رفتن به مطلب

تصاویر شفق های زیبای قطبی در آسمان


ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

مشاهده نورهای شمالی یا شفقهای قطبی زیبا در برخی از نقاط دنیا که به علت طوفان اخیر خورشیدی صورت گرفته بود رصدگران آسمان را شگفت زده کرده بود.به گزارش خبرگزاری مهر، روز جمعه 31 آگوست ( 10 شهریور ماه) خروج جرم از تاج خورشیدی صورت گرفت و ابر بزرگی از ذرات باردار با سرعتی بیش از 5.1 میلیون کیلومتر در ساعت وارد فضا شدند که این خروج جرم هوای زودگذری در مگنتوسفر زمین ایجاد کرد و چشم اندازهای زیبایی را برای ستاره شناسان و رصدگران آسمان در ارتفاعات بالا رقم زد.

خروج جرم از تاج خورشیدی، یک فوران پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدانهای مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می ‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولا با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید به وجود می‌ آید.

هنگامی که این پدیده رخ می ‌دهد اجرام به سوی زمین حرکت می ‌کنند و امواج شوک به وجود می‌ آورند که باعث طوفان جئومغناطیسی می‌شود و مگنتوسفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این پدیده باعث به وجود آمدن شفق قطبی و اختلال در عملکرد رادیو می‌شود و همچنین به ماهواره و انتقال انرژی الکتریکی آسیب وارد می ‌کند.

اوولی سالومونسن عکاس از خروج حداکثری شفقهای شمالی را جنگلی نزدیک نیاماکا در فنلاند گرفته است. وی 200 کیلومتر در شرایط جوی نامساعد رانندگی کرده تا به این نقطه برسد، اما براساس اظهارات سالومونسن، چشم انداز و منظره ای که از آن عکس گرفتم ارزش این مسیر طولانی را داشت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نورهای شمالی در تاریخ 4سپتامبر در فنلاند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شفقهای قطبی معولا در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می ‌خورند. آنها در یونوسفر تشکیل می‌شوند و سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آنها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود که این نام بر گرفته از نام ایزدگونه رومی سپیده ‌دم و نام یونانی باد شمالی است که در سال 1621 توسط پیر گاسندی روی این پدیده طبیعی گذاشته شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...