رفتن به مطلب

اخبارهای نانو


pesare baba

ارسال های توصیه شده

آقای مجتبی قره‌قانی، دانش‌آموز خوب و پژوهشگر گروه نانوزیست‌فناوری سومین المپیاد نانو: «تجربه یک کار گروهی پژوهشی در زمینه نانو تجربه ارزشمندی است که به راحتی در هر جایی به دست نمی‌آید».

باشگاه نانو برای معرفی فعالیت‌هایی که در گروه نانوزیست‌فناوری در اردوی سومین المپیاد نانو انجام شده‌است، گفتگویی با آقای مجتبی قره‌قانی انجام داده‌است.

 

IMG_9312.jpg

 

1. لطفا خودتان را معرفی کنید.

با عرض سلام، بنده مجتبی قره‌قانی متولد سال 1375 از مدرسه استعدادهای درخشان شهید بهشتی، رشته ریاضی و ساکن شهر ری از شهرستان‌های استان تهران هستم.

 

2. آیا از اینکه در المپیاد نانو برگزیده شده‌اید خوشحال هستید؟ احساستان را نسبت به این علم و فناوری و آینده آن بیان کنید.

طبیعتا بله. ولی نظر بنده این است که این علم تشکیل‌دهنده بخش بسیار مهمی از علوم و فناوری آینده و تکنولوژی ساخت تجهیزات مورد نیاز بشر است و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. جدای از آن، این که دیگر می‌توانیم از این دنیای بسیار بزرگ به ابعاد مولکولی و اتمی نزدیک‌تر شویم و حتی بتوانیم در ساختار مولکولی آنها دستکاری کرده و به شکل دلخواه درآوریم، بسیار هیجان‌انگیز است.

 

3. آیا در این زمینه ادامه تحصیل می دهید؟

بله، انتخاب رشته در یک زمینه مرتبط با نانو حتما از اولویت‌های آینده من خواهد بود، ولی خودم شخصا بیشتر به زمینه‌های کاربردی این علم علاقه دارم تا زمینه‌های پایه مثل ساخت نانومواد. مانند کاربرد این علم در علوم پزشکی و الکترونیک

 

4. نظرتان درباره کیفیت برگزاری دوره چه است؟ مزایا و معایب آن را بگویید.

کیفیت کلی کار، خوب بود، وجود آزمایشگاه‌های مجهز، فضای بزرگ محل برگزاری و امکانات آن نظیر سایت و پذیرایی خوب و نزدیکی خوابگاه‌ها به آزمایشگاه‌ها و همچنین استفاده از استادان متخصص در زمینه علوم مرتبط، بازدیدهای بسیار خوب و مرتبط با موضوع مورد کار دانش‌آموزان، نزدیکی مسئولان باشگاه و سرپرست‌ها و امکان در میان گذاشتن مشکلات و نقایص احتمالی، از مزایای دوره بود، ولی در کنار آن مشکلاتی همچون بی‌برنامه‌گی و مشخص نبودن دقیق چگونگی انجام کار گروهی و ارائه شفاهی دانش‌آموزان و اختصاص بخشی از نمره دانش‌آموزان به نوشتن مقاله در این مدت بسیار کم در کنار ارائه شفاهی آنان، عدم بردن تمام گروه‌ها به بازدیدهای مختلف مانند پژوهشگاه صنعت نفت، با وجود این که می‌توانست برای بسیاری از دانش‌آموزان مفید باشد، عدم حضور برخی استادان در کنار دانش‌آموزان برای پاسخ به سوالاتشان و برخی از کمبودها در داخل واحدها و جمعیت زیاد هر واحد مسکونی از معایب آن به شمار می‌رفت.

 

5. در چه گروهی کار می‌کردید؟

در گروه نانوزیست‌فناوری زیر نظر دکتر ترانه‌جو و دکتر تفقدی‌نیا کار می‌کردیم. با وجود این که استادان ما گاهی به علت مشغله کاری در کنار ما نبودند، به نظرم نسبت به استادان سایر گروه‌ها در کارشان مهارت بیشتری داشتند و اطلاعات بیشتری به ما دادند. استاد ترانه‌جو در پروژه آزمایشگاهی ما همراه و استاد راهنمای ما بودند و استاد تفقدی‌نیا نیز در اوقات فراغت از آزمایشگاه نیز مطالب مفیدی مانند روش تحقیق کتابخانه‌ای و اینترنتی، روش‌های حل خلاقانه مساله(triz) و علم (Biomimetic) که علم ساخت مواد، تجهیزات و دستگاه‌های مختلف به تقلید از طبیعت است را به ما آموختند.

 

2012-07-10%2016_08_45.jpg

 

6. درباره کاری که در آزمایشگاه انجام دادید توضیح دهید.

رسانش و رهایش هدفمند دارو از جمله روش‌های نوین و پیشرفته دارو درمانی در درمان برخی بیماری‌ها از جمله سرطان است. با روش‌های معمول مصرف دارو مانند مصرف خوراکی یا تزریقی، دارو در سراسر بدن توزیع شده و تمام بدن تحت اثرات جانبی دارو قرار گرفته و عوارض جانبی دارو بروز خواهند کرد. با توجه به اینکه برخی داروهای ضد سرطان بسیار قوی بوده و با جذب آنها توسط اندام‌های دیگر خواص خود را از دست داده و یا عوارض جانبی شدیدی دارند، روش‌های رسانش هدفمند دارو اهمیت زیادی دارند. هدف ما در آزمایشی که انجام دادیم، بارگذاری داروی ضد سرطان آلبندازول و تولید نانوذرات حاوی و فاقد دارو توسط پلیمر مخاط چسبی کیتوسان بود، تا این پوشش پلیمری، داروی مورد نظر را که ضد سرطان کلیه بود تا مقصد نهایی خود حفظ کند. نتیجه حاصل شده که با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) مشخص شد، حاکی از توزیع اندازه خوب نانوذرات بود، همچنین با بررسی‌های انجام شده توسط دستگاه طیف‌سنج فرابنفش، میزان جذب داروی حاصله در حدود 51% به دست آمد.

 

7. در این دوره غیر از پروژه‌ای که در آزمایشگاه انجام دادید با چه مباحث دیگری (درباره نانوزیست فناوری) آشنا شدید؟

مطالبی همچون چگونگی انتقال صفات از طریق انتقال ژن‌های مختلف گیاهی یا جانوری به یکدیگر، روش‌های جدید کشف شده در سنتز نانوذرات به وسیله گیاهان و باکتری‌ها و نقش پلیمرهای مخاط چسب در انتقال دارو

 

8. درباره بازدید تخصصی روز چهارشنبه توضیح کوتاهی بدهید.

بازدید تخصصی گروه ما، از پژوهشکده بیوتکنولوژی جهاد کشاورزی کرج بود که بخش‌های مختلفی از جمله بخش فناوری نانو و بخش کشت گونه‌های مختلف گیاهی و اصلاح نباتات را دیدیم.

در بخش فناوری نانو ابتدا بعضی از روش‌های جدید سنتز نانومواد اشاره شد. مثل سنتز نانوذرات توسط باکتری و یا نباتات، همچنین با یک روش جدید سنتز نانوذرات آشنا شدیم، این سنتز با استفاده از برگ سوزنی‌برگانی همچون سرو امکان‌پذیر است.

نکته جالب دیگری که در این بازدید متوجه شدیم، این بود که استفاده از بیوتکنولوژی در روش‌های سنتز نانوذرات، سرعت بالای انجام واکنش و بازده آنها نسبت به روش‌های شیمیایی(حدود 96 درصد) را در پی دارد، ولی این روش‌ها منجر به تولید حجم بالایی از نانو‌ذرات نمی‌شوند.

در بخش کشت گونه‌های گیاهی، نیز روشی توضیح داده شد که در آن با ایجاد یک فضای کاملا استریل برای رشد گیاهان با کوچکترین قلمه از گیاه مورد نظر(مانند برگ آن) و وارد کردن مواد غذایی و آب به حالت ژل استریل شده، امکان اصلاح نبات و کشت و تکثیر آن در تعداد بسیار بالا با صرف کمترین هزینه و حصول بهترین نتیجه و کمترین تلفات فراهم می‌شود.

 

9. در کلاس شبیه‌سازی چه چیزی یاد گرفتید؟

در کلاس شبیه‌سازی نیز با مفهوم کلی شبیه‌سازی، چگونگی آن و کاربرد مهمی که امروزه در علوم مرتبط با فناوری نانو دارد، آشنا شدیم. نرم‌افزاری که یاد گرفتیم یعنی نرم‌افزارLAMMPS، نرم‌افزار خوبی بود، ولی وقتی قرار است با چنین نرم‌افزاری کار شود باید از ابتدا تمامی روش‌های کار با آن و متغیرهای موجود در برنامه برای بچه‌ها توضیح داده شود نه اینکه همه‌اش در یک محیط از پیش تهیه شده و به طور تقلیدی کار انجام شود، تا بچه‌ها پس از اردو نیز بتوانند از این برنامه استفاده کنند و پروژه‌های خود را با آن انجام دهند.

 

10. درباره احساس خود نسبت به این اردو بگویید.

کلا همه چیز خوب بود. در مورد بچه‌ها باید بگویم در کمترین جمع و فضایی چنین دوستان خوبی را می‌توان پیدا کرد. حضور مسئولان باشگاه و المپیاد و سرپرستان گروه‌ها طرح بسیار خوبی بود که بچه‌ها از نزدیک می‌توانستند مشکلات و سوالات خود را با آنها در میان بگذارند، در اینجا جا دارد صمیمانه از مسئولان باشگاه، مخصوصا جناب آقایان فلاحت و قدمگاهی تشکر کنم که صبورانه به دنبال کارهای بچه‌ها بودند. بازدیدها مخصوصا بازدید از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی خوب بود، ولی جا دارد در دوره‌های بعدی تمامی بازدیدها به طور عمومی انجام شود تا همه بتوانند از آنها استفاده کافی را ببرند.

 

11. آیا در این اردو غیر از مطالب علمی و تخصصی نانو، چیز دیگری یاد گرفتید؟

بله، همان‌طور که قبلا اشاره کردم، استاد تفقدی‌نیا در وقت‌های خارج از آزمایشگاه مطالبی همچون روش تحقیق، روش‌های حل مساله و غیره را به ما آموختند، ولی جدای از اینها تجربه یک کار گروهی پژوهشی در زمینه نانو تجربه ارزشمندی است که به راحتی در هر جایی به دست نمی‌آید.

 

 

12. برای شرکت در آزمون المپیاد نانو، چه منابعی را مطالعه کرده بودید؟

منابع معرفی شده برای المپیاد زیاد نبودند و به علت اطلاع‌رسانی ضعیف و عدم دسترسی دانش‌آموزان به تمام منابع تقریبا منبع اصلی، اطلاعات عمومی خود بچه‌ها بود، ولی از منابع المپیاد،کتاب نانو از نو را مطالعه کردم که البته سطح علمی پایینی داشت. همچنین حدود یک ماه (چهار جلسه) در کلاس‌های آشنایی با فناوری نانو که از طرف پژوهش‌سرای بصیرت در شهر ری برگزار شد شرکت کردم که دو تن از مدرسان باشگاه، جناب آقای حسینی و جناب آقای عابدی مسئولیت آموزش آن را بر عهده داشتند.

 

13. باشگاه نانو را چندوقت است می شناسید؟ چه نظری درباره برنامه های آن دارید؟

تقریبا از زمان آشنایی با این المپیاد. به نظر من برنامه‌های آن نظیر برگزاری المپیاد و انتشار نشریات مرتبط با علوم و فناوری نانو بسیار عالی است و در صورت برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های کنونی به طور گسترده‌تر می‌تواند نقش مهم و موثری در آشنایی بیشتر اقشار مختلف با علوم و فناوری نانو داشته باشد. در ضمن حمایت از طرح‌های دانش‌آموزی در زمینه فناوری نانو و در اختیار گذاشتن تجهیزات و آزمایشگاه‌های مجهز برای آنان نیز می‌تواند از جمله برنامه‌های آینده باشگاه باشد.

لینک به دیدگاه

گزارش برگزاری مرحله دوم سومیــن المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

 

1- افتتاحیه

افتتاحیه اردوی علمی سومین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، شنبه 17 تیرماه 1391، با حضور 39 برگزیده مرحله اول، برخی از والدین آنها، دبیر و کارشناسان کارگروه ترویج ستاد نانو، مدیر روابط عمومی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سرپرستان علمی دوره و کارشناسان باشگاه نانو در سالن فارابی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

در این مراسم توضیحاتی درباره جزئیات برنامه اردوی علمی المپیاد، مانند بخش آزمایشگاهی، بخش نانومحاسباتی، بازدیدهای عمومی و تخصصی درنظر گرفته شده، تهیه گزارش کار و مقاله در طول دوره و نحوه ارزیابی دانش‌آموزان برای تعیین امتیاز نهایی آنها ارایه شد.

در ادامه، دکتر فرزاد حسینی‌نسب، سرپرست ارشد علمی گروه‌های نانومواد و نانوالکترونیک، ضمن تشریح فعالیت‌های آزمایشگاهی دوره و بیان دورنما و کاربرد پژوهش‌هایی که دانش‌آموزان با راهنمایی سرپرست‌های علمی در طی اردو انجام می‌دهند، به سوالات دانش‌آموزان درباره جزئیات علمی اردوی مرحله عملی، پاسخ داد.

در پایان مراسم افتتاحیه، دانش‌آموزان با توجه به نمرات آزمون مرحله اول، در سه گروه نانوزیست‌فناوری، نانومواد و نانوالکترونیک قرار گرفتند، همچنین به منظور بهره‌برداری بیشتر دانش‌آموزان از برنامه‌های آموزشی دوره، هدایت هر چهار نفر به یک سرپرست علمی واگذار گردید و سرپرستان، در طول مدت دوره همراه گروه‌ها بودند.

2- بخش آزمایشگاهی

بخش آزمایشگاهی، از عصر روز 17 تیر ماه در 4 آزمایشگاه از آزمایشگاه‌های مرجع مستقر در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به طور موازی آغاز و تا پایان روز سه‌شنبه 20 تیر ماه ادامه داشت.

در این بخش متناسب با موضوع هر گروه، پژوهشی خاص طراحی شده بود، که دانش‌آموزان در طول چهار روز اول دوره، با راهنمایی سرپرستان علمی به انجام آن پرداختند. سعی بر این بود که آزمایشات طوری طراحی شوند که علاوه بر قابل انجام بودن آنها در طول مدت کوتاه 4 روزه توسط خود دانش‌آموزان، از نظر نتایج به دست آمده و آزمون‌هایی که در انتهای سنتز نانومواد انجام می‌شود، قابل تحلیل و ارائه به صورت مقاله باشد، تا بدین وسیله دانش‌آموزان روش ارائه مطالب علمی و تحلیل آنها را فرا گیرند و با چند مورد از آزمون‌های مشخصه‌یابی و شناخت نانوذرات آشنا شوند.

 

2 az.jpg

3- سمینارهای علمی

به منظور آشنایی دانش‌آموزان با روش‌ها و آزمون‌های مشخصه‌یابی و شناخت نانومواد، در طول کلاس‌های آزمایشگاهی، 5 سمینار علمی با موضوعات زیر برای آنها برگزار شد.

- آشنایی با روش کار دستگاه طیف‌سنج تبدیل فوریه اشعه مادون قرمز (FTIR)

- آشنایی با آزمون پراش پرتوی ایکس (XRD)

- آشنایی با روش طیف‌سنجی مرئی و ماورای بنفش (UV-Visible Spectroscopy)

- آشنایی با آزمون VNA

- آشنایی با ماده متیلن بلو

4- بازدیدهای تخصصی

چهارشنبه 21 تیر ماه، به بازدید از مراکز معتبر علمی کشور اختصاص داشت، در این روز برای هر گروه، بازدید از یک مرکز خاص با توجه به زمینه فعالیت گروه‌ها در نظر گرفته شده بود.

بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت، توسط گروه نانومواد انجام شد.

گروه نانوالکترونیک، آزمایشگاه لایه نازک دانشکده برق و الکترونیک دانشگاه تهران را دیدند.

گروه نانوزیست‌فناوری از پژوهشکده بیوتکنولوژی جهاد کشاورزی بازدید کردند.

 

naft 2.jpg

5- بخش نانومحاسباتی

دوره نانومحاسباتی، در دو بخش تئوری و عملی با حضور همه برگزیدگان، روزهای 22 و 24 تیرماه در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تحت نظر دکتر مهدی نیک‌عمل برگزار شد.

صبح روز پنج‌شنبه، دانش‌آموزان با مفاهیم اولیه شبیه‌سازی و روش‌های مختلف آن آشنا شدند. این کارگاه با حل مثال توسط دانش‌آموزان همراه بود.

کارگاه عصر روز پنج‌شنبه، با هدف آشنایی با نرم‌افزارLAMMPS در سایت دانشگاه اجرا شد. آشنایی و کار با این نرم‌افزار و حل مثال‌های ساده در محیط آن، به دانش‌آموزان آموزش داده شد. شبیه‌سازی گاز آرگون از جمله مثال‌هایی بود که توسط خود دانش‌آموزان انجام و نتایج آن تحلیل شد.

صبح روز دوم کارگاه، ابتدا در مورد مفاهیم ارائه شده در جلسه قبل، از دانش‌آموزان سوالاتی شد و امتیازی برای آنها درج گردید. پس از آن مثال دیگری از شبیه‌سازی فولرین و نانولوله انجام شد. عصر روز دوم نیز، آزمونی با عنوان «شبیه‌سازی حرکت یک فولرین در راستای محور طولی نانولوله از ابتدا تا انتهای آن» به مدت 3 ساعت برگزار شد که 3 نفر از دانش‌آموزان موفق به انجام پروژه در این مدت شدند و سایرین هم با تاخیر، توانستند این شبیه‌سازی را انجام دهند.

 

shabihsazi.jpg

6- بازدیدهای عمومی

بازدید از مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، 25 تیر ماه توسط همه گروه‌ها انجام شد، در این برنامه، دانش‌آموزان از بخش تحقیقات گیاهان دارویی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع و باغ ملی گیاه‌شناسی و همچنین آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی بازدید کردند و در پژوهشگاه پلیمر، با روش کار تجهیزاتی مانند میکروسکوپ الکترونی روبشی، اندازه‌گيري دماي نرمي و خمش در اثر گرما، دستگاه اندازه‌گیری کشش و دستگاه طیف‌سنج مادون قرمز تبدیل فوریه از نزدیک آشنا شدند.

7- برنامه ورزشی و تفریحی

صبح روز جمعه 23 تیر ماه، دانش‌آموزان در برنامه ورزشی شرکت کردند و عصر آن روز نیز به بازدید از برج میلاد گذشت.

همچنین با توجه به برنامه فشرده آموزشی دانش‌آموزان و سپری شدن روزهای آخر به تهیه گزارش کار فعالیت‌های آزمایشگاهی، مقاله‌های علمی و فایل‌های ارایه، رفتن به سینما و تماشای فیلم بدون دغدغه و استرس تکالیف و آزمون، در برنامه روز آخر اردو، گنجانده شد.

8- آزمون تئوری

آزمون تئوری مرحله دوم سومین المپیاد نانو، 27 تیرماه در سالن فارابی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور 39 برگزیده مرحله اول انجام شد. این آزمون شامل 10 سوال عمومی چهارگزینه‌ای برای همه گروه‌ها و 10 سوال تخصصی تشریحی به تفکیک برای گروه‌های نانوالکترونیک، نانومواد و نانوزیست‌فناوری بود. طراحی این سوالات بر اساس بخش آزمایشگاهی دوره، بازدیدهای عمومی و تخصصی انجام شده، سمینارهای علمی و منابع و جزوات علمی بود که قبل از دوره به دانش‌آموزان ارایه شده بود.

9- ارایه دستاوردهای دانش‌آموزان

در پایان مرحله عملی، دانش‌آموزان حاضر در دوره، به صورت گروهی، مقاله‌ای تحت عنوان پژوهشی که در بخش آزمایشگاهی انجام دادند، را تهیه و ارایه دادند، همچنین دستاوردهای خود در طول این دوره را، پس از برگزاری آزمون تئوری، در حضور داورانی از پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی شریف، ستاد نانو و باشگاه نانو، به صورت گروه‌های دو نفره در قالب پاورپوینت، در سه سالن، به طور موازی ارایه کردند و به سوالات داوران در زمینه فعالیتی که انجام داده‌ بودند، پاسخ دادند.

10- نتایج

از مجموع 16هزار دانش‌آموزی که در سومين المپياد دانش‌آموزي علوم و فناوري نانو شرکت کردند، 39 نفر به مرحله دوم راه یافتند که از اين تعداد 3 نفر مدال طلا، 3 نفر مدال نقره، 18 نفر مدال برنز و 15 نفر نيز دیپلم افتخار دريافت کردند.

11- اختتامیه

مراسم اختتامیه، روز 28 تیر ماه سال 1391، با حضور دکتر سعید سرکار، دبیر محترم ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر علی‌محمد سلطانی، مدیر محترم دبیرخانه ستاد نانو، مهندس عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو و جمعی از مدیران و معاونین آموزش و پرورش استان‌ها برگزار شد.

 

5 - Copy.jpg

در این مراسم، گزارش کامل فعالیت‌های باشگاه نانو، به وسیله خانم مهندس اسلامی‌پور، مدیر باشگاه نانو ارایه شد. همچنین از برگزیدگان سومین المپیاد دانش‌آموزی، نهادهاي ترويجي برتر و استان‌هاي برگزيده که در برگزاري سومین المپياد نانو فعالیت داشتند، تقدیر شد.

در پایان نیز، نشستی با حضور مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو، مسئول باشگاه نانو و نهادهای ترویجی فعال در خصوص المپیاد دانش‌آموزی نانو برگزار شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فاطمه نجارنیا؛ دارنده مدال طلای سومین المپیاد دانش‌آموزی نانو

Najjarnia.jpg

 

ضمن معرفی خود، هدفتان از شرکت در المپیاد نانو را توضیح دهید.

فاطمه نجارنیا، از شهر مشهد مقدس، یکی از پنج نفری هستم که دومین بار است، در دومین مرحله المپیاد نانو حضور دارم. با توجه به اینکه می‌دانستم المپیاد نانو در کنکور و امثال آن، تاثیری ندارد، هدفم از شرکت در این المپیاد واقعا یادگیری بود. با وجود خاطره خوبی که از اردوی سال گذشته داشتم، امسال انگیزه‌ام برای قبولی خیلی بیشتر بود.

 

به منظور آمادگی برای آزمون المپیاد، چه فعالیت‌هایی انجام دادید؟

بیشتر، از مقالات سایت و کتاب‌های باشگاه کمک گرفتم. از یک سی‌دی آموزشی هم که از نمایشگاه نانو خریداری کرده بودم، استفاده کردم. سال گذشته در کلاس‌های انجمن نانوتکنولوژی شهید هاشمی‌نژاد به استادی خانم رعنا باقری شرکت کردم و بسیاری از مطالب پایه‌ای که یاد گرفتم، مربوط به این کلاس‌ها بود. امسال بیشتر، مطالب را مرور کردم تا برای المپیاد آماده شوم. همچنین برگزاری آزمون آزمایشی قبل از المپیاد امسال، ایده جالبی بود که برای من هم مفید بود.

 

به نظر شما، سطح علمی دوره چگونه بود؟

سطح علمی دوره بسیار مناسب بود. کادر اجرایی، سرپرست‌های علمی و همچنین دانش‌آموزان در سطح بسیار بالایی بودند و رقابت، بسیار تنگاتنگ و نزدیک بود. آزمایش‌های طراحی شده و نیز دوره شبیه‌سازی، هر دو هدفمند و متناسب با نیازهای روز دنیا بودند. بازدیدهای تخصصی و عمومی متنوع، علاوه بر کیفیت علمی، زمینه آشنایی دانش‌آموزان را با مکان‌های مختلف دانشگاهی و پژوهشی مرتبط با فناوری نانو فراهم کردند. در مجموع برنامه‌های دوره، تنوع و کیفیت بالایی داشت و از لحاظ برنامه زمانی، مناسب بودند.

 

امکانات علمی موجود در اردوی المپیاد چگونه بود؟

حضور سرپرستان در طول دوره در محل اقامت دانش‌آموزان بسیار مفید بود، چون می‌توانستیم در هر زمانی از ایشان در مورد اشکالات علمی و نیز مواردی چون مقاله و ارائه ها کمک بگیریم. یکی از مشکلات موجود مسئله اینترنت بود که گاها برای همه دانش‌آموزان هم‌زمان در دسترس نبود و باید به سایت مراجعه می‌کردیم.

آزمایشگاه‌ها بسیار خوب و مجهز بودند و تست‌های گرفته شده از پروژه‌های آزمایشگاهی، تست‌های مناسبی بودند و دانش‌آموزان تجربه یک پروژه عملی واقعی همراه با تحلیل نتایج حاصل را داشتند و این نکته بسیار مهمی است. کارگاه شبیه‌سازی (اگرچه فقط 2 روز) خیلی خوب بود و خصوصا تدریس دکتر نیک‌عمل فوق‌العاده بود. من به عنوان یک نظر به مسئولین پر تلاش باشگاه نانو پیشنهاد می‌کنم، تدریس ایشان را برای سال‌های آتی از دست ندهند، اگرچه می‌دانم که شما همیشه بهترین‌ها را انتخاب می‌کنید. اگر مدت دوره کارگاه شبیه‌سازی بیشتر هم بشود، خیلی خوب است، اگرچه هر چه قدر که کلاس جلوتر می‌رفت مباحث سنگین‌تر می‌شد!!!

فقط یک انتقاد سازنده هم می‌کنم!! آن هم اینکه در روز بازدید عمومی تعداد بچه‌ها زیاد بود و ما که عقب‌تر بودیم گاهی متوجه توضیح استادی که مطالب را ارائه می‌کردند نمی‌شدیم.

 

آیا مطالب ارائه شده در این دوره برای شما جدید بود؟

مطالب کارگاه شبیه‌سازی خیلی خوب، مفید و جدید بود. مطالبی که در مورد تست‌های انجام شده مانند FTIR, XRD, UV-Visible به صورت کلاس‌های تئوری قبل از رفتن به آزمایشگاه تدریس می‌شد خیلی خوب بود، چون ما با مکانیسم تست‌هایی که انجام می‌دادیم آشنا می‌شدیم و می‌توانستیم خودمان نتایج کارمان را تحلیل کنیم.

 

از کدام بخش از دوره بیشتر لذت بردید؟ چرا؟

تمام بخش‌های دوره برای من لذت‌بخش بود، ولی کار آزایشگاهی چیز دیگری بود. همکاری دوستانه بچه‌ها در انجام، تحلیل و ارائه کارهای آزمایشگاهی فوق‌العاده بود. همچنین حضور سرپرست‌های علمی در طول دوره در کنار دانش‌آموزان، به کیفیت کار می‌افزود.

 

یک خاطره جالب و به یاد ماندنی از دوره برای همراهان باشگاه نانو تعریف کنید.

این واقعا سخت‌ترین سوالی بود که می‌توانستید بپرسید، چون لحظه لحظه اردو برای من خاطره بود و من نمی‌توانم تمام آن لحظات را در چند جمله خلاصه کنم. اما یکی از شیرین‌ترین‌هایش شاید، خاطره شب آخر بود. خصوصا وقتی که از سینما برگشتیم و به اتاق‌هایمان رفتیم، دلیلش هم این بود که دیگر هیچ دغدغه‌ای نداشتیم. (صبح، امتحان، بعدازظهر ارائه‌ها و سر شب مقاله‌ها را تحویل داده بودیم و به قول بچه‌ها "شام آخر" را هم خورده بودیم!) و در اتاقمان با پفک خوردن و حافظ خواندن و ... خنده بازاری داشتیم. و من در آن سر و صدا، دقایقی روی صندلی‌ای که نشسته بودم، خوابم برده بود که حدود ساعت 2:30 بچه‌ها بیدارم کردند و دیگر کم کم رفتیم که بخوابیم.

 

آیا در این اردو غیر از مطالب علمی و تخصصی نانو، چیز دیگری یاد گرفتید؟

بله، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که من در این دو سال یاد گرفتم، همکاری گروهی بود. اینکه فهمیدیم چگونه با افکار، باورها و دیدگاه‌های متفاوت، می‌توانیم با یکدیگر کنار بیاییم. اینکه فهمیدم گاهی اوقات با اینکه صد درصد به نظر خودت اطمینان داری، باید بتوانی حرف طرف مقابلت را بپذیری و همچین مزایای این نوع از کار، اینکه گاهی در لحظاتی که خسته یا نگرانی، وجود و همکاری هم‌گروهی‌هایت است که انگیزه ادامه دادن می‌بخشد. از طرفی فکر نمی‌کنم که می‌توانستم تجربه علمی و عملی دوره المپیاد را در جای دیگری به‌دست آورم، یعنی این همه مطالب مناسب را با این شیوه و برنامه در طول 12 روز یاد بگیرم. یکی از پربازده‌ترین و پرخاطره‌ترین دوره‌های عمرم بود و امیدوارم باز هم تکرار شود و از نتایج آن به خوبی استفاده کنم.

 

با توجه به اینکه در اردوی پارسال هم شرکت داشتید، آیا اردوی امسال نسبت به پارسال بهبودی داشته است؟ از چه لحاظ؟

بله، سال گذشته به دلیل کوتاه‌تر بودن زمان کلی دوره، برنامه‌ها فشرده‌تر بود و امسال زمان‌بندی برنامه‌ها بهتر بود. بازدیدهای عمومی و تخصصی از برنامه‌های خوبی بود که امسال اضافه شده بود. کیفیت کارهای آزمایشگاهی ارتقا یافته بود. در طول چهار روز کار آزمایشگاهی، روی یک موضوع متمرکز بودیم، و به نظر من تحلیل تست‌های گرفته شده از نتایج آزمایش با توجه به مطالبی که آموخته بودیم، مهمترین نکته مثبت قابل توجه بود، همچنین همان‌طور که گفتم، راهنمایی‌های سرپرست های علمی، برای ما بسیار مفید بود.

کارگاه شبیه‌سازی امسال نیز برای من مفیدتر از سال گذشته بود. در مجموع، با توجه به روند طی شده در این سه سال من فکر می‌کنم که به لطف خدا و تلاش مسئولین پر تلاش باشگاه، کیفیت دوره عملی المپیاد هر سال بهتر از گذشته شود.

 

فکر می‌کنید، اگر این اردوی علمی در استانی غیر از تهران برگزار می‌شد، چگونه بود؟

با توجه به اینکه تهران پایتخت ایران است، یکی اینکه امکانات بیشتری برای اردوی المپیاد فراهم است و دیگر اینکه نوعی عدالت برای همه استان‌ها به وجود می‌آید. مثلا اگر استانی غیر از تهران انتخاب شود، معیارهای انتخاب چه چیزهایی می‌تواند باشد و دانش‌آموزان سایر استان‌ها گله‌مند خواهند بود، مگر اینکه تمام شرایط در نظر گرفته شود.

 

به نظر خودتان، توانایی برگزاری کلاس‌های آموزشی نانو را برای هم سالان خود دارید؟

بله، من حاضرم برای برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف با باشگاه نانو همکاری کنم و فکر می‌کنم که به لطف خدا توانایی آن را هم داشته باشم.

 

آینده ایران در زمینه فناوری نانو را چگونه می‌بینید؟

ایران از لحاظ تولید علم و مقاله در فناوری نانو شرایط مناسبی دارد، اما هدف اصلی، کاربردی کردن علم تولید شده در صنعت و بازار است که این مورد به تلاشی فراتر از کارهای آزمایشگاهی دانشمندان نیاز دارد. فعالیت‌های آزمایشگاهی، صنعتی کردن این کارها باید مدیریت شود. بنابراین تلاش علمی به تنهایی راهگشا نیست و مدیریت فناوری و سرمایه‌گذاری اقتصادی سهم بسیاری در پیشگامی یک کشور در یک فناوری دارد.در انتهای صحبت‌هایم، از شما مسئولین پر تلاش باشگاه دانش‌آموزی نانو و از زحمات بی‌وقفه و بی‌دریغتان بسیار بسیار سپاسگزارم و پویایی و توفیق روزافزونتان را از ایزد منان خواهانم. دلم برای لحظه لحظه اردو تنگ می‌شود و امیدوارم که به زودی زود شما را ببینم. به امید دیدار.

لینک به دیدگاه

گفتگو با مهندس حسین گیلانی، از سرپرستان علمی اردوی سومین المپیاد نانو

 

Untitled_-_Copy.jpg

 

آقای مهندس حسین گیلانی، یکی از سرپرستان علمی گروه نانومواد در طول دوره برگزاری مرحله دوم سومین المپیاد دانش‌آموزی همراه باشگاه نانو و دانش‌آموزان منتخب بودند. باشگاه نانو گفتگویی در خصوص اردوی علمی سومین المپیاد نانو با ایشان انجام داده‌است، در ادامه پای صحبت آقای گیلانی می‌نشینیم

 

1- لطفا ضمن معرفی خودتان، بفرمایید چه فعالیت‌هایی در زمینه فناوری نانو داشته‌اید؟

حسین گیلانی، کارشناس ارشد نانوفناوری از دانشگاه تربیت مدرس و دارای گواهی توانمندی تدریس نانو از کارگروه ترویج ستاد نانو هستم. تا کنون برای ترویج نانو، در فعالیت‌های مختلفی مشارکت داشته‌ام؛ مانند همکاری در برگزاری هفتمین همایش دانشجویی نانوفناوری در دانشگاه تربیت مدرس، ثبت نام شرکت‌کنندگان اولین مسابقه ملی تجهیزات شناسایی در فناوری نانو، برگزاری نمایشگاه‌های دانش‌آموزی در استان‌های مختلف، برگزاری کارگاه در سومین جشنواره ملی فناوری نانو در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، تدریس به دانش‌آموزان به منظور آمادگی برای آزمون مرحله اول المپیاد دانش‌آموزی نانو.

 

2- چه مدت است با باشگاه نانو آشنایی دارید و در چه بخشی از باشگاه فعالیت کرده‌اید؟

حدود 2 سال، در برگزاری نمایشگاه‌های دانش‌آموزی در استان‌های مختلف، آموزش دانش‌آموزان برای آزمون سومین المپیاد نانو و در اردوی علمی سومین المپیاد هم به عنوان یکی از سرپرستان علمی گروه نانومواد فعالیت داشتم.

 

3- نظر شما درباره برگزاری المپیاد نانو برای دانش‌آموزان چیست؟

در درجه اول باعث ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای شناخت بیشتر فناوری نانو می‌شود. ضمنا دانش‌آموزان علاقمند و دارای استعداد فرصت شناسایی استعدادهای خود را پیدا می‌نمایند و لذا با روشن بودن مسیر در دوران لیسانس و یا مقاطع بالاتر، می‌توانند برای آینده کشور بیشتر مفید واقع شوند.

 

4- با توجه به اینکه شما در این دوره، سرپرست علمی یکی از گروه‌های دانش‌آموزی هستید، سطح علمی آنها را قبل از شروع دوره و بعد از گذراندن کلاس‌های و انجام پروژه‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به طور کلی دانش‌آموزانی که در این دوره شرکت کرده بودند، از سطح علمی خوبی برخوردار بودند، ولی به خوبی می‌توان پیشرفت دانش‌آموزان را در روش انجام آزمایشات عملی، تحلیل نتایج و همچنین روش نوشتن مقاله و گزارشات علمی مشاهده نمود.

 

DSC_2198.jpg

 

5- عنوان پروژه‌ای که در گروه نانومواد انجام شد، چه بود، با چه هدفی این پروژه را برای آنها طراحی کردید؟

ساخت نانوکامپوزیت مقاوم در برابر امواج ماوراء بنفش، هدف از طراحی این پروژه این بود که اولا دانش‌آموزان با سنتز نانوذرات و کار در حوزه نانوفناوری از نزدیک آشنا شوند. همچنین سعی ما بر این بود که آزمایشات طوری طراحی شوند که علاوه بر پر بار بودن کارهای عملی، از نظر نتایج و تست‌هایی که انجام می‌شود، قابل تحلیل و ارائه به صورت مقاله باشد، تا بدین وسیله دانش‌آموزان روش ارائه مطالب علمی و تحلیل آنها را فرا گیرند و با چند مورد از آزمون‌های مشخصه‌یابی و شناخت نانوذرات آشنا شوند. در ضمن در کنار تمام اهداف بالا، این نگاه نیز وجود داشت که همه موارد قابل ارزیابی بوده و بتوان دانش‌آموزان را رتبه‌بندی نمود.

 

6- از چه روشی (نام روش) برای تولید نانوکامپوزیت استفاده کردید؟

این روش نام خاصی ندارد، ابتدا نانوذرات در آب به خوبی توزیع شده و سپس به آرامی زمینه پلیمری به آن افزوده شد.

 

7- لطفا درباره روشی که دانش‌آموزان برای تهیه نانوکامپوزیت مقاوم در برابر امواج ماوراء بنفش استفاده کردند، توضیح دهید.

ابتدا دانش آموزان نانوذرات اکسید روی را تهیه کردند و از آن آزمون FTIR گرفتند. برای تهیه نانوذرات اکسید روی، پس از حل کردن استات روی به روش خاص، برای خشک کردن محلول و به دست آمدن پودر اکسید روی، محلول را ابتدا در آون با دمای 120 درجه و سپس در کوره با دمای 600 درجه سانتی‌گراد قرار دادند و بدین ترتیب نانوذرات اکسید روی تهیه شد. سپس مقداری از نانوذرات اکسید روی را در آب پخش کردند و نمونه‌ای برای آزمون UV-vis تهیه کردند. همچنین 2 نمونه دیگر، یکی با مقداری اکسید روی و همان مقدار اکسید تیتانیوم و نمونه بعدی با مقداری اکسید روی و 3 برابر وزنی، اکسید تیتانیوم تهیه کردند و از آنها نیز آزمون UV-vis گرفتند و میزان جذب اشعه UV را بررسی کردند. بعد از این مرحله، 4 نوع نمونه ساختند. یک نمونه با 4 گرم از پلیمر PVA در آب حل شده و سپس در قالب ریخته شد. 3 نمونه دیگر که نانوکامپوزیت هستند با درصد وزنی‌های متفاوت 1% از ZnO، 1%-1% از ZnO-TiO2 و 1%-3% از TiO2-ZnO نسبت به 4 گرم پلیمر PVA ساخته شدند. از هر نوع نمونه 2 بار تکرار شد، زیرا یک نمونه به صورت معمولی خشک شد و نمونه دیگر بعد از خشک شدن در معرض اشعه UV قرار داده شد تا اثر نانوذرات بر جذب اشعه UV مشاهده شود، یعنی هر گروه 8 نمونه از پلیمر ساختند و شکل نمونه‌ها جهت انجام آزمون کشش به صورت دمبلی بود.

 

8- پس از تهیه نمونه‌ها از چه روش‌ها و آزمون‌هایی برای سنجش خواص آنها استفاده کردید.

برای بررسی اینکه پودر اکسید روی تهیه شده است یا خیر، از آزمون تبدیل فوریه اشعه مادون قرمز (FTIR)، برای بررسی ابعاد دانه پودر اکسید روی از آزمون پراش اشعه ایکس (XRD) ، برای بررسی میزان جذب اشعه UV از آزمون طیف‌سنجی مرئی و ماورای بنفش (UV-vis)، برای بررسی استحکام نمونه‌ها از آزمون کشش (Tensile test) و برای بررسی مورفولوژی پودر اکسید روی و نانوکامپوزیت 1% ZnO، از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) استفاده شد.

 

9- همان‌طور که اطلاع دارید، برای هر سه گروه، نانومواد، نانوالکترونیک و نانوزیست‌فناوری بازدیدهای تخصصی از مراکز علمی تحقیقاتی در نظر گرفته شده بود، با توجه به اینکه در این بازدیدها حضور داشتید، بفرمایید آیا این بازدیدها تاثیری در افزایش معلومات دانش‌آموزان داشت؟

بازدیدهای گروه نانومواد از پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بود. به طور کلی بازدیدهای خوبی بود و در افزایش معلومات دانش‌آموزان موثر بود، ولی می‌توانست با برنامه‌ریزی بهتر، مفیدتر نیز واقع شود و مطالب بیشتری گفته شود.

از آنجایی که برنامه کاری دانش‌آموزان فشرده بود، شاید بهتر بود برنامه بازدیدها در یک روز برنامه‌ریزی شود تا دانش‌آموزان بهتر بتوانند از وقت خود استفاده کنند.

 

2012-07-10%2015_43_49.jpg

 

10- در بازدید تخصصی، دانش‌آموزان از چه کجا و از چه بخش‌هایی بازدید کردند؟

در پژوهشگاه صنعت نفت از بخش تولید نانولوله‌های کربنی، میکروسکوپ STM، دستگاه‌های اندازه‌گیری میزان تخلخل مانند BET بازدید کردند،

و در پژوهشگاه پلیمر از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و دستگاه کشش بازدید نمودند.

 

11- با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا بفرمایید آمادگی و تمایل برای تدریس علوم و فناوری دانش‌آموزان را در استان‌های مختلف دارید؟

بنده هم ضمن ابراز خوشحالی بابت همکاری در برگزاری مرحله دوم المپیاد نانو، آمادگی خود را برای آموزش دانش‌آموزان عزیز در زمینه فناوری نانو درصورت فراهم بودن فرصت کافی و مهیا بودن شرایط سفر اعلام می‌کنم. علاقمندان می‌توانند از طریق پست الکترونیکی gilani.h7b@gmail.com با بنده در ارتباط باشند.

 

لینک به دیدگاه

[h=1]چهارمین کنگره بین المللی فناوری نانو در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود[/h] رییس پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه کاشان گفت: 935 مقاله علمی در چهارمین کنگره بین المللی علوم و فناوری نانو(icnn2012) ارائه می شود.

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر مصطفی زاهدی فرد تعداد مقالات رسیده اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاههای سراسر کشور و همچنین کشورهای خارجی از زمان فراخوان به این کنگره را دو هزار و 156 مقاله ذکر کرد و اظهار داشت: پس از بررسی هیات داوران، 935 مقاله برای ارائه در روز برگزاری کنگره انتخاب شد.

 

وی همچنین، نانو کاتالیست ها، نانومترولوژی، نانوکامپوزیت، نانومکانیک، نانوبیوتکنولوژی، نانوفوتونیک، نانو الکترونیک و حسگرها و نانومواد کربنی شامل فولرین، نانولوله ها، گرافن را از جمله محورهای این کنگره برشمرد و افزود: در این کنگره بین المللی، 120 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

 

دبیر همایش با اشاره به اینکه در این کنفرانس پژوهشگران و محققان نانو فناوری کشورهای خارجی نیز حضور دارند، گفت: در زمان برگزاری کنفرانس، 14 مقاله خارجی ارائه می شود.

 

وی، هدف از برگزاری این کنگره را فراهم کردن فرصتی مناسب برای معرفی پیشرفت های جدید در حوزه فناوری نانو و تقویت همکاری بین محققین ایرانی و خارجی این حوزه ذکر کرد.

 

زاهدی فرد با اشاره به اینکه نانوفناوری در برگیرنده پژوهش و فناوری هایی است که در گستره یک تا 100 نانو متر یعنی مقیاس اتمی، مولکولی و ابرمولکولی انجام می‌شود خاطر نشان کرد: اهمیت ویژه نانو فناوری به دلیل نقش آفرینی و اثرگذاری گسترده آن در پهنه وسیعی از زندگی بشر است که شامل پزشکی، داروسازی، محیط زیست، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، علوم فضایی و بسیاری زمینه‌های دیگر می‌شود.

 

گفتنی است، چهارمین کنگره بین المللی علوم و فناوری نانو با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو و دانشگاه کاشان طی روزهای 18 تا 20 شهریور ماه سال جاری در دانشگاه کاشان برگزار می شود.

لینک به دیدگاه

[h=1]شبکه ایمنی فناوری نانو ایران راه اندازی شد[/h]رییس کمیته استاندارد سازی ستاد توسعه فناوری نانو از آغاز به کار شبکه ایمنی فناوری نانو خبر داد.

 

دکتر بیت‌اللهی در گفت‌وگوبا خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به برگزاری چهاردهمین مجمع استانداردسازی فناوری نانو در ایتالیا گفت: با توجه به عضویت و حضور فعال ایران درمجمع استانداردسازی فناوری نانو، جمهوری اسلامی ایران دو طرح خود را که از پیش در کمیته‌های این مجمع به تصویب رسانده بود، ارائه کرد.

 

وی افزود: یکی از طرح‌های متعلق به کمیته کاری wg3 در حوزه ایمنی است. این استاندارد از دوسال پیش در این کمیته به تصویب رسیده و درحال بررسی‌های مورد نیاز جهت انتشار است.

 

به گفته بیت‌اللهی بین سه تا چهارسال زمان نیازاست تا طرح‌های ارائه شده در کمیته استانداردسازی فناوری نانو تحت عنوان ایزو Tc229 پس از بررسی‌های مکرر به مرحله نهایی و انتشار استاندارد برسد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: طرح دوم تحت عنوان تدوین استانداردهای مرتبط با تعیین شاخص‌های ارزیابی فناوری نانو، صنعت وعلم نانو است که اخیرا مورد تصویب کمیته استانداردسازی فناوری نانو قرارگرفته بود که برای اولین بار پس از تصویب در چهاردهمین مجمع استانداردسازی فناوری نانو ارائه شد.

 

رییس کمیته استانداردسازی ستاد نانو با بیان اینکه ایران یک کشور فعال درعرصه استانداردسازی بین‌المللی و ملی است، خاطرنشان کرد: 43 کشورعضو کمیته استانداردسازی فناوری نانو هستند و اجلاس بعدی هم در کشور مکزیک برگزار می‌شود.

 

بیت‌اللهی با بیان اینکه در گذشته یک استاندارد بین‌المللی با کد TR11360 از سوی ایران ارائه و پس از چهار سال منتشر شد، خاطرنشان کرد: این دواستاندارد جدید هنوز به مرحله انتشار نرسیده‌اند که امیدواریم طی دوسال آینده به نتیجه برسد. به طور کلی استانداردهای مصوب ومنتشرشده درسایت ایزو قرارمی‌گیرند و تمامی کشورها می توانند از آنها بهره مند شوند.

 

رییس کمیته استانداردسازی ستاد فناوری نانو ادامه داد: در سازمان ایزو، کشورهای محدودی در حوزه استانداردسازی فناوری نانو فعال هستند که در این میان ایران به عنوان یکی از کشورهای بسیار فعال محسوب می شود.

 

وی با بیان اینکه تاکنون 10 استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو توسط ستاد توسعه فناوری نانو با همکاری سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران منتشر شده است، تصریح کرد: همچنین 10 استاندارد ملی دیگر در دست تصویب وانتشار است.

 

بیت اللهی خاطرنشان کرد: از جمله دلایل ورود به بحث استاندارد، پتانسیل فراوان ایران در تولید محصولات فناوری نانو و فعالیت بیش از 200 شرکت دانش بنیان در این حوزه است.

 

وی تصریح کرد: از حدود پنج سال پیش که کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو در دنیا شکل گرفت، ستاد توسعه فناوری نانو با همکاری سازمان ملی استاندارد، کمیته استاندارد فناوری نانو را در این ستاد تشکیل داد که وظیفه آن تدوین استانداردها باهدف پشتیبانی از تولید محصولات محسوب می‌شود.

 

رییس کمیته استانداردسازی ستاد فناوری نانو افزود: همچنین کمیته در وزارت بهداشت جهت تولید محصولات پزشکی با مبنای فناوری نانو وارائه مجوزهای ایمنی محصولات و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه ایمنی فناوری نانوگفت: در راستای توانمندسازی کشور در حوزه ایمنی فناوری نانو،این شبکه تشکیل شده است که هدفش شبکه‌سازی متخصصان فعال دراین حوزه است.

 

بیت‌اللهی تصریح کرد: تمام فناوری‌ها از دوجنبه ویژه برخوردارند که یک جنبه آن توانمندی‌هایی مثبتی است که ارائه می‌دهد اما جنبه دوم تشخیص خطوط قرمزی است که نباید فراترازآن‌ها حرکت کرد. البته این موضوع تنها به فناوری نانو منحصر نمی شود. بنابراین در راستا شناسایی و تبیین این خطوط قرمز و استفاده بهینه از توانمندی فناوری نانو،اقدام به تشکیل این شبکه شد.

 

وی رویکرداصلی این شبکه را توانمندسازی و شبکه سازی اساتید، محققان و دست اندر کاران تولید محصولات نانو درکشوردانست وگفت: این شبکه، نقشی کلیدی درحوزهای میان نانو در کنار مجموعه های مرتبط دیگر برعهده خواهدداشت.

 

رییس کمیته استانداردسازی ستاد فناوری نانو افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تعدادی از محصولات تولید داخل که مبتنی بر فناوری نانو هستند، نیازمند اخذ مجوز و استانداردهای ایمنی لازم می باشند، شبکه ایمنی نانو می‌تواند در این راستا کمک شایانی کند.

لینک به دیدگاه

[h=1]کسب جایگاه دهم دنیا توسط محققان ایرانی در تولید علم نانو[/h]

مدیر کارگروه ویژه توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از کسب جایگاه دهم دنیا توسط محققان ایرانی با تولید 851 مقاله تا ماه می سال 2012 خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدمهدی رضایت در مراسم افتتاحیه‌ی دوازدهمین همایش دانش‌آموختگان فناوری نانو که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان این‌که در سال 2011 ایران با تولید سه هزار مقاله‌ی نانو، رتبه‌ی دوازدهم جهان را کسب کرد، گفت: ایران تا ابتدای ماه می سال 2012 با تولید 851 مقاله در حوزه نانو توانست جایگاه دهم دنیا را کسب کند که امیدواریم با ادامه این روند تا پایان سال میلادی این جایگاه برای ایران تثبیت شود.

 

وی با بیان این‌که در حال حاضر 14 هزار استاد دانشجوی تحصیلات تکمیلی و دانش‌آموخته حوزه فناوری نانو در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در مجموع 91 پتنت بین‌المللی در حوزه‌ی نانو در کشور وجود دارد که این میزان 40 درصد کل پتنت‌های بین‌المللی کشور است.

 

رضایت با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌ی نانو فعال هستند، افزود: به همت یکی از همین شرکتهای دانش بنیان در حال حاضر نانوداروی ایرانی با سطح فناوری بسیار بالا در خون بیماران ایرانی جریان دارد که این موضوع در کل کشورهای منطقه بی‌سابقه است.

 

وی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از 18 دستگاه در حوزه‌ی نانو در بازار وجود دارد، ادامه داد:‌ نفوذ فناوری نانو در حوزه صنعت طی سالهای اخیر بسیار چشمگیر بوده است، به طوری که در نمایشگاه نانوی امسال شاهد افزایش تعداد قطعات ساخته شده در خودرو با فناوری نانو خواهیم بود.

 

مدیر کارگروه ویژه توسعه منابع انسانی ستاد نانو با تاکید بر این که جهت دادن سمت و سوی تحقیقات دانشگاهی به سمت نیاز صنایع یکی از برنامه‌های اصلی ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو است، تصریح کرد: در این راستا از پایان‌نامه‌هایی که مشکل صنایع و شرکت دانش بنیان را حل کنند، دو برابر حمایت می‌شود. به استادان این پایان‌نامه‌ها در مقطع دکتری یک میلیون تومان و در مقطع کارشناسی ارشد پانصد هزار تومان اعطا می‌شود تا از خدمات شبکه تجهیزاتی نانو با این میزان استفاده کنند.

 

رضایت، با بیان این که مشارکت ایران در تولید مقالات نانوی جهان در سال 2010 میلادی 16 درصد است، تصریح کرد: در نسبت تعداد پتنت‌های بین‌المللی به مقالات فناوری نانو در سال 2011 ایران رتبه‌ی 46 جهان را به دست آورد که باید در این راستا گام‌های بیشتری برداشته شود.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

تشخيص ترکيبات بيولوژيکي با كمك نانولوله‌هاي کربني

 

شيميدانان ايراني، الكترود كربن شيشه‌اي اصلاح شده‌اي را با نانولوله كربني عامل دار شده ساخته‌اند كه اين الكترود مي‌تواند سيستامين موجود در نمونه‌هاي بيولوژيکي را به طريق الکتروشيميايي اندازه‌گيري كند.

 

استفاده از فناوري نانو، افق‌هاي جديدي براي استفاده از نانوذرات و نانولوله‌هاي کربني در شيمي تجزيه و تشخيص برخي از ترکيبات شيميايي و بيولوژيکي باز کرده است. يکي از کاربردهاي جذاب نانوذرات و نانولوله‌هاي کربني تسهيل واکنش‌هاي انتقال الکترون است. به همين دليل به عنوان يک واسطه‌گر در ساخت حسگرها و زيست حسگرها استفاده مي‌شوند که سينتيک واکنش‌هاي الکتروشيميايي کند را طي فرايندي به نام الکتروکاتاليز، تسريع کرده و راهي براي اندازه‌گيري الکتروشيميايي آنها فراهم مي‌نمايد.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

متاسفانه اکثر یخچال های کنونی تا حدود زیادی ناکارآمد است. زمانیکه شما درب یخچال را باز می کنید، به راحتی هوای سرد داخل آن خارج می شود.

 

همچنین موادی که داخل یخچال گذاشته میشود تقریبا در یک درجه حرارت نگهداری می شود و این با ساختار متفاوتی که هرکدام از مواد غذایی دارد، سازگار نیست.

 

یخچال نانو رباتیک بیوژل، یافته جدید مخترعان است که طرز کاری متفاوت دارد. در این یخچال تمام مواد غذایی در بدنه گنجانده میشود. بدنه این یخچال به صورت هوشمند می باشد و دارای حفره های متعدد و با اندازه های مختلف است که قابلیت حفظ تمامی مواد غذایی را دارد.

 

در این یخچال، روبات میکروسکوپی تعبیه شده است که حرارت مناسب برای هریک از آیتم های ذخیره شده در یخچال را محاسبه می کند. زمانیکه حفره خالی است، رنگ آن سبز تیره است و وقتیکه ماده غذایی در آن قرار داده میشود و به دمای مناسب خود می رسد، به رنگ سبز روشن تغییر حالت می دهد.

 

 

bio-fridge-concept-diagram%2001.jpg

bio-fridge-concept-diagram%2002.jpg

bio-fridge-concept-diagram%2003.jpg

bio-fridge-concept-diagram%2004.jpg

 

 

 

 

 

 

 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز

 

 

 

 


لینک به دیدگاه

پودر نانوکامپوزیتی دی سیلیساید مولیبدن با کاربید تیتانیوم در پژوهشگاه مواد و انرژی کرج با موفقیت تولید شد. این پودر با روش سنتز درجا از مخلوط پودرهای مولیبدن، سیلسیم، تیتانیم وکربن با روش آلیاژسازی مکانیکی تهیه گردید.

 

دی-سیلساید مولیبدن دارای نقطه ذوبی در حدود 2030oC است و به عنوان گزینه مناسبی جهت کاربردهای دمای بالا است. همچنین این ماده مقاومت عالی در برابر خوردگی و اکسیداسیون داشته و جهت کاربرد در محیط‌های خورنده توصیه شده است. مواد پایه MoSi2 در صنایع زیادی به کار گرفته شده است که این کاربردها از خواص مکانیکی دمای بالای این ماده با ترکیبی از دیگر خواص از قبیل هدایت الکتریکی، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون ناشی می‌شود.

 

مواد پایه Mosi2 سال‌های زیادی به عنوان المنت‌های حرارتی در کوره‌های با اتمسفر هوا به کار گرفته شده است. مشکل اصلی این ماده تردی آن در دماهای بالا است که می‌توان با نانوکامپوزیت کردن و ریز کردن دانه‌های آن در مقیاس نانو آن را برطرف نمود.

 

از عمده‌ترین کاربردهای این ماده می‌توان به المنت‌های حرارتی، موتورهای توربینی گازی مورد استفاده در صنایع هوا-فضا، دهانه سوخت موشک‌ها در شرایط دما بالا، موتورهای دیزل، سوزاننده‌های گاز صنعتی و نازل‌های مورد استفاده برای تزریق گاز درون مذاب، اشاره کرد.

 

مهندس محمد رمضانی دانش آموخته مهندسی مواد، در مصاحبه با بخش خبری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در رابطه با این کار پژوهشی گفت: «هدف از انجام این کار بررسی امکان‌پذیر بودن سنتز این ماده از پودرهای مولیبدن سیلسیم، تیتانیوم و کربن است که در این راستا به بررسی تأثیر پارامترهایی همچون زمان آسیاب و نسبت وزن گلوله به پودر (BPR) بر روی واکنش‌های انجام شده و انجام‌پذیر بودن سنتز این ماده تحت شرایط متفاوت پرداختیم.»

 

مهندس رمضانی که این کار تحقیقاتی را با مشارکت دکتر محمد ذاکری صورت داده است، ادامه داد: «این پروژه در پنج مرحله انجام گرفت. در مرحله اول اقدام به تهیه مواد اولیه خالص صورت پذیرفت و پودرهای مولیبدن، سیلسیوم، تیتانیوم و کربن با خلوص بالای 99 درصد و اندازه دانه‌های کمتر از 150 میکرون تهیه گردید. با توجه به وزن مخصوص هرکدام از پودرها به صورت خالص و وزن مخصوص دی سیلساید مولیبدن و کاربید تیتانیوم و نسبت گلوله به پودرهای متفاوت و درصد حجمی کامپوزیت (زمینه و تقویت کننده) پودرها توزین و مخلوط گردید و از مخلوط پودر اولیه آنالیز XRD تهیه گردید. در مرحله دوم عملیات آلیاژسازی مکانیکی در آسیای گلوله‌ای سیارهای، با چهار کاپ انجام پذیرفت. در مرحله بعدی نیز از کلیه نمونه‌های گرفته شده در زمان‌های مختلف در مرحله دوم، آنالیز XRD تهیه گردید و از تعدادی از نمونه‌ها نیز با استفاده از میکروسکوپ الکترونی تصویر تهیه گردید و نتایج به‌دست آمده تحلیل و جهت ادامه پروژه و طراحی آزمایش‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله چهارم با توجه به نتایج به‌دست آمده، تعدادی از نمونه‌ها که در آن واکنش‌های مربوط انجام نشده بود و تعدادی از نمونه‌ها که در آن واکنش‌ها به صورت ناقص انجام شده بود و همچنین نمونه‌هایی که واکنش‌های آنها به صورت کامل انجام نشده بود، تحت عملیات حرارتی قرار گرفت. در مرحله بعد نیز از نمونه‌هایی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته بود، آنالیز XRD و تصویر میکروسکوپ الکترونی تهیه شده و نتایج با حالت قبل از عملیات حرارتی بررسی گردید.»

 

در گذشته برای تهیه کامپوزیت مورد نظر پودرهای MoSi2 و TiC به صورت جداگانه تهیه شده و با همدیگر مخلوط می‌گردید که ممکن بود توزیع یکنواخت نبوده و دانه‌بندی نیز مناسب نباشد. اما تهیه کامپوزیت این ماده از مخلوط پودرهای خالص، فاز زمینه و تقویت‌کننده به صورت همزمان تولید شده و مشکل توزیع ذرات تقویت‌کننده برطرف شده است. همچنین مشکل دانه‌بندی نیز برطرف شده و دانه‌بندی کامپوزیت یکنواخت و در مقیاس نانو است.

 

به گفته مهندس رمضانی نتایج به‌دست آمده از این تحقیقات حاکی از آن است که عملیات حرارتی واکنش‌های ناقص را کامل و واکنش‌هایی که به صورت کامل انجام شده بود را پایدارتر نموده است. همچنین با انجام عملیات حرارتی ذرات پودر درشت‌تر شده است. اما نکته قابل توجه این است که ذرات ساختار نانوکریستال خود را حفظ کرده‌اند.

 

به علت در دسترس بودن آسیاهای مکانیکی، مواد اولیه و همچنین امکان تولید این ماده از لحاظ ترمودینامیکی مهندس رمضانی از قابلیت تجاری‌سازی این پروژه ابراز امیدواری کرده و گفت: «زمینه‌هایی برای ادامه این پژوهش نیز وجود دارد که می‌توان به بررسی خواص پودر از جمله خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی اشاره نموند که با درصدهای مختلفی از تقویت کننده‌ها ساخته شده باشند.»

 

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Ceramics International (جلد 38، شماره 2، مارچ 2012) منتشر شده است. علاقمندان می‌توانند متن این
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در صفحات 1353 الی 1357 همین شماره مشاهده نمایند.

 

 

 

 

 

.منبع:nano.ir

 

 

 


لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

ستاد نانو در «هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قعطات، لوازم و مجموعه‌های خودرو» که در روزهاي نهم تا 12آذرماه سال جاري در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شده بود، حضور پيدا کرد و به معرفي کاربردهاي فناوري نانو در اين صنعت پرداخت.

در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قعطات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، به همت کارگروه صنعت و بازار و با همکاري گروه صنعتي طراحي‌، مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (ساپکو) خودرويي نانويي با 16 قطعه بهينه و توليد شده با فناوري نانو به نمايش گذاشته شد تا توليدکنندگان صنعتي با زمينه‌هاي کاربردي فناوري نانو در صنعت خودرو بيشتر آشنا شوند و فعاليت‌هاي خود را با اين صنعت همسو سازند.

از جمله زمينه‌هاي کاربردي فناوري نانو در خودروي به نمايش گذاشته شده مي‌توان به جايگزين کردن نانوکامپوزيت با قطعات پليمري همچون جايگزيني لوله‌هاي تک لايه سوخت با لوله‌هاي سه لايه موجود، افزايش مقاومت هاوزينگ چراغ‌هاي جلو و عقب، قاب پروانه فن،‌ مخزن جذب بخارات بنزين و باک و بکارگيري فناوري نانو در ***** هوا، کاتاليست، و جاذب آلاينده‌هاي حاصل از سوخت ناقص همچون مونوکسيد کربن و تبديل آن به دي‌اکسيد کربن، اشاره داشت.

اين خودرو در فضاي نمايشگاهي پنجمين جشنواره و نمايشگاه فناوري نانو نيز به نمايش گذاشته شده بود. گفتني است 30 درصد اين قطعات هم‌اکنون در کشورمان به توليد انبوه رسيده‌اند.

اغلب درخواست‌هاي مطرح شده از سوي بازديدکنندگان به غرفه ستاد نانو، عمدتا مربوط به جايگزيني نانوکامپوزيت‌ها با قطعات پليمري براي افزايش مقاومت قطعات بوده است.

در هفتمين نمايشگاه بين‌المللي قطعات، لوازم و مجموعه‌هاي خودرو258 شرکت داخلی و 166 شرکت خارجی از ده کشور تایوان، چین، هند، ترکیه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، کره جنوبی و سوئد حضور داشتند و به مدت 4 روز آخرین توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را در گروه‌های کالایی قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، تحقیقات طراحی مهندسی خودرو، لوازم تزئیناتی و محصولات پاک‌کننده خودرو، تعمیر و نگهداری تجهیزات کارگاهی، بازرگانی و خدمات پس از فروش خودرو و نشریات تخصصی به معرض نمایش گذاشتند.

هدف ستاد نانو از حضور در اين نمایشگاه و سایر نمایشگاه‌های صنعتی، در وهله اول معرفی ستاد نانو، حمایت‌ها و عملکردهای ستاد در راستاي آشنایی صنایع با فناوری نانو و کمک به صنایع برای ورود به این حوزه از فناوری، و در وهله دوم معرفی کاربردهاي فناوری‌ نانوي مرتبط با حوزه صنعتی مورد نظر است. از ديگر نمايشگاه‌هاي صنعتي سال جاري که ستاد نانو در آنها حضور يافته مي‌توان به «هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی»، «هفدهمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي» و «دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان» اشاره داشت.

لینک به دیدگاه

ستاد نانو در «هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی، مواد اولیه منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی» که در روزهاي 24 تا 27مهرماه سال جاري در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شده بود حضور پيدا کرد.

در هجدهمين نمایشگاه نساجی در کنار کارشناسان کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، برخی از شرکت‌هایی که در زمینه نساجی یا صنایع مرتبط با نساجی محصول یا فناوری داشته‌اند، حضور پيدا کرده و علاوه بر معرفی محصولات مرتبط با صنعت نساجی به جذب مشتری و بازارهای جدید برای محصولات و فناوری‌های خود پرداختند. از شرکت‌هاي حاضر مي‌توان به آریا پلیمر پیشگام و آرا پلیمر نگین فناور در زمینه تولید مستربچ‌های پلیمری و شرکت‌های پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر و نانوساختار آویژه در زمینه مواد تکمیلی صنعت نساجی اشاره کرد.

اغلب درخواست‌هاي مطرح شده از سوي بازديدکنندگان به غرفه ستاد نانو، عمدتا مربوط به استفاده از نانومواد و فناوری‌های مرتبط با صنعت تکمیل نساجی مانند ایجاد خواص ضدباکتری، ضد لک و آب، خوداطفاء یا دیرسوزی در منسوجات بوده است. همچنين برخي از شرکت‌‌هاي ریسندگی نیز خواستار استفاده از فناوری‌هایی بودند که به وسیله آن بتوانند در الیاف تولید شده خواص بهینه‌ای از قبیل مقاومت به سایش، خود اطفا و ضد باکتری بودن را ایجاد کنند.

از سويي در خلال برگزاري نمايشگاه، به درخواست برخي شرکت‌های ریسندگی و سازنده ماشین‌آلات، مذاکرات ويژه‌اي با حضور کارشناسان ستاد نانو صورت گرفت. گفتني است در اين نمايشگاه علاوه‌بر حضور صنعتگران و محققان داخلي، شرکت‌کنندگاني از کشورهاي ترکیه، چین، تایوان و هندوستان نیز حضور داشتند.

هدف از شرکت ستاد نانو در نمایشگاه نساجی و سایر نمایشگاه‌های تخصصی مربوط به هر کدام از حوزه‌های صنعتی، در وهله اول معرفی ستاد نانو، حمایت‌ها و عملکردهای ستاد در راستاي آشنایی صنایع با فناوری نانو و کمک به صنایع برای ورود به این حوزه از فناوری، و در وهله دوم معرفی کاربردهاي فناوری‌ نانوي مرتبط با حوزه صنعتی مورد نظر است.

از ديگر نمايشگاه‌هاي تخصصي که ستاد نانو در سال جاري با حضور در آنها به معرفي کاربردهاي فناوري نانو در صنعت پرداخته است مي‌توان به «هفدهمين نمايشگاه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي» و «دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان» اشاره داشت.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

برای نخستین بار در جهان نفتالین از محلول های آبی حذف شد

استفاده از نور نامرئی رمز پژوهش

 

 

خبرگزاری مهر: محققان پژوهشگاه مواد و انرژی برای نخستین بار در جهان موفق به حذف نفتالین از محلول های آبی بااستفاده از نور مرئی شدند.

 

IMG09264295.jpg

 

با توجه با اینکه کشور ما جزو کشورهای نفت خیز محسوب می شود، تامین انرژی از نفت و فرآورده های نفتی از یک طرف باعث رشد اقتصادی تک بعدی و از طرف دیگر باعث افزایش آلودگی محیط زیست می شود. تابش نور خورشید به دلیل موقعیت جغرافیایی کشورمان، بسیار مناسب می باشد و با استفاده از فناوری نوین نانو می توان این انرژی را به دام انداخته و به سمت تولید انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست هدایت کرد. ساخت و کاربرد کاتالیست هایی که نور مرئی را جذب می کنند را می توان گامی مهم در رفع برخی از بزرگترین مشکلات گریبانگیر جامعه، یعنی تقاضا برای انرژی پاک و رفع آلودگی های محیطی دانست.

 

نفتالین ماده ای سمی است که در اثر احتراق ناقص حامل های انرژی، فعالیت مراکز صنعتی، حمل یا تخلیه نامناسب نفتکش ها، آتش سوزی های ناخواسته و همچنین در برش های سبک و سنگین نفت خام وجود دارد. آژانس های مختلف محیط زیست مانند آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) و نیز آژانس بین المللی تحقیقات سرطانی (IARC) ورود این ترکیبات به محیط زیست، مخصوصا از طریق زنجیره غذایی را هشدار داده اند. نفتالین پتانسیل سرطان زایی بالایی داشته و باعث ایجاد جهش های ژنتیکی می شود، این ماده به راحتی در چربی پوست حل می شود، بنابراین هرگونه تماس فیزیکی با این ماده باعث ورود این ترکیب به بدن شده و عملکرد بدن را مختل می سازد.

 

در مراکز تحقیقاتی مختلفی در جهان نفتالین با استفاده از اکسید تیتانیوم و تحت تابش نور فرابنفش خورشید به موادی با سمیت کمتر تبدیل شده است و در پژوهشگاه مواد و انرژی برای اولین بار با استفاده از فتوکاتالیست اکسید تنگستن-نانولوله های کربنی تحت تابش نور مرئی، نفتالین تخریب و به ماده ای با سمیت 5/2 برابر کمتر (فتالیک اسید) تبدیل شد.

 

موسی فرهادیان دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگاه مواد و انرژی موفق در پژوهشی موفق به حذف نفتالین از محلول های آبی شده است. وی در خصوص پژوهش خود اظهار داشت: ما توانستیم طی یک پژوهش علمی برای نخستین بار در جهان نانوکامپوزیت اکسید تنگسن- نانولوله های کربنی به روش شیمیایی را سنتز و تحت تابش نور مرئی برای حذف نفتالین از محلول های آبی بکار ببریم. فرهادیان گفت: در سال های اخیر استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان منبع نامحدود، ارزان و پاک در مباحث انرژی و محیط زیست توجه بسیاری از محققان را در سراسر جهان به خود معطوف داشته است، حدود 4% طیف خورشید در ناحیه فرابنفش و 67% آن در ناحیه مرئی بوده و بقیه به حرارت تبدیل می شود.

 

وی افزود: تکنولوژی نیمه هادی ها برای به دام انداختن انرژی خورشید به دلیل تطابق باند گپ این مواد با طیف خورشید بسیار مورد توجه می باشد، در میان نیمه هادی موجود دی اکسید تیتانیوم راندمان بالایی در به دام انداختن طیف فرابنفش خورشید دارد ولی نمی تواند نور مرئی را جذب کند. دانشجوی کارشناسی ارشد پزوهشگاه مواد و انرژی گفت: در همین راستا استفاده از نیمه هادی های دیگری که بتوانند نور مرئی را جذب کند نیز مورد توجه قرار گرفته و در این میان اکسید تنگستن به دلیل داشتن باند گپ مناسب برای جذب طیف مرئی خورشید بسیار ایده آل می باشد ولی به دلیل بازترکیب الکترون و حفره راندمان پایینی دارد.فرهادیان تاکید کرد: یکی از استراتژی های موجود برای مرتفع کردن این مشکل، وارد کردن نانولوله های کربنی به ساختار اکسید تنگستن است. وی در ادامه افزود: نانوکامپوزیت اکسید تنگسن- نانولوله های کربنی به روش شیمیایی برای اولین بار در کشور سنتز شد و برای نخستین بار در جهان تحت تابش نور مرئی برای حذف نفتالین از محلول های آبی مورد استفاده قرار گرفت.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

تفاهم‌نامه‌ای برای تجاری‌سازی گرافن

اخیرا توافق‌نامه‌ای برای تجاری‌سازی گرافن میان دو شرکت سی تی آی نانوتکنولوژی و امریکن گرافیت تکنولوژیز بسته شده است. در فاز اول این توافق‌نامه دو شرکت تست‌های اولیه برای بررسی شرایط گرافن تولید شده را انجام می‌دهند. در این راستا سی تی آی نانوتکنولوژی در حال انجام تست‌های SEM، TEM و آنالیز مکانیک دینامیک از این نمونه‌ها است.

 

IMAGE634579455514568750.jpg

شرکت امریکن گرافیت تکنولوژیز اخیرا همکاری مشترکی را با شرکت سی تی آی نانوتکنولوژی آغاز کرده است. پیش از این امریکن گرافیت تکنولوژیز با همکاری سی تی آی نانوتکنولوژی تست‌هایی را روی مقاومت گرافن‌ها تولیدی این شرک انجام داده بود.

 

در راستای این همکاری مشترک، سی تی آی نانوتکنولوژی نمونه‌هایی از ورق‌های گرافنی را برای تست به موسسه EMSL ارسال کرده است تا تست‌های مساحت سطحی، تصویربرداری و آنالیز مکانیک دینامیک از این نمونه‌های گرافن گرفته شود.آنالیز مکانیک دینامک روش مناسبی برای مطالعه رفتار ویسکوالاستیک مواد است. BET نیز می‌تواند جذب فیزیکی مولکول‌های گاز را روی سطح جامد نشان دهد، بنابراین این روش ابزار مناسبی برای آنالیز مساحت سطحی ویژه یک ماده است.

 

سی تی آی نانوتکنولوژی قصد دارد آزمون‌های SEM و TEM از روی ورق‌های گرافنی بدست آورد تا ساختار این ماده را به دقت مورد ارزیابی قرار دهد. مساحت سطحی و تست آنالیز مکانیک دینامیک قدم مهمی در توسعه فناوری ورق‌های گرافنی بوده و مسیر استفاده از آنها را در برخی حوزه‌ها هموار می‌کند. مساحت سطحی در تولید باتری‌ها، ابرخازن‌ها، حسگرها و کاتالیست‌ها اهمیت زیادی دارد.

 

با این اطلاعات، سی تی آی نانوتکنولوژی می‌تواند فرآیند خود را بهینه کرده و شرایط گرافن را برای استفاده در صنعت الکترونیک بهبود دهد. تست‌ آنالیز مکانیک دینامیک می‌تواند اطلاعاتی درباره مقاومت کششی گرافن ارائه کند بنابراین مهندسان می‌توانند از این داده برای تولید کامپوزیت گرافنی استفاده کنند.

 

سی تی آی نانوتکنولوژی به شرکت امریکن گرافیت تکنولوژیژ پیشنهاد داده است که تست‌های دیگری نظیر بررسی انتقال گرما نیز روی گرافن‌‌های تولیدی این شرکت انجام شود با این کار می‌توان مقدار پخش شدن گرما در گرافن را نیز مورد بررسی قرار داد و در صورت لزوم در تولید محصولات مختلف از گرافن از این داده‌ها استفاده کرد.

 

شرکت امریکن گرافیت تکنولوژیز در 25 ژانویه سال 2013 اعلام کرد که همکاری مشترکی با سی تی آی نانوتکنولوژی آغاز کرده است. این همکاری برای تجاری‌سازی گرافن بوده به طوری که در بخش اول این همکاری باید تست‌های لازم روی این ماده انجام شود.

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

 

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

موفقیت محققان جهاد دانشگاهی در تولید نانو ذرات آهن با ظرفیت صفر

 

پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس موفق به تولید نانو ذرات آهن با ظرفیت صفر شدند.

4

 

پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد تربیت مدرس موفق به تولید نانو ذرات آهن با ظرفیت صفر شدند. به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، نانوذرات آهن که کاربرد وسیعی در صنعت آب و فاضلاب و تصفیه پساب دارد، به منظور حذف آلاینده‌هایی از قبیل فلزات سنگین، DCE، TCE، نیترات DNAPL به زمین و مناطق آلوده تزریق می‌شوند.

 

محققان جهاد دانشگاهی موفق شدند این نانو ذرات را با هزینه پایین در مقایسه با قیمت‌های جهانی تولید کنند. نانوذرات آ‌هن با توجه به گستره کاربردی وسیعی که در صنعت آب و فاضلاب دارد، در حال حاضر یکی از پرکاربردترین نانوذرات در صنعت آب است. بر همین اساس، بهبود این نانوساختار با روش‌های موجود و با رویکرد صنعتی شدن، از جمله اهداف تولید آن توسط محققان جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود.

 

محصول تولید شده توسط محققان جهاد دانشگاهی علاوه بر صرفه اقتصادی به علت عدم استفاده از مواد شیمیایی سمی که اغلب در تولید این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد، عاری از تمام مواد شیمیایی جانبی است. این محصول همچنین در شرایط مختلف و در مورد انواع آلاینده‌های موجود کاربرد دارد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...