رفتن به مطلب

آخرین اخبار مربوط به درمان با سلول های بنیادی


ارسال های توصیه شده

استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی در بیماران دریافت کننده پیوند عوارض متعددی را برای این بیماران به دنبال دارد و همیشه یافتن راهی برای کاهش و یا قطع این داروها مدنظر پزشکان پیوند بوده است. سلول‌های بنیادی مزانشیمی علاوه برقابلیت تبدیل شدن به انواع سلول‌های استخوانی و غضروفی قادر هستند که سیستم ایمنی بدن را نیز با اثر روی سلول‌های ایمنی تنظیم نمایند.

 

در مطالعه مشترکی که توسط مرکز تحقیقات دانشگاه میلر و دانشگاه دولتی چین صورت گرفته نشان داده شده که استفاده از این سلول‌ها هم‌زمان با پیوند کلیه از فرد زنده می‌تواند ضمن کاهش نیاز به داروی مهارکننده اینترلوکین دو و تنها با درمان استاندارد با مهارکننده کلسی‌نورین میزان رد پیوند و نارسایی را در بیماران پیوندی کاهش می‌دهد. پزشکان این یافته را گامی برای حذف داروهای سرکوب کننده ایمنی از رژیم دارویی بیماران پیوندی می‌دانند به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت که می‌توانند به این روش سلول‌های انسولین‌ساز را از دهنده سالم بدون مشکل رد پیوند دریافت نمایند.

منبع خبر

لینک به دیدگاه

درمان ام اس :

 

بیش از نیمی از بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس دچار نوع پیشرفته و ثانویه این بیماری می‌گردند که در طول زمان موجب از کارافتادگی بیمار و عوارض ناشی از آن می‌گردد. در مطالعه‌ای که توسط پزشکان دانشگاه کمبریج انگلستان صورت گرفته بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ثانویه با درگیری عصب بینایی تحت درمان با سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان خود بیماران قرار گرفتند. نتایج به دست آمده در ۱۰ بیمار درمان شده با این روش نشان می‌دهد که تزریق این سلول‌ها به صورت داخل وریدی می‌تواند موجب بهبود علایم چشمی بیمار گردد. به گفته محققین مطالعه پیوند این سلول‌های عارضه خاصی را در بیماران به دنبال نداشته است. در یکی از اولین مطالعات در این بیماران که در دانشگاه تهران صورت گرفته نیز نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که تزریق داخل نخاعی سلول‌های بنیادی عوارض خاصی را به همراه نداشته است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

====================

 

 

[TABLE=class: tborder, width: 998]

[TR]

[TD=class: trow2 post_content, bgcolor: #EFEFEF]یکی از امیدوار کننده ترین و هیجان انگیز ترین راههای درمان ام اس استفاده از سلول های بنیادی خود بیمار برای متوقف ساختن بیماری و یا حتی ترمیم بعضی ضایعات بافت مغز است.

 

اما تزریق به یک بیمار با یک دوز سلول های بنیادی مغز استخوان خودش در واقع یک روش بسیار خام برای درمان این بیماری است، زیرا هیچ کس کاملا مطمئن نبود که چگونه این کار را انجام دهد.. سال گذشته، پزشکان در کلینیک کلیولند، دانشگاه بیمارستان سیدمن و مرکز سرطان دانشگاه کیس وسترن پس از مشاهده نتایج مثبت در موش ها شروع به تلاش برای بیماران مبتلا به MS در فاز 1 کارآزمایی بالینی کردند.

 

مانند بسیاری از محققان دیگر در استفاده از سلولهای بنیادی، گروه تحقیق نمی دانست دقیقا چگونه درمان آنها کار می کند، اما آنها می دانستند که زمانی که آنها این سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی و یا سلول های بنیادی را به موش با شکل حیوانی این بیماری تزریق می کنند، حال موش بهتر می شود.

 

فهم اینکه چرا موش ها بهبود یافته اند می توانست به محققان کمک کند که آنها قبل از تزریق به بیمار بدانند آیا تزریق سلولهای بنیادی در یک بیمار خاص به خوبی کار خواهد کرد.

در ماه مه، گروه پژوهشی در CWRU، علوم اعصاب به رهبری پروفسور رابرت میلر ، دقیقا همان چیزی را که در محلول سلول های بنیادی وجود دارد و اثر ترمیمی دارد را کشف کردند: یک مولکول بزرگ به نام فاکتور رشد کبدی، یا HGF. این تیم تحقیقاتی نتایج خود را در نشریه نیچر علوم اعصاب منتشر کرده اند.

 

گروه میلر می دانست که می تواند خود سلول های بنیادی ، که در تماس فیزیکی با آسیب میلین هستند، یک اثر ترمیم کننده داشته باشند. یا آنکه می تواند چیزی از سلول های بنیادی به داخل مایع اطراف آنها ترشح شده باشد، و آنها را رشد داده باشد، که کلید حل معما بود. بله در واقع این ماده مترشحه فاکتور HGF بود که توسط سلول های بنیادی ترشح شده بود.

 

تیم تحقیقاتی در ابتدا مایع حاصل از سلول های بنیادی نه خود سلول های بنیادی را به موش تزریق کردند. موش رو به بهبودی گذاشت، به طوری که این تیم اکنون می دانست که هر چه هست درون همین مایع است که باعث بهبودی می شود.

 

سپس، آنها مولکول های کوچک، متوسط و بزرگ را از محلول جدا کردند هر کدام از آنها را جداگانه بر روی موش ها امتحان کردند. فقط درمان بزرگ مولکولها اثر ترمیم کننده داشت

 

"مولکولی که نهایتا از محلول بیرون کشیده شد HGF بود،" به دلیل که اندازه آن درشت بود، توسط سلول های بنیادی ساخته شده است، و در یک مطالعات نشان داده شده بود در ترمیم میلین نقش دارد.

 

بنابراین دانشمندان نمونه خالص HGF را گرفتند و آن را به موش های بیمار تزریق کردند. آنها بهتر شدند. هنگامی که آنها گیرنده های HGF را در موشها مسدود کردند، آنها بیمار باقی ماندند. این شواهد بسیار قانع کننده بود که آنها آنچه را که می خواستند پیدا کرده اند.

 

 

سلول های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان، در حال حاضر در بیش از 150 آزمایش های بالینی در ایالات متحده و در سراسر جهان برای درمان بیماری هایی مانند آرتروز، دیابت، آمفیزم و سکته مغزی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برای فاز 1 این آزمایش اکنون 16 تا 24 نفر ثبت نام کرده اند، و هشت نفر از آنها پروتکل آزمایش را تکمیل کرده اند

 

، کوهن گفت: تا کنون، به نظر می رسد درمان بر روی این هشت نفرعمل کرده است البته کمی زود است که قضاوت کرد، اما همه چیز به نظر دلگرم کننده است و هیچ نگرانی های ایمنی و تقریبا هیچ عوارض جانبی وجود نداشته است. همچنین هیچ گونه فعالیت ، تشدید یا بازگشت علائم این بیماری در بیماران دیده نشده است، که نسبت به انواع دیگر درمان MS غیر منتظره بوده است.

 

کشف میلر در حال حاضر در کلینیک و UH در حال تست است، اما ممکن است آینده درمان MS را تغییر دهد.

 

در حالی که آنها هنوز نمی دانند که نتیجه آن چه خواهد بود،اما این امکان وجود دارد که در صورتی که بیمار به درمان پاسخ ندهد ، می تواند به معنای آن باشد که سلول های بنیادی او به اندازه کافی HGF تولید نمی کند تا در ترمیم موثر باشد .

 

 

اما چرا تنها HGF تزریق نمی شود؟ میلر گفت: دو دلیل وجود دارد. اول، گیرنده HGF در سلول، به نام C-MET در سرطان کبد و سرطان پستان نقش دارند. دوم تزریق HGF به تنهایی به بدن ممکن است مسیر c-MET را تحریک کند ، و تیم تحقیق نمی خواهد ریسک کند .

البته تیم در حال حاضر تحقیق می کند که آیا خطری وجود دارد یا نه و آیا تزریق مستقیم این فاکتور باعث ایجاد سرطان می شود.

 

 

گروه کوهن، امیدوار است که نتایج حاصل از آزمایش فاز 1 در بهار در دسترس باشد و در حال حاضر شروع به برنامه ریزی یک مطالعه بزرگتر بر اساس این نتایج کرده اند.

 

Source: North East Ohio © 2012 Cleveland Live LLC (05/09/12

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: trow1 post_buttons, bgcolor: #F5F5F5][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

درمان فلج مغزی

 

مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی فلج مغزی عبارت است از یک بیماری با گرفتاری عضلانی که با پیشرفت بیماری شخص مبتلا به تدریج توانایی خود را در حرکت از دست می‌دهد. در حال حاضر با استفاده از روش‌های فیزیک درمانی می‌توان تا اندازه‌ای به برگشت حرکت این بیماران کمک نمود ولی کافی نیست. به نظر می‌رسد که سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف بتواند به این بیماران کمک نماید.

