رفتن به مطلب

ممیزی انرژی در ساختمان


spow

ارسال های توصیه شده

ممیزی انرژی در ساختمان

 

بخش ساختمان و مسکن به سه بخش اصلی خانگی، تجاری و اداری تقسیم می گردد. البته در بسیاری از موارد تفکیک بخش تجاری و خدمات و عمومی از بخش خانگی مشکل است. در بخش خانگی به تفکیک شهری و روستایی، دهک های خانوار و مناطق آب و هوایی داده های انرژی جمع آوری و پردازش خواهد شد و در بخش تجاری-اداری به تفکیک نوع کاربری ساختمان که در شکل زیر بطور کامل نشان داده شده است.

momayezi.gif

این بخش با مصرف ۴۱۷.۴ میلیون بشکه معادل نفت خام فرآورده های نفتی در سال ۱۳۸۷ یکی از عمده-ترین بخش های مصرف کننده انرژی است و نزدیک به ۴۱.۹ درصد از کل مصرف نهایی انرژی را به خود اختصاص می دهد. مصرف گازطبیعی و فرآورده های نفتی و برق در این بخش در سال مورد نظر به ترتیب برابر با ۲۷۷.۱، ۸۲.۸ و ۵۱.۸ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است. ملاحظه این ارقام و وضعیت مصرف انرژی لزوم انجام اقدامات جدی و مدیریت انرژی جهت کاهش مصرف انرژی در این بخش را ضروری می-سازد.

ممیزی انرژی در ساختمان ها در واقع نوعی امکان سنجی است. به این صورت که نه تنها میزان مصرف در بین خدمات گوناگون مصرف کننده انرژی، بررسی شده و نیز مسیرهای مختلف صرفه جویی انرژی شناسایی می شود، بلکه این مرحله از جمله قدم های اولیه و بسیار مهم برای استقرار سیستم مدیریت انرژی می باشد. این بررسی ها باید به صاحب ملک و یا مدیر ساختمان گزینه های موجود برای کاهش تلفات انرژی، کم کردن هزینه ها و در کل فوایدی که در ارتباط با اجرای این فعالیت ها بدست خواهند آمد را آشکار سازد. ممیزی انرژی ساختمان ها، محدوده وسیعی از بررسی پیمایشی تأسیسات تا تجزیه و تحلیل تفضیلی با شبیه سازی کامپیوتر را دربر می گیرد. ۳ نوع از روش های اصلی ممیزی به طور خلاصه عبارتند از:

۱) ممیزی انرژی پیمایشی: این ممیزی شامل بررسی اجمالی تجهیزات جهت شناسایی گلوگاه های مصرف انرژی و ارائه راهکارهای ساده و کم هزینه است که منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه عملیاتی ساختمان می شود. برخی از مهندسین ترجیح می دهند که این گونه ممیزی انرژی ساختمان را در قالب راهکارهای تعمیرات و نگهداری ارائه کنند. بعنوان نمونه این راهکارها می توانند شامل تنظیم دمای گرمایش، جایگزینی شیشه های شکسته، عایق بندی لوله های بیرونی آب گرم یا بخار و تنظیم نسبت سوخت به هوا در بویلر باشد.

۲) ممیزی انرژی استاندارد: ممیزی استاندارد امکان تجزیه و تحلیل فراگیر انرژی در سیستم های انرژی تأسیسات را فراهم می کند. علاوه بر فعالیت هایی که برای ممیزی پیمایشی تشریح شد؛ ممیزی انرژی استاندارد، خط مبنایی را برای مصرف انرژی تأسیسات، ارزیابی پتانسیل صرفه جویی انرژی و امکان-سنجی راهکارهای صرفه جویی توسعه می دهد. روش گام به گام ممیزی انرژی استاندارد، شبیه به ممیزی انرژی تفضیلی است که در بخش بعدی به طور مشروح به آن خواهیم پرداخت.

۳) ممیزی انرژی تفضیلی: این نوع ممیزی انرژی، کاملترین و در عین حال وقت گیر ترین نوع ممیزی انرژی است. بویژه در روش مذکور از تجهیزات اندازه گیری مصرف انرژی برای تمام ساختمان یا برای برخی از سیستم های داخلی ساختمان (بعنوان نمونه در بخش مصرف نهایی: سیستم های روشنایی، تجهیزات اداری، فن ها، چیلرها و غیره) استفاده می شود. علاوه بر این، برنامه های شبیه سازی بسیار پیچیده ای جهت ممیزی انرژی تفضیلی برای ارزیابی و پیشنهاد جایگزین های مناسب انرژی تأسیسات بکار می روند. در این ممیزی انرژی ارزیابی اقتصادی دقیق تری از راهکارهای صرفه جویی انرژی انجام می-گیرد. بویژه تعیین به صرفه بودن جایگزین های انرژی به جای تحلیل دوره ساده بازگشت سرمایه، بر اساس تجزیه و تحلیل هزینه طول عمر دستگاه ها انجام می گیرد. تجزیه و تحلیل هزینه دوره کارکرد، تعدادی از پارامترهای اقتصادی نظیر تورم و تعرفه های مالیاتی را وارد محاسبات می کند. یکی از مراحل ممیزی انرژی تفضیلی شناسایی راهکارهای کاهش مصرف انرژی و برآورد دقیق میزان صرفه جویی ناشی از اجرای آن راهکار می باشد.

برای ممیزی انرژی به طور معمول چندین مرحله باید انجام شود که با توجه به نوع ممیزی، ابعاد و عملکرد ساختمان مورد بررسی متفاوت می باشند. برخی از این مراحل با توجه به هدف باید تکرار شده و یا حذف شوند و یا براساس یافته های مراحل دیگر محدود شوند. بنابراین اجرای ممیزی انرژی، یک فرایند قطعی و یک سویه نبوده و در اکثر موارد سیر رفت و برگشتی دارد. با این حال روند کلی زیر برای اغلب ساختمان ها قابل اجراست:

گام ۱: تجزیه و تحلیل داده های مربوط به ساختمان

هدف اصلی در این مرحله، ارزیابی ویژگی های سیستم های انرژی و الگوهای مصرف انرژی برای ساختمان است. مشخصات ساختمان از نقشه های معماری، مکانیکی، الکتریکی و یا با مشورت با مدیران و اپراتورهای ساختمان استخراج می شود و الگوهای مصرف انرژی از صوررت حساب های مربوط به چندین سال گذشته فراهم می شود. تحلیل تغییرات زمانی صورت حساب های تأسیسات به ممیزان انرژی امکان می دهد تا روند احتمالی مصرف انرژی ساختمان در اثر تغییرات فصلی یا آب و هوایی را مشخص کنند. اقداماتی که می-توانند در این گام اجرا شوند، به همراه نتایج مورد انتظار از انجام آن ها عبارتند از:

• جمع آوری اطلاعات مربوط به مصرف انرژی برای شناسایی الگوی تاریخی مصرف انرژی

• شناسایی نوع سوخت های مصرف شده

• درک ساختار تعرفه خدمات

• تجزیه و تحلیل تأثیر آب و هوا روی مصرف سوخت

• انجام تجزیه و تحلیل های مصرف انرژی در تأسیسات ساختمان بر حسب نوع و ابعاد ساختمان

گام ۲: بازرسی پیمایشی

در این مرحله پتانسیل راهکارهای صرفه جویی انرژی می بایست شناسایی شوند. نتایج این مرحله اهمیت ویژه ای دارند؛ چرا که تعیین می کنند که آیا ساختمان مستلزم کار ممیزی گسترده تری است یا نه. این گام شامل موارد زیر می شود:

• شناسایی مسائل و نیازهای مصرف کنندگان

• بررسی روش های بهره برداری و نگهداری موجود

• تعیین وضع موجود کارکرد تجهیزات مصرف کننده اصلی انرژی (روشنایی، سیستم های تهویه مطبوع، موتورها و غیره)

• تخمین تعداد ساکنین ساختمان، تجهیزات مورد استفاده و روشنایی

گام ۳: خط مبنا برای مصرف انرژی ساختمان

هدف اصلی در این مرحله، توسعه مدل مبنایی است که مصرف انرژی کنونی و شرایط بهره برداری ساختمان را تشریح کند. این مدل، مرجعی است که میزان کاهش مصرف انرژی را با طراحی راهکارهای مختلف صرفه-جویی تخمین می زند. کارهای انجام گرفته در این گام عبارتند از:

• گردآوری و مطالعه نقشه های معماری، مکانیکی، الکتریکی و کنترلی

• بازبینی، تست و ارزیابی تجهیزات ساختمانی از لحاظ بازدهی، عملکرد و قابلیت اطمینان

• مشخص کردن تعداد ساکنان ساختمان و برنامه بهره برداری از تجهیزات

• تعیین یک مدل خط مبنا برای انرژی ساختمان

• کالیبره کردن مدل خط مبنا با استفاده از داده های تأسیساتی و یا داده های اندازه گیری شده.

گام ۴: ارزیابی راهکارهای صرفه جویی انرژی

در این مرحله، لیستی از راهکارهای اقتصادی صرفه جویی انرژی با استفاده از پتانسیل کاهش مصرف انرژی و تجزیه و تحلیل های اقتصادی مشخص می شوند. جهت نیل به این اهداف، انجام کارهای زیر توصیه می شود:

• تهیه فهرستی دقیق از راهکارهای صرفه جویی انرژی

• تعیین صرفه جویی انرژی در اثر اعمال و اجرای راهکارهای صرفه جویی انرژی مختلف در ساختمان با استفاده از مدل مبنای توسعه یافته در گام ۳

• برآورد هزینه های اولیه اجرای راهکارهای صرفه جویی انرژی

• ارزیابی به صرفه بودن هر راهکار صرفه جویی انرژی با استفاده از روش های تحلیل اقتصادی

لینک به دیدگاه

در مورد شرکت هایی که در این زمینه در ایران فعال هستند اطلاعاتی دارید؟آیندش رو چطور میبنید؟یه مهندس مکانیک و یا انرژی در این زمینه چه نقشی میتونه داشته باشه؟

لینک به دیدگاه
در مورد شرکت هایی که در این زمینه در ایران فعال هستند اطلاعاتی دارید؟آیندش رو چطور میبنید؟یه مهندس مکانیک و یا انرژی در این زمینه چه نقشی میتونه داشته باشه؟

 

من خیلی اطلاع ندارم ولی فک میکنم شرکت abb تو این زمینه ها فعالیت داشته باشه...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...