moein.s 18983 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 مهر، ۱۳۹۱ پروژه های شهری برای مثال با مسأله توسعه فضاهای شهری (میدان ها ) درگیر شوند ، خدمات ضروری را در شهر ایجاد كنند و آنهایی كه كارایی نداشتند نوسازی شوند. (همچون پاركها ،مدرسه ها و ...) و امكاناتی که هنوز موجود نیست و نیاز به آنها احساس می شود، همچون پاركینگ، را فراهم آورند و یا بافتهای تجاری محلی را بهبود بخشند. بر اساس این منطق، اولین پروژه ها در بارسلون برای طراحی پاركها، باغها و... انجام شد و آغاز به کار آنها در نهایت به بهسازی بافتهای قدیمی مسكونی و تجاری شهری منجر گردید. « راهكارهای بهینه سازی » بكارگرفته شده در پروژه Eixample ، در طرح توسعه شهری در 1859 نیز به كار گرفته شده بودند. در واقع این پروژه به عنوان پروژه ای مرجع در بارسلون در نظر گرفته شد.Eixample پویایی اقتصادی ویژه خود را داشت كه در آن همچون بسیاری دیگر از «مراكز شهری» مدرن، ساكنان بواسطه فشار ناشی از نیروهای مختلف موجود در بافت شهر، به بیرون رانده می شوند. مداخله در فضاهای داخلی و تبدیل حیاط ها به باغ های خصوصی و عمومی، انگیزه های جدیدی برای ساكنان فراهم كرد. این تدبیرها با عناصر حمایتی دیگری برای بافت مسكونی و تجاری همراه شدند. در هر حال چهره قدیمی شهر اصلاحات ویژه ای را می طلبید . این اصلاحات شامل خالی كردن تعدادی از بلوكهای شهری بودند تا بتوان شرایط زندگی را بهبود بخشید؛ شكل شهر می تواند با استفاده از فضاهای خالی اش درك شود. فضاهای خالی موجود در میان فضاهای شهری بطور معمول از تكه زمین های گسترده كه كاركردی ندارند و یا دارای كاركردی منسوخ می باشند، تشكیل شده اند ؛ نظیر صنایع قدیمی خارج از رده ، فضاهای بی مصرف راه آهن و ... كه فرصتهای بسیار مناسبی برای توسعه در شهر به شمار می آیند . در بارسلون مشكلات مربوط به ترافیك و ناكارآمدی حمل و نقل عمومی نیز وجود داشت . ترافیك در منطقه Eixample چنان سنگین بود كه خدمات عمومی و كسب و كار شهروندان را تحت تأثیر خود قرار داده بود. در بارسلون تعدادی پروژه های طراحی شهری در مقیاس بزرگ با تلاش بر تركیب ارتباط میان ترافیك و حمل و نقل عمومی در میان بخشهای گوناگون شهری با ایجاد مراكز شهری جدید در فضاهای خالی، تهیه شدند . شبكه ای از جاده های كمربندی نیز در نظر گرفته شد تا برای عبور از كنار شهر بدون ورود به آن مورد استفاده قرار گیرند . هدف از این برنامه ضمن ایجاد مركزیت های چندگانه در سطح شهر، این بود تا اسكله قدیمی شهر كه پیشتر بوسیله صنایع قرن نوزدهمی اشغال شده بود ، امروز دوباره مورد استفاده قرار گیرد و نیز توسعه هایی شامل نواحی مسكونی و زیرساختهای جدید برای دسترسی به سواحل دریا ایجاد شود. تمامی این پروژه ها با انتخاب بارسلون به عنوان میزبان المپیك 1992 پیش برده شد. یكی از برجسته ترین پروژه ها باززنده سازی بندرگاه شهری و ساحل آن بود . بارسلون به پیشینه خود در زمینه توسعه تمدن شهری حوزه مدیترانه بسیار مفتخر است. با این حال هرگونه ارتباط با دریا و انبارهای موجود در آن ازطریق راه آهن قدیمی شهر ناممكن بود . همچنین فاضلاب شهر نیز بطور مستقیم وارد دریا میشد. این مشكلات در طول دهه ها ذهن بسیاری را به خود مشغول داشته بود اما به دلایلی همچون زیرساختهای موجود و نیز بحث مالكیت زمین كه حل آنها چندان ساده نبود ، بدون راه حل باقی مانده بود. در پروژه ای كه توسط O.Bohigar انجام شد، ریل های راه آهن را به زیر زمین بردند و ایجاد یك تصفیه خانه فاضلاب در كنار رود Besos سواحل دریا را از آلودگی نجات داد . هندسه طرح براساس خیابانهای Eixample در نظر گرفته شد. ساخت دهكده المپیك با همكاری تعداد زیادی از معماران همراه بود و ساختمان های مختلف آن از الگوی «سردا » پیروی می كردند: كاهش میزان توده های عملكردی و ایجاد بخشی مسكونی كه تمامی خدمات مسكونی امروزی را دارا بود . در همین زمان مراكز شهری جدید دیگری ایجاد شدند ، در تمامی آنها دستیابی به الگوی طراحی شهری مشخصی جهت ارتباط با فضای شهری جدید و با فضاهای اطرافش ، به عنوان عنصری مشترك حضور داشت . در بارسلون همچون دیگر پروژه های توسعه شهری در اروپا، با دو ویژگی فردی روبروییم: یكی افزایش كیفیت فضای شهری موجود و دیگری افزودن ارزشهای آن با تأكید بر فضاهای آن . بعنوان یك فرضیه می توانیم اینطور در نظر بگیریم كه این طرحهای شهری تلاش خود را بر روی ایجاد محتوایی كاركردی متمركز می كنند و در این راستا توجه به چهار نكته را فروگذار نمی كنند : - زمان نیز یكی از مسائل بسیار مهم است . همانطور كه می دانیم پروژه های شهری به زمان نیاز دارند . - از سویی دیگر « شكل شهر»عنصر مركزی پروژه های شهری است . 2 لینک به دیدگاه
moein.s 18983 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 مهر، ۱۳۹۱ Eixample این مجموعه ساختمانی یكی از اولین نمونه های ساختمان سازی مدرن شهری بارسلوناست كه در متن بالا به آن اشاره شده بود. بوسیله Cerda طراحی شده بود. او امیدوار بود كه بتواند در محله ای بیرون از مركز شهر،همه طبقات مردم را جا بدهد و بتواند تمام نیازمندی های روزمره ی آنها را از جمله فروشگاه ها، مدرسه ها، بیمارستان ها و... را مرتفع سازد. نقشه های Cerda برای Eixample یك نمای كامل از آن را بررسی می كردند. هنگام طراحی محله او بسیاری از موارد را در نظر گرفت از جمله: ترافیك، نور خورشید و تهویه هوا. خیابانها درهرتقاطعی عریض بودند و گوشه ها به شكلی طراحی شده بودند كه به درشكه ها اجازه می دادند براحتی دور بزنند. اگرچه تمامی طرح های Cerda به طریقی كه او امیدوار بود نتیجه ندادند . معمارها طرح شبكه را دنبال كرده بودند، اما بسیاری از ویژگیهای آن را نادیده گرفتند. تقاطع ها به آن شكلی كه او در طرح نشان داده بود ساخته نشدند و نواحی باغ ها حذف شدند . آنچه مهم است معماری مدرن این محله از بارسلون است كه نخستین بار Antoni Gaudi پدر جنبش هنر اسپانیایی Nouveav ،روی آن كار كرد.همچنین ساختمان هایی را در محله ی Eixample ملاحظه می كنیم كه معماران كم آوازه تر معماری مدرن طراحی كرده اند. این چیزی است كه ناحیه را تبدیل می كند به مكانی پرارزش برای بازدید معمارانه (aficionados) كه در بارسلونا مشاهده می شود و هر كسی لذت می برد كه در این ناحیه گشت بزند . خیابان passeig de gracia یكی از شاهكارهای Gaudi از نمونه های مهم معماری در این شهر است.یكی از بناهای باشكوه معماری مدرن یعنی Casa Battlo كه توسط Gaudi طراحی شده و در لیست میراث فرهنگی یونسكو قرار دارد.همچنین بنای Case mila ساختمانی با دیوارهای موج گونه كه انسان را به یاد شانه های عسل و غارهای مسكونی آفریقا می اندازد و بناهای زیبای دیگر بارسلون. بارسلون در قبال بازسازی شهری رویكرد متفاوتی اتخاذ كرد. دستگاه اداری سوسیالیستی می خواست این شهر را به مجموعه مناسبی برای بازیهای المپیك (1992) تبدیل كند. به این منظور ابتكارهای محلی كوچك و متعددی زیر نظر اوریول بوهیگاس (شعبه محلی MBM) انجام گرفت كه احداث پاركها و میدان ها ،بهسازی قلمرو عمومی و در هم بافتن بخش های تخریب شده و پایان نیافته شبكه برنامه ریزی معروف سردا cerda planning grid از آن جمله بود . گرچه نتایج بدست آمده در بارسلون به اندازه (IBA ) یا پروژه های عظیم چشم گیر نیست ، اما چشم انداز پایدارتری از انجام اصلاحات شهری را به نمایش می گذارد . تأثیرات رشد شهری اگرچه به نظر می رسد تغییرات مورفولوژیكی همه چیز را تركیب می كند، بطور عمده شامل سه عنصر اساسی هستند : - مراكز جدید برای تجارت و كسب و كار بین المللی - ناحیه ای برای خانه سازی برای مهاجرینی كه دنبال كار می گردند - آزادراهها،فرودگاهها و مراكز سیستم های حمل و نقل مطالعه بارسلونا در اوایل قرن 19 شهر قرون وسطی بارسلونا یك رشد جمعیت ناگهانی را به خاطر توسعه صنعت نساجی و تجارت بین المللی و منطقه ای تجربه كرد. اگرچه زمین های خالی (در اطراف شهر) بیش از حد نیاز بود، اما به خاطر استراتژی شهر و حفاظت نظامی شهر، توسعه شهر غیر ممكن بود. هنگامی كه صنعت ،مردم روستایی زیادتری را به شهر كشاند ، با محدود بودن دیوارهای شهر میزان آلودگی به طرز خطرناكی افزایش پیدا كرد . در 1859، سردا به وسیله دولت مادرید مأمور شد تا طراحی برای توسعه eight-fold شهر جدید بسازد . او یك شبكه از بلوكهای هشت ضلعی كه برمبنای سایزهای واحد مسكونی فردی،به خوبی سایز و فرم نواحی شهری و چهارراهها بود ،خلق كرد . گوشه های پخ از هر بلوك ، یك فرصت برای اهمیت فضای عمومی در تقاطع هایی از هر خیابان ایجاد می كرد و بلوك ها فقط بصورت ساختار نمونه ای بین دو جهت بودند ،كه اجازه می داد مسیرهای سبزی را ایجاد كنند كه از عبور عابرین پیاده به داخل چهارراه جلوگیری كند. او خیابانها را بصورتی طراحی كرد كه اجازه بدهند ،ترن ها پر از اجناس و مردم (پر از بار ) بطور مستقیم وارد قلب شهر شوند . بطور نمونه قطار های زیرزمینی ،فرصت های حمل و نقل و خدمات را به نحوی كه از ازدحام و انبوهی جلوگیری می كرد ،مهیا می كرد. او اعتقاد داشت كه چهارراه های سنتی بارسلونا نیاز دارند كه از ورود مدرنیته سود ببرد. یعنی چهارراهها از مدرنیته اثر بگیرند . سردا همچنین خیابانهای عریضی را كه مراكز قرون وسطایی را قطع می كردند را احیا نمود، مراكز شهری قرون وسطایی را تقسیم به هشت كرد و خیابانهایش را عریض تر نمود. بلوك های نزدیك به هم خانه كارگران در عملیات خانه های ارزان قیمت 1924 توسط Viedma، براساس سیستم تعاونی، تكمیل شد. تعداد آنها 500 خانه بود كه بیشتر آنها با زیربنایی به مساحت 90 مترمربع ساخته شده بودند. منابع: 1.ترجمه متن از اینترنت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام view on a city.com/sitemap 2.ترجمه متن ازاینترنت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام view on cities.com 6.كتاب معماری اسپانیا 7.مجله معمار شماره 39 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده