رفتن به مطلب

نورپردازی یک مبل با استفاده از Vray


*Cloudy sky*

ارسال های توصیه شده

در این آمورش ما به شما روش studio lighting را آموزش می دهیم.

 

برای رندر من از Vray 1.5 rc3 استفاده کردم. مدل این صندلی در نرم افزار 3dsmax 9 ساخته شده است.

 

پس از خواندن این آموزش شما می توانید مدل های خودتان را با این روش رندر بگیرید.

 

قسمتهای اصلی این آموزش عبارتند از:

 

ساخت محیط

 

قرار دادن نورها

 

تنظیم vray برای رندر تست

 

سایه ها

 

تنظیم vray برای رندر نهایی

 

ساخت محیط

 

محیط بسیار ساده است. یک plane زیر مدل قرار دهید و تعداد segment را برای طول 3 و برای عرض 2 قرار دهید.آنرا به یک editable poly تبدیل کنید.

 

(برای اینکار می توانید بر روی مدل راست کلیک کرده و گزینه convert to را انتخاب کنید)

 

قدم بعد انتخاب دو edges پشت صندلی و بالا آوردن آنها در حالیکه کلید shift را نگه داشته اید.

 

با این روش یک جسم مانند آنچه در تصویر سوم می بینید در اطراف صندلی ایجاد می شود.

 

01.jpg

برای نرم کردن plane از turbo smooth modifier استفاده می کنیم، قبل از آن برای کنترل کردن نرم شدگی بر روی تعدادی از لبه ها chamfer را به کار میبریم.همانطور

 

که در تصویر زیر می بینید.

 

02.jpg

حالا می توانیم از turbo smooth استفاده کنیم، در تنظیمات این modifier ، مقدار Iterations را برابر 2 قرار می دهیم.

 

قرار دادن نورها:

 

این قسمت را می توان قلب نورپردازی استدیو دانست. ما از 3 نور Vray (vraylight) با قدرت، مکان و رنگ متفاوت اصتفاده می کنیم. این 3 خاصیت حالت و نوع رندر شما را

 

تعیین خواهند نمود. یک نور vray را از سمت زاویه دید چپ با تنظیمات زیر قرار می دهیم.

 

03.jpg

زاویه دید خود را به بالا تغییر می دهیم، نور قبلی را کپی می کنیم و آنرا حول محور x ، 180 درجه می چرخانیم.(mirror می کنیم.) این نور را در طرف راست plane قرار

 

می دهیم و از تنظیمات زیر استفاده می کنیم. نور سوم را بعد رندر تست قرار خواهیم داد.

 

04.jpg

یک دوربین از نوع target camera از زاویه دید بالا با لنز 35mm ایجاد کنید و آنرا مانند آنچه می بینید قرار دهید.

 

05.jpg

بسیار خوب، vray را به عنوان موتور رندر پیش فرض خود انتخاب کنید.یک ماده vray با رنگ diffuse، خاکستری روشن(R=170/G=170/B=170) درست کنید. این ماده را

 

در قسمت تنظیمات رندر در منوی Global switches و در بخش “override mtl” قرار دهید.

 

06.jpg

حال تمام اشیا(object) در صحنه این ماده(material) را دارند.همینطور که می بینید این گزینه برای رندر تست مناسب است.بعدا ما این تنظیم را خاموش می کنیم.کلید F9

 

را فشار داده و ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد!

 

07.jpg

این تصویر رندری است که ما بدون هیچ تنظیمی در موتور رندر گرفته ایم. حال ما باید موتور رندر را برای گرفتن یک رندر تست تنظیم کنیم

 

تنظیم Vray برای تست :

 

برای تست کردن نورپردازی در صحنه ما باید تنظیمات vray را در مقادیر پایین تنظیم کنیم. این یک تست است و ما تنها یک رندر سریع را برای دیدن تغییرات می

 

خواهیم.قبل از هر تغییری ما در قسمت common، aspect ratio را برابر 1.8 قرار میدهیم.به زاویه دید دوربین می رویم و گزینه safe frame را روشن می کنیم. این گزینه

 

به ما کمک می کند تا موقعیت دوربین را در یک محل مناسب تنظیم کنیم.

 

08.jpg

حال در این قسمت تنظیمات اساسی موتور رندر را بررسی می کنیم.

 

09.jpg

در اینجا یک توضیح کوتاه در مورد تنظیمات بالا می دهیم :

 

Default lights : این گزینه را خاموش کنید، ما نمی خواهیم نوری جز نورهای vray روشن باشد.

 

Adaptive QMC: یک روش نمونه گیری (sampling) سریع تر نسبت به Adaptive subdivision.

 

Mitchell-Netravali : با استفاده از این ***** نرم کننده لبه ها تیز تر به نظر می رسند ولی لبه ها موج دار و پله ای نخواهند شد.

 

Irradiance map + Light cache : ترکیبی پر کاربرد در محاسبات GI

 

HSph subdiv : (نمونه گیری GI) هرچه این مقدار پایین تر باشد سرعت رندر بالاتر خواهد رفت.

 

Show calc phase : مراحلی که موتور رندر تا پایان انجام می دهد را نشان میدهد.

 

Subdivision : این تنظیم مربوط به light cache می باشد و تعداد مسیرهایی را که دنبال می شود تعیین می کند، تعداد واقعی این مسیرها مربع مقدار تنظیم شده

 

است.به عنوان مثال اگر شما مقدار آنرا 500 قرار دهید تعداد واقعی مسیرها 250000 تا خواهد بود.

 

Exponential : با استفاده از این نوع تنظیم رنگ، رنگ ها سیر تر به نظر می رسند .

 

Dark multiplier : این گزینه قدرت رنگهای تیره را تنظیم می کند.

 

Render region division: این گزینه را 32x32 قرار دهید.هرچه این مقدار کوچک تر باشد رم کمتری مصرف می شود.

 

بسیار خوب، ببینیم رندر ما با این تنظیمات چگونه خواهد شد.

 

10.jpg

این تصویر مقداری بهتر از تصویر قبلی است.تصویر خیلی روشن تر شده است، نور نرم تر شده و نقاط تیرگی در تصویر دیده نمی شود. به خاطر تنظیمات پایین ،GI

 

مصنوعی به نظر می رسد و تصویر داری noise و حالتی blurry (محو) دارد.به هر حال این تنظیمات برای تست بسیار مناسب هستند.حال مقداری با رنگ ها بازی

 

کنیم.رنگ نورهای Vray را به صورت زیر تغییر میدهیم.R=255/G:180/B:80 این یک نور نارنجی گرم است که نورپردازی یک نواختی را به ما می دهد.

 

11.jpg

SHADERS

در این صحنه ما از 4 یا 5 shaders استفاده میکنیم. پلاستیک، کروم، چرم، پارچه سفید و یک پشت زمینه سفید. گزینه override mtl را که در قسمت های قیل روشن

 

کرده بودیم خاموش می کنیم. بگذارید یک نگاهی به تنظیمات مواد بکنیم.

 

12.jpg

13.jpg

Diffuse : رنگ مواد را کنترل می کند.

 

Reflect : سفید خالص به معنای آینه ای بودن صددرصد و سیاه خالص به معنای عدم بازتاب است.

 

Refl. Glossiness : با این گزینه می توان مقدار محو بودن انعکاس را تعیین کرد، مقدار 1 به مفهوم انعکاس مانند آینه و مقادیر پایین تر به مفهوم محو تر بودن این انعکاس

 

است.

 

Subdivision : این گزینه کیفیت انعکاس را تعیین می کند، مقادیر بالاتر زمان رندر طولانی تر در عین حال مقادیر پایین تر زمان کمتر ولی کیفیت پایین تری را نتیجه می

 

دهد.و می تواند باعث ایجا noise در انعکاس شد.برای تست عدد 5 تا 8 و برای رندر نهایی 15 تا 35 یا بالاتر در صورت نیاز.

 

Freshnel reflections :اگر این گزینه را فعال کنید به این مفهوم است که میزان انعکاس وابسته به زاویه دید دارد.در واقعیت آب و شیشه این گونه رفتار می کنند.شدت

 

انعکاس نیز وابسته به مقدار Freshnel IOR دارد.

 

16.jpg

به نظر من انعکاس چرم بسیار عالی شده.فکر کنم ما فقط به یک نر کوچک از بالا نیاز داریم، پس اجازه دهید نورVray سوم را ایجاد کنیم.

 

17.jpg

بسیار مهم است که گزینه “Affect Specular” را غیر فعال کنید، چون ما نمی خواهیم هیچ انعکاسی از نور بالا در تصویر باشد، تنها می خواهیم بر روشنایی تاثیر داشته

 

باشد.

 

16.jpg

حال برای رندر نهایی تنظیمات موتور رندر را به صورت زیر تغییر دهید.

 

17.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...