رفتن به مطلب

ساختن قایق چوبی در تری دی مكس


*Cloudy sky*

ارسال های توصیه شده

در این آموزش می خواهیم با فرمان loft از مجموعه ابزار Compound بیشتر آشنا شویم . به کمک این ابزار می توان به شیء های دو بعدی با توجه به مسیرهای مختلف

 

حجم داد و آنها را تحت ویرایش های مختلفی قرار داد .

 

۱ – ابتدا به چندین line باز و بسته نیاز داریم .

01.jpg

۲ – در شکل بالا ما یکی از خطوط بسته را مرجع قرار داده و عملیات loft را بر روی آن انجام می دهیم .

 

برای شروع من از Line نشان داده شده در شکل استفاده کردم .

 

آن را انتخاب می کنم و فرمان loft را از قسمت geometry>compound Object انتخاب می کنم .

02.jpg

 

۳– از قسمت تنظیمات loft فرمان get path را انتخاب می کنم و سپس بر روی line باز که حکم طول قایق را دارد کلیک می کنم تا جسم من شبیه زیر در بیاید .

 

03.jpg

۴– به قسمت modify می روم ، از قسمت تنظیمات loft زیر شاخه Deformations را انتخاب می کنم تا جزئیات آن باز شود . سپس بر روی گزینه fit کلیک می کنم تا پنجره

 

مربوطه آن باز شود.

 

04.jpg

 

۵ – از منو ابزار بالایی آن ابزار make symmetrical را از حالت انتخاب در می آورم ، به نمای top در صفحه نمایش می روم تا انتخاب شود . سپس در پنجره fit گزینه

 

display Y axis را به حات انتخاب در می آورم . توجه کنید در پنجره های Deformations ما می توانیم برای هر یک از محورهای مختصات تصمیم گیری کنیم . مثلاً برای

 

محور Y می خواهم از یک line بسته استفاده کنم تا جسم من در امتداد Y شبیه آن شود . خوب پس از انتخاب محور Y بر روی ابزار get shape (سمت راست پنجره ،

 

شبیه یک دست است ) کلیک می کنم و سپس line بالایی که حکم بغل قایق را دارد را انتخاب می کنم .

 

05.jpg

 

۶ – همانطور که دیدید بغل قایق ما آماده شده است .

 

فرمان fit که از اسم آن نیز پیداست همین وظیفه را دارد که نماهای طول و عرض و ارتفاع را با خواسته های ما فیت کند .

 

خوب حار بر روی محور X ها کار می کنیم . همانند قبل از قسمت ابزارهای fit محور X ها را در حالت انتخاب در می آوریم و اینبار line آماده شده برای این محور را انتخاب

 

می کنیم .

 

(تذکر : وقتی برای یک محور یک Line انتخاب می کنید شکل تهیه شده در پنجره Fit قرار می گیرد . برای مثال برای محور Y ها شکل انتخابی در پنجره Fit قرار گرفته ، حال

 

با انتخاب محور X ها سیستم منتظر دریافت شکل می باشد . تا خط صاف کنونی خود را با شکل داده شده وفق دهد .

 

06.jpg

۷ – خوشبختانه برای قسمت Deformations ابزارهای مختلفی برای اعمال تغییرات در نظر گرفته شده است . برای مثال می توانیم از فرمان scale می توان برای تغییر

 

شکل جاهای مختلف مدل استفاده کرد . در اینجا من نیاز دارم عقب قایق را ( برای واقعی تر جلوه دادن آن ) کمی بزرگتر کنم . برای این کار از فرمان Scale استفاده

 

میکنم . پنجره آن را باز می کنم تا با کمی جابجا کردن خط تنظیم آن عقب قایق را کمی بزرگتر کنم .

 

07.jpg

۸ – خوب در این قسمت کار ما با فرمان loft به پایان رسید ، از این قسمت به بعد به تنظیمات editable poly می رویم تا بر روی مدل خود با آزادی بیشتری کار کنیم . در

 

ابتدا می خواهیم پالیگانهای سطح رویی انتهایی قایق را حذف کنیم تا محفظه ای باز شود .

 

08.jpg09.jpg

 

۹ – برای اینکه نشان دهیم قایق از جنس چوب است نیاز داریم در قسمت مدل سازی کمی آن را توپر ( کلفت ) نشان دهیم تا اینکه فقط به رنگ آمیزی اکتفا کنیم .این کار

 

را به کمک shell از قسمت modifier انجام می دهیم . آن را با تنظیمات زیر به مدل خود نسبت دهید .

 

10.jpg

 

۱۰ – دوباره از تنظیمات edit poly برای اضافه کردن جزئیات به مدل خود استفاده می کنم

 

مدل خود را در یک صحنه قرار می دهم ، رنگ آمیزی می کنم و رندر نهایی را می گیرم . رندر نهایی را کمی با عجله گرفتم ، چون وقت زیادی برای آن نداشتم .

 

final.jpg

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 9 سال بعد...

من یه مدت بخاطر رفتن نامزدم افسرده بودم و میرفتم جلسات مشاوره پیش دکتر ترانه موذنی و ایشون به من گفتن که یه مهارت جدید یاد بگیر تا هم اعتماد بنفست بره بالاتر هم سرگرمی مفید برای خودت درست کنی و منم مهارت های کامپیوتریم رو بیشتر کردم و چند تا نرم افزار یاد گرفتم و واقعا حالم بهتر شد و حتی باعث شد که کار پبیدا کنم...

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...