رفتن به مطلب

اصل برابری


moein.s

ارسال های توصیه شده

جواد چیتگر

 

ازآنجایی که حقوق در معنای عام وقانون به معنای خاص برای پاسخگویی به نیازهای انسان در عرصه عمومی تدوین می‌شود؛ لذا باید توانایی برآوردن احتیاجات عمومی را در روابط اجتماع داشته باشد، در غیر این صورت هر تلاشی در این راستا به شکست منتهی می شود؛ لذا عدم درک و آگاهی لازم از حقوق و نهایتاً عدم پاسخ کافی به نیاز‌های واقعی اجتماعی و فردی، به یکی از موانع حاکمیت قانون در جوامع تبدیل می‌شود.

امروزه در تعامل انسانی و وجدان اجتماعی، درخواست برابری حقوق زن و مرد در روابط، اعم از فردی ، اجتماعی و خانوادگی را در بردارد؛ لذا امروزه مباحث فوق صرفاًجنبه محلی و منطقه‌ای ندارد، بلکه دریک رویکرد جهانی و جامع و همه جانبه نگر موضوع حقوق زن به عنوان رکن اصلی حقوق بشر موضوعیت یافته است. به بیان دیگر از این زاویه طرح موضوع حقوق زنان جنبه تجملی و صوری نداشته است، بلکه حقوق زنان به عنوان حقوق بشر به حساب می‌آید.

یکی از مباحث امروزین در حوزه حقوق و آزادی انسانها، مسأله خشونت و عدم خشونت است.«خشونت علیه زنان» «violence against women» هر گونه آزار مبتنی بر جنسیت که منجر به ایذای جسمی، جنسی، روانی، تهدید، محروم کردن خودسرانه از آزادی بشود، چه در زندگی عمومی و چه زندگی خصوصی، معنی شده است و از خشونت در خانواده، از قبیل ایراد ضرب، سوء استفاده جنسی از دختر بچه‌ها در خانواده، عمل جنسی به زور از جانب شوهر(Marital rape) خشونت‌ها در رابطه با جهیزیه و کم و زیاد بودن آن و خشونت در جامعه مانند سوء استفاده جنسی، آزار جنسی و ارعاب در محیط‌های کاری و آموزشی و جاهای دیگر، داد و ستد زنان و فحشای اجباری، نام برده شده است. همچنین از مصائب و مشکلاتی که زنان درگیرو دار منازعات مسلحانه و نیز زنان مهاجر و فاقد خانه و کاشانه تحمل می‌کنند، سخن به میان می‌آید. لذا با توجه به موارد مذکور خشونت علیه زنان پدیده ای است جهانی، که هیچ روی نمی‌توان آن را تنها به محدوده جغرافیایی خاصی محدود کرد.

به طور کلی و عام مصادیق خشونت را می‌توان از سه منظر مشتمل بر هر گونه آزار جسمی، جنسی و روانی ترسیم نمود.

طبق اصول حقوقی سازمان ملل متحد، خشونت علیه زنان این گونه تعریف شده است: «اعمال هر گونه خشونت که نتیجه‌ی آن آسیب جسمی و روانی که توأم با درد و رنج باشد، اعم از تهدید یا ارتکاب عمل-از تجاوز جنسی گرفته تا سلب آزادی – صرف نظر از آنکه در ملاء عام بوده باشد و یا در محیط خصوصی خانه تحقق یابد.

در همین راستا در سال ۱۹۷۷ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از کشور‌های جهان خواست تا طبق سنن و رسوم تاریخی و ملی خود، یک روز از سال را به عنوان روز سازمان ملل برای حقوق زنان و صلح جهانی اختصاص دهند که در همین رابطه سازمان ملل، بیست و پنجم نوامبر را، روز جهانی منع خشونت علیه زنان اعلام کرد و از تمام دولت‌های جهان، سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی دعوت کرد تا هر ساله در این روز برای افزایش آگاهی عمومی در باره این معضل اجتماعی، طرح ‌هایی را به اجرا در آورند.

حقوق بشر برپایه اصل برابری و عدم تبعیض و خشونت استوار است. بر اساس حقوق بین‌الملل، کشورها موظف هستند، از رعایت حقوق بشر در مورد همه‌ی افراد اعم از زن و مرد بدون استثناء حمایت کنند.

فعالان حقوق زنان تمام توان خود را به کار گرفتند و نشان دادند که خشونت علیه زنان نقض حقوق بشر محسوب می‌شود.

از آنجا که از مهم‌ترین شاخص‌های حقوق بشر اصل جهانی بودن آن است، همه‌ی انسان‌ها به سبب انسان بودنشان دارای حقوقی برابر هستند.

در یک نگاه اجمالی، چهار مؤلفه‌ی اصلی از اصول مطالبات حقوقی زنان برای کسب برابری ورفع تبعیض و عدم خشونت را می‌توان چنین ترسیم نمود.

۱-حقوق بشر جهانی است، این حقوق به همه افراد بطور یکسان تعلق دارد.

۲-حقوق بشر غیرقابل تفکیک است، هیچ حقی بر دیگری برتری ندارد؛ لذا حقوق مذکور به بیان دیگر جدایی ناپذیر تلقی می‌گردند.

۳-حقوق بشر را نباید نادیده گرفت یا باطل نمود.

۴-حقوق بشر لازم و ملزوم هم هستند، از این رو حمایت از حقوق بشر و پیشبرد هر یک از آنها، پرداختن به بقیه را نیز می‌طلبد (اصل تلازم)

نهایتاً با تمام این اوصاف به نظر می رسد خشونت علیه زنان شاید از شرم آورترین و متداول‌ترین موارد نقض حقوق بشرباشد که نه حد و مرز جغرافیایی و فرهنگی دارد، و نه فقیر و غنی می‌شناسد و تا وقتی شاهد ادامه آن هستیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که درراه رسیدن به برابری، توسعه و صلح، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده‌ایم.

 

 

منبع: هفته نامه حدیث قزوین

لینک به دیدگاه

۱-حقوق بشر جهانی است، این حقوق به همه افراد بطور یکسان تعلق دارد.

۲-حقوق بشر غیرقابل تفکیک است، هیچ حقی بر دیگری برتری ندارد؛ لذا حقوق مذکور به بیان دیگر جدایی ناپذیر تلقی می‌گردند.

۳-حقوق بشر را نباید نادیده گرفت یا باطل نمود.

۴-حقوق بشر لازم و ملزوم هم هستند، از این رو حمایت از حقوق بشر و پیشبرد هر یک از آنها، پرداختن به بقیه را نیز می‌طلبد (اصل تلازم)

 

 

قابل توجهه خیلیها ! در جامعه امروزی ما ظاهرا زن ها آزادی دارند درس میخونند سر کار میرند اما همین جامعه ما اگر زنی بخواد بی اذن شوهر از خونه بره بیرون حتی منع قانونی داره ! از کشور بخواد خارج بشه مرد میتونه بگه زنمه حقمه مالمه نمیخوام بره ! در حالیکه عکسش صادق نیست !!!!!

ما زنهاآزادی رو داریم که مردهای جامعه میخواند داشته باشیم ! خارج محدوده مردها عمل کنیم .....

:a030:

لینک به دیدگاه

واینها وانها برابرند اما اینها ازانها برابرترند

عذر میخوام اگه مجبورم به کنایه ودرلفافه حرفم رو بزنم ولی اصل برابری برهمین موضوع تاکید داره!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...