رفتن به مطلب

تحلیل swot یکی از 10 ابزار و مفهوم کلیدی مدیریت است.


Lean

ارسال های توصیه شده

تحلیل SWOT چیست ؟ (SWOT Analysis)

 

تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی سازمان است. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی سازمان است. حروف SWOT که آن را به شکل های دیگر مثل TOWS هم می نویسند، ابتدای کلمات Strength به معنای قوت ، Weakness به معنای ضعف، Opportunity به معنای فرصت و Threat به معنای تهدید است.

 

ماهیت قوت و ضعف به درون سازمان مربوط می شود و فرصت و تهدید معمولاً محیطی است.در اینجا به معرفی آنالیز SWOT پرداخته شده است و نحوه ی اجرای آن شرح داده نشده است.

 

 

 

قوت ها :

 

قوت های سازمان همان منابع و توانایی هایی است که در اختیار دارد و می تواند از آنها به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های شرکت به حساب آیند :

 

اختراعات ثبت شده شرکت.

 

نام تجاری و برند شناخته شده.

 

شهرت در بین مشتریان.

 

مزیت در قیمت تمام شده.

 

دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی.

 

دسترسی به شبکه های توزیع مناسب.

 

نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده.

 

ضعف ها :

 

نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان می تواند به عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود. موارد زیر می توانند از ضعفهای شرکتها باشند :

 

عدم پشتیبانی و حفاظت از اختراعات.

 

نام تجاری و برند ضعیف.

 

ناشناخته بودن در بین مشتریان.

 

ساختار پر هزینه در شرکت.

 

عدم دسترسی به منایع.

 

عدم دسترسی به شبکه های توزیع.

 

نیروی انسانی ناکارآمد.

 

نکته ی حائز اهمیت در اینجا امکان تبدیل شدن ضعفها و قوت ها به یکدیگر در شرایط گوناگون است. برای مثال ظرفیت تولید بالا می تواند یک مزیت و قوت برای شرکت محسوب شود اما همین ظرفیت بالا در شرایط رکود و تغییرات تکنولوژیکی می تواند باعث کاهش چابکی شرکت گردد و به آن لطمه وارد کند.

 

فرصت ها :

 

شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصتهای جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصتها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند، فرصتهای می توانند شامل موارد زیر باشند :

 

نیاز برطرف نشده مشتری.

 

ظهور تکنولوژی های جدید.

 

کم شدن محدودیت های قانونی.

 

حذف موانع تجارت جهانی.

 

تهدید ها :

 

تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تواند تهدید هایی را برای شرکت در پی داشته باشد. مواردی چون :

 

تغییر در سلیقه ی مشتری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود.

 

ظهور محصولات جایگزین پر قدرت.

 

افزایش محدودیت های تجاری.

 

ماتریس SWOT

 

به هر حال شرکت نباید منتظر به وجود آمدن فرصتهایی استثنایی در محیط خارجی باشد، بلکه باید تلاش کند تا با تقویت قوت های درونی اش مزیت رقابتی جدیدی را برای شرکت یا سازمان خلق کند. خلق این مزیت های رقابتی از طریق هماهنگی بین قوت ها و توانایی های درون سازمانی و فرصتهای کوچک یا بزرگ خارجی است. حتی در برخی مواقع، اهمیت فرصت خارجی به قدری است که سازمان انگیزه ی لازم برای غلبه بر یک ضعف داخلی را نیز پیدا خواهد کرد.

 

برای توسعه ی این استراتژیها، یعنی همان استراتژیهایی که باعث هماهنگی قوت های درون سازمانی با فرصتهای محیط خارجی است، می توان از ماتریس SWOT بهره برد. به اعتقاد نگارنده ی این مطلب ماتریس SWOT می تواند ابزاری توانمد در شناسایی و اتخاذ استراتژیهای مناسب در انواع کسب و کارها باشد. این متد (روش) در صورت شناخت دقیق و به کارگیری صحیح برای کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار کارآمد خواهد بود. شاید حتی بتوان از این ابزار برای تعیین استراتژیهای شخصی و زندگی افراد نیز بهره برد. به هر حال در اینجا تنها به معرفی این ابزار پرداخته شده است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...