Mr.101 27036 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مهر، ۱۳۹۱ یادتان هست كه در سریالهای كارگاهی مثل شرلوك هلمز وقتی كارگاه نامه یا نوشتهای از متهم میدید، میگفت او چگونه شخصیتی است و در چه حالی آن دستخط را نوشتهاست؟ باید بدانید چنین اتفاقهایی تنها در داستانها و فیلمها نیست و در دنیای واقعی نیز نگارنده با هر حركت قلم گوشهای از خصوصیات خود را آشكار میكند. خط ناشی از طرز كار عصب و به نوعی نشانگر سن، فرهنگ، شغل و... است؛ بهطوری كه خطوط نگاشته شده توسط یك زن، یك كودك یا یك پزشك مشخصاتی دارند كه موجب تشخیص آن افراد میشوند، به همین دلیل است كه هرگز تقلید كامل امكانپذیر نیست و متخصصان میتوانند عمل جعل خط را كشف كنند. از این روش در جرمشناسی و رواندرمانی استفادههای زیادی میشود و میفهمند كه طرف مقابل چه حالت روانیای را تجربه میكند. البته هستند كسانی هم كه منكر علمی بودن خطشناسی میشوند اما آشنایی با اصول آن میتواند هم جذاب باشد و هم هنگام لزوم بسیار به كار آید. تغییر شخصیت، تغییر خط براساس یافتههای پزشكی، ماهیچههایی كه هنگام نوشتن به حركت و جنبش در میآیند، توسط سیستم عصبی مركزی بدن كنترل میشوند. شكل و فرم دستنوشته در یك زمان مشخص تحتتأثیر حركات ماهیچههای دست و دیگر ماهیچههای همكاریكننده با دست قرار میگیرند و حتی جالب است بدانید علمی به نام خطدرمانی وجود دارد كه با آموزش تغییر دستخط فرد را قادر به تغییرات روانی خویش میكند. با آزمایش روی افراد بهطور كلینیكی، ثابت شده است كه اگر فرد برای تغییر دستخط خود براساس تكنیكها و روشهای این علم اقدام كند، شخصیت روانی وی تغییر میكند. اما بدنیست بدانید هر نوع دستخطی نشانگر چه شخصیتی است. نامرتبهای احساساتی احتمالا در زندگى بسیار فعال هستند و به همین دلیل برایشان مشكل است كه بتوانند ثابت و بىتحرك بمانند و برخى از كارهایشان حساب شده و سنجیده نیست، به همین دلیل گاهى اوقات براى دوستان و افراد خانواده غیرقابل پیشبینى هستند. آزادى شخصیتى براى آنها خیلى مهم است و اهمیت زیادى به استقلال خود مىدهند و ممكن است گاهى خیلى احساساتى رفتار كنند. مرتبهای سركوبگر مىتوان اینطور برداشت كرد كه آنها خودشان را بسیار كنترل مىكنند و دوست ندارند بهراحتى شخصیت خود را لو بدهند، حتى گاهى اوقات برایشان مشكل است كه احساساتشان را بروز دهند و آن را سركوب مىكنند. پررنگهای با اعتماد بهنفس احتمالا این گروه علاقه زیادى به مخالفت كردن با دیگران دارند چراكه احساس قدرت و اعتماد به نفس زیادى مىكنند و دوست دارند روى دیگران اعمال نفوذ كنند و به همین خاطر شخصیت افراد را درست درك نمىكنند. كمرنگهای دلسوز افرادی كه كمرنگ مىنویسند احتمال اینكه افرادى حساس و دلسوز باشند بسیار زیاد است و موقعیت دیگران را حتى بیشتر از خودشان درك مىكنند و این امكان نیز وجود دارد كه قادر به اثبات حرف خودشان نباشند و خیلى راحت ضربه مىخورند و وقتى دیگران از آنها انتقاد مىكنند خیلى سریع از موضع خودشان عقبنشینى مىكنند. محافظهكارها كسانی كه خیلى كند و آهسته مىنویسند به سرعت قادر به نشان دادن عكسالعمل نیستند. این افراد احتمالا به زمان بیشترى براى ابراز عقیده خود نیاز دارند. افرادى كه آهسته مىنویسند از نظر خلق و خو اغلب اشخاصى ملاحظهكار و محتاط هستند و در نتیجه ب ه زمان بیشترى براى فكر كردن و فهمیدن نیاز دارند و در ابراز احساساتشان هم كند هستند و اغلب دوست دارند هیچ تصمیمى نگیرند تا اینكه یك تصمیم غلط بگیرند. شتابزدههای كم حوصله كسانی كه دستخط تند و شتابزدهاى دارند احتمالا افرادى كمحوصله هستند و از اتلاف وقت خسته مىشوند و از نظر خلقوخو بسیار لحظهاى هستند. سریع درك مىكنند و در نشان دادن رفتار و احساساتشان چندان پایدار نیستند و اغلب بهدلیل شتابزدگى در تصمیمگیرى دچار لغزش و خطا شده و از اینكه در آرامش به حرفهاى دوستانشان گوش كنند، خسته مىشوند. سادههای با تدبیر در روابط با دیگران ترجیحا واقعگرا و باتدبیر هستند و نمىتوانند قبول كنند كه گاهى باید با دیگران كنار بیایند و به آنها توجه كنند و همچنین اطرافیان آنها به ندرت از آنچه درون آنها مىگذرد، آگاهى پیدا مىكنند. زیبا نویسهای رسمی كسانی كه دستخط زیبا و پررنگ و لعابى دارند این امكان وجود دارد كه گاهى بهشدت رسمى برخورد كرده و خیلى مفصل و باعلاقه درباره مسائل دلخواهشان حرف بزنند و این احتمال نیز وجود دارد كه در خواستهها و تمایلاتشان پرتوقع و رؤیایى باشند. كسانی كه بسیار ریز وكوچك مینویسند احتمالا توانایىهاى خود را دستكم مىگیرند و خودشان را از آنچه واقعا هستند كمتر ارزیابى مىكنند و ممكن است گاهى تنگنظر و خردهگیر باشند. شكسته نویسهای با اراده كسانیكه دستخط شكسته دارند وحروف را زاویهدار مىنویسند افرادى بسیار با اراده كه در كارهایشان حد وسط را قبول ندارند و به همین علت اهل سازش و مصالحه نیستند و اغلب به همین خاطر كه حد وسط را دوست ندارند از دیگران خسته مىشوند و تصمیمى نمىگیرند چون میترسند راه اشتباه را انتخاب كنند. فشرده نویسهای منزوی كسانیكه كلمات را درهم و فشرده مىنویسند احتمالا افراد راحتى نیستند و در جمع خودشان را به كنارى مىكشند و مىخواهند كنترل خود را از دست ندهند. از برقرارى رابطه با دیگران خوششان نمىآید و گاهى دوست ندارند خود را فردى خوشفكر نشان دهند. اغلب بعد از دیگران ابراز عقیده مىكنند و عقیده خود را مىگویند و این به این علت است كه قدرى محتاط هستند. با فاصله نویسهای بیتكلف كسانى كه كلمات را با فاصله مىنویسندخیلى راحت با دیگران رابطه برقرار كرده و خیلى ســاده و بىتكلف به دیگران نزدیك مىشوند. گـاهــى بهراحتى از كوره درمىروند و با این كار ممكن است به حریم شخصى دیگران تجاوز كنند و این به این علت است كه آنها ارزشى بهخوددارى كردن و كنترل خود نمىدهند اما انسانهایی كوشا و باطراوت هستند كه سریع تصمیم گرفته و با كارهاى خود به دیگران خدمت مىكنند. خسیسها چگونه مینویسند خسیس به تبعیت از خلقیات خود، ناگزیر خط خود را هم محدود میكند، همانگونه كه همهچیز زندگی خود را محدود میسازند. برعكس، افراد ولخرج با فاصله مینویسد، زیرا اسراف همیشه جزو ویژگیهای اوست. در واقع خسیسها خطی فشرده دارند، بین خطوط فاصلهای كافی نمیگذارند و از تمام سطح كاغذ استفاده میكنند. برعكس،اشخاص مسرف 3 كلمه روی یك سطر مینویسند و خطوط دراز پایانی آنها، یادآور حركت دست شخص بخشنده است. البته باید گفت شخصی كه درخور احترام است، روی نیمی از ورق كاغذ كوچكی كه از گوشه برگ كاغذی حتی كهنه و رنگ و رو رفته و مندرس جدا كرده است، نامه مینویسد. همچنین مسرف با هدر دادن كاغذ پر ارزش برای یك یادداشت بیمعنا، نشان میدهد كه تا چه حد اسراف میكند. نقشی كه خطشناسی در بازپرسیهای پلیسی دارد گاهی در فرایند بازپرسیهای پلیسی برای روشن شدن درباره حالت روحی متهم، پس از بازجویی، توصیه میكنند كه متهم با دست خود جواب سؤالاتی را بنویسد كه در رابطه مستقیم و نزدیك با جرم نباشد، مانند اینكه در چه مدرسهای تحصیل كرده؟ در سالهای اخیر در چه موسساتی كار كرده؟ و... تا از طریق آن بتوانند حالات روحی، روانی و میزان استرس متهم را متوجه شوند.افرادی كه از ترس و درونگرایی غیرطبیعی رنج میبرند، هنگام نگارش مطلب، دستخطشان متمایل به چپ است. معمولا افرادی كه از داروهای مخدر استفاده میكنند نیز همین روش نگارش را دارند. همچنین متخصصان میگویند نمونه دستخط افرادی كه دارای ارتباط كمی با دیگران هستند نیز به سمت چپ متمایل است. در مورد افرادی كه گاهی ترس خود را بروز میدهند و گاهی احساس ترس را از خود دور میكنند، مشخص است كه طرز نگارش گاهی به سمت چپ و گاهی میانه (نه به سمت راست) است و ممكن است این دوگانگی تمایل به میانه و چپ حتی بین پاراگرافهای یك صفحه واحد نیز دیده شود. دستخطهای متمایل به راست وضعیت كاملا معكوس را نشان میدهند. نوع حركت دست هنگام نوشتن چه چیزی را نشان میدهد نیرویی كه بر كاغذ وارد میكنید (مردد، نرم، پررنگ و تند و شدید) میتواند نشاندهنده كردار و روحیه فرد باشد سرعتی كه مینویسید (آهسته، سریع، فوری ناگهانی، با شتاب و با تأخیر) اگر همیشه یكجور باشد، میتواند علامتی از روحیه خاص فرد باشد ولی اگر از خطی كه با سرعت عادی نوشته شده متفاوت باشد، یك حالت هیجانی با تاثرات روانی را آشكار میكند. جهتی كه خط به آن سمت میرود (صعودی، گریز از مركز، نزولی و متمایل به مركز) اگر یكباره تغییر رخ داده، میتواند نشاندهنده یك اختلال روانی مانند شیدایی باشد. شكلی كه خط دارد ( ظریف، با زاویه برجسته و عادی) درباره جنس و میزان محبت و خشونت موجود در شخصیت میتواند اطلاعاتی بدهد و تغییراتش حكایت از بروز تغییراتی در حالت روحی دارد. بهطور مثال، نوشتهای خطاب به یك زن، شكلی ظریف بهخود میگیرد. گستردگیای كه خط دارد (پهن و باریك) میتواند نشاندهنده خست یا اسراف بیش از اندازه فرد باشد بهویژه هنگامی كه خیلی درشت و با حاشیههای باز باشد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده