رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مدتی است که دانشگاه رایس آمریکا، مرکزی به نام «مرکز کربن سبز» ایجاد کرده. هدف از ایجاد این مرکز این است که نحوه استفاده از فواید حاصل از نفت، گاز، ذغال سنگ، باد،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، توده های زیستی و سایر منابع انرژی را به نحوی ساماندهی کند که نه تنها به تضمین تأمین انرژی زمین کمک کند، بلکه وسیله ای فراهم کند تا دی اکسید کربن به صورت محصولات مفید بازیافت شود. سایت این مرکز در تعریف کربن سبز می نویسد:«کربن سبز توصیفی از منابع سوختی ای است که منابع انرژی با پایه کربن را با روشی سازگار با محیط زیست، اجتماع و اقتصاد مورد استفاده قرار می دهند.» این سایت می نویسد که چالش های واقعی با هیدروکربن های متعارف و غیرمتعارف با خود سوخت ها نیست. بلکه در طریق جمع آوری، توزیع و نحوه استفاده (احتراق) از آنها نهفته است. همچنین از مواد نفتی فراتر می رود و ظهور منابع سوختی بیولوژیکی با پایه کربن را پیش بینی می کند.

پیگیری موضوع کربن سبز به جوامع این امکان را می دهد تا به تدریج از احتراق سوخت فسیلی دور شوند و در همان حال در آینده نزدیک از این منابع برای تولید هیدروژن استفاده کنند و برای تبدیل دی اکسید کربن به کالاهای مفید سرمایه گذاری انجام شود.

اخیراً مرکز کربن سبز نتیجه تحقیقاتش را در نشریه نیچر متریالز منتشر کرده است. در این تحقیق آمده است،‌انسان ها چه به نقششان در تغییرات آب و هوایی باور داشته باشند و چه باور نداشته باشند، با هر تن دی اکسید کربنی که در جو رها می کنند یک منبع بالقوه باارزش را دور می ریزند. جیمز تور استاد مهندسی مکانیک دانشگاه رایس به این نشریه می گوید:«با وجود این که کربن در بحث گرم شدن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عنصری شرور شناخته می شود، اما واقعیت این است که مزایایی هم دارد. اما شرط استفاده از این مزایا این است که بیاموزیم چگونه از این عنصر به خوبی استفاده کنیم.»

وی می افزاید:«نکته کلیدی این است که دی اکسید کربن را به مواد مفیدی تبدیل کنیم تا بیش از این به هدر نرود. تور می گوید:«ما لازم است با شرکت هایی که در زمینه نفت، گاز طبیعی و ذغال سنگ فعالیت می کنند شریک شویم تا کربن را به منبع سودمندی تبدیل کنیم.»

بیشتر انرژی جهان از سوخت های فسیلی به دست می آید. حتی در کشوری نظیر آمریکا هم ۸۵ درصد انرژی از سوخت های فسیلی تأمین می شود. وقتی صحبت از کربن به میان می آید تنها تبعات زیست محیطی آن به یاد همه می آید. این در حالی است که به گفته کارشناسان این مرکز، کربن می تواند در گذار به انرژی تجدیدپذیر در اقتصاد آینده به ما کمک کند.

مؤلفان این تحقیق می نویسند که اگر بتوانیم فرایند کاتیلیستی کارایی را به وجود آوریم، تبدیل دی اکسید کربن بر پایه آب به متانول، فرمالدئید یا مولکول های کوچک دیگر «پیشرفت علمی فوق العاده ای برای بشریت خواهد بود.»

تور می گوید:«ما برای تولید بسیاری از محصولات از جمله مواد پلاستیکی و فیبرها و مواد ساختمانی به نفت، برای تولید بسیاری از ترکیبات شیمیایی به ذغال سنگ و برای تأمین انرژی مورد نیازمان دست کم تا قرن بعد هم به گاز طبیعی نیاز داریم. در کنار اینها برای تولید هیدروژن نیز به این سوخت ها نیاز داریم.»

فناوری های کربن سبز لزوماً به دنبال «کربن خنثی» یا «کربن صفر» نیستند، اما آنها در مجموع بار کربن را کاهش می دهند.

محققان دانشگاه رایس از گسترش سریع انرژی بادی و خورشیدی صحبت می کنند و توسعه اقتصادی با انرژی پایه هیدروژن را در جهان پیش بینی می کنند. اما تصریح می کنند که این امر با تأمین نیازهای دایمی و طولانی مدت ما از انرژی های با پایه کربن تضادی ندارد. آنها پیشنهاد می کنند که دی اکسید کربن جدا شده از هیدروژن از طریق اصلاح بخار متان می تواند بلافاصله به عنوان خوراک اولیه برای مواد شیمیایی به کار گرفته شود و یا به طور موقت در چاه های نفت که می توانند مقادیر زیادی دی اکسید کربن را نگه دارند توقیف شود. کربن فشرده و مایع را حتی می توان برای افزایش بازیابی نفت و گاز جایگزین منابع باارزش دیگری مثل آب کرد.

گرفتن دی اکسید کربن و پمپ آن به زیرزمین هزینه زیادی می برد و می تواند مزایای جداسازی را خنثی کند. اما انرژی باد و انرژی خورشیدی می تواند جایگزین دیگ های بخار با سوخت ذغال سنگ شود تا دی اکسید کربن را فشرده کند و نقل و انتقال دهد.

آنها همچنین می نویسند که یک بازار بالقوه برای دی اکسید کربن در خشکشویی است. جایی که می توان آن را جایگزین کلروکربن های مضر کرد و به عنوان یک سردکن جانشین موادی ۱۰۰۰ برابر قوی تر از گازهای گلخانه ای نمود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...