رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بلاياي طبيعي حوادثي طبيعي هستند كه نتايج تأسف باري براي موجودات زنده به وجود مي آورند و باعث ايجاد خسارتهاي جاني و مالي زيادي مي شوند.

لینک به دیدگاه

žتعریف سونامی:

ž

ž از منظر واژه شناسی : سونامیTsunami واژه ای است ژاپنی که در زبان انگليسی آن را harbor wave می نامند. در زبان فارسی معمولا از آن به عنوان موج های سهمگين دريایی و اقيانوسی ياد می کنند. اين واژه از دو قسمت تشکيل شده است ؛ قسمت اول Tsu به معنی harbor يا لنگرگاه و قسمت دوم nami به معنی wave يا موج است.

ž اما از منظر فيزيک : سونامی به قطار يا گروهی از موج ها گفته می شود که بر اثر حرکت ناگهانی حجم زيادی از آب در امتداد قائم به وجود می آيد.

 

ž

žموج هاي سونامي هر چند مدت يك بار رخ مي دهند؟

žسونامي ها خيلي نادر هستند. معمولاً در هر قرن شش سونامي اساسي رخ مي دهد.

ž

تفاوت موج های سونامی با امواج جذر و مدی و دریایی:

žموج های سونامی در اقيانوس ها و درياها هيچ شباهتی با موج های دريا که منشا آنها باد و يا موج های جزر و مدی که منشا آنها ماه است ، ندارند. اين موج ها بر اثر به هم خوردن بسيار ناگهانی تعادل آب و حرکت آن در امتداد قائم به وجود می آيند. موج های دريايی و موج های جزر و مدی نسبتا آرام ودر سطح کم عمق آب به وجود می آيند و با دوره ی نه چندان طولانی و طول موج نسبتا بلند به وجود آمده و حرکت می کنند. برای مثال دوره ی آنها در حدود ۱۰ ثانيه و طول موج آنها در حدود ۱۵۰ متر است. در حالی که موج های سونامی می توانند طول موجی برابر ۱۰۰ کیلومتر و دوره ای از مرتبه ی يک ساعت داشته باشند. می دانيم که سرعت حرکت موج در درياها با جذر حاصل ضرب شتاب گرانش در عمق آب (که موج در ان منتشر می شود ) متناسب است. برای مثال در اقيانوس هند که عمقی در حدود ۴ کیلومتر دارد سرعت موج های سونامی به ۲۰۰ متر بر ثانيه و يا حدود ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسند!

ž

 

ž

لینک به دیدگاه

žعلل ایجاد سونامی

ž1) زمین لرزه

ž2) فوران آتشفشانی

ž3) زمین لغزش

ž4) برخورد شهابسنگها

žسونامي ها ، هنگامي ايجاد مي شوند كه بستر دريا ، به طور ناگهاني دگر شكل شده و به طور عمودي آب رويي را جا به جا كند.چنين حركات عمودي بزرگي در پوسته زمين،در مرز ورقه ها رخ مي دهد.زمين لرزه هاي فرورانش،در ايجاد سونامي موثر هستند و در جايي رخ مي دهندكه ورقه هاي چگال اقيانوسي،طي فرآيندي كه فرورانش ناميده مي شود،به زير ورقه هاي قاره اي رانده مي شوند.

žزمين لغزشهاي زير دريايي،كه گاهي اوقات در اثر زمين لرزه هاي بزرگ آغاز مي شوند،هم مانند ريزش ساختمانهاي آتشفشاني مي توانند همانطور كه رسوب و سنگها به سمت پايين رانده مي شوند و مجددا در بستر دريا آشفته مي شوند،ستون آب بالايي را آشفته مي كنند.به طور مشابه،فوران آتشفشاني شديد زير دريا هم ستون آب را به بالا رانده و سونامي ايجاد مي كند.

žشايع‌ترين علت سونامي‌ها زلزله‌هاي زيردريايي هستند. براي اينك بدانيم اين زلزله‌ها گونه رخ مي‌دهند، بايد "تكتونيك صفحه‌اي" را بشناسيم.

نظريه تكتونيك صفحه‌اي بين مي كند كه ليتوسفر يا بخش فوقاني كره زمين از چندين صفحه عظيم تشكيل شده است. اين صفحات قاره‌ها و كف درياها را مي‌سازند.

اين صفحات بر روي يك لايه زيرين چسبناك نيمه‌جامد به نام آستنوسفر قرار دارند. يك پاي سيب بريده‌شده را در نظر بگيريد، قشر بيروني كيك ليتوسفر و بخش داخلي داغ پركننده آن آستنوسفر است.

اين صفحات مدواما روي كره زمين با سرعتي در حد 2.5 تا 5 سانتي‌متر در سال در حال حركتند.

اين حركت بيش از همه در طول خطوط گسل( خط برش كيك را در نظر بگيريد) رخ مي‌دهد. حركت اين صفحات باعث بروز زلزله‌ها و آتش‌فشان‌ها مي‌شود كه در كف اقيانوس ها هم ممكن است رخ دهند و دو منشا احتمالي سونامي هستند.

.

ž

 

 

 

لینک به دیدگاه

ž

žديناميك سونامي

هنگامي كه آب به سمت بالا رانده مي‌شود،‌ جاذبه بر روي آن عمل مي‌كند، وانرژي را به طور افقي به موازات سطح آب هدايت مي‌كند. سپس انرژي از ميان اعماق آب از مركز اوليه جنبش به اطراف گسترش مي‌يابد.

نيروي عظيمي كه بوسيله جنبش لرزه‌اي ايجاد مي‌شود سرعت باورنكردني سونامي را ايجاد مي‌كند.

سرعت واقعي سونامي با اندازه‌گيري عمق آب در نقطه‌ايي كه سونامي از آن مي‌گذرد، محاسبه مي‌شود.اين سرعت مساوي ريشه دوم حاصلضرب شتاب جاذبه در ميزان عمق آب است.

توانايي سونامي براي حفظ سرعتش مستقيما تحت تاثير عمق آب قرار دارد.سونامي درآب‌هاي عميق‌تر سريع‌تر حركت مي‌كند و در آب‌هاي كم‌عمق‌تر سرعتش كند مي‌شود.

بنابراين برخلاف امواج معمولي، انرژي راننده سونامي نه روي سطح آب بلكه از ميان آب حركت مي‌كند..

ž

žهنگامي كه دو صفحه د ر ناحيه‌اي كه مرز صفحه‌اي ناميده مي‌شود در تلاقي با يكديگر قرار مي ‌گيرند، صفحه سنگين‌تر به زير صفحه سبك‌تر مِي‌‌لغزد. اين پديده را لغزش به پايين(subduction) مي‌نامند. بروز پديده لغزش به پايين زيرآبي اغلب جاگذاري‌هاي فراواني به شكل گودال‌هاي عميق اقيانوسي در كف دريا ايجاد مي‌كند.

در برخي مواردهنگام بروز اين پديده بخشي از كف دريا كه به صفحه سبك‌تر متصل است ممكن است به علت فشار صفحه به زيررونده ناگهان به سمت بالا جابجا شود. نتيجه اين وضعيت بروز زلزله است. كانون زلزله نقطه‌اي درون زمين است كه براي اولين بار شكست در آن رخ مي‌دهد، صخره مي‌شكنند و اولين امواج لرزه‌اي بوجود مي‌آيند.

 

هنگامي كه اين قطعه از صفحه به بالا مي‌پرد، ميليون‌ها تن صخره با نيرويي عظيم به بالا فرستاده مي‌شوند، انرژي اين نيرو به آب منتقل مي‌شود.اين انرژي آب را به بالاتر از سطح معمول دريا مي‌راند.به اين ترتيب سونامي زاده مي‌شود.

ž

لینک به دیدگاه

žپراکندگی سونامی در جهان

žاکثر زمین لرزه ها در اثر حرکت در امتداد پهنه های گسلی ایجاد میشود که مرز ورقه ها میباشند اکثر زمین لرزه ها ی قوی که 80% کل انرژی آزاد شده در دنیا توسط زمین لرزه را در بر میگیرند در پهنه های فرورانش رخ میدهند که در آنجا ورقه اقیانوسی به زیرورقه قاره ای یا یک ورقه اقیانوسی جوانتر رانده میشود همه زمین لرزه ها سونامی ایجاد نمیکنند برای سونامی باید گسل سبب زمین لرزه در زیر اقیانوس یا نزدیکی آن باشد و سبب حرکت عمودی بستر اقیانوس (بیش از چند متر ) در منطقه ای وسیع (بیش از صد هزار کیلومتر مربع) شود . زمین لرزه های دارای کانون کم عمق (عمق کمتر از 70 کیلومتر یا 42 مایل ) در امتداد پهنه های فرورانش عامل اصلی اکثر سونامی های مخرب هستند میزان حرکت عمودی و افقی بستر دریا منطقه ای که زمین لرزه در آنجا رخ میدهد لغزش رسوبات زیر دریایی به علت لرزش و میزان انرژی ای که از پوسته زمین به آب اقیانوس منتقل مشود همه بخشی از مکانیزم ایجاد سونامی هستند

ž* کمربند پیرامون اقیانوس آرام؛ جایی که صفحه اقیانوس آرام به صفحه قاره آسیا ـ اروپا ـ آمریکای جنوبی ـ استرالیا و آمریکای شمالی برخورد می کند. در این ناحیه از کامچاتکا تا هکایدو، شدیدترین زلزله ها رخ می دهد. عمق کانون زلزله در این منطقه به 60 کیلومتر می رسد و امواج تسونامی در اثر زلزله دراین منطقه پدید می آید

 

n6m6f7vc2fytbq7wxyz0.jpg

لینک به دیدگاه

ž

žسونامی های مهم جهان:

 

ž

ž6100 قبل از ميلاد و پيش از آن:

žدر اقيانوس اطلس شمالي،لغزشهاي استوارگا،يك سري از حركات ناگهاني و زير دريايي خشكي ها بودند كه طي دوره اي چند ده ساله رخ دادند.

ž1650 قبل از ميلاد-سانتوريني:

žدر زمان بين 1650 قبل از ميلاد تا 1600 قبل از ميلاد(كه هنوز مورد ترديد است)جزيره آتشفشاني يونان،سانتوريني فوران كرد و سونامي اي به ارتفاع 100 تا 150 متر راايجاد كرد كه ساحل شمالي كرت،در 70 كيلومتري(45 مايل)دورتر را تخريب كرد و در امتداد ساحل شمالي كرت،هر نوع قايقي از ناوگان مينوان را نابود كرد.سانتوريني به احتمال زياد،منشا داستان اديبانه آتلانتيس پلاتوست و بعضي از دانشمندان معتقدند كه همان سيلاب عظيمي كه در متون يهودي،مسيحي و اسلامي ثبت شده خبر مي دهد.

ž

ž

ž1755 –ليبسبون،پرتغال

žدهها هزار نفر از پرتغالي هايي كه از سونامي عظيم 1755 ليبسبون نجات يافتند،در اثر سونامي اي كه نيم ساعت بعد،به دنبال سونامي اول به وقوع پيوست،كشته شدند.بسياري از مردم شهر كه از بخشهاي آب نماي ساختمان فرار كردند،معتقدند كه اين منطقه از آتش سوزي و ريزش آوار در نتيجه پس لرزه ها در امان است.قبل از اينكه ديوار بزرگ آب با بندر برخورد كند،آب عقب نشيني كرده و محموله هاي رها شده در دريا و كشتيهاي شكسته و غرق شده از ياد رفته را آشكار مي كند.زمين لرزه،سونامي و آتش سوزي بعد آن،بيش از يك سوم جمعيت ليبسبون را كه قبل از زمين لرزه 275000 نفر بود،كشت.يادداشتهاي تاريخي مربوط به اكتشافات واسكوداگاما و دريانوردان ديگر از بين رفتند و ساختمانهاي بيشماري خراب شدند(كه بيشتر نمونه هاي معماري مانولين پرتغالي را هم شامل مي شد).

ž

ž1946 –سونامي:اقيانوس آرام:

žسونامي حاصل از زمين لرزه جزيره آلئوتيان كه 165 نفر را در هاوايي و آلاسكا كشت منجر به ايجاد سيستم هشدار سونامي شد كه در سال 1949 ،براي كشورهاي منطقه اقيانوس آرام تاسيس شد.

ž1960 –سونامي شيلي:

žزمين لرزه بزرگ شيلي،با بزرگاي 5/9 كه در ساحل جنوبي شيلي مركزي رخ داد و يكي از مخربترين سونامي هاي قرن بيستم را ايجاد كرد.اين سونامي در كل گستره اقيانوس آرام منتشر شد و امواجي ايجاد كه ارتفاع آنها به بيش از 25 متر مي رسيد.هنگامي كه سونامي،تقريبا22 ساعت بعداز زمين لرزه به اوناگاواي ژاپن رسيد،ارتفاع موج در بالاي مدهاي بلند،3 متر بود.تعداد افرادي كه در اثر زمين لرزه و سونامي بعد از آن كشته شدند،بين 490 تا 2290 نفر تخمين زده شد.

ž.

ž

ž

ž1964 –سونامي گودمزايدي:

žبعد از زمين لرزه گود مزايدي بابزرگاي 2/9 ،سونامي،آلاسكا،بريتيش كلمبيا،كاليفرنيا و شهرهاي ساحلي شمال غرب اقيانوس آرام را درنورديدو 122 نفر راكشت. ارتفاع سونامي بيش از 6 متر بود و 11 نفر را در فاصله اي دور،در كرسنت سيتي كاليفرنيا از بين برد.

ž2004 –سونامي اقيانوس هند:

žزمين لرزه 2004 اقيانوس هند باعث ايجاد امواج كشنده سونامي در 26 دسامبر 2004 شد كه بيش از 310 هزار نفر را از بين برد(فقط در اندونزي،بيش از 220 هزار نفر كشته شدند)كه اين سونامي را كشنده ترين سونامي ثبت شده در تاريخ ساخت. سونامي افرادي را كه در مجاورت زمين لرزه در اندونزي،تايلند و ساحل شمالي-غربي مالزي بودندتا افرادي كه هزاران كيلومتر دورتر در بنگلادش،هند،سريلانكا و مالديو و حتي سومالي،كنيا و تانزانيا در آفريقاي شرقي بودند را از بين برد

 

žسونامی 2011 ژاپن: این سونامی یکی از بزرگترین سونامی های جهان که8.9 ریشتر بزرگی زلزله بود در حالی که از زلزله خسارت زیادی به وجود نیاورده بود سونامی خسارات جبرا ن ناپذیری را به ژاپن وارد کرد.

لینک به دیدگاه

ž سونامی ژاپن

 

 

ž در یازده مارس 2011 زلزله بسیار شدیدی در ژاپن اتفاق افتادکه پس ازناپدید شدن ده هزار نفر در بندر «سانریکوی» ژاپن بر اثر وقوع زمین لرزه و سونامی وحشتناک مسئولان محلی در منطقه «مینامی سانریکو» از توابع «میاگی» ژاپن اعلام کردند، از سرنوشت نزدیک ده هزار نفر از ساکنان این منطقه اطلاعی در دست نیست.

پس ازاین زمین لرزه 8.9 ریشتری که خسارات جانی چندانی بر جای نگذاشته بود، امواج سهمگین سونامی از کرانه های اقیانوس آرام به سواحل ژاپن رسید. این امواج سهمگین که گفته می شود، ارتفاع آن تا حد ده متر نیز می

 

žرسید، بیشتر مردم ژاپن را غافلگیر کرد تا آمار قربانیان به صورت تصاعدی افزایش یابد

žبه گزاش اطلاعات به دست آمده از شبکه زمین شناسی ژاپن خطوط ساحلي ژاپن در پي وقوع زمين لرزه که شدت آن بعد از آن 9 ريشتر اعلام شده به اندازه 4 متر به سمت شرق جابجا شده است.

ž

ž

 

žاحتمال مي رود اين زمين لرزه محور زمين را به اندازه 16.5 سانتيمتر تغيير داده و منجر به چرخش سريعتر سياره زمين و کوتاهتر شدن روزها به اندازه 1.8 ميليونيوم ثانيه شده باشد

 

اين در حالي است که در مطالعه اي ديگر که توسط موسسه ژئوفيزيک و آتشفشان شناسي ايتاليا انجام گرفته، ميزان تغيير محور چرخش زمين 10 سانتيمتر اعلام شده است

žژاپن در ميان منطقه اي که به حلقه آتش شهرت دارد قرار گرفته است، خطي که وقوع زمين لرزه و فوران هاي آتشفشاني در آن رواج دارد. اکنون صفحه سنگي که در زير کشور ژاپن بستر اقيانوس آرام را تشکيل داده با حرکت به سوي غرب و به سوي اروپا - آسيا جمع شده و ابعاد آن در هم فشرده شده است.

 

 

žžمحققان معتقدند اين تغيير کوچک به اندازه اي تاثيرگذار است که منجر به تغيير يافتن تنظيمات جی پی اس، نقشه ها، مسيرهاي رانندگي و مرزهاي زميني شود.

 

žدر پي اين زمين لرزه ژاپني ها بايد تمامي نقشه هاي کشور خود را از دريايي تا زميني، تغيير دهند و در مورد مرزهاي زمينهاي شخصي و تجاري نيز تجديد نظرهايي انجام دهند.

ž

žپیامدهای سونامی در ژاپن:

 

 

ž1-تخریب ساختمانها و تجهیزات ساحلی

ž2-نابودی درختان،گیاهان و باغها و مزارع

ž3-تضعیف صنعت گردشگری

ž4-تضعیف صنعت الکترونیک

ž5-تخریب نیروگاه هسته ای و آلودگی های آب و خاک

ž6-جابه جایی و تغییر مکان رسوبات

7-تخریب خطوط انتقال نیرو

8-بی خانمان کردن ژاپنی ها

9-تغییر محور زمین

10- تغییر نقشه های زمینی ودریایی

ž

ž

žدلیل وقوع این سونامی در ژاپن:

 

 

žمحققان مي گويند اين زمين لرزه با نزديک شدن دو صفحه تکتونيکي پاسيفيک در شرق و صفحه اي ديگر در غرب به وجود آمده است. با نزديک شدن صفحه پاسيفيک به سمت غرب، صفحه ديگر که امتداد آن به صفحه آمريکاي شمالي ختم مي شود را به سمت غرب و پايين کشانده است.

žبا وقوع زمين لرزه، لايه رويي به سمت بالا و شرق حرکت کرده و با حرکت دو صفحه در مسير متضاد يکديگر، فشار زيادي به وجود مي آيد که اين فشار نيز منجر به جابجا شدن حجم زيادي از آب دريا و وقوع سونامي مي شود.

žبه گفته محققان صفحه پاسيفيک در اين رويداد در حدود 20 متر به سمت غرب حرکت کرده اما ميزان حرکات صفحه ها درون گسل متفاوت خواهند بود. اين به آن معني نيست که کل کشور به اندازه 20 متر به سمت غرب کشيده شده است. اطلاعات به دست آمده از شبکه زمين شناسي ژاپن نشان مي دهد خطوط ساحلي اين کشور در حدود 4 متر جابجايي داشته اند.

ž

ž

لینک به دیدگاه

ž

سيستم هاي هشداردهنده سونامي

žسيستم هاي هشدار دهنده سونامي در بسياري از مكان هاي اطراف زمين وجود دارند. متأسفانه از آنجايي كه سونامي ها موقعي كه در داخل دريا هستند خيلي ارتفاع بلندي ندارند،‌ كشف آنها آسان نيست و علايم اشتباه بسياري فرستاده می شود. هشدار دهنده ها در ساحل ها ممكن است به طول مؤثرتري فعاليت كنند و نبايد آنها را ناديده گرفت

ž

žمراکز هشدار سونامی:

žمرکز هشدار سونامی آرام ریچارد هاگمیر (ptwc) به صورت مرکز بین المللی هشدار سونامی هایی گستره آرام عمل میکند تلاشهای این مرکز هشدارهای بین المللی در سال 1965 صورتی رسمی به خود گرفت و ptwc به عنوان مرکز اداره کنند سیستم هشدار سونامی در اقیانوس آرام (twsp) مسئولیت آن را پذیرفت . icg/itsu که شاخه ای فرعی ازiocاست و شامل 25 عضو بین المللی میباشد، عملکردهای twspرا سرپرستی میکند و هماهمنگی و همکاری در دیگر فعالیتهای بین المللی کاهش خطر سونامی را تسهیل میکند.

žهدف اولیه ptwc آشکار سازی تعیین مکان و تعیین پارامترهای لرزه ای زمین لرزه های سونامی زایی است که در حوضه آرام یا در حواشی آن رخ میدهند. به همین منظور دائما از 150 ایستگاه اطراف آرام داده های لرزه ای دریافت میکند از طریق تبادل داده ها با سارمان زمین شناسی ایالات متحده موسسات تحقیقاتی لرزه شناسی گسترش بین المللی شتاب سنج ها، ژئوسکوپ، مرکز هشدار سونامی ساحل غربی ایلات متحده/ آلاسکا (wc/atwc) و دیگر آژانسهای بین المللی که ایستگاهها در شبکه های لرزه ای را اداره میکنند. اگر مکان عمق و بزرگایی که برای ایجاد سونامی لازم است ایجاد شود هشدار سونامی اعلام میشود خطر سونامی قریب الوقوعی را هشدار دهد. هشدارهای اولیه تنها مناطقی داده می شوند که سونامی ظرف چند ساعت بعد آنجا میرسد و بولتن ها حاوی زمان رسید پیش بینی شده سونامی در مناطق انتخابی از این نواحی می باشند افرادی هم که خارج این مناطق قرار دارند در وضعیت مشاهده سونامی قرار میگیرند.

ž

ž

žسپس دانشمندان مرکز هشدار داده های سطح دریا را ثبت میکنند . تا تعیین کنند که آیا سونامی رخ داده است و اگر سونامی مهمی با پتانسیل تخریب گسترده آشکار شود هشدار سونامی به کل حوضه آرام داده میشود.

ž در ptwc داده های سطح آب دریا ا از 100 ایستگاه و از طریق تبادل داداه ها با سرویس ملی اقیانوس ایالات متحده wc/atwcمرکز دانشگاهی بررسی سطح دریا درهاوایی، شیلی، استرالیا، ژاپن، روسیه و دیگر منابع بین المللی دریافت میکند. بولتن های هشدار سونامی مشاهده سونامی و اطلاعاتی منتشر شده اند تا از طریق انواع روشهای ارتباطات به مسئولان و عموم مردم هشدارهای فوری و مناسب دهند . به علاوه هر کشور میتواند برای ارائه هشدار در سونامی های ناحیه ای یا محلی هم مراکز هشدار ملی یا ناحیه ای را داشته باشد آژانس هواشناسی ژاپن به ژاپن کره و روسیه در باره سونامی هایی که در دریای ژاپن و دریای شرق رخ میدهند هشدار میدهد. مرکز پیشگیری سونامی پلینزیا در پلینزیای فرانسه هشدارهای سونامی را منتشر میکند و شیلی (سیستم ملی هشدار هواشناسی) و روسیه (سرویس هواشناسی روسیه ) هم سیستمهای هشدار ملی دارند در ایالات متحده، wc/atwcبرای ساحل غربی ایالات متحده و کانادا هشدار سونامی منتشر میکند و ptwc برای هاوایی و دیگر وابستگان ایالات متحده در اقیانوس آرام هشدار سونامی منتشر میکند. دیگر کشورها شامل استرالیا کلمبیا نیکاراگوئه پرو و کره هم در حال توسعه قابلیتهای هشدار هستند .

ž

لینک به دیدگاه

ž

ž

žآیا درسواحل جنوبی ایران امکان وقوع سونامی وجود دارد؟

žتلاش هاي گسترده يي به منظور ارزيابي پتانسيل وقوع سونامي و توسعه سامانه هاي کاهش اثرات زيان بار آن در منطقه اقيانوس هند صورت گرفته و در حال انجام است. مهم ترين اين تلاش ها، بررسي تکتونيک منطقه اقيانوس هند و تعيين نواحي سونامي خيز در اين اقيانوس است. بر اساس مطالعات صورت گرفته، به طور کلي مهم ترين نواحي سونامي خيز در منطقه اقيانوس هند به دو دسته تقسيم شده اند:. ناحيه فرورانش اندونزي در قسمت شرقي اقيانوس هند، و ناحيه فرورانش مکران در قسمت شمال غربي آن، ناحيه فرورانش مکران در نزديکي سواحل ايران، عمان، پاکستان و هند واقع شده و وقوع سونامي در اين منطقه، کشورهاي فوق الذکر را مي تواند متاثر سازد. آخرين سونامي بزرگ (8.1Mw) در منطقه مکران در 28 نوامبر سال 1945 اتفاق افتاد که حداقل 4000 کشته در سواحل ايران، پاکستان، هند، و عمان بر جاي گذاشت بنابراين، با توجه به وجود پتانسيل وقوع سونامي در سواحل جنوبي ايران در حاشيه اقيانوس هند، در اين تحقيق از طريق مدل سازي فاز توليد سونامي در اثر وقوع زمين لرزه هاي زيردريايي، پتانسيل وقوع سونامي در سواحل جنوبي ايران مورد ارزيابي قرار مي گيرد. نتايج به دست آمده از مدل سازي فاز توليد سونامي نشان مي دهد که حداکثر بالاآمدگي و افت کف اقيانوس در اين منطقه براي حالت وقوع زمين لرزه يي با بزرگاي 8.2 نيز به ترتيب برابر با 2.4+ و 1.43- متر است. نتايج بيان گر آن است که به طور کلي پتانسيل وقوع سونامي در اين منطقه را مي توان به سه سطح تقسيم کرد: پتانسيل نسبي خيلي کم (در صورت وقوع زمين لرزه يي با بزرگاي تا 7)، پتانسيل نسبي کم تا متوسط (در صورت وقوع زمين لرزه يي با بزرگاي بين 7 .sتا 7.5) و پتانسيل نسبي بالا (در صورت وقوع زمين لرزه يي با بزرگاي بيش از 7.5)

ž

žدر مقاله ای که توسط گروه مهندسی عمران دانشگاه تهران ارائه شده است ، با استفاده از نظريه امواج بلند، مدلي کامپيوتري براي پيش بيني الگوي انتشار امواج سونامي و برآورد زمان رسيدن آن به سواحل جنوبي ايران ارايه شده است. با توجه به پتانسيل سونامي خيزي در منطقه مکران در جنوب ايران، توسعه سيستم هاي هشدار سونامي در اين منطقه ضروري است. در اين راستا، يکي از پايه اي ترين اطلاعات مورد نياز براي توسعه چنين سيستم هايي، الگوي انتشار امواج سونامي و زمان رسيدن آن به نواحي ساحلي است. به اين منظور، پس از صحت سنجي نتايج مدل تهيه شده، از آن براي سواحل جنوبي ايران استفاده شده است. نتايج نشان مي دهد که امواج سونامي ناشي از منطقه فرورانش مکران در مدت زماني حدود 15 دقيقه سواحل جنوبي ايران را مورد حمله قرار مي دهند. اين مساله بدان معنا است که هر گونه سيستم هشدار سونامي در اين منطقه بايد بتواند در مدت زماني حدود 15 دقيقه اعلان خطر مورد نياز را صادر کند. نتايج و روشهاي ارايه شده در اين مقاله را مي توان در توسعه بانک اطلاعاتي زمان رسيدن امواج سونامي به سواحل جنوبي ايران -که يکي از اصلي ترين مولفه هاي سيستم هاي هشدار سونامي است- .مورد استفاده قرار داد.

ž

لینک به دیدگاه

کلیات

افزايش دماي زمين در دهه هاي اخير باعث بروزمشكلات پيش بيني نشده در زندگي انسانها گرديده است كه از آن جمله مي توان به وقوع سيلابها، طوفانهاي شديد، ذوب شدن يخهاي قطبي و بالا آمدن آب درياها و اقيانوسها و بدنبال آن به زير آب رفتن قسمتي از خشكيها، فرسايش مناطق ساحلي، كوچ اجباري انسانها و حتي تشديد بيماريها اشاره نمود.

تعریف

گرمایش جهانی به عنوان گرمایش سراسری کره زمین در اثرافزایش میانگین دما در سطح زمین تعریف می شود.

علت گرمایش زمین

در مدت چند دهۀ گذشته تحقیقات نشانداده است که افزایش دمای زمین بطور مستقیم با تولید گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی مرتبط است. یکی از اولین کشفیات این است که گازهای گلخانه ای بطور مستقیم مسئول درجه حرارت های بالاتر هستند.

 

گازهاي گلخانه اي يكي از مهمترين پارامترها در تنظيم دماي كره زمين هستند. اين گازها عبارتند از :

- بخار آب

 

- دي اكسيد كربن

 

- متان

 

- ازن

 

N2O

 

CFCs

 

نوري كه از خورشيد به اتمسفر زمين مي رسد بيشتر در طول موج مرئي مي باشد. از آنجا كه اتمسفر نسبت به نور مريي شفاف مي باشد، آنرا از خود عبور داده و باعث گرم شدن سطح زمين مي گردد. افزايش دما موجب ساطع شدن نور مادون قرمزاز سطح زمين مي گردد. اما گازهاي گلخانه اي موجود در اتمسفر در برابر اين طول موج شفاف نبوده و قسمت زيادي از اين انرژي را به سطح زمين برميگردانند نتيجه اين فرايند افزايش دماي زمين مي باشد. دانشمندان تخمين مي زنند كه بدون حضور گازهاي گلخانه اي دماي سطح زمين به -°C 18 مي رسد، در حاليكه اثر گلخانه اي باعث مي شود كه دماي متوسط زمين14 باشدمي توان گفت بدون وجود گازهاي گلخانه اي، كره زمين همانند ديگر سيارات منظومه شمسي غير قابل سكونت مي گرديد.

 

دی اکسید کربن

این گاز باعث 55 درصد گرمایش جهانی ناشی از فعالیتهای انسانی است وکشورهای صنعتی 76 درصد نشر سالیانه آن را بر عهده دارند . منبع اصلی تولید این گاز احتراق سوختها ی سنگواره ای است، و 33 درصد آن به دلیل پاکتراشی وسوزاندن چوب درختان است . عمر 2COدر اتمسفر بین 50 تا 200 سال برآورد می شود.üمتان

17درصد گرمایش جهانی ناشی از این گاز است . متان در اثر تجزیه بی هوازی مواد آلی(بقایای بدن موجودات در محیط مرطوب زنده ) حاصل می شود. این مناطق شامل برکه ها، باتلاقهامردابها، مزارع برنج ،مکانهای دفن، نشخوارگاوها و گوسفند ها و نیز از موریانه ها حاصل می شود.تولید و مصرف نفت و گاز طبیعی و سوختن ناقص مواد آلی (شامل سوختن زیست توده در نواحی حاره) نیز از منابع قابل توجه تولید متان است . این گاز بین 7 تا 10 سال در تروپوسفر باقی می ماندهر ملکول متان 25 بار بیشتر ازCOگرما را در اثر گلخانه ای ،به تله می اندازد.

اکسیدهای نیتروژن

4درصد گرمایش جهانی ناشی از اکسیدهای نیتروژن است. این گازها نه تنها باعث به تله افتادن گرما در تروپوسفر می شوند بلکه باعث نابودی ازن استراتوسفر نیز می گردند. این گاز در اثرتولید نایلون، سوزاندن زیست توده و سوختها ی غنی از نیتروژن (بخصوص زغال سنگ ) و نیزاستفاده از کودهای نیتروژن، پس ماند دامداریها و آ ب های دارای نیترات بوجود می آید.

بخار آب

اگر چه بخار آب جزو مهمترین گازها در پدیده گلخانه ای است ولی چون تولید آن توسط انسان صورت نمی گیرد و در واقع انسان خود تابعی از چرخه آب است، لذا بعنوان گازبحرانی به دلیل آنکه فاقد منشاء انسانی است در نظر گرفته نمیشود.

لینک به دیدگاه

پیامدهای گرمایش زمین

 

¨اب شدن یخ ها در قطب شمال و جنوب

¨افزایش سطح اب دریاها

¨تغیرات اب و هوایی شدید

¨ذوب یخچال ها و منابع اب شیرین

¨ناپدید شدن حیات وحش

 

آب شدن یخ هادر قطب شمال و جنوب

یکی از مستقیم ترین پیامدهای گرمایش جهانی،آب شدن یخ ها در قطب شمال و جنوب است.مقدار یخی که تا سال 2008 در گرینلند آب شده، حدود 19 میلیون تن است . پیش بینی های اولیه دانشمندان حاکی از آن بود که یخ ها در هر دو قطب بین سال های 2040 تا2100 ناپدید خواهند شد. اما یخ ها هر ساله با سرعت بسیار بیشتری درحال آب شدن هستندآخرین گزارشات ناسا: کلاهک یخی قطب شمال در حال حاضر، 50 درصد پایین تر از سطحی است که درسال 1950 بوده است و با سرعتی 3 برابر سریعتر از آنچه که پیش بینی شده بود، ناپدید می شود.

 

بالا آمدن سطح دریاها

کارشناسان پیش بینی می کنند که اگر تمام گریلند ذوب شود، سطح آب دریاها تا 7 متر بالاخواهد آمد! این مقدار کافی است تا هر ساحل،بندرگاه و زمین های کم ارتفاع را در دنیا به زیرآب ببرد.تا بیش از 150 سال پیش، سطح آب اقیانوسهافقط به اندازۀ 10 تا 20 سانتیمتر، بالا آمده بود،اما بین سالهای 1988 و 2000 ، مقدار افزایش سطح دریاها دو برابر شد و به حدود 3 میلیمتردر سال رسیددر سال 2002 ، یک گروهاز دانشمندان که توسط محققین ناسا رهبری میشدند، کشف نمودند که دشت یخی «آموندسن ،»ناحیۀ وسیعی از یخ دریا که در کنار ساحل غربی

قطب جنوب قرار دارد، به سرعت در حال نازک شدن بوده است. اگر همۀ لایۀ یخی غربی قطب جنوب، ذوب شود، سطح متوسط آب دریاها درسراسر دنیا، 3/ 3 تا 5.3 متر بالا می رود که بیش از 2/ 3 میلیارد نفر که در 320 کیلومتری سواحل زندگی می کنند را دچار مشکل می کند. حال دانشمندان آمریکا از مرکز اطلاعات ملی یخ وبرف، می گویند که اگر همۀ قطب جنوب ذوب شود، سطح آب دریاها ممکن است خیلی بیشتراز آنچه که انتظار می رود، افزایش یابد، برخی از دانشمندان می گویند حتی ممکن است سطح دریاها تا 70 متر بالا بیاید.

تغییرات آب و هوایی شدید

 

«گرمایش جهانی شدت چرخه های هیدرولوژیکی یا همان چرخه ی آبی را نیزافزایش میدهد. در مکانها و فصلهایی که خشک است، اثرات قوی تر گازهای گلخانه ای بدان معناست که شما خشکسالی بیشتر و دمای گرمتری خواهید داشت، خشکسالی های شدیدتری روی میدهد و در نتیجه آتش سوزیهای گسترده در جنگل ها اتفاق می افتد. از سوی دیگر هرچه اتمسفر گرم تر شود، بخار آب بیشتری درخودنگه میدارد. و میزان این بخار آب با گرمای بیشتر افزایش میابد و از این رو، وقتی باران می آید، به احتمال زیاد بارانهای سنگین تری می بارد. بارانهای شدید تر نیز به معنای سیل های شدیدتر است. تعداد و شدت این رویدادها به یقین از گرمایش جهانی تأثیر می پذیرد.

تغییرات اقلیمی سبب شده تا هرساله ده ها میلیون نفر آواره شوند! بر طبق گزارشات ناسا، گرمایش جهانی سبب تغییرات شدیدتر در الگوی آب و هوایی زمین می شود.در چند سال اخیر خشکسالی ها، سیل ها، رانش زمین، گردبادها و طوفان ها، آتش سوزآتشفشان ها و یخبندان ها شدت بیشتری یافته اند و با فراوانی بیشتری درحال وقوع هستند، بطور نمونهشدت و مدت گردبادها و طوفانهای گرمسیری تا 100 درصد در طول 30 سال گذشته، افزایش داشته اندکه دانشمندان در موسسۀ فن آوری ماساچوست )ام آی تی( آمریکا، می گویند بدلیل افزایشهای مرتبطی جنگل هابا آب و هوا در دمای اقیانوسها است.

در ۳۰ سال گذشته، بیش از 8/ 2 میلیارد ازمردم در سراسر جهان در معرض سیل قرار گرفتند، که بیش از % ۹۵ از آن ها در آسیا زندگی می کرده اند. سال گذشته، فجایع مربوط به آب فراوان ترین نوع از بلایای طبیعی بود، که بیش از % ۵۳ از حوادث جهانی را در بر گرفته.از ۱۸۰ مورد بلایای آبی، در سراسر جهان، ۱۴۹تای آن سیل گزارش شده و ۳۱ عدد آن جابجاییهای شدید بارانی مانند رانش زمین، با بیش از57/3 میلیون قربانی. در مقایسه با سال ۲۰۰۸ ،شمار افراد آسیب دیده، % 4/ 27 افزایش یافته.بیشترین حادثه ی سیل در سال ۲۰۰۹ در قاره ی آسیا بوده است.

بنا برمنابع اطلاعاتی بدست آمده توسط سازمان جهانی هواشناسی 11 سال از گرمترین سالهای ثبت شدۀ زمین، همه در 13سال اخیر بوده اند.

 

ذوب یخچال ها، منبع آب شیرین دنیا

آب شدن یخچال های دنیا ما را با کمبود آب شیرین مواجه می کند و در دراز مدت به افزایش سطح دریا کمک می کند.یخچال های دنیا با سرعت هشدار دهنده ایدرحال آب شدن هستند!به گفتۀ ناسا، بین سال های 1960 و 2005 ، بیش از 8 هزار متر مربع از یخچال ها در دنیا از بین رفت!و قطعا انسان ها مسئول این وقایع هستند.یخچال های عظیم هیمالایا در حال ناپدیدشدن هستند، گرمایش جهانی موجب شده تایخچال ها برای اولین بار در طول عمر ۲۰ هزارساله شان آب شوند، آنهم با سرعتی سریعتر ازهرکجا در دنیا.

ناپدید شدن حیات وحش

متخصصین اکولوژی، می گویند که کاهش حیات وحش بدلیل انقراض گونه ها، بسیار سریع در حال وقوع است دانشمندان پیش بینی می کنند که 16 هزار گونۀ در معرض خطر در کرۀ زمین،ممکن است 100 برابر سریعتر از آنچه که در گذشته تصور می شده، منقرض گردند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...