رفتن به مطلب

کاربرد شبيه‌سازي در فرودگاه‌ها و خطوط هوايي


EN-EZEL

ارسال های توصیه شده

3.jpg

 

شبيه‌سازي قدرتمندترين تكنيك به منظور تجزيه و تحليل و بهينه‌سازي جريان و گردش مسافران، بار و ترافيك در فرودگاه‌هاست. در فرودگاه‌ها طيف گسترده‌اي از عوامل غير قابل پيش‌بيني وجود دارند كه برنامه‌ريزي مجدد عمليات را ضروري مي‌سازند. يک راه براي انجام اين کار به کارگيري تکنيک شبيه‌سازي است.

 

مدل شبيه‌سازي تقليدي از عمليات دنياي واقعي يا سيستم پيشنهادي از قبيل عمليات روزمره ناحيه Check in، برنامه‌ريزي آتي براي سيستم، مرتب نمودن بار، تخصيص پرسنل امنيتي براي عمليات بازرسي و ... مي‌باشد. اين مدل‌ها پيچيدگي عمليات و محيط كاملاً غير قابل پيش‌بيني فرودگاه‌ها را مدل نموده و تخصيص بهينه ظرفيت و پاسخگويي به تفاضا، حداکثر نمودن سود و كارايي را تضمين مي‌نمايند. مزاياي شبيه‌سازي شامل موارد زير مي‌‌باشد:

 

· كاهش هزينه‌ها و بهبود كارايي

 

· ارزيابي ايده‌ها و پيشنهادات در زمان اندك و بدون هزينه

 

· عدم سرمايه‌گذاري نامطلوب

 

· افزايش سطح سرويس به مسافران

 

· اطمينان بالاتر در ايجاد تغيير در عمليات و سرمايه‌گذاري بر روي محصولات، تسهيلات و خدمات جديد

 

در پاسخ به اين سوال که چرا بايد شبيه‌سازي را در فرودگاه‌ها به کار گرفت مي‌توان گفت:

 

· پويايي و پيچيدگي از بارزترين مشخصه‌هاي فرودگاه‌ها و فرآيندهاي آنها است. زيرساخت هايی كه به اين منظور استفاده مي‌شوند بسيار پرهزينه بوده و در طول ساليان مستهلك مي‌شوند. از طرف ديگر تأخير در فرآيندها باعث ايجاد هزينه‌هاي عملياتي بالا مي‌شوند.

 

· شبيه‌سازي كمك مي‌كند تا درك و مقداري نمودن موارد زير عملي شود:

 

o تأثير تغييرات در زير ساختارها فرآيندهاي مربوطه

 

o امكان مينيمم نمودن تأخيرات و تبعات مربوطه به آنها

 

o تأثير تغييرات در ظرفيت و تقاضاي پرواز، ‌مسافر و بار

 

کاربرد شبيه‌سازي در قسمت‌هاي مختلف فرودگاه را مي‌توان به سه بخش عمده تقسيم نمود:

 

· Airside

 

· Landside

 

· Cargo

 

بخش Airside شامل تمامي فرآيندهاي مربوط به هواپيما از قبيل فرود هواپيما و انتقال به Gate تا فرآيندهاي حمل‌ونقل و لجستيكي زميني، تخليه مسافران،‌ تميز نمودن هواپيما، سوخت‌رساني، انتقال مواد غذايي،‌ تعميرات هواپيما و ... مي‌‌باشد كه هدف كليه آنها كاهش و مينيمم نمودن زمان ماندن هواپيما بر روي زمين است.

 

بخش Landside كليه عمليات مربوط به مسافران و بار آنها و تجهيزات و تسهيلات مربوطه كه حتي شامل وسايل حمل‌ونقل جهت انتقال مسافران به ترمينال با استفاده از اتوبوس، تاكسي، قطار و... نيز مي‌شود را دربرمي‌گيرد.

 

بخش Cargo عمليات بارگيري، جابجايي و تجهيزات لازم براي انتقال و تخليه بار براي شركت‌هاي حمل‌ونقل و مراكز توزيع، انبارها و ... را شامل مي‌شود.

 

نرم‌افزار شبيه‌سازي Enterprise Dynamics راه‌حلي براي شبيه‌سازي عمليات در فرودگاه‌ها ارائه نموده است. به اين منظور از نرم‌افزار Samanta که بر اساس نرم‌افزار ED طراحی شده است به کار گرفته مي‌شود. Samanta با همکاري شرکت Incontrol Enterprise Dynamics و Schiphol Group ساخته شده است و توانايي مدلسازي عمليات و تخمين ظرفيت را در کل فرودگاه يا بخش‌هايي از آن دارا مي‌‌باشد. با استفاده از اين نرم‌افزار مي‌توان جريان مسافران، وضعيت ترمينال‌ها، جريان چمدان‌ها و عملکرد سيستم حمل و نقل، ترافيک فرودگاهي و حرکت هواپيماها را مدل نمود. Samanta هم‌چنين توانايي نمايش دو و سه بعدي مدل‌هاي ساخته شده و نيز نمايش نتايج حاصل از شبيه‌سازي را به شکل گرافيکي داراست.

 

تعدادي از ماژول‌هاي Samanta را مي‌توان به شرح زير نام برد:

 

Baxsim: زيرمجموعه‌اي براي مدلسازي سيستم حمل بار و عمليات جابجايي چمدان‌ها در فرودگاه. اين زيرمجموعه با داشتن اجزايي مانند نقاله، مرتب‌ساز عمودي، ايستگاه کدگذاري و ... امکان تحليل عمليات حمل بار در فرودگاه و بهبود آن را فراهم مي‌آورد. شکل زير بخشي از مدلي را که با استفاده از نرم‌افزار Samanta و براي فرودگاه هلند ساخته شده است نشان مي‌دهد. در اين سيستم سالانه بيش از 40 ميليون چمدان جابجا مي‌شود.

 

[align=center]4.jpg[/align]

 

Paxsim: زيرمجموعه‌اي براي مدلسازي جريان مسافران در ترمينال‌هاي فرودگاه در پروازهاي داخلي و بين المللي. به علاوه Samanta امکان تحليل وضعيت مراکز خريد، موانع فيزيکي در فرودگاه، رفتار استقبال‌کنندگان و ... را نيز فراهم مي‌آورد. خروجي اين بخش از نرم‌افزار درصد استفاده از منابع، طول صف و متوسط زمان انتظار در صف براي مسافران و ... مي‌‌باشد. شکل زير مدلي را که با استفاده از اين نرم‌افزار و براي فرودگاه آمستردام با هدف مدلسازي جريان مسافران ساخته شد نشان مي‌دهد:

 

 

[align=center]6.jpg[/align]

 

 

شکل زير خروجي ماژول Paxsim است که چگونگي ورود و خروج مسافران را در يک منطقه از فرودگاه نشان مي‌دهد:

 

 

 

[7.jpg[/align]

 

 

 

Trafficsim: اين ماژول با داشتن اجزايي مانند وسايل حمل و نقل، چهارراه‌ها، چراغ‌هاي راهنمايي و اعمال قوانيني براي حرکت هواپيماها امکان مدلسازي ترافيک در بخش airside و شبيه‌سازي عمليات اين بخش را فراهم مي‌آورد.

 

PaxBaxGenerator: اين بخش از نرم‌افزار توانايي ايجاد مسافر و بار را بر حسب برنامه پروازها در مدل دارا مي‌‌باشد. با در اختيار داشتن اين ماژول و با استفاده از ماژول Operational Model نرم‌افزار مي‌توان حرکت مسافران و بارها را تحليل و نقاط بحراني فرودگاه را (نقاطي که رفت و آمد در آنها بيش از ظرفيت تعريف شده است) تعيين نمود. به اين ترتيب امکان تعيين ظرفيت مناسب هر منطقه از فرودگاه فراهم مي‌آيد.

 

Gate Wizard: بخشي از نرم‌افزار Samanta براي مدلسازي عمليات در باجه‌ها و تعيين ظرفيت آنها.

 

Check In Wizard: شبيه‌سازي فرآيند Check in در باجه‌ها و ظرفيت هر باجه، زمان‌هاي عمليات، زمان‌هاي ورود مشتريان و نظم هر صف. با به‌کارگيري اين ماژول از نرم‌افزار مي‌توان مشخص نمود که تشکلي يک صف مجزا براي هر باجه بهتر است يا تشکيل صف واحد براي همه باجه‌ها.

منبع : سیمارن

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...