hasti1988 22046 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 آبان، ۱۳۹۱ جیم کالینز در دو کتاب معروف خود به نام های "از خوب به عالی" و "ساختن برای ماندن"، ویژگی های سازمان های با عملکرد بالا را چنین بر می شمارد: 1- آنها دارای یک ایدئولوژی مرکزی شفاف دارند که از موارد زیر ساخته شده است: a. قصد پایدار b. چشم اندازی از آینده مطلوب c. ارزش های بنیادین 2- تلاش برای حفظ ایدولوژی مرکزی و در عین حال میل به پیشرفت و تغییر 3- حفظ ایدئولوژی از طرق زیر انجام می شود a. پیگیری برای به پایان رساندن ورای سود b. داشتن یک تیم مدیریتی تربیت شده در داخل سازمان c. داشتن فرهنگ تعلق و غیرت سازمانی 4- پیشرفت از طرق زیر صورت می گیرد: a. اتخاذ اهداف بزرگ و جسورانه b. آزمون چیزهای بسیار و نگهداری از آنچه که کار می کند c. زیستن بر اساس استاندارد"به اندازه کافی خوب است هرگز وجود ندارد" 5- سرمایه گذاری برای سازمان پایدار نه رهبری کاریزماتیک یا ایده محصولات عالی 6- داشتن پرسنل منضبط، با نظم در اندیشه که به اعمال منظم منهی می شود 7- پرسنل منضبط: a. دارای سطح پنجم رهبری هستند یعنی i. شخصیت متواضع و اراده حرفه ای که خواهان نتایج خوب برای همه است. ii. به سازمان می اندیشند نه به شهرت، فرصت و قدرت b. خواهان افراد شایسته هستند، کسانی که خودانگیزه، خود انضباط و به دنبال سرافرازی باشند 8- نظم در اندیشه شامل موارد زیر می شود: a. به عقیده ای که در انتها پیروز می شود وفادارند، هرآنچه که باشد b. آنها با واقعیت های نه چندان خوشایند، رو در رو می شوند i. ایجاد محیطی که صدای حقیقی در آن شنیده شود ii. از طریق پرسش ها رهبری می کنند نه جواب ها iii. پرداختن به گفتگو و بحث سالم نه اجبار iv. مورد کاوی بدون اتهام زنی v. توجه به خط قرمزها و اطلاعاتی که قابل صرفنظر کردن نیستند 9- اعمال منظم a. ایجاد فرهنگ خودانضباطی و استانداردهای رفتاری که نیازی به کنترل های سلسله مراتبی و بروکراتیک نداشته باشد b. آزادی رفتار در چارچوب هدف شفاف، اصول، و استانداردهای تعالی c. بی علاقه به حفظ یک جهت d. ایجاد ارتباطات قوی و احترام متقابل e. سخت کوش اما نه ظالمانه (مثلاً محدود و دلزده نکردن) علاوه بر موارد فوق، سازمان های متفکر سازمان هایی هستند که عملکرد فوق العاده دارند و دارای خصوصیات زیر نیز می باشند: 1- طرح محتوا: محتوای ایده های بزرگ a. تغییر نگرش به پرسنل از تئوری Y به تئوری Super-Y : دیدن پرسنل نه به عنوان نیروهای مسئول و قابل اتکا به به عنوان کسانی که قابلیت فهم پیچیدگی زنجیره ارزش ها، استراتژی کسب و کار، تعهد بالای تخصص، خلاقیت و خودگردانی را دارند b. تغییر نگرش از مدیریت توسط شخصیت به مدیریت توسط اصول: عملکرد بر اساس استاندارد تعالی برای همه چیز که منجر به بروز بهترین برای هرکس می شود c. گذر از ایده های غالب و فراگیر در همه سازمان به مجموعه ای از ایده های غالب در هر سطح که منجر به همراستایی تمام سازمان می شود 2- طرح امور زیرساختاری: فرایندهای اجتماعی، سیستمی و ساختاری a. گذر از فرمان و کنترل و مدیریت رفتاری به خودمدیریتی استراتژیک فرایندها، سیستم ها و ساختارها. به عنوان مثال تیم های خودراهبرنده b. گذر از یادگیری دوره ای به یادگیری پیوسته به عنوان مثال 10% زمان پرسنل c. گذر از خلاقیت های مقطعی به خلاقیت های پیوسته d. گذر از نوآوری توسط محدود متخصصان به نوآوری توسط همه کس و در همه کارها e. گذر از قواعد تکنیکی به قواعد انسانی: فهم زنجیره ارزش ها و استراتژی های کسب و کار f. مشارکت دادن پرسنل در کسب و کار مثلاً در برنامه ریزی، تصمیم گیری، نوآوری و ... g. گذر از بهبود مقطعی و افزایند به ایده آل و جهشی h. گذر از هدفگذاری SMART به هدفگذاری جهشی i. گذر از چشم انداز تغییر در حرفه به تغییر در جهان 3- توسعه توانمندی ها a. تاکید بر توسعه توانمندی های تفکری: انتقادی، خلاق، سیستمی، و استراتژیک b. گذر از کنترل بیرونی به کنترل درونی c. گذر از پرسنل منفعل، وابسته و همگون به پرسنل فعال، مستقل و منحصر به فرد و اما چگونه یک سازمان متفکر ایجاد کنیم ؟ 1- فرهنگ استدلال و پرس و جوی مبتنی بر شواهد باید ایجاد شود. 2- کارکنان باید به ورای پیدا کردن فرصت های یادگیری رفته و زمینه را برای مشاوره اندیشمندانه همکارانشان فراهم کنند. آیا تضمینی هست که تجربه حرفه ای شما برای تصمیم های عقلانی مورد استفاده واقع شود؟ آیا پرسنل شما علاوه برای چگونگی، به چرایی امور هم می پردازند؟ آیا همکاران با تجربه، دیگران را در مورد دیدن الگوها در اطلاعات پیچیده کمک می کنند؟ آیا چالش ها توام با یادگیری است؟ 3- ایجاد فرهنگ فهمیدن: تشویق همکاران برای کسب مهارت ها و بینش های لازم، تشویق دیگران برای بیان تفکر و اندیشه شان، نشان دادن دیگران که چگونه باید درمورد مسائل اندیشید و چگونه باید تصمیم گیری کرد 4- مطمئن شوید که ارزیابی ها، محدود به نتایج نیست و فرایندها را به هم مرتبط می کند. مطمئن شوید که پرسنل از طریق استدلال های محکم به جواب ها می رسند و معیارهای عملکرد کیفی را که به مهارت های تفکر انتقادی آمیخته شده است را به کار می گیرند 5- مسئولیت پذیری برای تفکر انتقادی را تعریف، تشخیص و تثبیت کنید. برای فعالیت های تفکری، کندو کاو، مدارا، انصاف، تحلیل، و رفتارهای متفکرانه پاداشی را در نظر بگیرید مدل ایجاد سازمان متفکر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام توانمندی های تفکری شامل: توان نقد، کشف و حل مسئله، دریافت ایده، فهم سیستم ها، استراتژی ها و ... فرایند تفکری: بوجود آوردن اندیشه ها و اعمال جدید است اندیشه: عقاید، ارزش ها و اصول اعمال: فرایندها، ساختارها، سیستمها، و تمرین ها مراحل ایجاد: 1- درگیر کردن مدیران برای فهم عمومی در مورد موقعیت فعلی، ضرورت تغییر، موضوعات بحرانی، درآمدها، فرصتها، اهداف، استراتژی ها، و در عین حال یادگیری مهارت های تفکری. انجام این کار نیاز به یک ارزیابی سازمانی دارد. در این ارزیابی، عواملی که بیانگر عملکرد سازمانی هستند (و اکثراً پنهان می باشند) باید مشخص شود و فاصله تا عملکرد مطلوب باید مشخص شود. این کار نیاز به آمار های دقیق و تلاش های فراوان ندارد بلکه باید توسط افراد معمولی هم قابل تشخیص باشد برخی از این مولفه ها به قرار زیر است: • ایده های غالب ( اهداف، چشم اندازها، عقاید، ارزش ها، و اصول) • زیرساخت ها (فرایندها، سیستمها، و ساختارها) • توانمندی های فردی و تیمی • فرهنگ و حال و هوا • ارتباطات • سلامتی سازمانی • مرحله تکامل سازمانی 2- درگیر کردن مدیران برای خلق ایده های غالب جدید در حالی که تفکر خلاق را هم فرا می گیرند. در این مرحله باید مدیران متعهد شوند که عملکرد جهش داشته باشند 3- خلق زیرساخت تغییر برای مدیریت تغییر و طراحی سازمان برای آینده. این یک سازمان موازی است که متشکل است از گروه های با افراد مشترک (اور لپ) که مسیرهای استراتژیک را طراحی می کنند، فرصت های بهبود را می شناسند، ابزار بهبود را ایجاد کرده و ان را به تناسب سازمان به کار می گیرند 4- ایجاد یک سطح بالاتر توانمندی در تفکرکه می تواند سازمان به سمت یکپارچگی سوق دهد 5- شتاب بخشیدن به تغییرات از طریق رسیدن به محصولات سریع 6- بهینه کردن کیفی و اعتباری فرایند محصولات اصلی 7- افزایش تولید 8- کاهش انرژی مورد نیاز برای تولید 9- بازطراحی زیرساختارهای حمایتی 10- بازطراحی زیرساخت های استراتژیک 11- بازنگری برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [h=4][/h] [h=4]منبع: وب سایت آکادمی تفکر[/h] 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده