Astraea 25351 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 شهریور، ۱۳۹۱ یکی از انواع جدید رزین های فنولیک، رزین بنزوسازین میباشد. این رزین از این جهت با رزین های فنولیک سنتی تفاوت دارد که مولکول های بنزوکسازین با ایجاد یک پیوند حلقوی به هم متصل می گردند. ولی مولکول های فنولیک سنتی توسط پیوند خطی متیلن (-CH2-) به هم متصل میشوند. به راحتی میتوان از رزین های فنولی (نظیر بیسفنول یا نووالاک)، آمین های ساده و فرم آلدئید، بنزوکسازین را تولید کرد. پلیمریزاسیون با باز شدن ساختار حلقوی بنزوکسازین نه تنها به تولید مواد جانبی و گازهای فرار منجر نمیگردد، بلکه استحکام ابعادی محصول نهایی را نیز افزایش میدهد. بنزوکسازین علاوه بر مقاوت بالا در برابر گرما و خاصیت به تعویق انداختن حریق، از خواصی نظیر جذب پایین آب نیز برخوردار است که این خواص در رزین های سنتی فنولیک وجود ندارد. ضمناً در مواد اولیه صنایع الکترونیک، کامپوزیت های تقویت شده با الیاف و چسب ها، بنزوکسازین از خواص دی الکتریک پایین (رسانایی الکتریکی بالا) برخوردار است. شرکت های هانتسمن، هنکل و دو شرکت دیگر از تولیدکنندگان اصلی رزین های بنزوکسازین هستند. سال گذشته شرکت اوونیک رزین زمینه گرماسختی از جنس پلی ریل اتر آمید با نام تجاری Calidur TM تولید کرد. لینک به دیدگاه
Astraea 25351 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 شهریور، ۱۳۹۱ این رزین جدید تک عاملی در دمای اتاق پایدار است و در کاربردهای هوافضا و در صنایع اکترونیک مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از فناوری مذکور رزین طی 2 ساعت و در دمای 140 درجه سانتیگراد پخت میشود، در حالیکه دمای گذار شیشه ای آن 195 درجه سانتیگراد میباشد. لازم به ذکر است که دمایی است که در کمتر از آن دما پلیمر مانند شیشه سفت و شکننده است و بالاتر از آن دما پلیمر لاستیکی و نرم است. به این ترتیب با استفاده از فناوری فوق خواص مکانیکی رزین ارتقاء می یابد. از آنجا که چسبندگی بین رزین و الیاف اساس استحکام فشاری و برشی میباشد و رزین پلی آریل اتر آمید چنین چسبندگی را ایجاد میکند، این ماده به عنوان یک کامپوزیت پیشرفته شناخته شده است. برای استفاده از این فناوری پیشرفته لازم نیست که حتماً قسمت های داخلی هواپیما ضد حریق باشند، دود نکنند و به محیط مواد سمی وارد نکنند. حتی لازم هم نیست که برای استفاده از رزین پیشرفته مذکور، قسمت های خارجی هواپیما نسبت به گرما و رطوبت مقاوم باشند. در بخش های نظیر هوافضا، حمل و نقل، خودرو، صنایع الکتریکی و الکترونیکی و بخش های دیگری که در آنها عملکرد بالای محصولات از اهمیت بسیاری برخوردار است، استفاده از رزین پلی آریل اترآمید به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از رزین های اپوکسی با زمان گذار شیشه ای متوسط و بالاست. گفتنی است که استفاده از رزین پلی آریل اتر آمید از رزین های بیسمال ایمید و رزینهای سیانات استر هم ارزان تر تمام میشود.منبع: موسسه کامپوزیت ایران- نشریه کامپوزیت لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده