سیدهادی سپهریان 22 اشتراک گذاری ارسال شده در 23 شهریور، ۱۳۹۱ [h=2] برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [/h] در نگاه اول شاید اینگونه به نظر برسد که امپدانسهای وابسته به فرکانس قطار فقط در سیستمهای تراکشن ac دارای اهمیت میباشند و مطالعه درباره ی سیستمهای ریلی dc تنها به پارامترهای dc محدود میگردد. همچنین شاید یک فرد انتظار داشته باشد که سیستم ریلی dc از نظر تخریب هارمونیکی ایمن باشد ولی تحقیقات و مطالعات زیادی، مشکلات هارمونیکی را گزارش می دهند و نیاز به مطالعات برای درک و محاسبه ی امپدانسهای وابسته به فرکانس را برای سیستم قدرت تراکشن dc امری ضروری می پندارد. هارمونیکها در موتور ماشینها ناشی از عملکرد کلیدهای اینورتر کنترل شدهی الکترونیک قدرت بوده و همچنین ناشی از ریپل ولتاژ یکسوسازها در پست تغذیه تراکشن می باشد. حالتهای گذرا نیز ناشی از شتابگیری و ترمز قطارها و خطاهای اتصال کوتاه میباشند. یک نگاه کلی به تحقیقات انجام شده نشان میدهد که مشکلات مربوط به هارمونیکها و حالت های گذرا در سیستمهای تراکشن dc به خوبی جمع آوری شده اند. تاریخچه Fracchia در سال 1994 مقایسهای بین خطاهای اتصال کوتاه یک سیستم قدرت مترو 750 ولت dc با استفاده از مدل امپدانسی فرکانس ثابت و مدل امپدانسی وابسته به فرکانس انجام داد و یک تفاوت مهمی را در نرخ اولیهی صعود جریان برای پست نزدیک محل خطا و در ریپل جریان خطا مشاهده نمود. Taufiq و Xiaoping در سال 1989 یک روش حوزهی فرکانسی را برای شناسایی هارمونیکهای طرف dc تولیدشده توسط اینورتر تراکشن ارائه نمود. Coles در سال 1994 هارمونیکهای تولید شده توسط اینورترهای کنترل شده ی الکترونیک قدرت را در لکوموتیوها و یکسوسازهای پست یک سیستم ریلی 3 کیلوولت dc شناسایی کرد. Steyn و Wyk در سال 1994 جریانهای هارمونیکی تولیدشده توسط لکوموتیو 3 کیلوولت با تراکشن dc را در سیستم ریلی آفریقای جنوبی مورد مطالعه قرارداد و روی عدم عملکرد مناسب سیستمهای سیگنالینگ تحقیق کرد. این عدم کارآیی به دلیل هارمونیکهای ناشی از تداخل الکترومغناطیسی بود. Hill در سال 1995 هارمونیک های تشدید را –که ناشی از اندوکتانسهای سری ریل و خازنهای موازی *****ها در لکوموتیو بودند – در یک سیستم راه آهن 3 کیلوولت dc مورد مطالعه قرارداد. از آنجا که اندوکتانس ریل با حرکت قطار تغییر میکند، هارمونیک منتجه از فرکانس تشدید با موقعیت قطار تغییر خواهدکرد. برای درک بهتر این پدیده ی جالب Fracchia در سال 1996 یک مدل تصادفی را برای تغییرات امپدانس هارمونیکی در ریل dc ارائه نمود. مقالات ارائه شده در گذشته نشان دهنده ی اهمیت درک امپدانس ریل وابسته به فرکانس در سیستم تراکشن dc میباشد. یک مشکل مهم برای محاسبهی امپدانس وابسته به فرکانس ریلهای متحرک شکل بی قاعده ی سطح مقطع ریل میباشد. ریلهای متحرک از مواد مغناطیسی تهیه می شوند که این امر محاسبات را پیچیدهتر میسازد. در این فصل به بررسی مشکل ریل قدرت به واسطه ی امپدانس وابسته به فرکانس میپردازیم. امپدانس وابسته به فرکانس خود نیز ناشی از اثر پوستی می باشد. بررسی اثر پوستی اثر پوستی یک پدیده ی شناخته شده است و زمانی که جریان متناوب از یک هادی عبور کند اتفاق میافتد. میدان مغناطیسی متغیر با زمان که توسط جریان ac تولید میشود منجر به توزیع غیریکنواخت جریان الکتریکی در سطح مقطع هادی میگردد. جریان الکتریکی تمایل به تمرکز در نزدیک سطح هادی دارد و این امر منجر به افزایش مقاومت و کاهش اندوکتانس داخلی میگردد. اثر پوستی مسأله ی پیچیدهای است که به صورت تحلیلی برای حالتهای بسیار کمی قابل حل می باشد. بیشتر نمونههای معمول به ورقههای صاف بینهایت و خطوط استوانه ای مستقیم بلند محدود میشود. مورد اول مربوط به عمق نفوذ میباشد در حالیکه مورد دوم از توابع بسل برای تحلیل راه حلهای خود سود میبرد. از آنجائیکه مدل هادی استوانهای در عمل به مواردی همچون خطوط انتقال سیستمهای الکتریکی قابل اعمال میباشد، پیش بینی امپدانس هادی با سطح مقطعهای پیچیده (نظیر ریلها و کابلها) با در نظر گرفتن اثر پوستی عمل دشواری خواهد بود. یک مدل تحلیلی تقریبی توسط Ametani و Fuse در سال 1992 برای محاسبهی امپدانس وابسته به فرکانس هادیهایی با سطح مقطع نامنظم پیشنهاد شده است. آنها روش خود را بر روی هادی های کابل که دارای سطح مقطع به شکل فن بودند با دقت قابل قبول تست کردند. در مورد ریل قدرت به دلیل داشتن سطح مقطع با شکل نامنظم این عمل پیچیده تر خواهد بود. بنابراین مطالعات متعددی جهت محاسبه ی امپدانس ریل خود را معطوف به روشهای عددی نمودند. یک روش شناخته شده عددی برای محاسبات اثر پوستی برای هادیها با سطح مقطع نامنظم روش اجزاء محدود میباشد که در فصل دوم بررسی شد.. این روش برای حل روابط تفاضلی و همچنین محاسبهی جریانهای الکتریکی و میدان مغناطیسی در هادی به کار می رود. با توجه به اینکه روش اجزاء محدود توانایی تبدیل شکل نامنظم را به مشهای عددی دارد روش جالبی میباشد. مشکلات اساسی برای اِعمال کردن روش اجزاء محدود به مدل ریل مربوط به مش بندی سطح مقطع ریل و اطراف آن بوده و همچنین در تعیین شرایط مرزی برای رسیدن به دقت قابل قبول میباشد. برنامههای نرم افزار روش اجزاء محدود برای تحلیل میدان مغناطیسی دارای هزینهی زیادی میباشند که این امر در برخی از موارد استفاده از روشی با هزینهی پایین تر را ترغیب میکند. یک روش جایگزین برای حل اثر پوستی، مدل شبکه براساس تئوریهای اندوکتانس تزویجی میباشد. این روش برای اولین بار توسط Silvester در سال 1966 معرفی گردید و به صورت گسترده برای محاسبات توزیع جریان و امپدانس وابسته به فرکانسِ هادیهایی با سطح مقطع نامنظم مورد استفاده قرار گرفت. مثالهای کاربردی این روش هادیهای کابل و خطوط میکرواستریپ در مدارهای مجتمع میباشد. روش اندوکتانس تزویجی به طور خلاصه به صورت زیر می تواند تشریح شود: سطح مقطع هادی به n مربع یا ذوزنقهی مساوی تقسیم میگردد. با فرض توزیع یکنواخت جریان، هر زیرهادی دارای شاخههای موازی از R-L سریِ n برابر میباشد. بنابراین توزیع جریان واقعی در سطح مقطع رسانا با جریان عبوری از شاخه های R-L تخمین زده میشود. از آنجا که n به اندازهی کافی عدد بزرگی میباشد، یک نتیجه با دقت قابل قبول بدست میآید. روش اندوکتانس تزویجی یک روش مبتنی بر مدل مدار میباشد که اگر چه قدرت روش اجزاء محدود را ندارد ولی برای مهندسین برق روش شناخته شده ای است. در این فصل اعمال روش اندوکتانس تزویجی برای تحلیل اثر پوستی ریل قدرت بررسی میشود. توزیع جریان و همچنین امپدانس ریل قدرت که به صورت تابعی از فرکانس میباشد محاسبه خواهند شد. پس از روش چگونگی تقسیم سطح مقطع ریل که منجر به مدلکردن ریل با استفاده از مدارهای تزویج مغناطیسی میگردد، معرفی خواهد شد. سپس یک رابطهی ریاضی برای پارامترهای مدار تزویج ارائه خواهد شد. این رابطه روابط ماتریسی مدار، جریانها و امپدانس مدار را در فرکانس خواسته شده به دست میآورد. در انتها نتایج شبیه سازی، توزیع جریان در سطح مقطع ریل در فرکانسهای متفاوت با نمودارهای دوبعدی و سه بعدی نشان دادهمیشود. همچنین مقاومت و اندوکتانس ریل قدرت – که تابعی از فرکانس میباشند – نیز نشان داده میشود. یک دید کلی از روش اندوکتانس تزویجی این است که تعداد زیرهادیهای موردنیاز به سرعت با افزایش فرکانس افزایش می یابند که این امر منجر به افزایش ابعاد ماتریس و همچنین زمان محاسبات خواهد شد. برای غلبه بر این مشکل روشی ارائه میشود که از نظر اقتصادی به صرفه می باشد و در زمان محاسبات و ظرفیت اشغالیِ حافظه صرفه جویی می کند. 7 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده