رفتن به مطلب

خصوصیات استاندارد برای آجر سنگ فرش با عبور و مرور سبک و پیاده رو ها


* v e n o o s * مهمان

ارسال های توصیه شده

* v e n o o s * مهمان

R& D

Research and Development

خصوصیات استاندارد برای آجر سنگ فرش با عبور و مرور سبک و پیاده رو ها

ترجمه :ويژگي­هاي استاندارد آجر کف فرش آمريکا (C 902:07)

1-محدوده

1-1-این مشخصات، آجر استفاده شده به عنوان مصالح سنگ فرش را که در معرض عبور و مرور عابرین پیاده و وسایل نقلیه سبک است تحت پوشش قرار می دهد. این واحدها برای استفاده در پیاده روها و مناطق با حجم عبور و مرور کم وسایل نقلیه ، مانند مسیر اتومبیل رو و خیابان های مناطق مسکونی و مسیر های اتومبیل رو تجاری (توقف گاه های پیاده کردن مسافر)، طراحی شده اند. این واحدها برای تحمل عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین که به وسیله مشخصات1272 C پوشش داده شده اند و یا کاربری های صنعتی که به وسیله مشخصات 410 C پوشش داده شده اند، در نظر گرفته نشده اند.

یادداشت1: عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین به عنوان حجم زیاد ماشین های سنگین (کامیون های با 3 یا بیشتر از چند محور) در مشخصه 1272 –C تعریف می شود .

2-1- الزامات خاصیتی این مشخصات در زمان خرید اعمال می شوند. استفاده از نتایج ناشی از آزمایش آجر گرفته شده از سازه های آجری-سنگی برای تعیین مطابقت یا عدم مطابقت یا الزامات خاصیتی (بخش 4) این مشخصات ، خارج از محدوده این مشخصات است.

 

3-1- آجرها از رس ، شیل یا مواد خاکی طبیعی مشابه ساخته شده و مورد عملیا حرارتی در دماهای بالا (احتراق firing) قرار می گیرند.عملیات حرارتی باید به اندازه کافی پیوند منتجه از احتراق را بین ذرات تشکیل دهنده آجر ایجاد کرده تا الزامات قدرت و دوام این مشخصات را تامین کند. تیمار گرما باید به اندازه کافی ما بین ذرات به منظور ایجاد پیوندی قوی و مقاومت مورد نیاز برای نمونه ها گسترش یابد.(احتراق، پیوند احتراقی و هم جوشی تکوینی را در ترمینولوژی 43 C بررسی کنید)

 

4-1- آجرها در انواع اندازه، رنگ و شکل در دسترس هستند. آنها در سه طبقه، مطابق با محیط در بر گیرنده، و سه نوع، مطابق با نوع تردد اعمال شده، موجود هستند.

 

5-1- مقادیر ذکر شده در واحدهای اینچ- پوند بایستی به عنوان استاندارد در نظر گرفته شوند.

 

2- مدارک مرجع

1-2- استانداردهای ASTM43Cواژه شناسی مربوط به محصولات رسی ساختمان67C روش آزمایش برای نمونه برداری و آزمایش آجر و کاشی سفالی ساختمانی88 C روش آزمایش برای استحکام "خاک دانه ها " با استفاده از سولفات سدیم یا سولفات منیزیم410 C مشخصات آجر کف فرش صنعتی418 C روش آزمایش مقاومت در مقابل سایش بتون با یا شن پاشی (sand blasting).1272 Cمشخصات آجر سنگ فرش برای وسایل نقلیه سنگین.

3- طبقه بندی

1-3- آجر سنگفرش با عبور و مرور پایین مطابق با شدت اثرگذاری منفی (زیانبار بودن) محیط استفاده آنها طبقه بندی می شوند. دو نوع محیط در نظر گرفته می شوند:

1)آب و هوا

2) عبور و مرور

 

1-1-3- آب وهوا

مقاومت به هوا زدگی با یکی از سه کلاس زیر مشخص می شود: در صورتیکه هیچ کلاسی مشخص نشده باشد، الزامات کلاس SC حکمیت خواهند داشت.1-1-1-3 کلاس SX– آجر برای استفاده در مکانی که ممکن است پس از اشباع شدن با آب دچار یخ زدگی بشود.2-1-1-3- کلاس MX- آجر برای استفاده در محیط بیرونی، مکانی که مقاومت به یخ زدگی یک فاکتور نیست.3-1-1-3- کلاس NX- آجری که مورد استفاده خارجی ندارد اما ممکن است برای استفاده داخلی قابل قبول باشد در جائیکه به هنگام مرطوب شدن از یخ زدگی محافظت گردد.یادداشت 2- در صورت حفاظت از یخ زدگی در هنگام خیس بودن، یک لایه روکش سطحی می تواند برای هر کدام از کلاس های آجر این استاندارد به کار رود. وظیفه این پوشش جلوگیری از نفوذ مایعات یا خاک به حفره های آجر است. روکش ها باید فقط پس از خشک شدن کامل سنگفرش اجرا شوند.

 

 


منبع
لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

2-1-3- عبور و مرور

مقاومت سایشی توسط یکی از سه نوع زیر مشخص می شود. در صورت مشخص نبودن نوع، الزامات نوع II حکمیت خواهد داشت.

1-2-1-3- نوع 1 : آجر در معرض سایش شدید

یادداشت 3 – سنگفرش نوع 1 در مکان هایی مثل پیاده روها و ماشین روهای اماکن عمومی استفاده خواهد شد.

2-2-1-3- نوع II– آجری در معرض سایش متوسط.

یادداشت 4- سنگ فرش نوع II در مناطق با عبور و مرور سنگین و پیاده روها و ماشین روهای مناطق مسکونی استفاده خواهد شد.

3-2-1-3- نوع III- آجر در معرض سایش کم

یادداشت 5- سنگ فرش نوع II در مکان هایی مانند کف ها یا حیاط خلوت های منازل تک خانواری استفاده خواهد شد.

جدول1- خصوصیات لازم مقاومت یخ زدگی و آب شدگی یخ

 

 

 

[TABLE=width: 584]

[TR]

[TD]

نام

[/TD]

[TD=width: 171, colspan: 2]

حداقل مقاومت فشاری از کف آجر، سطح کل(MPa)

[/TD]

[TD=width: 149, colspan: 2]

حداکثر جذب آب سرد%

[/TD]

[TD=width: 188, colspan: 2]

حداکثر ضریب اشباع(A)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 85]

میانگین 5 آجر

[/TD]

[TD=width: 85]

1 آجر

[/TD]

[TD=width: 80]

میانگین 5 آجر

[/TD]

[TD=width: 69]

1 آجر

[/TD]

[TD=width: 91]

میانگین 5 آجر

[/TD]

[TD=width: 97]

1 آجر

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 75]کلاسSX[/TD]

[TD=width: 85]

2/55

[/TD]

[TD=width: 85]

3/48

[/TD]

[TD=width: 80]

8

[/TD]

[TD=width: 69]

11

[/TD]

[TD=width: 91]

78/0

[/TD]

[TD=width: 97]

8/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 75]

کلاسMX

[/TD]

[TD=width: 85]

7/20

[/TD]

[TD=width: 85]

2/17

[/TD]

[TD=width: 80]

14

[/TD]

[TD=width: 69]

17

[/TD]

[TD=width: 91]

بدون محدودیت

[/TD]

[TD=width: 97]

بدون محدودیت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 75]

کلاسNX

[/TD]

[TD=width: 85]

7/20

[/TD]

[TD=width: 85]

2/17

[/TD]

[TD=width: 80]

بدون محدودیت

[/TD]

[TD=width: 69]

بدون محدودیت

[/TD]

[TD=width: 91]

بدون محدودیت

[/TD]

[TD=width: 97]

بدون محدودیت

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

(A) ضریب اشباع نسبت جذب آب طی مدت 24 ساعت غرقاب در آب با دمای اتاق، به جذب آب طی 5 ساعت غرقاب در آب جوش می باشد.

4- ویژگیهای فیزیکی

1-4- مقاومت یخ زدگی و آب شدن یخ –از یکی از شیوه های زیر استفاده کنید:

1-1-4- الزامات خصوصیات فیزیکی - آجر باید با الزامات فیزیکی مشخص شده در جدول 1 مطابقت نماید.

1-1-1-4- جایگزین ضریب جذب – اگر میانگین جذب آب پس از 24 ساعت غرقاب شدن در آب هم دمای با حرارت اتاق کمتر از 6% باشد، می توان از الزام مربوط به ضریب اشباع چشم پوشی کرد.

2-1-4- جایگزین آزمایش یخ زدگی و آب شد گی یخ– الزامات جذب آب (24 ساعت آب سرد) و ضریب اشباع مشخص شده در 1-1-4 می توانند نادیده گرفته شوند، مشروط بر اینکه یک نمونه پنج تائی از آجرهایی که همه الزامات دیگر را پاسخ داده باشند، آزمایش یخ زدگی و آب شدن یخ توضیح داده شده در بخش درجه بندی (Rating) از روش های یخ زدگی و اب شدن یخ رویه های آزمون C67 را، بدون شکستگی و کاهش وزن نه بیشتر از 0.5% وزن خشک هر واحد نمونه، قبول شده باشد.یادداشت 6- آزمون یخ زدگی و آب شد گی 50 سیکلی فقط در زمانیکه آجرها با جدول شماره 1 برای حداکثر جذب آب و ضریب اشباع یا الزامات محدود کننده جذب در1-1-1-4 مطابقت ننمایند اجرا می گردد.

1-2-1-4- جایگزین تست استحکام سولفات – الزامات جذب آب (24 ساعت سرد) وضریب اشباع مشخص شده در 1-1-4 الزامی نخواهد بود. به شرط اینکه یک نمونه آجر از 5 نمونه، 15 چرخه تست استحکام سولفات را مطابق با بخش های 4 ، 5 و 8 روش آزمایش 88 C بدون هیچ آسیب قابل مشاهده حفظ کند.

 

یادداشت 7- تست استحکام سولفات یک تست جایگزین دل بخواهی برای تست یخزد گی و آب شد گی است.

3-1-4- جایگزین عملکرد- اگر اطلاعات درباره کارایی واحدها در کاربرد ،مشابهی از محیط اطراف و عبور و مرور توسط تولید کننده یا نماینده او ارائه شود و از سوی تامین کننده مصالح سنگ فرش به کار رفته یا نماینده وی قابل قبول باشد، الزامات فیزیکی در 1-1-4 قابل صرفنظر هستند.

4-1-4- آجر قالبگیری شده(گل نرم ، آجر نیمه خشک فشرده شده و خشک فشرده شده) الزامات لیست شده در جدول 1 برای آجر قالبگیری شده، مشروط بر اینکه الزامات ضریب اشباع در جدول 1 رعایت شوند، تغییر خواهند کرد تا اینکه حداکثر میانگین جذب 16% و 18% تک واحدی، و حداقل میانگین مقاومت فشردگی(27.6 MPa)4000psi و 3500 psi(24.1MPa) به صورت تکی برای کلاس SX مجاز شناخته شود.

یادداشت 8- مقاومت آجر به هوا زدگی با اطمینان کامل دانش رایج با قابل پیش بینی نیست هیچ تست شناخته شده ای که بتواند مقاومت هوازدگی را با دقت کامل پیش بینی کند وجود ندارد. به طور کلی آجر در مقاومت هوازدگی نسبت به مواد ساختمانی دیگر دارای برتری است مثالهایی درباره اجرای مطلوب طی بیش از200 سال وجود دارند و یا حتی به هزاران سال می رسد اگر چه آجرهایی وجود دارند که نمی توانند در چند زمستان با یخ زدگی و آب شدن یخ حاد دوام بیاورند.

الزامات دوام این مشخصات موجب کنار گذاردن چنین اجرهایی می شود. این مشخصه از بهترین دانش موجود در این زمان بهره گرفته و براساس تحقیقات گسترده بوسیله چندین محقق می باشد. الزامات دوام رابطه متقابل بسیار عالی با عملکرد حین استفاده دارند. با وجود این، مشاهده شده است که برخی از آجرهایی که الزامات این مشخصات را بر آورده می کنند ممکن است در شرایط حاد آب و هوایی قابل استفاده نباشند. علاوه بر این، آجر دیگری که این مشخصات را ندارد ممکن است کاربرد خوبی را در اکثر آب و هواهای حاد از خود نشان دهد. بهترین نشان دهنده دوام آجر سابقه تجربه کارکرد آن است.

 

2-4- مقاومت سایشی- آجر باید الزامات مربوط به ستون های (1) یا (2) جدول 2 را برای کاربری عبور و مرور برآورده سازد( بخش 2-1-3 را ملاحظه کنید).

یادداشت 9- مقاومت شیب / لغزش باید توسط خریدار برای استفاده آجر مورد توجه قرار گیرد، مخصوصاً در جائیکه تردد عابر پیاده قابل پیش بینی است.

روش های آزمون این مشخصه تحت مطالعه هستند و امید است که در آینده، هنگامی که روش آزمون مناسبی برای این خصوصیت ایجاد شد، مشخصاتی برای این خصوصیت در بازنگری های آینده این استاندارد ارائه نمود.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

5- شوره یا سفیدک

 

1-5- آجر نیاز به تست شوره زنی برای مطابقت با این مشخصات ندارد مگر اینکه توسط خریدار یا تعیین کننده خصوصیات درخواست شود وقتی تست شوره توسط خریدار درخواست شود ، آجر باید در مکان تولید نمونه برداری شود و مطابق با شیوه های آزمایشی 67C آزمایش شود و درجه بندی آن برای به شوره زنی باید " بدون شوره" باشد. اگر درجه بندی آن برای شوره زنی "شوره دار" باشد ، آجر معرفی شده توسط این تست، الزامات شوره این مشخصات را برآورده نمی سازد.

 

6- اندازه و رواداری(تلورانسها)

 

1-6- اندازه آجر باید یا بوسیله خریدار مشخص شود، یا توسط تولید کننده، به صورت یک محلول انبار شده و موجود تولید شود.

 

2-6- رواداری در ابعاد و تاب دار بودن بستگی به کاربرد مشخص شده دارد. وقتی کاربرد مشخص نباشد الزامات کاربری PS حکمیت خواهند داشت.

 

1-2-6- کاربری PS– آجر سنگفرش در نظر گرفته شده برای کاربرد عمومی و نصب شده با اتصالات ملات بین واحد های تکی(بندکشی به وسیله ملات)، یا در یک کف فرش بدون اتصال ملات بین واحدها، هنگامیکه آجرها از طریق اتصال دوغ آب یا سایر اتصالها که رواداری (تولرانس)های بسیار دقیق ابعادی را لازم نداشته باشند.

 

2-2-6- کاربرد PX– آجر سنگفرش در نظر گرفته شده برای نصب بدون اتصالات ملاط بین واحدها، در جایی که در نتیجه الگوهای به خصوص اتصال یا الزامات غیر عادی ساختمانی، رواداری های بسیار دقیق ابعادی لازم هستند.

 

جدول2- الزامات خصوصیتی (property requirenments) مقاومت سایشی

 

[TABLE]

[TR]

[TD]

[/TD]

[TD=width: 173]

ماکزیمم شاخص سایش(B)

[/TD]

[TD=width: 193]

ماکزیمم اتلاف حجم سایشی©Cm3/cm2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 52]

نوع I

[/TD]

[TD=width: 173]

11/0

[/TD]

[TD=width: 193]

7/1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 52]

نوعII

[/TD]

[TD=width: 173]

25/0

[/TD]

[TD=width: 193]

7/2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 52]

نوعIII

[/TD]

[TD=width: 173]

5/0

[/TD]

[TD=width: 193]

4

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

نمونه را مطابق با دستور العمل نمونه برداری C67 انتخاب کنید. آجر باید الزامات ستون (1) یا (2) را برآورده کند. مقادیر قید شده در لیست نباید توسط هیچ یک از تک واحدهای درون نمونه پشت سر گذارده شود (بیشتر شود).

 

B شاخص سایش با استفاده از جذب آب سرد به درصد و مقاومت فشاری به پوند بر اینچ مربع طبق فرمول زیر محاسبه می شود:

 

=Aجذب آب

 

p= مقاومت قشاري

 

100 A /p=B

 

مقادیر مقاومت فشاری به وسیله شکل نمونه(مخصوصاً نسبت ارتفاع به عرض در نمونه آزمایشی) تحت تأثیر قرار می گیرد.. بنابر این یک شکل خاصی تعیین و در نظر گرفته می شود که با داده های به دست آمده به عنوان مبنای شاخص سایش مطابقت نماید.

 

مقاومت فشاری باید برای نمونه های با ابعاد اینچ ± 4/1 اینچ(cm±6 mm 57*98*98 به ترتیب برای طول، عرض و ارتفاع) مشخص شود. این آجر باید بدون سوراخ مرکزی، سایر حفره ها یا کنده گی ها باشد. نمونه هایی با اشکال دیگر زمانی می توانند مورد استفاده قرار گیرند که تولید کننده شواهد قابل قبول مبنی بر اینکه تغییر ایجاد شده در شکل نتایج مقاومت معادل با شکل معین شده ارائه خواهد داد را به خریدار تسلیم نماید. در مواردی که الزامات روش اجرایی برای مقاومت فشاری نمی توانند برآورده شوند، مقاومت سایشی بایستی مطابق با ستون 2 تعیین گردد.

 

c کاهش حجم سایشی باید مطابق با روش آزمون C418 با تغییرات زیر در شیوه آزمایش تعیین شود:

 

1) شن باید سیلیکای طبیعی از اتاوای النویز (Ottawa Ilenoise) باشد. از الک با شماره 50

(mm 300) عبور کرده و بر روی الک به شماره100 (mm 150) باقی بماند.

 

2) این تست باید بر روی آجر خشک انجام شود.

 

3) مدت آزمایش باید 2 دقیقه باشد.

 

4) سرعت جریان شن باید g/min 400 باشد.

 

 

5) کاهش حجم باید به وسیله پر کردن فرورفتگی ایجاد شده در اثر سایش توسط گل رس قالب گیری، هم سطح سازی سطح آن آجر با سطح اولیه آجر ، و برداشت و توزین رس قالب گیری تعیین گردد. کاهش حجم با استفاده از وزن مخصوص کلی رس قالب گیری محاسبه می گردد. وزن مخصوص کلی باید به صورت جداگانه بای هر یک از محموله های رس قالب گیری تعیین گردد.

 

3-2-6- کاربری PA– آجر سنگفرش تولید شده و انتخاب شده به منظور ایجاد اثرات مشخص معماری منتج از عدم تناسب در اندازه ، رنگ و بافت هر واحد منفرد، می باشد.

 

(این بافت ها ممکن است حضور ندول های ناهماهنگ با مواد کانی زمینه یا ترک های عمدی را نشان دهند که نمای ظاهری واحدها را بهینه می کند)

 

الزامات روا داری های ابعادی که در بندهای 3/6 و 4/6 آورده شده اند در این کاربری به کار گرفته نمی شوند.

 

3-6- روا داری های ابعادی- آجر نبایستی در اندازه مشخص شده خود بیشتر از هر یک از روا داری های معین شده برای کاربردهای ارائه شده در جدول 4، اختلاف داشته باشد.

 

4-6- تاب برداشتگی- تاب برداشتگی محدب و مقعر(اعوجاج) هر سطح آجر که به عنوان سطح نما یا حاشیه سنگفرش قرار می گیرد، چنانچه طبق روش آزمون C67 نمونه برداری و اندازه گیری شده باشد، نباید از مقادیر جدول 3 بیشتر گردد.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

جدول3- مقاومت اعوجاج

 

[TABLE]

[TR]

[TD]

اندازه تعیین شده(mm)

[/TD]

[TD=width: 312, colspan: 2]

ماکزیمم اعوجاج مجاز (mm)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 157]

کاربریPX

[/TD]

[TD=width: 155]

کاربریPS

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 168]

(203) و کمتر

[/TD]

[TD=width: 157]

6/1

[/TD]

[TD=width: 155]

4/2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 168]

بیشتر از (203) تا (305)

[/TD]

[TD=width: 157]

4/2

[/TD]

[TD=width: 155]

2/3

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 168]

بیشتر از (305)تا (406)

[/TD]

[TD=width: 157]

2/3

[/TD]

[TD=width: 155]

0/4

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول4-رواداری ابعادی

 

[TABLE]

[TR]

[TD]

اندازه mm

[/TD]

[TD=width: 263, colspan: 3]

ماکزیمم تغییر مجاز از ابعاد تعیین شده(بعلاوه یا منها)(mm)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 86]