 

در مطالعه‌ای که در چین صورت گرفته دیده شده که تزریق سلول‌های بنیادی جداشده از خون بند ناف ۲۰ کودک مبتلا که قبلا والدین آنها خون بند ناف کودکان خود را ذخیره کرده بودند می‌تواند به طور موثری علایم بیماری را در این بیماران بهبود بخشد. این روش درمانی که به صورت داخل وریدی مورد استفاده قرار گرفته است عارضه خاصی را به همراه نداشته و پاسخ درمانی در کودکان با درگیری یک طرفه بهتر از بیمارانی بوده که همه اندام آنها درگیر شده بود.

منبع خبر

 

 

===========================

 

 

 

استفاده از سلول درمانی در بیماری فلج مغزی :

يكي از علل شايع فلج مغزي در كودكان ايسكمي حين زايمان است كه منجر به از بين رفتن بخشي از اعصاب موضع آسيب ديده مي‌شود. به نظر مي‌رسد كه سلول‌هاي بنيادي واجد CD133 ضمن افزايش خون‌رساني به موضع در ترميم سلول‌هاي عصبي و به خصوص سلول‌هاي حمايت كننده كمك كننده باشد. بر همين اساس در مطالعه كارآزمايي مرحله I مرکز سلول درمانی رویان بعد از تشخيص فلج مغزي در كودكان ۴ تا ۱۴ ساله، آسپيراسيون مغز استخوان به عمل آمده و سلول‌هاي واجد CD133 بعد از جداسازي به صورت اينتراتكال براي بيماران تزريق مي‌گردد و بيماران از نظر عوارض درماني و بهبود عملكردهاي عصبي مورد ارزيابي قرار گيرند.

 

 

فلج مغزی

 

فلج مغزي به آن دسته از اختلالاتي مي‌گويند كه در اوائل زندگي در مغز پديد مي‌آيد و منجر به از دست رفتن كنترل حركات جسماني مي‌شود. در برخي از كودكان، آسيب مغزي در دوران حاملگي اتفاق مي‌افتد و در بعضي‌ها به هنگام زايمان سخت بوجود مي‌آيد و به همين دليل جنين ممكن است دچار كمبود اكسيژن شود. همچنين ممكن است فلج مغزي به علت مشكلات شديد تنفسي در نوزادان نارس به وجود ‌آيد كه در اين مورد خونريزي داخل مغزي و كمبود اكسيژن به ايجاد آن كمك مي‌كنند. فلج مغزی را مي‌توان سندرومی دانست که دارای علایمی از قبیل: ناهنجاری‌های حرکتی، ناهنجاری‌های روانی و تشنج و اختلال‌های رفتاری ناشی از آسیب مغزی است. این علائم ممکن است آن قدر خفیف باشد که تشخیص با اشکال صورت گیرد و یا آن قدر شديد باشد که فرد به طور کامل زمین گیر شود.

هرچند كه در حال حاضر درمان قطعي براي اين بيماران وجود ندارد ولي استفاده از روش‌هاي فيزيوتراپي تاحدودي مي‌تواند كيفيت زندگي را در اين بيماران بهبود ببخشد. استفاده از هيپوترمي به هنگام ايجاد آسيب اوليه و يا استفاده از سم بوتوليسم براي كاهش واكنش‌هاي اسپاستيك تنها روش‌هاي موجود براي كاهش علائم بيماري هستند.

 

 

 

سلول درمانی در فلج مغزی

مطالعات نشان مي‌دهد كه ساختار مغزي نوزادان و كودكان به لحاظ تكثير سلولي تا حد زيادي متفاوت از بزرگسالان بوده و در صورت ايجاد آسيب مي‌تواند با تكثير سلولي نسبت به ترميم ضايعه اقدام كند. در بيماري فلج مغزي به خصوص وقتي كه عامل ايجاد كننده آن کمبود اکسیژن باشد سلول‌هاي پيش‌ساز اليگودندروسيتي كه مسول ترشح ميلين در سيتم عصبي هستند آسيب مي‌بينند. هرچند كه سيستم عصبي خود با افزايش مهاجرت سلولي و همچنين تكثير سلولي به طور طبيعي نسبت به ترميم اقدام مي‌كند ولي گاها اين آسيب به حدي است كه روش‌هاي طبيعي موجود قادر به جبران آن نيستند.

 

 

 

مطالعات آزمايشگاهي نشان مي‌دهد كه پيوند سلول‌هاي بنيادي تا حد زيادي مي‌تواند علائم بيماري را در مدل‌هاي حيواني مرتفع سازد. يكي از منابع مهم براي سلول‌هاي بنيادي، مغز استخوان است. يافته‌هاي آزمايشگاهي نشان مي‌دهد كه قرار دادن اين سلول‌ها در محيط‌هاي كشت خاص مي‌تواند تمايز آنها به سلول‌هاي عصبي را موجب شود ضمن آنكه تزريق اين سلول‌ها به صورت محيطي نيز در مدل‌هاي حيواني قادر است با كاهش واكنش‌هاي التهابي ترميم بهتر سلول‌هاي عصبي درحال مرگ گردد.

 

 

لینک به دیدگاه

درمان ناشنوایی

 

محققان بریتانیایی با به کار گیری سلول های بنیادی انسان به دستاورد بزرگی برای درمان ناشنوایی دست پیدا کرده اند.

 

به گفته محققان دانشگاه شفیلد آنها توانسته اند با به کارگیری سلول های بنیادی انسان، حس شنوایی موش های صحرایی را ترمیم کنند.

 

خبر این دستاورد در گزارشی در مجله نیچر، چاپ بریتانیا منتشر شده است.

به نوشته این گزارش، ترمیم عصب های شنوایی در موش های صحرایی به وسیله سلول های بنیادی به بهبود شنوایی آنها کمک کرد ولی تا به کارگیری این روش برای درمان انسان ها راهی طولانی در پیش است.

 

بر این اساس، این دستاورد می تواند در بازسازی ناشنوایی افراد موثر باشد. به نحوی که افرادی که قادر به شنیدن صدای ترافیک نیستند را قادر به شنیدن مکالمات معمولی کند.

 

محققان بریتانیایی از سلول های بنیادی جنین انسان برای ترمیم اعصاب شنوایی گوش داخلی موش های صحرایی استفاده کردند.

 

به گزارش بی بی سی، از هر ده ناشنوا، حسگرهای شنوایی گوش داخلی یک نفر آسیب دیده است. محققان دانشگاه شفیلد توانستند در تحقیقات خود این اعصاب را بازسازی کنند.

 

حدود یک سوم از موشهای صحرایی در این آزمایش واکنش مثبت نشان دادند و برخی از آنها تا ۹۰ درصد از شنوایی خود را به دست آوردند.

لینک به دیدگاه

درمان دیابت :

محققان با انجام تحقیقاتی بر روی موش ها، برای نخستین بار نشان دادند، پیوند سلول هایبنیادی انسان می تواند به طور موفقیت آمیزی تولید انسولین را در بدن احیا و دیابت را در این جانوراندرمان کند.

 

 

به گزارش شینهوا، این مطالعه که توسط دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا و واحد تحقیق وتوسعه ˈجانسنˈ در نیوجرسی انجام شده است می تواند راه را برای ارائه درمان نوینی برای دیابت هموار سازد.

 

در این شیوه محققان مشاهده کردند پس از پیوند سلولهای بنیادی، موش های مبتلا به دیابت شروع به تولید انسولین کردند .

 

سه تا چهار ماه بعد، این موش ها حتی زمانی که میزان زیادی قند به آنها داده شد توانستند میزان قند خون را حفظ کنند.

 

دکتر ˈتیموتی کفرˈ یکی از 13 محقق این پروژه با ابراز شگفتی از نتایج به دست آمده اظهار داشت: باید پیش از آزمایش بالینی این شیوه بر روی انسان، تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

 

کفر افزود: این بررسی ها بر روی موش ها مبتلا به دیابت انجام شد که از سیستم ایمنی با عملکرد مناسب بی بهره بودند؛این در حالی است که اگر سیستم ایمنی این جوندگان وضعیت مطلوبی داشت ممکن بود سلول هایبنیادی انسانی را پس بزنند.

 

وی ادامه داد: اکنون باید شیوه مناسبی برای حفاظت از سلول های بنیادی در برابر حمله سیستم ایمنی یافت تا پیوند این سلول ها هیچگونه واکنش ایمنی در بر نداشته باشد.

 

نتایح این تحقیقات درنشریه دیابت منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...