رفتن به مطلب

تن پوش هایی از جنس نانو


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

امروزه یافته‌های محققان در عرصه نانوفناوری بسیاری از ابعاد زندگی ما انسان‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است. اگرچه نانو یا نانومتر تنها یك مقیاس اندازه‌گیری و برابر با یك میلیاردم متر است، اما آنچه سبب وجه تمایز مواد مختلف در عرصه فناوری شده و زمینه مناسبی را برای تحقیقات بیشتر روی مواد توسط محققان به وجود آورده است، خواص و عملكرد شگفت‌انگیز مواد در این مقیاس است كه تنها برخاسته از افزایش واكنش‌پذیری و سطح تماس آنها خواهد بود.

 

محققان در این عرصه با استفاده از آزمایش‌های ساده، موفق به كشف ویژگی‌هایی از مواد در مقیاس نانو شده‌اند كه كاربردی ساختن آنها نقش بسیار مهمی در بهبود زندگی ما انسان‌ها خواهد داشت.

 

با توجه به افزایش تقاضا برای استفاده از نانوذرات در صنایع مختلف، نانوذرات مختلفی نظیر نقره، مس، تیتانیا، سیلیكا و آلومینا برای نخستین بار در كشور در صنعت تولید شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

نقره از جمله موادی است كه از مدت‌ها پیش به عنوان یك باكتری‌كش قوی شناخته شده است. آزمایش‌های انجام شده در بخش میكروبی دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز نشان داده‌است كه این ماده در غلظت‌های بسیار پایین توانایی از بین بردن بیش از یك میلیون باكتری را دارد.

 

این در حالی است كه با كاهش قطر ذرات از 75 نانومتر به 3 نانومتر، قدرت باكتری‌كشی كلوئید بشدت افزایش خواهد یافت كه این مكانیزم عمل ناشی از تركیب و واكنش نقره با گروه سولفید هیدروژن باكتری‌هاست.

 

یون‌های نقره بر مولكول‌های dna كه فعالیت آنها تضعیف شده، از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

 

در نتیجه واكنش یون نقره با گروه‌های تیول در پروتئین، باكتری غیرفعال می‌شود. بنابراین نقره به صورت تجاری به عنوان آنتی‌باكتریال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

جالب است بدانید علی‌رغم این‌كه این ماده بر بیش از 650 نوع باكتری مختلف از خاصیت ضدباكتریایی برخوردار است، بر سلول زنده تاثیری نخواهد گذاشت بنابراین، این ماده می‌تواند در بسیاری از صنایع از جمله نساجی، پلیمر، كاشی و سرامیك، شوینده، شیشه و ... مورد استفاده قرار گیرد.

 

در سال‌های اخیر به علت افزایش شیوع بیماری‌ها در جوامع مختلف، میزان تقاضا برای پارچه‌های آنتی باكتریال در بازارهای داخلی و خارجی به نحو چشمگیری افزایش یافته است و به همین علت محققان كشورمان در دانشگاه علوم پزشكی ایران برای بررسی تاثیر یون‌های نقره بر روی باكتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، با استفاده از آزمایش‌های متعدد در محیط آزمایشگاهی و همچنین روی موجودات زنده، كمترین غلظت این ماده برای جلوگیری از رشد باكتری و همچنین كمترین غلظت برای از بین بردن باكتری‌های مولد بیماری را مورد بررسی و مطالعه قرار داده‌اند.

 

باكتری‌های مورد مطالعه در این طرح تحقیقاتی از عمده باكتری‌های بیماری‌زا بیمارستانی هستند كه در ابتلا به 80 درصد بیماری‌هایی كه فرد در بستر بیماری به آنها دچار می‌شود، تاثیرگذار بوده‌اند كه از میان آنها باكتری‌های مولد اسهال، التهاب روده، خونریزی، مننژیت نوزادان، بیماری‌های گوارشی، عفونت سیستم ادراری و در خانم‌ها عفونت ریوی از شایع‌ترین عوامل بیماری‌زای پنومنی هستند.

 

به گفته مهندس یزدان‌‌رضازاده، كارشناس ارشد نانو و مجری این طرح تحقیقاتی، آزمایش‌های لازم در مورد پتو و منسوجات فاقد بافت نیز انجام و تاییدیه‌های لازم برای تولید این نوع منسوجات در مقیاس صنعتی گرفته شده است.

 

با توجه به این‌كه استفاده از نانو ذرات نقره در صنعت نساجی و تولید انواع پارچه‌ها علاوه بر داشتن خاصیت ضد میكروبی از قابلیت بوزدایی نیز برخوردار است، می‌توان از این پارچه‌ها در تولید ملحفه‌های بیمارستانی، پتو، لحاف، منسوجات نبافته اتاق عمل، ماسك و دیگر البسته پزشكی نیز استفاده كرد.

 

علاوه بر این، چندین آزمایش حساسیت‌جلدی كه مورد تایید مراكز درمانی و بهداشتی است، روی پارچه‌های آنتی‌باكتریال انجام شده است كه نتایج آنها نشان می‌دهد استفاده از نانو ذرات نقره در صنایع نساجی هیچ‌گونه اثر سوئی را برای موجودات زنده به همراه نخواهد داشت.

 

 

 

لینک به دیدگاه

چه جالب نوشته بو زدا هم هستن،

 

من دیدم ،بعضیاش آب روش میریزی نفوذ نمیکنه و بصورت قطره میشه. ولی این تن پوشا یا لباسا از تعرق جلوگیری نمیکنه؟ یعنی حالت پلاستیکی داره؟

لینک به دیدگاه
از تعرق که جلوگیری نمیکنه :ws38: تعرق مربوط به سیستم بدن هست :ws38: اما ممکنه جذب کنه به خودش عرق رو و نگذاره حالت عرق سوزی ایجاد بشه

 

:icon_pf (34):یعنی واقعا فکر کردی من نمیدونم تعرق مربوط به سیستم بدنه؟!!!!:banel_smiley_4:یعنی من تا حالا فکر میکردم لباسا ی آدماست که عرق میکنه؟!!

 

منم منظورم همین بود یعنی آیامثل لباسای پلاستیکی از تعرق آزاد جلوگیری میکنه و باعث ناراحتی آدم میشه یا همون عرقسوزی بشه.البته نوشته بوگیره،که در این صورت با لباسای پلاستیکی فرق میکنه!

راحت تر بگم :آیا عملکردش مثل لباسای پلاستیکیه؟

لینک به دیدگاه
:icon_pf (34):یعنی واقعا فکر کردی من نمیدونم تعرق مربوط به سیستم بدنه؟!!!!:banel_smiley_4:یعنی من تا حالا فکر میکردم لباسا ی آدماست که عرق میکنه؟!!

 

منم منظورم همین بود یعنی آیامثل لباسای پلاستیکی از تعرق آزاد جلوگیری میکنه و باعث ناراحتی آدم میشه یا همون عرقسوزی بشه.البته نوشته بوگیره،که در این صورت با لباسای پلاستیکی فرق میکنه!

راحت تر بگم :آیا عملکردش مثل لباسای پلاستیکیه؟

 

واه واه :w000: بچه بد :w000:

 

نکته جالبی هست برم یه بررسی کنم ببینم چجوریاست :ws38:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...