Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 شهریور، ۱۳۹۱ پروژه هاي شهر دوستدار كودك به طور عمده براي ايجاد فرصت براي كودكان در راستاي شكل دادن و يا تغيير محيط پيرامونشان است. از اين منظر طرح هاي دوستدار كودك به دنبال اعطاي حق شهروندي به بچه ها، توسعه آگاهي ، بالابردن مشاركت جمعي ، كم كردن ميزان خشونت عليه كودكان، توجه به موضوعات زيست- محيطي و .. است. در كشور ما شهر بم (بعد از زلزله ناگوار سال 1382 ) از نمونه هايي بود كه رويكرد دوستدار كودك در بازسازي آن مورد نظر قرار گرفت . يكي از پروژه هاي تعريف شده در اين راستا پيدا كردن الگوهاي طراحي فضاي سبز با توجه به ديدگاه هاي بچه ها بود . در اين طرح با استفاده از متدولوژي گروه- بحث و روش هاي مشاركتي همچون قصه گويي، جداول و پازلها، مدلسازي، نقاشي و ... نظرات بچه ها در ارتباط با فضاهاي سبز جمع آوري و تحليل شد. با وجود اينكه بيشتر تصورات بچه ها مربوط به موضوعاتي بود كه در گذشته تجربه كرده بودند، شاخصه هايي چند در راستاي دست يافتن به الگوهايي براي انتخاب مصالح، نحوه جانمايي فضاها، برخي از فضاهاي مورد نياز، نحوه محصور كردن فضاهاي سبز، مسيرهاي دوچرخه، محل گلها و درختان و ... وجود دارد. فضاي سبز در تلفيق با فضاهاي بازي، قلمروهاي جداگانه براي بچه ها و بزرگسالان، فضاهايي براي خاطره نويسي، مجسمه ها، مصالحي مانند چوب و زمين هاي چمن از جمله خواست هاي كودكان در راستاي توصيف الگوهاي فضاي سبز در يك نمونه مربوط به نتايج يك گروه بحث در پروژه شهر دوستدار كودك بم بود. کلیدواژه: شهر دوستدار كودك، مشاركت كودكان، فضاي سبز، بم نویسندگان: حامد کامل نیا، سعید حقیر دانلود مقاله 5 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده