رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

توجه : برداشت از مطالب این تاپیک تنها با ذکر منبع آن مجاز می باشد. (http://www.noandishaan.com)

 

 

خوردگي در آب دريا

 

يك سازه دريايي علاوه بر قرار گيري در اتمسفر دريايي مي تواند در آب دريا و در خاك بستر دريا نيز قرار گيرد. اصولاً محيط هاي دريايي براي تجهيزات به كار رفته در ساحل و داخل دريا خورنده اند. آب دريا اندكي قليايي است و در حدود 3.4 درصد نمك دارد و pH آب دريا در حدود 8 مي باشد. همچنين آب دريا الكتروليت خوبي است و باعث خوردگي گالوانيكي و شياري مي شود. آب دريا عامل ايجاد خوردگي در سازه هاي دريايي و كشتي ها، اسكله ها ، سكوها و ... است. آب دريا مخلوطي از نمك ها، گازهاي حل شده ، عناصر جامد معلق است. آمار به دست آمده نشان مي دهد كه بيش از 40 درصد سرمايه گذاري اوليه در دستگاه هاي بزرگ نمك زدا، براي جلوگيري از خوردگي فلزات و آلياژها در لوله هاي خنك كننده و گرم كننده آب دريا، كندانسورها و قسمت هاي ديگري كه عامل حرارت دادن در آنها صورت مي گيرد، مصرف مي شود.

 

سرعت خوردگي فلزات در آب دريا نه تنها به انتخاب فلز يا آلياژ مناسب بستگي دارد، بلكه به عواملي مانند عمق ، درجه حرارت ، مقدار و نوع گازهاي حل شده ، مقدار و نوع تركيب عناصر آلي و معدني، سرعت حركت سيال و عوامل بيولوژيكي آب دريا نيز بستگي دارد. همانطور كه در ابتداي فصل اشاره شد، خوردگي در آب دريا و مربوط به يك سازه دريايي مي تواند در منطقه پاشش ، منطقه جذر و مدي و منطقه معروف در آب اتفاق افتد. همانطور كه در شكل زیر مشاهده مي شود خوردگي در ناحيه پا شش بيش از ساير نقاط مي باشد، زيرا اين منطقه مرتباً خشك و تر مي شود. و با برخورد جريان هاي آب بر روي سطح سازه پوشش ها، اعم از لايه هاي پسيو و يا پوشش هايي كه به منظور حفاظت بر روي سازه كشيده شده، از بين مي رود و در ضمن در اين منطقه تماس با هوا نيز وجود دارد كه خوردگي را تشديد مي كند.

 

 

5e5citxgt4fwhsbxyfy4.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

تركيبات آب دريا

 

آب خالص در طبيعت وجود ندارد. در طول بارش و جريان روي سطح زمين گازهاي متنوع ، مواد معدني و آلي در آب وارد و به صورت مواد معلق و شناور يا كلوئيدي و يا كاملاً محلول ، پديدار مي گردند. بطور كلي ناخالصي آب هاي طبيعي را به سه گروه مي توان تقسيم نمود :

 

1- يون هاي محلول

2- غير يون ها و نامحلول ها

3- گازها

 

یون های محلول ، به آنيون ها و كاتيون ها تقسيم مي گردند. جدول زير اين تقسيم بندي را در مورد موادي كه به صورت متداول در آب يافت مي شوند نشان مي دهد.

 

 

btr2xiietg1ejbpvnzld.jpg

 

 

با توجه به شرايط رودخانه ها ، درياها و اقيانوس ها ، آب ها مي توانند داراي تركيبات و خصوصيات متفاوتي باشند. عوامل اصلي تعيين نوع خوردگي و ميزان گسترش آن توسط آب دريا عبارتند از : مقدار جامدات محلول، مقدار سختي ، pH آب ، گازهاي محلول بويژه اكسيژن و دي اكسيد كربن، مقدار مواد آلي محلول، هدايت الكتريكي كه از حل جامدات حاصل مي شود، وجود نمك هايي مانند: كلريد سديم و ... قابليت خوردگي فولاد را در آب دريا نسبت به آب شيرين افزايش مي دهد. سختي يك ويژگي مهم آب درياست كه با مقداري دي اكسيد كربن ، نمك ها، كربنات و بي كربنات كلسيم تعيين مي شود. در آب سخت (سنگين)، رويه اي از نمك هاي كربنات، بر روي سطح فولاد به وجود مي آيد كه بازده انتقال حرارت را نيز كاهش مي دهد. يكي از دلايلي كه مي توان اين قسمت از سازه را بدون به كار بردن پوشش و فقط با حفاظت كاتدي محافظت كرد، تشكيل لايه آهكي در قسمت هاي زيرين سكوهاي دور از ساحل است. مواد آلي موجود در آب درياها و خليج ها نيز به طور مستقيم يا غير مستقيم ، در مقدار خوردگي فولادهاي دريايي تأثير دارد.

 

 

ادامه دارد ....

 

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

در جدول زیر تركيبات آب دريا به طور متوسط، و در جدول بعدی تركيبات آب خليج فارس در منطقه بوشهر را نشان مي دهد. ميزان املاح محلول در آب درياهای مختلف نیز در جدول سوم ذکر شده است. در اين بخش تأثير تركيب شيميايي آب دريا برخوردگي به طور كلي بررسي شد، بعضي از پارامترهاي اثر گذار مهم و مرتبط با تركيب آب دريا به طور جداگانه بحث خواهد شد.

 

v7vrq550asdfiowjzt3a.jpg

 

 

19wys96vjhz1rhodkovl.jpg

 

 

bsagxqobsuu7fhfrnp95.jpg

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

پيمان جان

جداول مورد نظر شما كه شامل تركيبات آب خليج است، در بروزر من باز نمي شوند.

اگر ميسر است، آن جداول را به علاوه ي اطلاعات ديگري در مورد تركيبات و خصوصيات شيميايي - مكانيكي آب خليج فارس براي بنده ارسال فرماييد.

بي زحمت منابع را بيان فرماييد.

پيشاپيش از زحمتي كه مي كشيد سپاسگذارم و اميدوارم در فرصتي نزديك جبران كنم.

علي افشار

aliafshar1364@gmail.com

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...
  • 10 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...