Alireza Hashemi 33392 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۹۱ باسلام به دوستان عزیز بازم دنبال هدفی بزرگ هستیم و به همچنان مشتاق ایده های شما میخوام یه پیشنهاد بدم به دوستان گلم که در حال ادامه تحصیل در هر رشته و مقطع تحصیلی که هستن برن و نماینده نواندیشان در دانشگاهاشون باشن و یه مصاحبه تخصصی با استادان موفق دانشگاهاشون انجام بدن و هر سوال تخصصی که میتونه جواب خوبی برای دانشجویان تازه وارد به رشتشون بشه رو انجام بدن در حد یه صفحه فکر کنم کافی باشه تو این تاپیک قرار بدن و در پایان این ترم تحصیلی به بهترین مصاحبه انجام شده مدال نماینده علمی انجمن اهدا میشه. :icon_gol: نمونه ها [TABLE=width: 887] [TR] [TD=width: 881, colspan: 2] گفتگو با چهره ماندگار كشور و استاد نمونه دانشگاه تهران [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 881, colspan: 2]محمود گلابچي در سال 1336 در مشهد متولد شد. دوره ابتدايي تا دبيرستان را در همين شهر به پايان رساند. در سال 1354 پس از اخذ ديپلم در دانشگاه تهران و در رشتهي راه و ساختمان پذيرفته شد. در سال 1359 مدرك كارشناسي و در سال 1362 مدرك كارشناسي ارشد خود را از دانشكدهي فني تهران دريافت كرد و بلافاصله مشغول تدريس شد. پس از چندين سال تدريس براي ادامهي تحصيل به انگلستان رفت و در سال 1375 مدرك دكتري راه و ساختمان و فوق دكتري سيستمهاي ساختماني(سازه در معماري) را از دانشگاه ليدز(Leeds) دريافت كرد و همزمان با تحصيل در اين دانشگاه نيز تدريس كرد. در بازگشت به ايران همچنان فعاليت خود را در دانشكدهي معماري ادامه داد. و تا كنون فعاليتهاي مختلفي را در دانشكده بر عهده داشته است. دكتر گلابچي تا كنون 25 كتاب منتشر كرده است كه عمدتاً در زمينهي سازه در معماري، سيستمهاي ساختماني و تعدادي كتاب در زمينهي مديريت پروژه و مديريت استراتژيك پروژه است. از اين 25 كتاب، 12 عنوان آن كتاب سال جمهوري اسلامي، كتاب برگزيدهي دانشگاهها و كتاب برگزيدهي وزارت ارشاد شده است. جمع مقالاتي كه استاد در مجلات علمي- پژوهشي، مجلات خارجي، كنفرانسهاي بين المللي و كنفرانسهاي داخلي ارائه كرده، 110 عنوان مقاله است. دكتر محمود گلابچي در سال 1387 به عنوان پژوهشگر برجستهي كشور، در سال 1388 استاد نمونهي كشور، استاد نمونهي دانشگاه تهران در جشنوارهي آموزش، و مهندس نمونهي كشور در روز ملي مهندسي برگزيده شده است . ايشان حافظ كل قرآن نيز ميباشد.[/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 410] [/TD] [TD=width: 410] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 881, colspan: 2]عنوان ارزشمندي كه ايشان در يك سال اخير كسب كردهاند، احراز رتبهي يونسكو در معماري است. كسي كه داراي اين كرسي ميشود امكانات، اختيارات و حوزهاي از عملكرد بينالمللي در اختيارش قرار ميگيرد كه ميتواند اقدامات زيادي از ايجاد مؤسسه، رشتهي جديد، مجلات علمي بينالمللي تا طرحهاي تحقيقاتي متعدد در آن حوزه انجام دهد كه اين كرسي براي ايشان و دانشگاه تهران بسيار ارزشمند و قابل تقدير است. دكتر گلابچي همچنين سردبير مجلهي بينالمللي با عنوان International Journal Of Architectural Technology است. و اخيرا هم به عنوان چهره ماندگار كشور معرفي شدهاند. به همين مناسبت و همزمان با دومين نمايشگاه علمي-پژوهشي مصاحبهاي با ا يشان انجام داديم. ◊◊◊ جناب استاد شما اخيرا به عنوان چهره ماندگار برگزيده شدهايد اگر ممكن است از فعاليتها و افتخاراتي كه كسب نمودهايد بگوييد؟ شايد يكي از توفيقاتي كه در سالهاي جديد كسب كردم، ايجاد رشتههاي جديد در دانشگاههاي كشور است كه آغاز آن از دانشگاه تهران بوده است. از جمله تأسيس و ايجاد رشتهي جديد تكنولوژي معماري در مقاطع كارشناسي ارشد و مقاطع ديگر است كه امروز در دانشگاههاي كشور دانشجو ميپذيرد و از بهترين رشتههاي كارشناسي ارشد در حوزهي معماري شناخته شده است. دانشجوياني كه بهترين رتبه را كسب ميكنند، اين رشته را انتخاب ميكنند. اگر بخواهم به موارد ديگري اشاره كنم عضويت در هيأت امناي انجمن مفاخر ايران و مهمتر از آن عضويت در شوراي تدوين مقررات ملي ساختمان در ده سال گذشته است. اين شورا بزرگترين و بالاترين شوراي تدوين مقررات و آيين نامههاي ساختماني در كشور است كه در همهي اين سالها عضو اين شورا بودهام. همچنين مشاور عالي آستان قدس رضوي در طرحهاي توسعهي امام رضا هستم و در زمينهي مسائل سازه، ساختمان و مقاوم سازي بناهاي مجموعهي حرم حضرت رضوي نيز فعاليت دارم. آخرين عنوان هم انتخاب به عنوان چهرهي ماندگار كشور در زمينهي راه و ساختمان و معماري است و همهي اينها را عنايت و لطف خداوند ميدانم. البته ما هميشه موظفيم تلاش مستمر و دائمي و كوشش هدفمند خود را در مسير نيازهاي كشور و دانشگاه داشته باشيم. ايجاد حوزههاي جديد در زمينهي سازه در معماري و ايجاد رشتههايي مثل تكنولوژي معماري و ايجاد قطب علمي فناوري معماري در دانشگاه تهران كه جايگاه مهمي در داخل و خارج از كشور دارد، توفيقاتي است كه در اين دوران نصيب من شده است. اكنون كتابهاي من به 25 عنوان كتاب رسيده است، ولي مهمتر از آن اين است كه به عنوان كتابهاي درسي در دانشگاههاي كشور تدريس ميشود و حدود 500هزار جلد از اين كتابها به چاپ رسيده است كه اگر به تعداد چند ده هزار معمار و يا مهندس كشور تقسيم كنيم مشخص ميشود كه هر معمار و يا مهندس به عنوان كتاب تخصصي از اين كتابها استفاده ميكند و خداوند را به خاطر اين توفيقات سپاسگزارم. ◊◊◊ به نظر شما مهمترين اقدام، طرح و يا پروژهي شما كه در كشور تأثيرگذارتر بوده كدام است؟ به نظر من مهمترين اقدام ايجاد حوزههاي جديدي با عنوان تكنولوژي معماري و تخصصي سازه و معماري است. در كشور ما بيش از صد دانشكده در رشتهي معماري دانشجو تربيت ميكنند و بيشتر از اين تعداد در رشتهي مهندسي عمران دانشجو تربيت ميشود و زماني كه اين دو نيرو در يك پروژهي ساختماني با هم كار ميكنند دو تخصص كاملاً متفاوت دارند كه درك متقابل مفاهيم اين دو حوزه يكي از بزرگترين كمبودهاي ما در جامعهي علمي و تخصصي كشور است. پايه گذاري اين حوزه؛ يعني، حوزهاي كه به آن سازه در معماري و يا تكنولوژي معماري اطلاق ميكنيم و يا كتابهايي كه عمدتاً در همين زمينه تأليف كردهام يك زمينهي تخصصي جديدي را در جامعهي معماري و مهندسي كشور و دانشگاه ايجاد كرده و من اين را يك دستاورد بزرگ ميدانم و اگر بخواهم به سؤال شما پاسخ بدهم از ميان فعاليتهاي ديگري كه داشتم، از ايجاد يك مجلهي بينالمللي در زمينهي تكنولوژي معماري تا ايجاد قطب علمي و فعاليتهايي از اين دست، ايجاد يك حوزهي تخصصي كه هزاران دانشجو مشغول تحصيل در اين حوزه هستند را مهمترين دستاورد اين فعاليتها ميدانم. ◊◊◊ به عنوان يك استاد نمونه و چهره ماندگار اهميت پژوهش را در چه ميدانيد و چطور دانشجويان خود را به اين امر تشويق ميكنيد؟ همانطور كه ميدانيد يكي از اولين وظايفي كه ما در دانشگاه به عهده داريم آموزش و تربيت نيروي متخصص و مورد نياز جامعه است. امروز اعتقاد بر اين است كه اگر آموزش ما پژوهشمحور و مبتني بر پژوهش و يافتههايي كه در زمينههاي تخصصي مورد نياز جامعه است نباشد آن آموزش يك آموزش صرفاً تئوريك كه فقط به كلاس درس محدود شده خواهد بود. به همين دليل پژوهش پشتوانهي تحقق آموزش موفق است. در نتيجه اگر بخواهيم آموزش متناسب و درستي داشته باشيم هيچ راه گريزي جز اين نيست كه آن را در حوزههاي تخصصي مورد نياز جامعه و جهان مبتني بر تحقيق و پژوهش كنيم. بنابراين، اگر به امر پژوهش اهتمام نكنيم و پژوهش را مبناي كار آموزشي خود قرار ندهيم و اگر براي رسيدن به يك آموزش موفق و منطبق با نيازهاي جامعه، متكي بر پژوهشهاي متناسب با حوزههاي تخصصي مورد نياز جامعه نباشيم، آموزش ما آموزش مثمر ثمري نخواهد بود. به همين دليل اهتمام به پژوهش به عنوان يك زيرساخت در فعاليت دانشگاه و به عنوان يك نهاد تربيت نيروهاي متخصص يك امر الزامي است و به همين دليل حتي اگر آموزش را به عنوان محور اصلي فعاليتها در نظر بگيريم بايد آن را مبتني بر امر پژوهش قرار دهيم. ◊◊◊ چه عواملي را در توسعهي پژوهش در كشور مؤثر ميدانيد؟ در ابتدا بايد پژوهش را يك امر ضروري و نه يك امر تشريفاتي براي كارنامهي علمي-پژوهشي بدانيم. در ادامه بايد پژوهشهايمان را بر اساس نيازها و چالشهاي موجود در جامعه تعريف كنيم. مثلاً دانشجويان دكترا و كارشناسي ارشد بايد حوزههايي كه به عنوان پاياننامه يا رساله انتخاب ميكنند، با نيازهاي جامعه مرتبط باشد و گرنه پاياننامههاي ما در دانشگاه به كتابچههاي داخل قفسه تبديل ميشود. مسألهي ديگري كه ميتواند به ما كمك كند حمايت از پژوهشهايي است كه واقعاً تأثيرگذار است و اگر ديديم پژوهشي در صنعت خودرو يا معماري و يا در مهندسي كشور تغيير و تحولي ايجاد كرد از آن قدرداني كرده و زمينهاي را فراهم كنيم كه پژوهشگران بيشتر به پژوهشهايي توجه كنند كه مشكلي را در جامعه حل ميكند. اين سه محور ميتواند به توسعهي پژوهش در كشور كمك كند. ◊◊◊ اهميت برگزاري نمايشگاهها و ارائهي دستاوردهاي پژوهشي چه تأثيري در تشويق پژوهشگران دارد؟ يكي از مشكلات كشور ما عدم اطلاع نيروهاي متخصص از اتفاقات علمي- تخصصي است كه در جامعه جريان دارد. كساني كه نيازمند كتابهايي هستند،كتابهايي كه دانشگاه تهران چاپ كرده و آنها از وجود اين كتابها بياطلاعند بسيارند و يا يك طرح تحقيقاتي در دانشگاهي انجام شده كه ممكن است نتايجي داشته باشد كه در طرح بعدي در دانشگاه ديگري مورد نياز باشد. در اين زمينه در كشور ما سامانههاي اطلاعرساني و ميزان گستردگي اطلاعات دچار كمبود است. برگزاري چنين نمايشگاههايي كمك ميكند كه افراد بتوانند از آخرين يافتهها، دستاوردها و نتايجي كه پژوهشگران ديگر انجام دادهاند مطلع شوند. ضمن اينكه بدانند آخرين حوزههاي تخصصي كه تحقيقاتي در آن انجام شده كدام است.چه بسا اين نمايشگاهها منشأ الهام و سرچشمهي تعريف قدمهاي بعدي به وسيلهي كساني باشد كه از نمايشگاه بازديد ميكنند. بنابراين، ترديدي نيست كه اين نمايشگاه يكي از اقداماتي است كه ميتواند به ما در رسيدن به اهداف پژوهشي كشور با سرعت و كيفيت بيشتر كمك كند. ◊◊◊ در پايان اگر سخن ديگري را ضروري ميدانيد؟ در طول چندين سال اخير دانشگاه تهران گامهاي بزرگي هم در امر پژوهش و هم در آموزش كشور برداشته است. موفقيت اين اقدامات را در رتبهها و در موقعيتهاي علمي- تخصصي كه دانشگاه تهران كسب كرده است ميتوان ارزيابي كرد و به اين باور رسيد. اينكه در چهرههاي ماندگار كشور كه در همين روزهاي اخير اعلام شد، چهار نفر از دانشگاه تهران انتخاب شدند و يا تعداد كتابهايي كه در برگزاري جشنوارهي كتاب يا كتاب سال و يا كتابهاي برگزيدهي دانشگاهي از دانشگاه تهران برگزيده شده و يا استادان دانشگاه كه به عنوان استادان نمونه و يا پژوهشگران نمونهي كشور انتخاب شدند، نشان دهندهي آن است. دانشگاه تهران به منزلت و موقعيتي كه در حوزهي علم و توليد علم در كشور دارد نزديكتر شده است. زماني كه كتابهاي درسي ساير دانشگاهها را تدوين ميكنم هر چه بيشتر متوجه اين نكته ميشوم كه ما بايد رشتههاي جديدي كه در مرزهاي دانش قرار دارند را ايجاد كنيم تا دانشگاههاي ديگر كشور مسير توسعهي علمي كشور را از دانشگاه تهران بياموزند. مصاحبه: لیلا احمدی [/TD] [/TR] [/TABLE] یا میتونه به صورت سوال و جواب باشه به این صورت انجمن نواندیشان:.......... استاد x: انجمن نواندیشان:.......... استاد: 45 لینک به دیدگاه
unstoppable 5989 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۹۱ پیشنهاد خوبیه ولی من تو پیام نور درس میخونم استاد های پیام نور از خودمونن...معمولا دانشجو فوق و دکترا 9 لینک به دیدگاه
کهربا 18089 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۹۱ من یه استاد دارم که شیفته شم کوه علم و تجربه ست هفته دیگه باهاش حرف می زنم قبول کرد میگم فقط سوالا رو خودم باید طرح کنم؟ به نظر توی هر تالار یه تاپیک برای گذاشتن سوالات تخصصی بذاریم تا تو مصاحبه ها از اون سوالات استفاده بشه 10 لینک به دیدگاه
Farnoosh Khademi 20023 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۹۱ منم که دیگه یونی نمیرم.درسم تموم شد 9 لینک به دیدگاه
*mini* 37778 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۹۱ من یه استاد دارم که شیفته شم کوه علم و تجربه ست هفته دیگه باهاش حرف می زنم قبول کرد میگم فقط سوالا رو خودم باید طرح کنم؟ به نظر توی هر تالار یه تاپیک برای گذاشتن سوالات تخصصی بذاریم تا تو مصاحبه ها از اون سوالات استفاده بشه مرسی از تاپیکِ خوبت منم با پیشنهاد کهربا موافقم... یه سری سوالای تخصصی رو بگیم بچه ها بپرسن که ما بدونیم توو چه زمینه هایی باید بیشتر سوال بپرسیم 10 لینک به دیدگاه
Mehdi.Aref 26780 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۹۱ واقعا کار قشنگی هست و خیلی از ما میتونیم از این صحبتا و تجربیات به خوبی استفاده کنیم. اهمیت دادن به کار اساتید و نخبگان نشون میده چقدر برای ما ارزش دارن و ما نیز با راهنمایی های انان بتونیم راه موفقیت رو بهتر طی کنیم. امیدوارم بچه ها هم بیشتر تو این زمینه همکاری کنن تا واقعا به یک نتیجه خوبی برسیم 13 لینک به دیدگاه
mim-shimi 25686 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۹۱ کار جالب و به درد بخوریه من یه استاد دارم که میتونه قبول کنه. اما خودم 3 ماهه بهش ژورنال دادم بخونه، انگار نه انگار اما خیلی خرش میره بینم چه میشه کرد 10 لینک به دیدگاه
Alireza Hashemi 33392 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۹۱ دوستان گلم منم با نظرتون موافقم میتونید هر سوالی که دوست دارید به صلاح خودتون بپرسین همشم تخصصی کامل نباشه جوری باشه واسه خواننده عام هم جذاب باشه اما مخور سوالات رو علمی بپرسین سیاسی نباشه از دانشگاه ها و کتابهاشون و نکات مثبت زندگیشون بپرسین از اینکه برای پیشرفت تو رشته ای که هستین چه زمینه ها و فعالیت هایی لازم یه مختصری از زندگی شخصیش بهترین و بد ترین خاطرات خود استاد از کلاس درس و دانشجوهاش بپرسین خیلی مفید که بشه به عنوان یه کار ارزنده توی هر تالار و با صحبت با مدیران اون تالارها تاپیک جدایی زده بشه و موضوع مهم بشه 12 لینک به دیدگاه
Saba Heidari 14145 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 مهر، ۱۳۹۱ سلام .چه کار خوبی. من با دکتر یزدانی صحبت میکنم البته اگه قبول کنه. فکر کنم حرفاش به درد خیلی از بچه های شهرسازی بخوره. اما اگه کمی سوال واسه نمونه بذارین بد نیستا 7 لینک به دیدگاه
peyman sadeghian 30244 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 مهر، ۱۳۹۱ یادمه زمان امین نپو،نگار(آرتمیس)این طرح رو واسه تالار برق داد و اجرا هم شد در مقطعی اما اغتشتشات بعدش و رفتن امین و نیومدن نگار باعث شد که این کار منحل بشه 7 لینک به دیدگاه
.Apameh 25173 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 مهر، ۱۳۹۱ کار خیلی خوبیه اگه بشه منم هستم 4 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 مهر، ۱۳۹۱ مرسی. کار خیلی خوبیه ما اینکار رو واسه مجله شهرسازی که داریم آماده می کنیم انجام دادیم. مصاحبه اول رو با دکتر پاکزاد یکی از استادای برجسته رشته شهرسازی انجام دادم که برخی از افتخارات ایشون تو سال قبل: http://www.noandishaan.com/forums/thread74645.html http://www.noandishaan.com/forums/thread74646.html ایشالا تو مجله ای که به زودی گذاشته میشه، می بینین واسه شماره بعدی هم قصد دارم با دکتر کیومرث حبیبی اولین فوق دکترای تخصصی شهرسازی کشور مصاحبه کنم. 11 لینک به دیدگاه
Hamid Ghobadi 12840 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مهر، ۱۳۹۱ کار بسیار جالبیه البته یه کاری توی این مایه ها من و دوستم داریم انجام میدیم تحت عنوان تحصیلات تکمیلی که میخواد بصورت مجله در بیاد و چاپ بشه گفتگو با اساتید توش نیست اما چندان بی رابطه هم نیست. چاپ که شد توی انجمن هم قرارش میدیم شخصا که فارغ التحصیل شدم ... اما باز به دانشگاه سر میزنم ... فرصتی باشه چنین کاری خواهم کرد. دانشگاه تهران اساتید بزرگ زیاد داره ... اما من سعی میکنم از اساتید برتر دانشکده بهره ببرم. 5 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده