رفتن به مطلب

نفوذ تكنولوژي‌هاي پيچيده‌ي بررسي عملكرد ورزشكاران به رشته شنا


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده


» سرویس: ورزشي - علم ورزش

کد خبر: 91060100185

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فن‌آوري ورزشي به سرعت در حال پيشرفت است و هر روز نوآوري‌هاي جديدي براي كمك به بهبود عملكرد ورزشكاران معرفي مي‌شود. شنا يكي از ورزش‌هايي است كه از فن‌آوري بهره زيادي مي‌برد.

 

به گزارش سرويس علم ورزش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تك تك بخش‌هاي يك مسابقه شنا (استارت، سالتو، دست زدن و ...) را مي‌توان به صورت جداگانه مورد تحليل قرار داد. در شناگراني كه داراي حجم و اندازه‌ي بدن يكسان هستند، هر چه ميزان فشار دست‌ها افزايش يابد، به سرعت شناگر اضافه مي‌شود. «تيموتي وي» استاد مهندسي دانشگاه بنراسكا ـ لينكلن مي‌گويد: مربيان دوست دارند بدانند كه ورزشكارشان با حركت دست خود دقيقا چه ميزان فشاري به آب وارد مي‌كنند.

 

«وي» روي سيستمي كار مي‌كند كه مي‌تواند از شناگران فيلم‌هاي پرسرعت تهيه كرده و نقاط خاصي روي بدن آنها را ردگيري كند.

 

«وي» مي‌گويد كه مي‌تواند با اندازه گيري سرعت شناگر در فاصله فريم‌ها ، شتاب او را تخمين زده و به ميزان فشاري كه در هر حركت دست ايجاد مي‌كند، پي ببرد. هدف اين است كه سادگي اين سيستم‌ حفظ شود تا مربيان بتوانند به سرعت به داده‌هاي دقيقي دست پيدا كنند. در حال حاضر بهترين روش براي اندازه گيري فشار دستان شناگر در هر ميلي ثانيه اين است كه به ورزشكار يك دستگاه مخصوص متصل شود. داده‌هايي كه از اين طريق به دست مي‌آيد، كامل نيست. زيرا شناگر در اين حالت به صورت طبيعي شنا نمي‌كند. سيستم‌ «وي» به شناگران اجازه مي‌دهد كه همچون يك مسابقه واقعي به شنا بپردازند. او اميدوار است كه بتواند اين سيستم‌ را پس از المپيك 2012 لندن روي شناگران آمريكايي آزمايش كند.

 

«وي» پيش از اين در سال 2008 روي تيم المپيك آمريكا تحقيق كرده بود تا به بررسي پاي دلفين بپردازد. او با استفاده از رايانه و دوربين‌هاي پرسرعت به رهگيري حركت حباب‌هاي كوچكي كه روي آب در اطراف شناگر ايجاد مي‌شود، پرداخت. به اين تكنيك «سرعت سنجي تصويري ديجيتال» اطلاق مي‌شود. مسير اين حباب‌ها اطلاعات زيادي در اختيار «وي» قرار مي‌داد كه از جمله آنها مي‌توان به ميزان فشار ايجاد شده توسط شناگر و بخشي از بدن كه اين فشار را ايجاد كرده اشاره كرد، ولي اين تكنيك كند است و نياز به پردازش رايانه‌اي سنگيني دارد. اگر چه سيستم‌ ساده شده «وي» مشخص نمي‌كند كه كدام بخش از بدن شناگر باعث ايجاد فشار شده، اما مي‌تواند ميزان فشار توليد شده توسط شناگر در هر ميلي ثانيه را اندازه گيري كند.

 

آنچه كه مانعي بر سر راه استفاده كامل از چنين فن‌آوري‌هايي در مربيگري ورزشي است، اين است كه تاييد صحت عملكرد اين نوآوري‌ها به كندي صورت مي‌گيرد. در طرف مقابل ورزش شنا در سطح اول جهان به سرعت در حال تحول است و هر روزه تكنيك‌هاي مربيگري جديدي ابداع مي‌شود كه بندرت داراي پشتوانه علمي قابل توجهي است.

 

مايك باتوم سرمربي تيم شناي دانشگاه ميشيگان آمريكا مي‌گويد: كسي نمي‌تواند منتظر پژوهش‌هاي جديد علمي باشد، چون در اين صورت 20 سال عقب مي ماند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مايكل فلپس

 

 

نخستين تلاش‌ها براي ادغام دستاوردهاي علمي و شناي حرفه‌اي توسط جيمز داك مربي افسانه‌اي شناي آمريكا در دهه 1960 انجام شد. امروزه او به دليل تلاش‌هايش جهت يكپارچه سازي فن‌آوري‌هاي جديد با ورزش و تحقيقاتي كه در زمينه تمرين دهي به ورزشكاران خود داشت، شناخته مي‌شود.

 

باتوم مي‌گويد: داك اولين شخصي بود كه دست به چنين كاري زد. او با استفاده از تصاوير ويديويي و روش‌هاي گوناگون باعث بهبود عملكرد شناگران خود مي‌شد.

 

داك كه سرمربي تيم شناي دانشگاه ايندياناي آمريكا بود موفق شد در رقابت‌هاي جهاني 1964 و المپيك 1976 تيم شناي آمريكا را به 21 مدال طلا برساند. او يكي از حاميان تكنيك دست «پارو» بود كه گفته مي‌شود باعث افزايش فشار وارده بر آب توسط ورزشكاران شده و در نتيجه‌ سرعت حركت آنها را افزايش مي‌دهد.

 

راجات ميتال استاد مهندسي دانشگاه جانز هاپكينز مي‌گويد : پروانه كشتي در جهت حركت كشتي حركت نمي‌كند، بلكه جهت چرخش آن بلكه عمود بر مسير حركت قرار دارد. به همين دليل، پروانه كشتي به عنوان يك نيروي پيش برنده عمل مي‌كند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مايكل فلپس

 

 

با اين حال از آن زمان تاكنون، تكنيك، «پارو» چندان مورد توجه شناگران حرفه‌اي نبود هاست. تنها همين چند سال پيش بود كه افزايش توان پردازش رايانه‌اي به پژوهشگران اجازه داد كه اين تئوري را به طور كامل بررسي كنند.

 

ميتال به مقايسه تكنيك «پارو» با تكنيك متداول پرداخت. وي مي‌گويد: با استفاده از پردازش‌هاي رايانه‌اي متوجه شديم كه مدل متداول نسبت به تكنيك پارو ميزان فشار بيشتري توليد مي‌كند و در شرايط مساوي دست كم 18 تا 20 درصد بهتر است.

 

روسل مارك يكي از مربيان مربي شناي آمريكا مي‌گويد : پژوهش يكي از لازمه‌هاي پيشرفت است. به وسيله همين پژوهش‌ها است كه مي‌توانيم دانش خود را ارتقا دهيم. اما نبايد انتظار داشته باشيم كه با انجام پژوهش در يك جنبه مي‌توانيم به موفقيت‌ برسيم. در صورتي كه چنين انتظاري داشته باشيم، دچار سوء تفاهم شده ايم. لازمه پيشرفت اين است كه پژوهش‌ها در همه جنبه‌ها انجام شوند.

 

به گزارش ايسنا، تيم ملي آمريكا از پيشتازان ورزش شنا در جهان است و هر ساله بخش عمده‌اي از مدال‌هاي المپيك را به خود اختصاص مي‌دهد. آمريكايي‌ها در رقابت‌هاي المپيك لندن كه چندي پيش به پايان رسيد موفق به كسب 31 مدال شامل 16 طلا، 9 نقره و 6 برنز شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...