کاربریPS

[/TD]

[TD=width: 74]

کاربریPX

[/TD]

[TD=width: 103]

کاربریPA

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106]

76 و کمتر

[/TD]

[TD=width: 86]

2/3

[/TD]

[TD=width: 74]

6/1

[/TD]

[TD=width: 103]

بدون محدودیت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106]

76 تا 127

[/TD]

[TD=width: 86]

7/4

[/TD]

[TD=width: 74]

4/2

[/TD]

[TD=width: 103]

بدون محدودیت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106]

بیش از 127 تا203

[/TD]

[TD=width: 86]

4/6

[/TD]

[TD=width: 74]

2/3

[/TD]

[TD=width: 103]

بدون محدودیت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 106]

بیش از 203

[/TD]

[TD=width: 86]

9/7

[/TD]

[TD=width: 74]

6/5

[/TD]

[TD=width: 103]

بدون محدودیت

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

7- مواد و پرداخت نهایی

 

1-7- اگر آجر با رنگ ، گستره رنگ و یا بافت خاصی مورد نظر باشد، این ویژگی ها باید به طور جداگانه به وسیله خریدار مشخص شوند. بافت سطح پرداخت شده بایستی با نمونه تائید شده شامل نه کمتر از 4 آجر، که هر کدام معرف بافت مطلوب باشند، مطابقت داشته باشند. گستره رنگ باید به وسیله نمونه تایید شده مشخص شود.

 

2-7- چنانچه یک نمونه معیین شده از آجرها از فاصله ft 15 (m 6/4) برای کاربریPX و فاصله ft 20(m6) برای کاربری PS تماشا شوند، آنها بایستی بدون ترک و یا سایر عیوب ظاهری و نمایان باشند.

 

3-7- بخش هایی از آجر که در محل استقرار خود دارای نما به محیط می شوند بایستی بدون پریدگی بیش از محدوده آورده شده در جدول 5 باشند.

 

جدول5- ماکزیمم میزان مجاز پریدگی حاشیه ها و لبه ها

 

[TABLE=width: 453]

[TR]

[TD]

کاربری

[/TD]

[TD=width: 348, colspan: 2]

پریدگی به اینچ(میلیمتر) از

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 189]

لبه

[/TD]

[TD=width: 159]

گوشه

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 105]

PS

[/TD]

[TD=width: 189]

9/7

[/TD]

[TD=width: 159]

7/12

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 105]

PX

[/TD]

[TD=width: 189]

4/6

[/TD]

[TD=width: 159]

5/9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 105]

PA

[/TD]

[TD=width: 348, colspan: 2]

توسط خریدار تعیین می گردد

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

توجه: مجموع طول پریدگی ها در یک واحد منفرد نباید از 10% پیرامون سطح (رویه) نمایان آجر بیشتر شود.

 

4-7- مگر اینکه غیر از این بین خریدار و فروشنده توافق شده باشد، یک محموله آجر نباید شامل بیش از 5 درصد آجری که الزامات جدول 5-4 را برآورده نمی کند، شامل آجر شکسته شده، باشد.

 

5-7- پس از قرار گرفتن آجر در محل استفاده، تولید کننده یا نماینده وی مسئول مطابقت آجر با الزامات این مشخصات برای پریدگی و رواداری ها، شناخته نخواهد شد.

 

8- نمونه گیری و آزمایش

 

1-8- آجر بایستی مطابق با قسمت های مربوطه در روش آزمون7 C6 نمونه برداری و آزمایش شود.

 

2-8- تولید کننده یا فروشنده نمونه های لازم برای آزمون را فراهم خواهد نمود. مکان یا مکان های انتخاب نمونه ها در هنگام صدور سفارش خرید تعیین می گردند.

 

 

یادداشت 10- مگر اینکه در سفارش خرید غیر از این قید شده باشد، هزینه آزمون ها به صورت معمول به شرح ذیل تقسیم می شوند: اگر نتایج تست نشان دهد که با الزامات این مشخصات مطابقت ندارد، هزینه باید توسط فروشنده پرداخت شود. اگر نتایج تست ها نشان دهد که آجر با الزامات این مشخصات مطابقت دارد هزینه با خریدار خواهد بود.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...