رفتن به مطلب

نيتريل بوتادی ان رابر (nbr)


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

تاریخچه:

نيتريل رابر (Nitrile Rubber) يا بونا-ان (Buna-N) یک كو پليمر مصنوعــی از اكريلونيتـــريـل (ACN) و بوتــادی ان (Butadiene) است. بعضی از نام های تجاری آن عبارتند از: Nipol, Krynac and Europrene

نيتريل بوتادی ان (NBR) يكی از اعضای خانواده كوپليمرهای اشباع نشده 2-پروپن نيتريد با ايزومرهای مختلف بوتادی ان (1,2butadiene and 1,3butadiene) است. خواص فيزيكی و شيميايی آن بسيار وابسته به درصد نيتريل در پليمر است ( هرچه ميزان نيتريل در پليمر بيشتر باشد مقاومت آن در برابر مواد نفتی بيشتر بوده ولي انعطاف كمتري دارد). خواص انعطاف پذيری آن باعث شده كه ماده مناسبی براي مواد يكبار مصرف آزمايشگاهی و بهداشتی و دستكش ها باشد. هم چنين از اين ماده در صنايع خودرو سازی برای لوله های سوخت واشر و درزگير استفاده می شود.

روش های تولید:

برای توليد Hot NBR امولسی فاير (صابون) ، 2-پروپن نيتريل ، مونومرهای گوناگون بوتادی ان (1و3-بوتادی ان 1,2- بوتادی ان) ، ايجاد كننده راديكال فعال و كاتاليست به وسل پليمريزاسيون اضافه می شوند. آب به عنوان ماده واسط وارد وسل می شود. ظرف واكنش 30-40C حرارت داده می شود تا پليمريزاسيون سريع تر شود و از شاخه دار شدن پليمر نيز جلوگيری شود. از آن جايی كه مونومرهای مختلف موجود قادر به پيش برد واكنش پليمريزاسيون نيتريل رابر هستند ، تركيب هر پليمر نيز فرق خواهد كرد. از اين رو هيچ واحدی نيست كه در كل پليمر تكرار شود.

1,3butadiene + 1,3-butadiene + 2-propenenitrile + 1,3-butadiene + 1,2-butadiene → nitrile butadiene rubber

مونومرها را معمولا به مدت 5 تا 12 ساعت برای واكنش رها می كنند. پليمريزاسيون تا 70% تبديل پيش می رود و سپس ماده Shortstop (مانند dimethyldithioarbamate and diethyl hydroxylamine) يا متوقف كننده راديكال ها به واكنش اضافه می شود. بعد از توقف فرآيند لاتكس توليدی ، مونومرها واكنش نداده به وسيله جريان دوغابی سرباره جمع آوری می شوند. سپس لاتكس را از *****هاي گوناگون عبور داده تا ذرات جامد ناخواسته توليدی ، جمع آوری شوند و بعد از آن محصول به تانک اختلاط كه قبلا توسط آنتی اكسيدان ها تثبيت شده برده می شود. لاتكس باقی مانده را با عوامل لخته ساز مانند نيترات كلسيم ، سولفات آلومنيوم و ... در تانک آلومنيومی مخلوط كرده تا ذرات لاتكس لخته شوند سپس محصول توليدی را شسته و خشک می كنند.

روش توليد Cold NBR نيز مشابه Hot NBR است با اين تفاوت كه راكتور پليمريزاسيون را به جــای 30 - 40C تــا 5 - 15C حرارت می دهند.

موارد مصرف:

در صنايع بهداشتی برای دستكش های غيره لاتكس استفاده می شود.

در صنايع خودرو سازی برای تسمه پروانه ، لوله ، رينگ ها ، آب بندها درزگيرها ، چرم مصنوعی ، رل پرينتر و روكش كابل استفاده می شود.

لاتكس NBR را می توان در تهيه چسب و بايندر رنگ نيز به كار برد.

دياگرام فرآيند (PFD): petronet-pfd-nbr-86.JPG

نام ماده: نيتريل بوتادی ان رابر(Nitrile Butadiene Rubber)

نام تجاری: ان بی آر(NBR)

سایر اسامی: Acrylonitrile Butadiene Copolymer, Acrylonitrile Butadiene

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...