرایط اقلیمی و مصالح و مهارت های ساختمانی موجود بوده است.نسل نو خاسته ای از معماران اسپانیا،از جمله مانسیا1 ،تونیون2 و معماران این کتابخانه،با برداشتی تازه از شکل هایی ساخته اند که گرچه ظاهری خشک،اما فضایی غنی و متفاوت دارند. کتابخانه های جدید بخشی از یک مجموعه ی فرهنگی و شهری در حال توسعه در یکی از حومه های مادرید است و ساختمانی را که وان ناوارو بالدوگ3 طراحی کرده کامل می کند.ساختمان جدید کتابخانه،در این سایت معمولی که با خانه های کوچک و کم ارتفاع احاطه شده،بلافاصله همچون یک نشانه ی شهری به چشم می آید. کتابخانه به عنوان یک گونه ی ساختمانی،دستخوش تغییرات زیادی شده و ماهیت اصلی آن،که گنجینه ای محفوظ برای دانش بشری بوده،به تشکیلاتی فراگیر و قابل انعطاف تغییر شکل بافته است.استفاده از اینرنت،مبادله ی اطلاعات و تکنولوژی های جدید ارتباطی،کتابخانه را از مکانی بسته برای مطالعه به محیطی برای برخورد،ارتباط و تحقیق تبدیل کرده است. برای دیدن تصاویر و پلان ها و جزییات بیشتر به فایل PDF ضمیمه مراجعه کنید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 آبان، ۱۳۹۱ معماران با در نظر گرفتن همه ی ابعاد رو به رشد کتابخانه،می بایست مجموعه ای سنتی از کتاب ها و آثار چاپ شده را هم در این ساختمان جا می دادند.بنابراین کارکرد های متنوع کتابخانه را در سه بخش سازماندهی کردند.بلوک مرکزی شامل قفسه های کتاب هاست که گرداگرد شیب راه ای چیشده شده اند که با شیب ملایم،سراسر این بخش را مارپیچی بالا می رود.دو بخش کوچک تر به این حجم عظیم و نسبتا نا نفوذ پذیر چسبیده اند:اتاق مطالعه ی اصلی،جعبه ی شیشه ای و یک طبقه که به نظر می رسد از گوشه ی ساختمان بیرون زده است،و بخش کاملا متمایز کتابخانه ی کودکان به شکل یک ستاره ی پنج پر که به نرمی به ورودی اصلی تکیه داده است.این دو بهش بارزتر،در تقابل با توده ی فشرده و سفید رنگ حجم اصلی،بخشی از عملکردهای ساختمان را آشکار می کنند.اتاق مطالعه ی اصلی با دیوارهای شیشه ای شفاف،شبیه آکواریومی است که رفت و آمد کتابخوان ها موج ملایمی در آن ایجاد می کند.کتابخانه ی ستاره ای شکل کودکان هم به قلعه ی جمع و جوری می ماند،با پایه ای از آجر قرمز رنگ و نورگیر کرکه داری بر روی آن.در داخل،سازه ی چند وجهی بام،که از یک ستون مرکزی منشعب شده همراه با نوری که از میان کرکه های افقی می تابد حال و هوایی شاد و غیرواقعی،همچون چادر سیرک به وجود می آورد.یکی از پرهای ستاره کاملا شیشه پوش است و به حیاط گود محصوری باز می شود تا کاربران کوچک بتوانند گاهی در هوای آزاد جستو خیز کنند. 2 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 آبان، ۱۳۹۱ با وجود پوسته ی خارجی بدون منفذ،حجم اصلی از نظر فضایی پیچیده و چشمگیر است.شیب راهه ی پیچ و تاب دار که به عنوان مسیر رفت و آمد و محور سازمان دهی عمل می کند،با تشریفات تمام در فضای بلند و پر از قفسه های کتاب اوج می گیرد.این گردشگاه طویل،فضاها و عملکرد های متنوع چند طبقه را به هم می پیوندد و راهی برای دسترسی به آن ها فراهم می کند.با اوج گرفتن شیب راهه،منحنی، (یا شیب)آموزش را،از دوران کودکی و کتابخانه ی کودکان در پایین ترین طبقه،تا نیازهای مطالعاتی و تحقیقاتی پیشرفته تر بزرگسالان،و در نهایت فضای کشیده و روشن ارتباطات،شامل اینترنت و ردیف اتاقک هایی برای مطالعه خصوصی،ترسیم می کند. بر سر راه فضاهایی برای کشف کردن هست،مثل فضای کوچکی برای نمایش و قصه گویی،یک پلکان عظیم،با گوشه های دنجی برای سرو کله زدن با یک کتاب.شیبراهه چشم اندازهای متغیر داخل را هماهنگ/فو چیدمان قفسه های کتاب در کنار آن،فضای عمودی بازتری را ایجاد کرده است،در نتیجه ساختمان در واقع ی شیبراه ی سکنی پذیر تبدیل شده است.نوری که از شکاف های سطح بام وارد می شود سراسر فضای مرتفع را روشن می کند. 2 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 آبان، ۱۳۹۱ یکپارچگی و تداوم شیبراهه،در انتخاب و استفاده از مصالح هم بازتاب یافته است.معماران با به کارگیری آجر تقویت شده،و کاملا ساده،به سالن کتاب ها حال و هوای غاری اسرار آمیز و تاریک و روشن بخشیده اند.سطوح یکدست آجرچینی شده ی قرمز،که با ظرافت بندکشی،و برای ورود نور در نقاطی شکافته شده اند،اوج می گیرند و بالا می روند.استفاده از سرامیک تقویت شده یادآور کارهای ابتکاری مهندس و معمار اروگوئه ای،الادیو دیسته4 است که سطوح آجری تاخورده و موجدارش،با درهم آمیختن ساطه و سطح،معماری ای ارئه می داد که هم اقتصادی و هم پویا بود.عبارت تناقض آمیز سبک همچون آجر در توصیف نازکی فوق العاده ی سازه های طاق دار او ساخته شد،اما این نوآوری های فنی با برداشت شاعرانه ی او از مصالح و نور هم جور در می آمد. معماران این کتابخانه خود را مدیون دیسته می دانند و با استفاده ی مشتاقانه از آجر،ارزانی،سادگی و دوام آن را امتیازی در برابر دیگر روش های ساختمانی به شمار می آورند.خاک رس در محل تامین شده و از هزینه های حمل کاسته.در مقایسه با بتن مسلح و اسباب و لوازم جانبی اش،کار با آجر در مجموع آسان تر،و با مهارت های ساختمانی سنتی هم قابل اجراست.سازه،پوسته و پرداخت کاری ها سنتی هم قابل اجراست.سازه،پوسته و پرداخت هکاری ها همه در یک مرحله،و با استفاده از میلگردهای تقویتی که به سادگی درون بندکشی آجرها جا گرفته،انجام شده اند.علاوه بر این،سطوح آجر کاری شده بافت قابل لمس و گرم تری نسبت به سطوح بتنی دارند،که در فضای گرم و خوشایند سالن کتاب ها کاملا احساس می شود.بخش هایی هم سفید رنگ شده اند تا به پخش نور کمک کنند،اما بافت و ماهیت اصلی مصالح کماکان خواناست.کف پوش ها رگه هایی از چوب بلوط دارند و مبلمان ساده ی اسکاندیناوی حال و هوای ساده و صمیمانه را تشدید می کند.این کتابخانه ی نچندان بزرگ،بنای فکورانه ای است که متکی به تکنیک های فوق العاده یا شکل فریبنده نیست،در عوض با هوشمندی،عناصر همیشگی معماری - فضا،نور،و مصالح - را با تاثیری شاعرانه در هم آمیخته است. پانوشت ها 1.mansilla 2.tunon 3.juan navarro baldeweg 4.eladio dieste منبع نوشتار مجله ی معمار حروف چین: سام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده