hasti1988 22046 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۹۱ مدیریت زمان شاید اسم دهانپُرکنی داشته باشد و شما را به هراس بیندازد که چه کار سخت و دشواری است؛ اما به شما مژده میدهیم که انجام دادنش بسیار ساده و خوشایند است و نهتنها باعث میشود کارها را سریعتر و موثرتر انجام بدهید، بلکه شما را سالمتر و شادابتر نیز میکند. حتما میپرسید چگونه؟ ادامۀ مطلب را بخوانید تا ببینید چطور با انجام کارهایی بهظاهر ساده، میتوانید از وقت خود بهتر استفاده کنید. و این کارها را در عمل انجام بدهید تا ببینید هم چقدر کارهایتان بهتر و سریعتر انجام میشود و هم چقدر حالتان بهتر میشود! آیا شما خودتان را در تعداد و پیچیدگی پروژهها و فعالیتهایی که باید هر روز انجام دهید غرق میبینید؟ آیا در پایان روز احساس میکنید که به علت فشار کاری زیاد نتوانستهاید توجه کافی به هر یک از فعالیتها داشته باشید و آن را با کیفیت مناسب انجام دهید؟ آیا اطرافیانتان بدون توجه به کارهای زیاد شما، از شما توقع دارند و مدام به فعالیتهای شما میافزایند؟ (و یا خودتان توقع زیادی از خودتان دارید و مدام به فهرستِ ذهنیِ کارهای نکردهتان اضافه میکنید؟) احتمالا شما خودتان تا به حال متوجه شدهاید که مدیریت زمان چقدر میتواند در زندگی شما موثر واقع شود. ولی این را نیز بدانید که منافعی برای سلامت شما نیز دارد. با بهکارگیری مدیریت زمان بهصورت هوشمندانهتر، میتوانید استرس خود را به حداقل برسانید و به بهبود کیفیت زندگی خود کمک نمایید. چگونه؟ پیشنهاد ما این است که برای شروع، یکی از تمرینهای زیر را (که برایتان خوشایندتر است و به نیاز فعلی شما نزدیکتر) انتخاب کنید و برای مدت ۲ تا ۴ هفته در زندگی خود بهکار بگیرید و تاثیر آن را ببینید. سپس یکییکی تمرینها را به زندگی خود اضافه کنید و در نهایت آنهایی را که در زندگی شما موثرتر هستند، انتخاب کنید و انجام آنها را بهصورت عادت دربیاورید. (یادمان باشد: انسانهای موفق، کسانی هستند که عادتهای موفقیتآفرین دارند. برای حذف عادتهای مضر و ایجاد عادتهای مفید در زندگی خود، دورۀ کوچینگ غیرحضوری محمود معظمی را شدیدا پیشنهاد میکنیم.) • برنامهریزی روزانه برنامهریزی فعالیتهای روزانه به شما کمک میکند تا فعالیتهای بیشتری انجام دهید و احساس کنترل بیشتری بر روی زندگی خود داشته باشید. به این منظور، فهرستی از کارهایی که میبایست در آن روز انجام دهید (To Do List) تهیه و آنها را اولویتبندی کنید. سپس فعالیتها را زمانبندی نمایید تا با هم تداخل نداشته باشند و با عجله و در آخرین لحظات انجام نشوند. • اولویتبندی فعالیتها فعالیتهای وقتگیر و نسبتا بیاهمیت میتوانند وقت زیادی از روز شما را به خود اختصاص دهند. اولویتبندی کارهای روزانه، این اطمینان را به شما میدهد که زمان و انرژی خود را به ترتیب اهمیت و ضرورت به فعالیتها اختصاص میدهید. (برای اولویتبندی هر چه بهتر فعالیتها، از قانون ۲۰-۸۰ استفاده کنید. بهطور خلاصه، این قانون میگوید که ۸۰ درصد نتایج، ناشی از ۲۰ درصدِ کارهاست. پس بهتر است هر شب برای فردا، قدری وقت بگذارید و فعالیتهایی را که میخواهید انجام دهید بنویسید، و سپس آن فعالیتهای ۲۰ درصدی را پیدا کنید و روی انجام آنها تمرکز کنید. مثلا اگر شما برای فردای خود ۱۰ کار را فهرست کردهاید، طبق قانون ۲۰-۸۰، دو تا از آنها اولویت اصلی را دارند. پس ابتدا آنها را انجام بدهید، و اگر باز فرصت داشتید، ۸ کار باقیمانده را نیز طبق قانون ۲۰-۸۰ اولویتبندی کنید و بههمین ترتیب پیش بروید.) • «نه» گفتن به فعالیتهای غیرضروری قبل از پذیرفتن کاری از دیگران یا اضافه کردن فعالیتی جدید به فهرست کارهای خود، اهداف و برنامه زمانبندی خود را در نظر بگیرید. • واگذار کردن به فهرست کارهای خود نگاهی بیندازید و آنچه را که میتوانید، به شخص دیگری محول کنید. • اختصاص زمان لازم برای کیفیت مناسب زمان را طوری به فعالیتها اختصاص دهید که بتوانید آنها را با کیفیت مناسب انجام دهید. حتما در نظر داشته باشید که انجام کاری برای بار نخست، به زمان بیشتری نیاز دارد. • تقسیم فعالیتهای بزرگ و زمانبَر به فعالیتهای کوچکتر برنامهریزی کارهای کوچک و به پایان رساندن آنها، بسیار سادهتر و دقیقتر خواهد بود. • بهکارگیری قانون «۱۰ دقیقه» هر روز ۱۰ دقیقه برای کاری که از آن فرار میکنید وقت بگذارید. گاهی اوقات با شروع آن، متوجه میشوید که به آسانی قادر به انجام و تکمیل آن هستید. • ارزیابی چگونگی گذراندن وقت خود به مدت ۳ روز، از کارهایی که انجام میدهید و زمانی که به هر کدام اختصاص میدهید یادداشت بردارید. متوجه میشوید که چگونه وقت خود را میگذرانید و کجاها میتوانید عاقلانهتر برنامه ریزی کنید. • محدود کردن شرایطی که حواستان را پرت میکند پروژههای مهم و فعالیتهایی که نیاز به تمرکز دارند را برای خود مشخص نموده و زمانی که میخواهید بر روی آنها فعالیت کنید، شرایطی که ممکن است تمرکز شما را از بین ببرد و یا حواستان را پرت کند (مانند ایمیل، تلفن، پیامک، تلویزیون و...) را محدود نمایید. • برنامه ریزی خواب کافی، رژیم غذایی سالم و ورزش منظم در زندگی روزمره یک شیوه زندگی سالم میتواند به تمرکز و دقت شما بیفزاید و در نهایت منجر به افزایش بهرهوری در زندگی شما شود. • گذراندن دوره مدیریت زمان دورههای مدیریت زمان و آموزش دیدن در این مبحث، میتواند در تمامی ابعاد زندگی به شما کمک کند تا بهتر و موثرتر برنامه ریزی کنید و زندگی خود را تحت کنترل خود درآورید. • استراحت کردن و تنفس بین فعالیتها استرس زیاد میتواند شما را از تلاش برای سازماندهی و برنامهریزی زندگیتان بازدارد. برای همین، بین فعالیتهای روزانه خود زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. قدم بزنید، نرمش کنید، حتی گاهی لازم است یک روز را به خود مرخصی دهید و به سفر یا کاری که دوست دارید بپردازید. • کمک گرفتن از متخصصان اگر زندگی شما بسیار آشفته است و احساس میکنید به حدی از کنترلتان خارج شده که نمیتوانید با بهکارگیری این تمرینها آن را اصلاح کنید، حتما از متخصصان و مشاوران مدیریت زمان درخواست کمک نمایید و اجازه دهید تا برای بهبود این وضعیت، شما را راهنمایی کنند. ترجمه: شیلا سجادپور منبع: mayoclinic.com/ 1 لینک به دیدگاه
Farnoosh Khademi 20023 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 مهر، ۱۳۹۱ من بیشتر وقتا این کارو انجام میدم . واقعا جواب میده لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده