رفتن به مطلب

نانو تيوپ ها و خطر آزبستي!


pesare baba

ارسال های توصیه شده

 

نانو تيوپ ها و خطر آزبستي!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یکشنبه 9 تیر 1387 / 29 ژوئن 2008 ... مطالعه مهمی که اخیرا در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسیده،حاکی از این است که بعضی از فرمهای نانو تیوپ کربن – فرزند خلف انقلاب نانو!- اگر به مقدار کافی استنشاق شوند،میتوانند به اندازه آزبست خطرناک باشند.

در اين مطالعه تلاش شده تا به اين سوال پاسخ داده شود كه آيا انواع خاصي از نانو تيوپها اين پتانسيل را دارند كه باعث ايجاد نوعي خاص از سرطان شوند.نوعي كه 30 تا 40 سال پس از در معرض آلودگي قرار گرفتن ظاهر ميشود.

نتايج نشان ميدهد نانو تيوپهاي چند ديواره طولاني و نازك كه شبيه به فيبرهاي آزبستي اند شبيه به فيرهاي آزبستي هم رفتار ميكنند.

نانو تيوپهاي كربن (كه حدودا 20 سال پيش كشف شدند) همواره بعنوان ماده حيرت انگيز قرن 21 توصيف شده اند.نانو تيوپها كه به سبكي پلاستيك و محكمتر از فولاد هستند، براي استفاده در داروهاي جديد ، باتري هاي انرژي موثر و صنايع الكترونيك پيشرو گسترش داده شده اند.

اما از زمان كشفشان، اين سوال پيش آمده كه آيا ممكن است برخي از اين مواد سايز نانويي باعث اسيب و در نتيجه خراب كردن بازار در حال تولد براي تمام گونه هاي نانو تيوپ كربن شامل يك و چند لايه شوند؟

طبق يك مقاله در نشريه اخبار شيمي و مهندسي آمريكا، پيشبيني بنگاههاي اقتصادي آمريكا حاكي از اين است كه فروش نانوتيوپها ميتوانست به رقم 2 ميليارد دلار،ظرف 3 تا 7 سال بعد برسد!

Andrew Maynard
سرمشاور علمي در پروژه نانو تكنولوژيهاي در حال ظهور و همكار مقاله ميگويد :

"اين مطالعه در حقيقت تحقيقاتي است استراتژيك و متمركز براي اطمينان بخشي از ايمني و توسعه مسئولانه نانو تكنولوژي.اين مطالعه نگاهي دارد به مواد نانو سايز ويژه كه انتظار ميرود كاربردهاي تجاري گسترده اي داشته باشند و پرسشي است خاص درباره يك خطر ويژه سلامتي احتمالي حاصل از اين مواد.اگرچه بيش از يك دهه است كه نگراني دانشمندان در مورد ايمني نانو تيوپهاي نازك و بلند بالارفته است ، اما لزوما هيچيك از تحقيقات كنوني در موسسات نانو تكنولوژي و سلامت آمريكا به اين سوال نپرداخته است."

در معرض آزبست قرار گرفتن، بعنوان بدترين فاجعه بهداشت حرفه اي در تاريخ آمريكا تلقي مي شود و انتظار ميرود هزينه هاي بيماري هاي مرتبط با آن از مرز 200 ميليارد دلار فراتر رود.

Anthony Seaton
مدير عامل ، پروفسور بازنشته دانشگاه
Aberdeen
انگلستان و يكي ديگر از همكارن مقاله ميگويد:

"به نظر ميرسد احتمالا ضايعه سرطاني مربوط به آزبست كه براي اولين بار در سالهاي 1950 و 1960 مشاهده شد، به رغم كاهش سريع استفاده از ازبست از حدود 25 سال پيش ، همچنان تا چند دهه آينده ادامه داشته باشد. مادام كه دلايلي براي اين فرض هست كه نانو تيوپها ميتوانند بي خطر مورد استفاده قرار گيرند، به قدمهاي مناسبي بستگي دارد كه براي جلوگيري از استنشاق اين مواد در جاهايي كه ساخته ميشود ، برداشته ميشوند.استفاده و دفع نهايي بايد بر اساس تحقيقات پيشگيري از خطر و در معرض قرار گيري باشد ،كه البته منجر به مقرراتي براي استفاده از آنها خواهد شد.پيرو اين مطالعه ما نميتوانيم هيچ تاخيري در سرمايه گذاري بر روي چنين تحقيقاتي داشته باشيم."

اين گروه تحقيق به رهبري پروفسور
Kenneth Donaldson
در دانشگاه
Edinburgh
در انگليس نانوتيوپهاي بلند و كوتاه فيبرهاي آزبستي بلند وكوتاه و همچنين دوده را از نظر پتانسيل ايجاد واكنش هاي آسيب شناختي كه بعنوان پيش زمينه نوع خاص سرطان ريه شناخته ميشوند بررسي كردند.ماده به حفره شكمي موشها(يك پيشگوي حساس در مورد واكنش جدار داخلي ريه به فيبرهاي بلند) تزريق شد.

Donaldson
ميگويد:
"نتايج واضح بود.نانو تيوپهاي كربن بلند و نازك اثراتي درست شبيه به فيبرهاي آزبستي نازك و طولاني دارند."

مضر بودن فيبرهاي آزبستي به اين خاطر است كه آنها آنقدر نازك اند كه ميتوانند به عمق ريه نفوذ كنند و درازي آنها هم آنقدر هست كه مكانيزم پاكسازي تو كار ريه ها براي دفع ذرات را مختل ميكند.

Donaldson
تاكيد ميكند كه هنوز تكه هايي از پازل باقي مانده اند .

"ما هنوز نميدانيم آيا نانو تيوپها قابليت انتقال از راه هوايي و تنفس را دارند يا نه. و يا اينكه اگر به ريه ها برسند ميتوانند به لايه هاي بيروني حساس هم راه يابند؟.اما اگر اين مواد در اندازه هاي كافي به چنين لايه هايي نفوذ كنند اين شانس وجود دارد كه در بعضي افراد (گاهي پس از چند دهه تنفس اين مواد)باعث ايجاد سرطان شود."

البته
Donaldson
خاطر نشان ميكند:
"هنوز جاي خوشحالي باقي است.چون نانو تيوپهاي كربن كوتاه يا مجعد شبيه آزبست رفتار نميكنند و با دانستن خطرات نانو تيوپهاي بلند و نازك ، ما ميتوانيم آنها را كنترل كنيم و اين خبر بسيار خوبي است. اين موضوع نشان ميدهد كه نانو تيوپها و مشتقاتشان ، بايد جوري ساخته شوند كه ايمن و سالن باشند."

اما او اضافه ميكند:
"مطالعه اخير تنها آزموني بود براي رفتار شبه-فيبر نانو تيوپها و مسلما آنها را از آسيب رساندن به ريه از راههاي ديگر تبرئه نميكند."

وي خاطر نشان ميسازد :
"هنوز تحقيقات زيادي لازم است تا ما بدانيم چه طور از اين مواد به سالمترين شكل ممكن استفاده كنيم."

نانو تيوپهاي كربن ورقه هاي از جنس گرافيت هستند كه به شكل استوانه اي فرم يافته اند. اين مواد ممكن است از يك گرافيت تك لايه (گرافين) ساخته شوند و يا ممكن است متشكل از گرافيت چند لايه متحدالمركز باشند كه منجر به نانوتيوپهاي چند ديواره ميشود.در حالي كه يك نانو تيوپ قطري در محدوده چندين نانو متر تا دهها نانو متر دارد ، اما بلندي آن گاهي به صدها و يا حتي به هزاران نانو متر هم ميرسد.نانو تيوپها به فرمهاي مختلفي در مي آيند، با شكلهاي متفاوت ،با آرايه اتمي مختلف و هم چنين از نظر مقدار و نوع مواد شيميايي افزوده شده ميتوانند متفاوت باشند ،كه البته اين موضوع روي خواص آنها تاثير گذار است و ممكن است اثرات متفاوتي را بر سلامتي بشر يا محيط پيرامون ايجاد كند.

به گفته
Maynard
اين زنگ خطري است براي نانو تكنولوژي بطور عام و نانوتيوپها بطور خاص. بعنوان يكجامعه ما نميتوانيم اجازه استفاده از اين مواد غير قابل قبول و همچنين حصول نادرست اين مواد را به خودمان بدهيم. درست مثل اشتباهي كه در مورد آزبست مرتكب شديم!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...