رفتن به مطلب

ساخت سیستم خنک‌کننده تراشه‌های رایانه‌ای


pesare baba

ارسال های توصیه شده

zimg_001_11.jpg

 

محققان دانشگاه «چالمرز» سوئد موفق به خنک ‌کردن تراشه‌های رایانه‌ای با نانولوله‌ها شدند. به گزارش سرویس فناوری ایسنا، «جوهان لیو» و همکارانش در دانشگاه چالمرز در سوئد می‌گویند: آنها توانسته‌اند که برای ساخت میکروکانال‌هایی جهت خنک‌ کردن با راندمان بی‌نهایت بالا با کمک آب، بطور مستقیم روی سطح تراشه میکروپره‌های نانولوله کربنی بسازند و بدین سان از مزایای هم ساختار میکروکانالی و هم نانولوله‌های کربنی با رسانایی گرمایی بالا بعنوان میکروپره، برای خنک کردن تراشه استفاده کنند.

 

«لیو» توضیح می‌دهد: برای رسیدن به اثر پخش خوب گرما، ما از آب برای ایجاد یک تبادل حرارتی اجباری قوی با پره‌های نانولوله کربنی استفاده کردیم. ما برای تحقق بخشیدن به این توان بالقوه، راه ‌حل کاملی ارائه کردیم. با کمک این فناوری یعنی چاه گرمایی روی - تراشه مبتنی بر نانولوله کربنی، می‌توان نقاط داغ را با شار حرارتی حدود 100 وات بر سانتی‌متر مربع خنک کرد. بنابراین این فناوری را می‌توان برای مدیریت گرمایی میکروسیستم‌هایی با چگالی توان بسیار بالا استفاده کرد.

 

تا قبل از این، برای سرد کردن یک جزء الکترونیکی از هوا همراه با نانولوله‌های کربنی به عنوان پره‌های خنک‌کننده استفاده می‌شد. با این حال، ظرفیت گرمایی هوا کاملا پایین است و پره‌های نانولوله کربنی بدون محافظ در معرض هستند که می‌تواند تهدیدی برای پایداری سیستم باشد. بنابراین گروه «لیو» طرح جدیدی برای حل این مشکل‌ها ارائه کرد. این محققان برای ساخت چاه گرمایی نانولوله کربنی خود، ابتدا با فوتولیتوگرافی استاندارد و فرایندهای کندن و جدا کردن (lift-off)، ساختارهای میکروپره‌ای ایجاد کردند. آنها سپس برای قرار دادن این میکروپره‌ها در مکان مناسب روی تراشه، یک تکنیک انتقال نانولوله پیشرفته به کار بردند. در نهایت، برای ایجاد میکروکانال‌هایی که سیال خنک‌کننده آب می‌تواند در سرتاسر آنها جریان یابد، یک کلاهک پلاستیکی روی نوک این میکروپره‌های نانولوله‌ای روکش‌دهی کردند.

 

«لیو» اشاره می‌کند که در مقایسه با روش خنک کردن تبادل حرارتی اجباری هوایی مرسوم که می‌تواند به قابلیت خنک‌کنندگی 50 وات بر سانتی‌متر مربع برسد، سیستم خنک‌کنندگی میکروپره‌ای نانولوله‌ای این گروه تحقیقاتی توانایی مدیریت یک شار حرارتی به بزرگی پنج هزار وات بر سانتی‌متر مربع را دارد و با میکروپره‌های نانولوله‌ای ضخیم‌تر و سرعت بالاتر آب حتی قابلیت‌های بالاتری نیز می‌تواند داشته باشد. «لیو» می‌گوید: سیستم خنک‌کنندگی روی تراشه میکروپره‌ای نانولوله‌ای آنها با بهره‌گیری از عملکرد گرمایی عالی و نسبت سطح به حجم بسیار بالای نانولوله‌ها، قابلیت بالایی برای خنک‌کردن اجزای الکترونیکی توان بالا دارد.

 

این محققان، جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در مجله‌ «Nanotechnology» منتشر کرده‌اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...